Oppgradere fra Sony VPL-VW60

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradere fra Sony VPL-VW60

Hei,

Sitter og lurer på en oppgradering fra denne og er litt i tvil om hva jeg bør gjøre. Jeg har tenkt på Sony HW50, men siden denne ikke har motorisert linsekontroll via fjernkontroll er den uaktuell for meg. Jeg har også tenkt på VW1000, men denne er antagelig for dyr (dvs. den er for dyr).

Hvilke alternativer bør jeg gå for? Er det dumt å handle en VW95 nå som HW50 er kommet med RC osv? Hva med de nye projektorene ifra JVC med e-shift? Fungerer e-shift i 3D modus og er det noe bra?

4K hadde vært drømmen, gjerne med støtte for 24/48/60 FPS i 3D, men det finnes vel ikke noe på markedet idag som er "future proof" for dette? Bør jeg vente til det kommer en ny high-end klasse ifra f.eks. Sony til neste år? Tenker da på high-end til under 100K.

Andre opplysninger: Lite rom med 2 meter bredt lerret maskert i 2:35 - 1, 100% lyskontroll og ca. 5 meter fra projektor til lerret.

Takk for svar!

Hilsen Per

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HAL9000
    Hei,

Sitter og lurer på en oppgradering fra denne og er litt i tvil om hva jeg bør gjøre. Jeg har tenkt på Sony HW50, men siden denne ikke har motorisert linsekontroll via fjernkontroll er den uaktuell for meg. Jeg har også tenkt på VW1000, men denne er antagelig for dyr (dvs. den er for dyr).

Hvilke alternativer bør jeg gå for? Er det dumt å handle en VW95 nå som HW50 er kommet med RC osv? Hva med de nye projektorene ifra JVC med e-shift? Fungerer e-shift i 3D modus og er det noe bra?

4K hadde vært drømmen, gjerne med støtte for 24/48/60 FPS i 3D, men det finnes vel ikke noe på markedet idag som er "future proof" for dette? Bør jeg vente til det kommer en ny high-end klasse ifra f.eks. Sony til neste år? Tenker da på high-end til under 100K.

Andre opplysninger: Lite rom med 2 meter bredt lerret maskert i 2:35 - 1, 100% lyskontroll og ca. 5 meter fra projektor til lerret.

Takk for svar!

Hilsen Per

Om du skal kjøpe projektor per i dag er det kanskje best å se hos JVC top modeller, særlig hvis budsjettet ditt er "under 100K"

JVC X-90 har fått reference status hos flere anmeldere

AVshop.no / JVC DLA-X90R D-ILA Projektor Full-HD 3D Sort

koster i dag 70 000, eller under halvparten av en Sony VW1000ES.

Jeg tviler på at Sony kommer til å levere en form av ekte 4K til under 100 lapper innen et år.. Tror det heller blir nærmere 2014.. Men hvem vet.

JVC X-90R er riktig nok ikke på nivå med Sony VW1000ES, men tviler på at du får noe bedre bilde til 70 lapper eller "under 100K"

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Nå dukker JVC opp med nye modeller i løpet av noen måneder, så greit kanskje å avvente? Når det gjelder å sammenligne VW1000 mot X90 er dette projektorer i to helt forskjellige ligaer. X90 er på ingen måte en dårlig projektor, men VW1000 er en fabelaktig god en... VW1000 er bedre på alt fra skarphet, dynamikk, lysutbytte, prosessering, ANSI-kontrast, native 4K, motionflow, reality creation ... Det skulle jo samtidig bare mangle i den prisklassen!

Det X90 imidlertid er hakket vassere på er totalt sort (ON/OFF-kontrast). Har du derfor et komplett sortmaskert rom vil X90 (eller X70) gi et noe mer dynamisk bilde i helt mørke scener. Dette skyldes bl.a. at lysutbyttet er såpass høyt på VW1000 at den selv med ekstremt godt sortnivå ligger noe over X70/90 helt i bånn som jo stiller med mindre enn halvparten av lysutbyttet i praksis.

Nå prøver jeg for øvrig ikke å svartmale JVCs serie, på ingen måte, men det blir feil å fremstille disse som å være i samme liga som VW1000!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info. Vil det være noe poeng å handle en X90 istedet for en X70 på et såpass lite rom som mitt? Har du eller noen andre sett denne e-shift funksjonen i praksis og fungerer det i 3D? Vil bildet ut være merkbart bedre enn vanlig full hd? 3D er forøvrig ganske viktig for meg, men er også glad i 2D og vanlige TV serier osv.

Er blitt glad i Sony, men synes kanskje VW95 virker lite attraktiv nå gitt at den ikke har RC som HW50. Eller?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til dags dato, har jeg aldri kommet over en av JVC sine utgaver med "håndplukkede deler" (HD990, X9, X90), som på noe som helst vis har vært bedre enn modellen under (identisk, men uten "håndplukkede deler")
    Ut i fra erfaring med de tre siste generasjonene, kan jeg dermed fastslå at å kjøpe X90 fremfor X70, er å kaste pengene ut av vinduet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Til dags dato, har jeg aldri kommet over en av JVC sine utgaver med "håndplukkede deler" (HD990, X9, X90), som på noe som helst vis har vært bedre enn modellen under (identisk, men uten "håndplukkede deler")
    Ut i fra erfaring med de tre siste generasjonene, kan jeg dermed fastslå at å kjøpe X90 fremfor X70, er å kaste pengene ut av vinduet.

sløs av penger? Er det ikke dypere sort / høyere ANSI kontrast / mer linær gamma / mer korrekt fargegjengivelse eller noe fra JVC X70 --> X90?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo det som er poenget mitt, ref forrige innlegg. Jeg har testet både 990, X9 og X90, og i alle tilfellene, så har de faktisk målt dårligere enn modellene under. Det hjelper lite å sette sammen projektorer med "håndplukkende deler", når kvalitetskontrollen ikke er tilstede. Kjøper du en X90, så er altså min påstand at jeg kan finne en X70 som faktisk måler bedre på punktene du nevner.

Dette har jeg også dokumentert (med målinger) i bladet Hjemmekino
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel uansett kanskje like greit å vente til de nye modellene kommer i november? X55R eller X75R tror jeg kan bli en passende oppgradering.

Når kommer første review av disse?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal se over en X55 nå i helgen, om bronkitten slipper taket. Når denne eventuelt er "klarert", så skal den ut på demorunde til magasinene.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg skal se over en X55 nå i helgen, om bronkitten slipper taket. Når denne eventuelt er "klarert", så skal den ut på demorunde til magasinene.
    Du får skrive noen her først da, vet du

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •