Projektor i 8-12k klasse. Vil en slik uansett være bedre enn min forrige Tw2000?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer Yidaki sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projektor i 8-12k klasse. Vil en slik uansett være bedre enn min forrige Tw2000?

Hei
    Et spørsmål til guruene og dere andre
    Jeg begynner igjen å få lyst på en projektor. Min forrige var en Epson TW2000, som jeg solgte for et par år siden.
    Rommet har lyse vegger, men har 100% kontroll på sollys. Vil en rimelig og ny budsjettmodell i prisklassen 8-12 000 være bedre enn min forrige Tw2000 i så måte?
    Er litt sensitiv på regnbuer, så tenker enten lcd eller sxrd type.
    Om den har 3d eller ikke er lite viktig, men om den har er det bare en bonus.
    Ønsker en dynamisk livlig film projektor, som også kan levere rimelig greit/godt sortnivå. Noen forslag? Setter pris på allle innspill og råd

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer enten en brukt Panasonic AE-4000, BenQ 5000 eller en ny Epson EH-TW6100.
    Hvilken tror dere er det beste kjøpet i en stue som blir mørk, men har lyse vegger? Fint hvis det er noen som kan gi et kjapt råd

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I den prisklassen du skisserer her, så er det faktisk ikke noe som er videre bedre enn TW2000. Skal du opp et nivå, så vil Sony VPL-HW30 være et naturlig valg.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stort lerret skal du bruke?
    Både W5000 og AE4000 har relativt lav lysstyrke, og vil slite på større lerret med grå duk.

PS: rommet ditt er sikkert mørkt når det ikke er noen lyskilder tilgjengelig, men har det lyse vegger, så er det per definisjon et lyst rom. Dette bør du jo ha i tankene når du velger ny projektor.

Forøvrig er jeg enig med Ak
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    innhabil her men hvordan er tw4400 i forhold Gorm!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TW4000, kalibrert med full spenning på lampen, har mye høyere lysstyrke enn AE4000 og W5000 i alle fall.
    Vanskelig å si noe om hva som fungerer best, så lenge jeg ikke vet noe om lerretsstørrelsen. Generelt sett, ville jeg nok satset på TW4000 i en lys stue (i angitt prisklasse). TW4400 er jo også totalt sett en bedre projektor enn de to andre nevnte, noe jeg aldri har lagt skjul på ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke bestemt meg for lerretstørrelse, men kan ha opptil 3 meter om så er, der så lerret må henge..hvor stort jeg vil ha er enda usikkert. Jeg tenker et motorisert nedtrekkslerret. Kasteavstand er 6m, og projektor kan plasseres dead senter mot lerret.
    Det kan være jeg legger i litt ekstra, men ser at det nå er mulig å få billige brukte projektorer, som før var i referanseklassen nesten.
    Men som mange sier her i forumet, det nytter ikke sitte på vannvogna, da nådagens toppprojektorer,kan være avlegs neste dag..( satt litt på spissen da ) Skal jeg legge i litt ekstra, og eventuelt få meg en sxrd? Eller blir det for lite lysstyrke? Uff, vanskelig dette her, for vil ha et godt bilde også. Kommer bare til å bruke på film om kveld, tv og slikt har null interesse for meg

Edit: Tenker at det bør være mulig å lage en anordning, som ruller ned sort filt på de lyse veggene..da vil det bli temmelig blackout under filmtitting. Skal sjekke litt opp på AK`s forslag ang Sony HW 30

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med HW30 bør du nok holde deg under 100 tommer. I samme prisklasse som HW30 finner du også TW9000, og den tåler en god del større lerret.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men vil ikke en TW9000, som jo har en god del mer lysstyrke, lyse enda mer opp på sideveggene..og dermed eventuelt skape enda større problemer for sortheten i bildet?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •