Skygge/blur effekt på skrift (Epson TW 6100)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer teekay1983 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skygge/blur effekt på skrift (Epson TW 6100)

Bilde og tekst er forsåvidt ganske skarpt, men all tekst har en skyggeeffekt som strekker seg mot øvre venstre hjørne av lerret. Enklest å se på menu skjermen. Der har egentlig alt av tekst og rammer en skygge eller blur effekt. Oppfattes kanskje som litt blåaktig. Selv om teksten er ganske skarp så ser det ikke slik ut på grunn av denne effekten.
    Er dette noe dere andre som har TW 6000/6100 også legger merke til, slik at det med andre ord sikkert skal være slik, eller har jeg fått et dårlig eksemplar der LCD panelene ikke er justert skikkelig?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes en skjult panel alignment funksjon på TW6000 også, så det skal være mulig å justere bort avviket du har på blått panel. Send meg PM, så avtaler vi i tilfelle en liten guiding over telefon
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk så mye Gorm. Jeg har TW 6100 men det skulle ikke ha noe å si.
    Skal kjøpe en ny HDMI kabel i morgen eller tirsdag av en som har en TW 6000, siden kabelen min flicker på 3D film. Så da skal jeg få en demo der slik at jeg forhåpentligvis vet hvordan bildet skal se ut. Så tar jeg kontakt ut i uken.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå gjordt en alignment men det hjalp bare litt på vei siden skygge effekten ikke lenger er blå men samme farge som resten av teksten. Var på demo av den TW6000 prosjektoren og der var alt langt på vei knivskarpt.
    På min ser det ut som på det vedlagde bildet. Der vises en forskyvning av bokstavene i retning nedover mot høyre med en litt svakere toning, som en skyggeeffekt. På min er denne forskyvningen motsatt vei, oppover mot venstre. Dette får meny bildet til prosjektoren til å virke ubehagelig uskarpt. Er dette sånn en må forvente eller skal en prøve å bytte prosjektor to-tre ganger i håp om å motta en bedre utgave?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som konvergens avvik. Å justere konvergens på Epson projektorer er ganske tricky, siden de har laget et komplett idiotisk justerings-system. For ikke å ende opp med et komplett konvergens-kaos, bør hele panelet justeres på en gang. For å få til det, må alle fire hjørner justeres likt, før projektoren så "beregner" resten av panelet. Hadde vært fantastisk mye enklere om softwaredesigneren hos Epson hadde hatt evnen til å tenke, og lagt til en mulighet for å justere hele panelet :-)
    Pass også på sett projektoren til bare å vise blått og grønt, når du justerer blått. Og likeledes at den bare viser rødt og grønt, når du justerer rødt. Det grønne panelet er alltid referansen, siden grønt ikke kan justeres.

Send meg en PM om du ikke får det til, så kan vi eventuelt ta det over telefon mens du justerer
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får vel prøve å få en avklaring på dette problemet nå da.
    Kan ikke si at det er noe problem på bilder i bevegelse, da jeg ikke opplever det som uskarpt på noe vis, men det er jo synelig på underteksten og generelt irriterende å vite at bildet ikke er helt 100%
    Legger ved noen nye bilder.
    Det første viser samme sak som på bildet i tidligere post om skygge på statisk tekst.
    Det andre bildet viser allignment grid'n slik den er etter jeg har justert blått og rødt panel. Det jeg egentlig ville få fram her er at grid'n er helt fin i nedre høyre hjørne men mot øvre venstre hjørne så får grid'n mer og mer skygge og er dobbelt så tykk i øvre venstre hjørne kontra nedre høyre hjørne. Men det kom dårlig frem på dette bildet så de siste nærbildene viser dette bedre.
    Tredje og fjerde bilde viser blå farge før og etter justering. Skal den grønne grid'n være 3 ganger så tykk som den blå linjen?
    Det femte bildet viser grid'n nede i høyre hjørne og her er det mer eller mindre bare en skarp farge.
    De 2 siste bildene viser grid'n ganske nærme det venstre øvre hjørne og her er grid'n dobbelt så tykk på grunn av en forskyvd skygge.

Slik det er nå så ser jeg ingen røde eller blå linjer i grid'n og da vet ikke jeg hvordan jeg kan justere bort denne skyggeeffekten.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat samme problem på min TW-6100. Er dette muligens reklamasjons grunnlag?

Har handlet inn DVE kalibrerings blue-ray. Kan man bruke den, for å kalibrere vekk dette problemet?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som en reklamasjonssak dette her, hvis det grønne panelet ikke er i fokus, når de to andre er det?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, da for jeg returnere den.

Vurderer å kjøpe en TW9000W isteden, å få den kalibrert hos forhandler. Men er usikker på om det er verdt 6500kr differansen fra TW6100W

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trenger hjelp med Epson projektor

Er Epson helt håpløse på dette? Har en ny tw-9100w. Fikk ny fordi jeg klagde på den første. Den andre er ikke så mye bedre, men større deler av bildet er skarpt. Ca 25 % av bildet, nedre høyre hjørne, er uskarpt. Ser det veldig tydelig når man bruker pc, på skrift osv, ikke særlig synlig på film.
    Som andre beskriver i denne tråden hjelper lcd alignment noe men "grid'en" på høyre side er helt håpløs å få skarp.. Epson krever bilder av problemet men bildene gir ikke alltid det riktige inntrykket av feilen. Antar det blir vanskelig å få enda en ny projektor. Noen tips til hva jeg kan gjøre? Er det andre måter å justere konvergens på? Så Gorm nevnte at alle hjørner måtte justeres likt. Når jeg gjør dette i menyen må man justere ett og ett hjørne. Kan det være årsak til uskarpheten?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som kan hjelpe med min forrige post? Epson er vanskelige. Kan dette være noe annet enn konvergensfeil? Halve bildet er knivskarpt.. Resten blir gradvis mer uskarpt og det er dårligst i ene hjørnet.
    Kan epson hevde at dette er normalt? Noen tips?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke justere uskarphet via panel-alignment. Du kan bare justere konvergens, altså panelene i forhold til hverandre (rødt og blått kan justeres i forhold til grønt)

Dersom en del av bildet er uskarpt, er det en optisk feil, og du bør reklamere på projektoren. Dette hvis du er 100% sikker på at det ikke er monterings-feil da (at alle vinkler stemmer 100%).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Epson har hatt den inne nå, sendes til Irland for feilsøking. Fant selvfølgelig først ingen feil, utrolig! Forhandleren måtte stå på og forklare osv... Da klarte "ekspertene" hos Epson også se at bildet var uskarpt. Her er hva de skrev:
    "Tested, found that image is slightly out of alignment, aligned, blew out OE because of yellow spot in the corner, tested, cleaned."
    Nå skal jeg hente den i dag. Er ikke akkurat overbnevist om at den er bra, men vi får se

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si jeg blir litt usikker på hva jeg skal gjøre med min TW9100. Jeg har allerede levert inn en TW9000 pga feil i optikken, og fikk en ny 9100 tilbake. Jeg kunne umiddelbart se at bildeskapheten på denne var langt lavere. LCD panel alignment på denne var way off på alle fargene-tw9100-pre-align-jpg-tw9100-post-align-jpg-tw9100-pre-align-2-jpg-tw9100-post-align-2-jpg, og med god hjelp av Gorm fikk jeg justert denne inn så langt det er mulig.

Men, fremdeles er det skygger på skrift, og jeg synes bildet er mindre skarpt enn det burde være. Faktisk er det merkbart mindre skarpt enn på en 7000 kroners optoma jeg sammenlignet med. Nå lurer jeg på å levere inn projektor for andre gang, men er lei av å måtte argumentere for at noe er feil. Det er nok ikke mye det er snakk om, men jeg har høyere forventninger til en projektor til 23000kr. Jeg har også allerede betalt to proffkalibreringer, og er lite sugen på å måtte gjøre dette nok en gang hvis jeg risikerer at Epson bare oppdaterer programvaren uten å rette feilen...

Hva ville dere gjort?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •