JVC X30 kalibrering - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 49 av 49
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det at hvitpunktet skal være 235 er egentlig helt feil. Mange som tror dette, men det stemmer ikke. Hvitpunktet for film og video (post-produksjon) er 235. Den ble senket dit for at scener filmet i høylys skulle se bedre ut på lerretet. Hvis kameramann er litt uheldig med eksponering, og hvitpunktet hadde vært 255, så ville "løpet vært kjørt". For å lette på dette ble det bestemt at man setter hvitpunktet (post-produksjon) ved 235, for på den måten å ha en liten "buffer" før total utbrenning. Det er bakgrunnen, men denne er senere sabotert av alle display og projektor-produsenter, bare for å få bedre spec på papiret. Man taper selvsagt veldig mye av lysstyrken, om man tillater en såpass stor buffer før displayet/projektoren brenner ut i høylys. Produsentene har derved flyttet hvitpunktet fra 255 og ned til 235 de også, og på den måten effektivt fjernet bufferen som skulle reddet oss fra utbrenning. Og det bare for å kunne hevde bedre lysstyrke i spec-en.
    Dette er grunnen til at vi f.eks må sette HDMI range til "Super White" på JVC projektorene, for default hard-klipper den ved 235 på signalnivå. Ved Super White flyttes hvitpunktet tilbake til 255, der det i utgangspunktet skulle vært. Når det er sagt, så trenger du ikke såpass stor buffer, og spesielt ikke om det medfører at lysstyrken blir for lav. Trenger jeg maks lysstyrke pleier jeg å legge utbrenningen rundt 237-238. Da har jeg litt å gå på, uten å tape alt for mye av lysstyrken.
    Det som ofte skjer ved hardklipping på 235, er at primærfargene ikke klipper på samme intensitet. Dermed får du ikke fargetemperatur en til å sitte ved full intensitet (dreier pga at en eller to primærfarger har begynt å klippe). I tillegg får du problemer med fargerommet ved full fargeintensitet. Og det er jo spesielt ille om det også er punktet du kalibrerer etter. Tenk deg at f.eks rødt klipper ved full intensitet, og så øker du metningen i rødt, for å kompensere for dette. Hva skjer da med intensiteten som i utgangspunktet var korrekt fra 98% intensitet og nedover ;-)

PS: den kalibreringen som ble gjort for snart 3 år siden, er det ikke sikkert du skal legge for mye vekt på. Det er også mange måter å kalibrere X30 på, siden de varierte veldig mye fra enhet til enhet (nye).

EDIT: Og for all del, ikke juster dynamikk på linenivå. Så hold deg unna brightness og kontrast i Oppo spilleren!!
    Sist endret av Gorm; 01-17-2015 kl 23:30

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gorm har vel dekket omtrent alt her allerede, men jeg bare legge til at du på ingen måte kan flytte måleproben UNDER en kalibrerings-sesjon. Om avvikene ikke er store, så er de der.

Når det gjelder "dynamikkområdet" for video, 16-235 (digitaldomene), så kunne det fungert helt fint dersom alle parter hadde forholdt deg til dette, og vært litt mer nøyaktige i post-produksjon prosessen. Dessverre er det, som Gorm har forklart, ikke så greit. Man kan ofte oppleve at det finnes bildeinformasjon , både under 16 og over 235, hvilket betyr at man må kalibrere med litt ekstra headroom. Dessverre kan dette gå noe (stort sett marginalt) utover maksimal bildedynamikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk til begge to!
    Proben ble flyttet etter kalibreringen med JVC autokal, siden jeg brukte fullskjerm-bilder med JVCen, og små vinduer med AVS-disken. Jeg brukte vindu med Lumagen også, men kalibreringen gikk ikke ferdig. Fikk blåskjerm på PCen. Virker litt ustabil den Calman programvaren. Jeg har versjon 5.3.0, og har ikke kjøpt oppgraderinger, da jeg visste at kinoen ville bli minimalt brukt et års tid. Får prøve å skru av alt som kan forstyrre prosessen og prøve igjen.

Er det like ille å justere brightness på Lumagen som direkte på kildene? Jeg har jo flere minner i projektoren også, så det er løsbart uansett. Jeg har PC og HD-DVD i tillegg til Bluray, men har ikke sjekket om det er vesentlig forskjell på dem.

Har dere noen anbefaling når det gjelder oppsett av kildene? Jeg har nå satt opp Oppoen til Ycbcr 4:2:2, husker ikke om det er flere alternativer for HDMI. Det er mulighet for "deep color" 30 eller 36 bit tror jeg. Dette er skrudd av.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge signalene overføres via HDMI, så er dette via en svært rigid spec, og det skal ikke være avvik fra spiller til spiller. Dette betinger selvsagt at du ikke justerer noe som helst på linjesignal fra avspillerne. I PC-en bør du kanskje sette opp skjermkortet til å sende ut video-levels hele tiden (f.eks BT709), slik at du slipper at den gir 16-235 på film, og 0-255 på alt annet.

Når det gjelder HDMI-oppsettet i avspilleren, så tenker jeg alltid som følger: Signalet på platene (DVD og bluray) er 4.2.0. Da setter jeg spillerne til å sende ut signalet som er tettest på "native", og det er 4.2.2. Projektoren kan jo aldri vise noe annet enn RGB uansett, så den har selvsagt intern oppskalering som er minst like god som den i Oppo-en. Ved å sende 4.2.2 via HDMI holder du også båndbredden lavere, og gjør transporten gjennom kabelen mindre krevende.
    Sist endret av Gorm; 01-18-2015 kl 15:43

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, da burde det være greit slik det er satt opp nå. Fikk fullført 3D-LUT autokalibreringen. Valgte først et nytt projektorminne, og brukte projektorkontrollene for å få det best mulig først. Satte klipping i hvit rundt 240, og justerte RGB gain/bias så bra jeg fikk til. Calman ble fornøyd med dette, og dE ble tilstrekkelig lav til at alt ble grønt før 3D-LUT autokalibreringen. Denne gikk greit nå, og tok rundt 40 minutter med 11 punkter på gråskalaen. Resultatet ble ikke så bra som jeg hadde ventet. Nådde ikke dE target på verken gamut eller gråskala. Tok et par saturation og luminans-sweep, og disse var mye bedre enn før kalibrering, men fortsatt noe avvik. Skal kjøre gjennom pånytt med 21 punkter en annen dag. Bildet ser bra ut, men kanskje litt i mørkeste laget i mørke scener. Y endret seg fra ca 11,5 før til ca 10,5 fL etter kalibrering.
    Sist endret av Gunnar; 01-31-2015 kl 15:16

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har oppgradert til siste Calman (Home Video 5.4.0b), og kjørt gjennom et par kalibreringer til. Oppdaget hvorfor testmønstrene på AVS-disken så merkelige ut første gangen, Calman endret CMS-2 til CMS-0 i Radiance-prosessoren under kalibreringen, og dermed sjekket jeg testmønstrene på AVS-disken med feil CMS-minne i Radiance-prosessoren. Med rett CMS ser det plutselig mye bedre ut, både på AVS-disken, og på video! Brukte "Standard" fargerom, som gir litt undermettet grønn. Mulig jeg prøver "Wide" senere. Jeg har ikke kjørt luminance/saturation sweeps uten Radiance-kalibreringen, så jeg vet ikke hvor stor forbedringen evt er. Synes ihvertfall bildet ble bra. Legger ved noen plott, så kan dere jo evt kommentere..

JVC X30 kalibrering-2701-sat-sweeps_resize-jpg

JVC X30 kalibrering-2701-lum-sweeps_resize-jpg

JVC X30 kalibrering-2701-sjekk-med-ht-enth-workflow-etter-3d-lut-cal_resize-jpg

Satte HDMI til "standard" på projektoren denne gangen, og hvitpunktet til 235 (Radiance testmønster)

JVC X30 kalibrering-2701-dyn-range_resize-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder JVC X30 kalibrering-2701-sat-sweeps_resize-jpg   JVC X30 kalibrering-2701-lum-sweeps_resize-jpg   JVC X30 kalibrering-2701-sjekk-med-ht-enth-workflow-etter-3d-lut-cal_resize-jpg   JVC X30 kalibrering-2701-dyn-range_resize-jpg  
    Sist endret av Gunnar; 01-31-2015 kl 15:17

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo bra ut dette, men hvordan opplever du resultatet når du setter opp et testbilde av en flytende gråskala? Er det colorbanding, eller oppleves den nøytralt grå hele veien?

Når det gjelder HDMI range satt til Standard, så mener jeg du bommer. Du har hard-klipping på 235, og vil i veldig mange scener oppleve at høylys brenner ut. I tillegg klipper den ulikt i rødt grønt og blått, slik at du får endring av fargetemperatur i alle scener som nærmer seg klipping. Ser jo at lysstyrken allerede er i laveste laget, men jeg ville uansett ofret litt til, og sikret en liten "buffer" over 235. 235 er en "referanse" for post-production, ikke for deg som kalibratør.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd både "standard" og "Superwhite" HDMI, men synes "Standard" så langt har gitt det beste bildet, kanskje pga litt mere "punch". Kan ikke si at jeg legger merke til utbrenning i hvitt så langt, og fargene følger jo hverandre fint til klippegrensen. Når det er sagt så ser jeg litt forskjell på kontrastmønsteret på Radiance og på AVS-testplata. Med settingen som vist ser jeg såvidt 235 på Radiance-mønsteret, mens jeg ser 2-3 nivåer over på AVS-discen, selv med HDMI satt til "Standard" på projektoren. I såfall kan det vel tenkes at jeg vil se feil fargetemp nær klipping, som du sier. Jeg har sett mest på mørke scener så langt. Får nok lete fram noen kjente lyse scener også. Jeg tror Saturation sweeps på plottet over er målt ved 75% luminans (standard workflow)

Kjørte gjennom en ny kalibrering med "Wide-1" gamut som utgangspunkt. Resultatet ble veldig likt ved full metning, men dårligere linearitet lengre ned, spesielt i grønt. Fikk heller ikke full metning i grønt, selv om utgangspunktet var grønt langt på utsiden.

Uansett er jeg godt fornøyd med bildet, og trenger ikke å sitte å ergre meg mens jeg ser film :-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut. Hovedsaken er jo at du er fornøyd, og at bildet ser bra ut.

Når jeg tenkte på utbrenning av enkeltfarger, så er det dynamic range jeg kikker på. Blått brenner ut akkurat ved 235, mens grønt brenner ut litt senere, og rødt til slutt. Ergo vil hvitt i overeksponert kildemateriale dreie mot gult, før det trekker mot rødt, avhengig av intensitet. Bare prøv å øke kontrasten marginalt i projektoren, så vil du se at den vil dreie kraftig mot rødt øverst i gråskalaen (flytende gråskala).

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •