Er problemet med "missing frame" løst?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er problemet med "missing frame" løst?

Hei, vurderer å kjøpe ny pj, etter dårlige erfaringer med Optoma HD200x med motion judder/interpolering/missing frame og generel laber bildekvalitet så er jeg skeptisk.

Er 48 Hz teknologien på plass, eller må vi enda leve med hakkete bevegelser under panoreringer? Leste for en tid tilbake at Epson hadde noe på trappene, noen som kan si noen ord hvordan dette har gått?

Og til slutt, hvilken projektor anbefales for mest mulig flyt i bildet, 3D er ikke viktig for meg. Bruker PS3 som kilde.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildeinterpolering vil aldri bli perfekt - prosjektøren må generere nye bilder som en mellomting mellom to andre bilder, og det er en prosess der man kan nærme seg et "riktig" resultat, men aldri få det perfekt.

Det finnes prosjektører som gjøre dette bedre enn andre (jeg har ikke oversikten over hvilke), men ingen er så "bra" som du sikkert ønsker deg.

Forøvrig vil jeg råde deg til å se på film uten interpolering, og se om du venner deg til det. Uten interpolering og med 24 hz-visning, vil du aldri få ujevn flyt av bilder.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det som er problemet, jeg irriterer meg kraftig når bildet blir uskarpt og hakkete i raske action scener og ved panoreringer. Synes det er rart at ikke industrien har tatt mere tak i dette problemet, for å ikke snakke om å få eliminert det. Er jo sykt at vi investerer så mye penger i utstyr og så leverer ikke bildet varene. Jeg personlig synes de kunne ha løst dette først før de begynte å prakke 3D på oss.

The Big Judder Problem and the Overhyping of 24p

Problemet blir ganske stort på 106", har vurdert å gå ned i lerretstørrelse til å koke det ned til å droppe projektor og heller kjøpe en 65" tv.

Men finnes det PJ som begynner å nærme seg løsning på uvesenet så er jeg interessert.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony og Epson sine projektorer har FI som fungerer meget bra på den laveste settingen, disse eliminerer den værste hakkingen og introduserer minst artifakter. Jeg bruker både HW50 og VW1000 med FI(Motionflow) på lav og syns det funker meget bra, men jeg ville fått det demonstrert hvis jeg var deg da ikke alle syns det funker like bra.

Blir spennende å se Hobbiten i 48hz hvis Kinocity i Drammen har oppgradert projektoreene sine til å takle det da...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Epson eller Sony ja, ville en EH-TW6000 være en kandidat verdig for en test når det kommer til problemstillingen?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Det er det som er problemet, jeg irriterer meg kraftig når bildet blir uskarpt og hakkete i raske action scener og ved panoreringer. Synes det er rart at ikke industrien har tatt mere tak i dette problemet, for å ikke snakke om å få eliminert det. Er jo sykt at vi investerer så mye penger i utstyr og så leverer ikke bildet varene. Jeg personlig synes de kunne ha løst dette først før de begynte å prakke 3D på oss.

The Big Judder Problem and the Overhyping of 24p

Problemet blir ganske stort på 106", har vurdert å gå ned i lerretstørrelse til å koke det ned til å droppe projektor og heller kjøpe en 65" tv.

Men finnes det PJ som begynner å nærme seg løsning på uvesenet så er jeg interessert.
    Jeg skjønner hva du mener, men det du opplever er en veldig subjektiv opplevelse. Jeg har ingen problemer med det, mens andre synes det er kjipt. Sist gang filmindustrien prøvde å forbedre teknologien, var ved innføringen av 70 mm film, der en del filmer ble laget med 30 bilder i sekundet, altså 25 prosent flere bilder i sekundet enn standard. Men publikum sviktet til en viss grad 70 mm, og filmselskapene fant ut at de ikke skulle trekke kinogjengere på teknisk kvalitet, men begynte å pushe gimmick-greier, som f.eks. 3D.

Senere lanserte de digitalkino, som foreløpig er en reduksjon i bildekvaliteten, men forhåpentligvis vil 4K-fremvisere med bedre bildebrikker, sortnivå og (kanskje) 48 bilder i sekundet gjøre noe med det.

Jeg kunne godt tenkt meg 48 bilder i sekundet-filmer, men jeg ønsker å se alle 24 bilder-i-sekundet-filmer slik de er laget.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så "full hd" ble ikke noe bedre enn dette, vel og merke med 24 hz. Leser at det er en del delte meninger om diverse løsninger om akkurat dette.

Men jeg er villig til å gi en ny projektor en sjanse hvis jeg greier å se hva som skjer i actionscener, og når det gjelder panorering at det ikke ser ut som ett dataspill med 10 fps.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Full HD vil ikke per definisjon tilføre frames til kildematerialet, nei. (Full HD betegner forøvrig kun oppløsningen).

Blu-Ray har en veldig riktig gjengivelse av filmmaterialet, med heltegnede (ikke-interlacete) bilder, 24 bilder i sekundet, svært god fargegjengivelse og kvalitetsbevarende lydkompresjon. Slik bør det være, slik at all manipulasjon av materialet kan gjøres etterpå, uten å endre utgangspunktet som ligger på platen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei men du skjønner hva jeg mener når jeg sier "full hd" i sammenheng med markedføring og salg?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TW6000 har ikke FI, strøket av listen...

HW30 eller TW9000? 106" lerret loftstue med 90% lyskontroll.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei men du skjønner hva jeg mener når jeg sier "full hd" i sammenheng med markedføring og salg?
    Joda, men kildemateriale i Full HD og fremvisere med 1080P-oppløsning er en kraftig oppgradering fra tidligere, og jeg er uenig i at Blu-Ray og gode fremvisere ikke er "bedre enn som så".

Det eventuelle problemet ligger i at alle filmer lages med 24 bilder i sekundet, og det er ikke noe produsenter av prosjektører kan klandres for.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TW6000 har ikke FI, strøket av listen...

HW30 eller TW9000? 106" lerret loftstue med 90% lyskontroll.
    Med 90% lyskontroll og hvilken farge på veggene? Regner med lyse farger og da er det TW9000 du skal gå for, og har du mulighet til å øke budsjett Sony HW50.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Joda, men kildemateriale i Full HD og fremvisere med 1080P-oppløsning er en kraftig oppgradering fra tidligere, og jeg er uenig i at Blu-Ray og gode fremvisere ikke er "bedre enn som så".

Det eventuelle problemet ligger i at alle filmer lages med 24 bilder i sekundet, og det er ikke noe produsenter av prosjektører kan klandres for.
    Så det egentlige problemet er at vi har feil type fremvisere for filmformatet? Da er jeg litt spent på hva slags barnesykdommer som kommer med 4K.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Med 90% lyskontroll og hvilken farge på veggene? Regner med lyse farger og da er det TW9000 du skal gå for, og har du mulighet til å øke budsjett Sony HW50.
    Standard norsk gulnet panel, årgang midten av 80 tallet

Kan også nevne at det er grått lerret...

Edit: Rettelse, er vel mere brunet enn gulnet når jeg tenker meg om...

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det egentlige problemet er at vi har feil type fremvisere for filmformatet? Da er jeg litt spent på hva slags barnesykdommer som kommer med 4K.
    Nei, prosjektørene viser 24 bilder i sekundet, men med "bare" 24 bilder i sekundet, vil panoreringer se uklare/hakkete ut. Slik er filmformatet, også på kino.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Nei, prosjektørene viser 24 bilder i sekundet, men med "bare" 24 bilder i sekundet, vil panoreringer se uklare/hakkete ut. Slik er filmformatet, også på kino.
    Mere jeg dykker inn i temaet så bunner det egentlig som du sier Gratulerer at det er filmskaperne som dette til slutt henger på...

Bra at noen tar ansvar, jeg tror James Cameron og Peter Jackson vil sette den fremtidige standarden... jeg spår mange ny releaser av 24 fps material til konvertert 48 fps eller kanskje 60 fps etter Avatar 2 og Hobbiten.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs det da, for filmkritikerne slaktet jo forhåndsvisningen av materiale fra Hobbiten.
    "Fordelen" enkelte film-nerder mener 24 fps bidrar til, er bedre kontroll på dårlig dybde (narrow depth of field). Med 48 hertz, blir bakgrunnene skarpere, og enkelte filmkritikere syns filmen dermed så ut som reklamevideo eller TV-produksjon.

For guds skyld filmkritikere, ikke ha virkeligheten som referanse, men klor dere heller fast i film-opplevelsen dere vokste opp med ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    For guds skyld filmkritikere, ikke ha virkeligheten som referanse, men klor dere heller fast i film-opplevelsen dere vokste opp med ;-)
    Da må jeg hive ut alt jeg har av dagens teknologi og begynne å tråle loppemarked og brukthandler etter VHS videospiller og 26" crt tv uten fjernkontroll...skrudd inn på kanal 8

Det var tider det...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •