JVC X30 kalibrering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 49
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

JVC X30 kalibrering

Nå har jeg justert gråskala og gammakurve på den nye jvcen min, men sliter litt med å få det helt til. bildet ser veldig bra ut nå da, men jeg sliter med å sette gamma i det mørkeste partiet jeg kalibrerer.
    jeg kan saktens få satt gamma til ~2.22, men jeg føler da at bildet blir altfor boostet i det mørkeste partiet, dvs jeg må gi den en kraftig dipp oppover i det hvite. Jeg fant ut av at jeg måtte sette det på øyemål på 10ire.
    Er det slik at gammakurven helst skal være så rett som mulig og ikke ta en dramatisk vending plutselig?.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble visst 2 bilder av samme

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke en profesjonell kalibrering?

Jeg fikk det og har ikke angret ett sekund på det..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    joda klart det, men det er morro å gjøre det selv. bildet sitter veldig bra nå og er milevis bedre enn det var da jeg fikk den. det er helt klart veldig mye å hente på denne projectoren.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På den typen diagram som du har benyttet, så skal den være helt jevn hele veien fra 0 og oppover. Det er viktigst å få det korrekt i bunnen, men så spørs det om du måler helt stabilt med proben du benytter?

Vær også klar over at gamma verktøyet til JVC er helt på bærtur. Blant annet så må du justere på 10 prosent lavere verdier på blått, enn den verdien du måler på. Mange av gamma-punktene bommer også med 5%, slik at du tror du justerer på f.eks 40%, men så juserer du kanskje på 35, eller 45.
    Hele kalibreringssystemet til JVC er egentlig en stor vits. Jeg ville konsentrert meg om å finne en presatt gammaverdi som stemmer noenlunde, og tatt gråskalaen hovedsaklig på RGB gain og bias. Ta opp et testbilde med en flytende gråskala, og se på alle de sinnssyke fargeinnslagene du får, så fort du bruker gamma-equalizeren
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    På den typen diagram som du har benyttet, så skal den være helt jevn hele veien fra 0 og oppover. Det er viktigst å få det korrekt i bunnen, men så spørs det om du måler helt stabilt med proben du benytter?

Vær også klar over at gamma verktøyet til JVC er helt på bærtur. Blant annet så må du justere på 10 prosent lavere verdier på blått, enn den verdien du måler på. Mange av gamma-punktene bommer også med 5%, slik at du tror du justerer på f.eks 40%, men så juserer du kanskje på 35, eller 45.
    Hele kalibreringssystemet til JVC er egentlig en stor vits. Jeg ville konsentrert meg om å finne en presatt gammaverdi som stemmer noenlunde, og tatt gråskalaen hovedsaklig på RGB gain og bias. Ta opp et testbilde med en flytende gråskala, og se på alle de sinnssyke fargeinnslagene du får, så fort du bruker gamma-equalizeren
    Ja jeg har merket det at gamma verktøyet er på bærtur. om jeg justerer på 40 så må jeg justere på 30 osv. Jeg ser det er fargeinnslag i grå ja, mest synlig i lave verdier.
    Jeg får prøve som du sier å finne en presatt gammkurve som stemmer noenlunde og justere gråskalaen med rgb gain og bias.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor
    Nå har jeg justert gråskala og gammakurve på den nye jvcen min, men sliter litt med å få det helt til. bildet ser veldig bra ut nå da, men jeg sliter med å sette gamma i det mørkeste partiet jeg kalibrerer.
    jeg kan saktens få satt gamma til ~2.22, men jeg føler da at bildet blir altfor boostet i det mørkeste partiet, dvs jeg må gi den en kraftig dipp oppover i det hvite. Jeg fant ut av at jeg måtte sette det på øyemål på 10ire.
    Er det slik at gammakurven helst skal være så rett som mulig og ikke ta en dramatisk vending plutselig?.

Ut av det bittelille jeg kan forstå fra kalibrering ser det ikke så verst ut med 2.28 i gamma og 6535K ?

Sykt hvor nærme D65 til og med "rimelig" projektorer er kontra de mest high end TVene

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går ikke an å se på gjennomsnitts-gamma. Når gamma ligger på 2,75 mellom 10 og 20 prosent lysstyrke, så sier det seg selv at detaljer blir borte. Eller er dette målefeil?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det kan godt være målefeil her. Jeg skal kjøre ei runde til i helga for å se om jeg kan få det til å sitte. En ting er ihvertfall sikkert og det er at det kommer ihvertfall fram mye mer detaljer nå enn det gjorde før på noen som helst av de presettene som er i projectoren.
    Jeg kjøpte en ny probe fra curt palme som skal være relativt presis, men selvfølgelig et godt stykke fra mer profft utstyr
    X-Rite EyeOne Display 3 Colorimeter with ChromaPure

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det kan godt være målefeil her. Jeg skal kjøre ei runde til i helga for å se om jeg kan få det til å sitte. En ting er ihvertfall sikkert og det er at det kommer ihvertfall fram mye mer detaljer nå enn det gjorde før på noen som helst av de presettene som er i projectoren.
    Jeg kjøpte en ny probe fra curt palme som skal være relativt presis, men selvfølgelig et godt stykke fra mer profft utstyr
    Har nylig invistert i samme meteret og programvare.

Har installert det, men får ikke tid til å kalibrere før i helgen. Blir morro å prøve.
    Hva syns du foreløbig om Chromapure?

Det skal brukes til å kalibrere en Sony VW-95ES.
    Har du noen tips her Gorm ang denne projectoren og denne programvaren?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Tor, har du vurdert noe mer rundt kjøp av en Lumagen RadianceMini og kjøre kalibreringen av X30 via den og Eye One proben? Syntes det hørtes ut som en spennende løsning sist vi pratet sammen.

Lurte også i den forbindele litt på om det var noen settinger man burde gjøre i Projektoren slik at man ikke fikk noen setup "flaskehalser" ved kalibreringen. Kanskje Gorm har noen tips der.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Hei Tor, har du vurdert noe mer rundt kjøp av en Lumagen RadianceMini og kjøre kalibreringen av X30 via den og Eye One proben? Syntes det hørtes ut som en spennende løsning sist vi pratet sammen.

Lurte også i den forbindele litt på om det var noen settinger man burde gjøre i Projektoren slik at man ikke fikk noen setup "flaskehalser" ved kalibreringen. Kanskje Gorm har noen tips der.
    Jeg har inntrykk av at gamma kurven bør være så lineær som mulig for å få det til å sitte riktig, så man kan fort kalibrere seg bort og man må begynne på ny igjen. :|. Roter man for mye i gamma settingene så ser man fort at man får fargeinslag i gråtonene.
    Får jeg det ikke til nå i helgen så er det ikke lenge til det ligger en radiance i handlekurven :O

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører Chromapure, Eyeone Display 3 Pro sammen med Lumagen Radiance mot en JVC X3, og det har ryddet opp i alle problemene X3'en hadde med både gamma og gråskala, ble ett kjempeløft i bildekvalitet.

Proben er testet mot min i1Pro, og måler så og si identisk opp mot denne, og for mitt amatør-bruk, så trenger jeg ikke mer.

Med oppkobling av bærbar-pc, stativ og kalibrering, så tar hver sesjon under 15 minutt med auto-kalibrerings-funksjonen. Så dette er genialt, og jeg gjør dette for ca. hver 200 time.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det spørs om det ikke går den veien for meg og for det var ikke lett å få til på denne projectoren. :O.
    Nå har jeg ikke fått tid til å kikke på det ikveld, men skal se litt mer på det imorgen.
    Uansett så er det jo luksus å ha en automatisk kalibrering på via egen prosessor. det er nesten verdt pengene alene bare for det slik jeg ser det

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke skyld på deg selv i alle fall Tor, for JVC er synderen her. De har laget et utrolig avansert, og innfløkt kalibreringssystem, som rett og slett ikke fungerer i det hele tatt. Du kan trøste deg med at det fungerer akkurat like dårlig i X70 og X90 også.
    Ser jo mange, spesielt engelskmenn, som poster fantastiske målinger på sine JVC-er. Når jeg ber dem ta en titt på en flytende gråskala, blir det imidlertid tyst. 8)
    Tok opp dette med teknisk ansvarlig i JVC Europa også, og har svarte at dette var fikset i de nye projektorene (35/55/75), men det sa de jo før X30/70 også, så "time will show". Skal kalibrere opp en X55 i helgen, så får vi se.

Lumagen er forøvrig blitt helt vanvittig bra, når de fikk på plass 125-punkt CMS kalibrering. Kanskje den største nyheten innen kalibrering på lang tid.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lumagen er forøvrig blitt helt vanvittig bra, når de fikk på plass 125-punkt CMS kalibrering. Kanskje den største nyheten innen kalibrering på lang tid.
    Får en "Radiance Mini" på døra til onsdag. Bruker Calman 5 så det blir artig å prøve den nye AutoCal 3D LUT workflowen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke skyld på deg selv i alle fall Tor, for JVC er synderen her. De har laget et utrolig avansert, og innfløkt kalibreringssystem, som rett og slett ikke fungerer i det hele tatt. Du kan trøste deg med at det fungerer akkurat like dårlig i X70 og X90 også.
    Ser jo mange, spesielt engelskmenn, som poster fantastiske målinger på sine JVC-er. Når jeg ber dem ta en titt på en flytende gråskala, blir det imidlertid tyst. 8)
    Tok opp dette med teknisk ansvarlig i JVC Europa også, og har svarte at dette var fikset i de nye projektorene (35/55/75), men det sa de jo før X30/70 også, så "time will show". Skal kalibrere opp en X55 i helgen, så får vi se.

Ja man kan jo bli kokko av mindre . Jeg har kjørt kalibrering flere ganger og har nok brukt noen timer allerede med denne projektoren. Jeg har forsøkt forskjellige innfallsvinkler etter anbefalinger, men er ikke klar for å gi meg helt enda.
    Jeg vil nok alldri få det så bra som ved å kjøre autokalibreringen med en radiance og chromapure, men det går nok an om man er heldig og komme ganske nær.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenk om du skulle tatt betalt for denne kalibreringen :shock:

Forøvrig, så fungerer bare autokalibreringen perfekt, om du har gjort de rette forberedelsene. Dette fordi mange JVC projektorer er så "off", at du får problemer med headrom i den eksterne prosessoren. Dette er imidlertid et større problem på X70 og X90, enn på X30.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg måtte vel kjøre en timepris på en snau femmer da om jeg skulle tatt betalt :O

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da sitter det ganske så greit. både gråskala og gamma ser greit ut slik jeg ser det. Når jeg kikker på flytende gråskala og sammenlikner med andre preset i flytende gråskala så ser jeg minimalt med farging i spekteret. Tror jeg bare lar det stå nå, bilde er blitt veldig bra. før eller siden må man gi seg og begynne å se litt film .

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •