Garanti vs Reklamsjon

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Garanti vs Reklamsjon

Har en Epson EH TW 2900 som ennå er innenfor garanti fra Epson som er 3år fra kjøpsdato
    I forbindelse med noe annet kom jeg inn på denne garantien med support på Epson, jeg bare nevnte at det er 5 år reklamasjon på denne i Norge
    "Hunndjevelen" på support godtok på ingen måte dette og kom med denne forklaringen på garanti og reklamasjon

Sitat:Ta kontakt med oss igjen før garantitiden utløper om du tror det er noe feil med projektoren. Garantitid er ikke det samme som reklamasjon, reklamasjon er i henhold til lov og omhandler bare spesifikke feil som for eksempel produksjonsfeil. Garantitid er gitt av produsent og dekker også andre typer feil

Med andre ord bare tull
    Sjekk ut hva forbrukerombudet forklarer reklamasjon og for all del ikke gi dere på dette

nnholdGaranti og reklamasjon
    Reklamasjonsretten er dine lovbestemte klagerettigheter. Du kan reklamere i to eller fem år, avhengig av hvor lenge tingen er ment å vare.

Garanti vs. reklamasjon

Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist. I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år. Dette vil gjelde for eksempel tv, pc og mobiltelefon.

En garanti er noe produsenten eller selgeren kan velge å gi deg. Garantien skal gi deg noe mer enn det du allerede har krav på etter loven - enten i tid eller omfang. For eksempel kan en selger velge å gi deg rett til å klage på varen selv om det er du selv som har forårsaket feilen

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selger som er ansvarlig for reklamasjonen, og ikke nødvendigvis Espon support.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det du mener er "bare tull" med det sitatet?
    Det er mange ting som ikke dekkes av reklamasjon men som ville vært dekket innenfor garantitiden.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Hva er det du mener er "bare tull" med det sitatet?
    Det er mange ting som ikke dekkes av reklamasjon men som ville vært dekket innenfor garantitiden.
    Kan du nevne et par ting ??

Produktet dekket av 5 års regelen er ment å vare mer enn 5 år. Hvilke feil som oppstår dekkes da bare av garantien ? Mulig du mener at det er lettere å få ting gjennom på garanti - ja, da garantirep dekkes av produsent - langt bort et sted, mens reklamasjon dekker av leveredør eller butikken.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n

Produktet dekket av 5 års regelen er ment å vare mer enn 5 år. Hvilke feil som oppstår dekkes da bare av garantien ? Mulig du mener at det er lettere å få ting gjennom på garanti - ja, da garantirep dekkes av produsent - langt bort et sted, mens reklamasjon dekker av leveredør eller butikken.
    Synd det ikke er +1 knapper her
    Eneste som ikke dekkes er vel slitedeler, pærer o.l. i dette tilfellet, men det dekkes vel heller ikke garantien.

Analogi, hadde vært knall med garanti på bilen som ga meg nye dekk når de gamle ble slitt..

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ikke hvilken feil som oppsto på projektoren, men min sønns PC var passert 2 år og garantien var derfor gått ut. Da disken krasjet ble den byttet av Elkjøp innenfor reklamasjonstiden.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n

Slitedeler som ryker innen garantitiden. dekkes ofte ikke etter garantitiden er ute. Eks pæregarantien til epson.

Feil som du selv forårsaker kan dekkes av enkeltes garanti, men ikke reklamasjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slitedeler som ryker innen garantitiden. dekkes ofte ikke etter garantitiden er ute. Eks pæregarantien til epson.

Feil som du selv forårsaker kan dekkes av enkeltes garanti, men ikke reklamasjon.
    Pæra på min røk på ca 1500 timer, kontaktet support fikk ny mot å oppgi serienr på PJ, vi stiller selv teller så jeg nullstillte teller og gjorde oppmerksom på at jeg nå har 3000 nye timer i "garanti", fikk ikke denne bekreftelse tilbake
    Den gamle lampa ville de ikke ha tilbake

Så får vi se da hvis den ryker før "garanti" er nådd og PJ er over de magiske 3 år

Jeg TROR de gjør det slik, Serienr gir opplysninger når PJ er kjøpt og hvis den er innenfor no problemos, teller har ingen betydning da vi selv styrer denne og kan oppgi hva vi vil. Dette gjelder ikke bare Epson men alle produsenter,de forholder seg til sin egen garanti...... så 5 år reklamasjon tja du får jo ingenting hvis du ikke sier det....husk jeg begynnte med "jeg tror", har ingen dok. på at det er slik

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mefisto11

Sitat:Ta kontakt med oss igjen før garantitiden utløper om du tror det er noe feil med projektoren. Garantitid er ikke det samme som reklamasjon, reklamasjon er i henhold til lov og omhandler bare spesifikke feil som for eksempel produksjonsfeil. Garantitid er gitt av produsent og dekker også andre typer feil
    Dette sitatet er jo helt korrekt! Reklamasjon er noe som er lovpålagt og gjelder feil som skyldes produksjon. Produktet skal vare mer enn 5 år.

En garanti er noe som produsenten gir ut over lovpålagt reklamasjon. Ett eksempel er samsung sin pixel garanti på tver (hadde hvertfall dette før). Hadde du fått 1 pixel feil på tven din så hadde ikke dette gått på reklamasjonen. Da det må mer enn 1 pixel til for at det skal være en mangel. Men hos samsung så ville dette gått på garantien siden dette er noe de tilbyr utover reklamasjon.

Det er og litt forskjell på hvem som har bevisbyrden når det gjelder rekalamasjon og garanti, men husker ikke helt hvordan dette var.

Så jeg skjønner ikke helt problemet ditt egentlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Stian
    Dette sitatet er jo helt korrekt! Reklamasjon er noe som er lovpålagt og gjelder feil som skyldes produksjon. Produktet skal vare mer enn 5 år.

En garanti er noe som produsenten gir ut over lovpålagt reklamasjon. Ett eksempel er samsung sin pixel garanti på tver (hadde hvertfall dette før). Hadde du fått 1 pixel feil på tven din så hadde ikke dette gått på reklamasjonen. Da det må mer enn 1 pixel til for at det skal være en mangel. Men hos samsung så ville dette gått på garantien siden dette er noe de tilbyr utover reklamasjon.

Det er og litt forskjell på hvem som har bevisbyrden når det gjelder rekalamasjon og garanti, men husker ikke helt hvordan dette var.

Så jeg skjønner ikke helt problemet ditt egentlig.
    Mr Stian jeg har ingen problemer med denne, i dette tilfellet er det nok produsent som har litt problemer...
    Det er helt opp til deg å tolke dette men det står i sitatet at reklamasjon omhandler bare spesifikke feil som feks prod.feil, det er jo forsåvidt en innrømmelse på at reklamasjon kan være mer enn prod.feil som du skriver

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Garanti er det butikkene som gir. Og er en tilleggs-sikring for kunden dersom noe skulle skje.

Garanti og reklamasjon - Forbrukerrådet.no
    DinSide
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mefisto11
    Har en Epson EH TW 2900 som ennå er innenfor garanti fra Epson som er 3år fra kjøpsdato
    I forbindelse med noe annet kom jeg inn på denne garantien med support på Epson, jeg bare nevnte at det er 5 år reklamasjon på denne i Norge
    "Hunndjevelen" på support godtok på ingen måte dette og kom med denne forklaringen på garanti og reklamasjon

Med andre ord bare tull
    Sjekk ut hva forbrukerombudet forklarer reklamasjon og for all del ikke gi dere på dette

nnholdGaranti og reklamasjon
    Reklamasjonsretten er dine lovbestemte klagerettigheter. Du kan reklamere i to eller fem år, avhengig av hvor lenge tingen er ment å vare.

Garanti vs. reklamasjon

Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist. I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år. Dette vil gjelde for eksempel tv, pc og mobiltelefon.

En garanti er noe produsenten eller selgeren kan velge å gi deg. Garantien skal gi deg noe mer enn det du allerede har krav på etter loven - enten i tid eller omfang. For eksempel kan en selger velge å gi deg rett til å klage på varen selv om det er du selv som har forårsaket feilen
    Det er jo ikke feil det hun sier. Reklamasjon er lovpålagt og er en rettighet du som forbruker har. Garanti er noe produsent gir deg. Dette vil i mange tilfeller ikke dekke mere en det som norsk lov gjør da dette er internationale regler, men i noen tilfeller vil de gi garantier utover reklamasjonsretten.

Reklamasjonsretten setter også krav til bevis, og disse kan produsent se lettere på innenfor garanti tiden. Eks. pære garanti. Pære er en forbruksartikkel, og vil ikke dekkes under 5 års reklamasjonsrett.

En annen ting er jo også om du kjøper produktet fra utlandet, da har du ingen reklamasjonsrett, og produsentens garanti er det du må forholde deg til. Flere og flere kjøper jo ting direkte fra utlandet nå om dagen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Det er jo ikke feil det hun sier. Reklamasjon er lovpålagt og er en rettighet du som forbruker har. Garanti er noe produsent gir deg. Dette vil i mange tilfeller ikke dekke mere en det som norsk lov gjør da dette er internationale regler, men i noen tilfeller vil de gi garantier utover reklamasjonsretten.

Reklamasjonsretten setter også krav til bevis, og disse kan produsent se lettere på innenfor garanti tiden. Eks. pære garanti. Pære er en forbruksartikkel, og vil ikke dekkes under 5 års reklamasjonsrett.

En annen ting er jo også om du kjøper produktet fra utlandet, da har du ingen reklamasjonsrett, og produsentens garanti er det du må forholde deg til. Flere og flere kjøper jo ting direkte fra utlandet nå om dagen.

Reklamasjon er lovpålagt og er en rettighet du som forbruker har, ja det er helt riktig d, tråden er startet for å opplyse alle forbrukere om at vi har denne rettigheten.Hvis dere som forbruker godtar forklaringen på at reklamasjon er noen mystikke spesifikke feil som d ser ut som kun produsentene har en liste over who cares.Produsentene gnir seg i hendene
    Jeg som forbruker vil bruke min rettighet hvis jeg får feil på et produkt som ikke var da jeg kjøpte d, men dette er jo seff helt opp til hver enkelt

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ser den - pære i projektor tenkte jeg ikke på..., men at feil som en selv forårsaker dekkes er vel tvilsomt, selv det er vanskelig å bevise noe hvis du skrur av og på projektoren til pæra er gåen - det liker den vel ikke.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •