JVC X30 kalibrering - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 49
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det var et ganske annet resultat ja.
    Mistenker at du kanskje har akseptert noe banding (eller fargeinnslag) i gråskala for å få til dette. Men som du sier, det er filmopplevelsen som er viktigst. Det er fort gjort å henge seg opp i bagatellene, og glemme å ha det gøy.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det var et ganske annet resultat ja.
    Mistenker at du kanskje har akseptert noe banding (eller fargeinnslag) i gråskala for å få til dette. Men som du sier, det er filmopplevelsen som er viktigst. Det er fort gjort å henge seg opp i bagatellene, og glemme å ha det gøy.
    Ja jeg liker det ikke, men har akseptert noe fargeinnslag da det er vanskelig å få det til helt perfekt. jeg kjørte litt A-B mellom preset i projectoren og mine ferdigkalibrerte verdier og ser minimalt med fargeinslag nå. De 2 andre custom gammakurvene jeg har produsert ser helt annerledes ut er full av fargeinnslag i hele området.
    Jeg ser at om man roter for mye med individuellt rød og blå i gamma så kommer fargeinslaget fort, men holder man seg kun til hvitt så ser det hele annerledes ut og det er minimalt med justering som skal til for å få det til å se betraktelig bedre ut.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns ikke du også det er rart, at en produsent som inkluderer en fattelig mengde predefinerte gamma-kurver, ikke har en eneste som henger på greip? Skulle jo være helt unødvendig å måtte lage en korrekt gamma-kurve selv, spesielt når "målet" er standarden på 2.2?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja dette burde være helt unødvendig, at de ikke klarer ihvertfall å lage en gammakurve som mer eller mindre er tilnærmet standarden er veldig rart.
    Noen burde gi JVC en skjennepreken

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil se noe virkelig freaky, så prøv å senke fargetemperaturen til f.eks 5500 kelvin, og se hva som skjer i fargerommet.

hint; blå blir til magenta
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil se noe virkelig freaky, så prøv å senke fargetemperaturen til f.eks 5500 kelvin, og se hva som skjer i fargerommet.

hint; blå blir til magenta
    Hehe ja jeg er lei av å justere på denne projektoren. Når jeg hele tiden vet at jeg har mer å hente så velger jeg å kjøpe meg en lumagen mini og autokalibrering selv om jeg er godt fornøyd med resultatet jeg har oppnådd så kan det alltids bli bedre. Lumagen kan jeg også bruke for kalibrering neste gang jeg skal til igjen.

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Hva er de beste utgangsinnstillingene å starte med, for å kalibrere X30?
    Titta litt på den i går, men trenger litt guiding for å komme på rett vei?

Ved å velge colour temp 6500 blir rød ca 96 % "for lav", og når man kun kan redusere r-gain så ble det ikke enkelt. Takk for hjelpen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har du muligens endt opp med en av de "umulige". Det er ikke mulig å gi deg noe "OK" utgangspunkt, annet en å råde deg til ikke å gråskala-kalibrere via gamma-equalizeren.
    Må nesten koble til utstyret å måle seg frem, men en ting er helt sikkert, og det er at du kommer til å tape mesteparten av lysstyrken i kampen mot en noenlunde lineær gråskala. Som du har lagt merke til har "idiotene" hos JVC har gjort gain-justeringen til bare minus, og i tillegg justerer RGB-bias langt opp i gain-området. Da ender man opp med å gå frem-og-tilbake, mens bildedynamikken forsvinner i takt med at fargetemperaturen korrigeres.

Er den for ille, så ville jeg returnert den. Når kalibrerings-systemet ikke virker, og fargetemperaturen i utgangspunktet er helt på trynet, så er projektoren DOA

PS: jeg har en sjelden gang vært ute for at gråskala plutselig "korrigerer seg selv" på X30 og X70, akkurat som om error som påvirker grunnkalibreringen plutselig forsvinner? Om den kan dukke opp igjen vet jeg ikke noe om, men tar alltid forbehold når jeg støter på disse raritetene på JVC-projektorene
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer fred_stian sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette her var jo interessant å lese om!
    Jeg prøvde i helgen og kalibrere min RS40 (X30).. Lot stort sett gain/bias være ettersom den hadde en (tydeligvis ikke) så flott gamma justering!
    Endte opp med helt flat gamma kurve på 2.2 og tenkte dette var jo knall bra!
    Helt til jeg satte i gang en film! :-P
    Fargestikk i det mørke, og generelt sett alt var jo egentlig for mørkt!

Jeg valgte den gamma preseten som var nærmeste 2.2 men måtte alikevel dra alle punktene laaangt ned!

Målingene ble gjort med Calman V5, Discus profilert opp mot i1Pro, målt på et grått lerret.

Jeg er usikker på kalibrering av projektor, da dette var min første, så godt å lese at det kan ha vært andre ting som påvirker enn at jeg har "driti" meg ut!

Så det er en idè å droppe gammajusteringen og heller bruke bias/gain (som forsåvidt var dum nok med kun minus på gain justering.).
    Fungerer de interne testsignalene ok da? Noen som har testet det i forhold til ekstern generator?
    For jeg har i utgangspunktet ikke noen generator med HDMI, kun HD-SDI, nærmeste jeg kommer er Cal-PC (?) generatoren som følger med Calman (den softwaren man kjører på pc'en og ut på hdmi, men ser for meg at et pc signal blandet inn i videoverden kan lage krøll!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er egentlig ikke så ille at gain kun er minus, da økning av gain bare vil føre til utbrenning likevel. Det som er ille, er at bias justeringen påvirker helt opp i gain-området, slik at man "aldri kommer helt i mål", men ender opp med å justere gain, kompensere med bias, for så å kompensere med gain, for så å kompensere med bias, og så videre, helt til projektorens dynamikkområde er mer enn halvert. Grovjustere gain og bias, for så å ta resten i en ekstern prosessor, er det jeg har hatt størst suksess med.

Du kan få tak i relativt rimelige HD-SDI til HDMI konvertere.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er egentlig ikke så ille at gain kun er minus, da økning av gain bare vil føre til utbrenning likevel. Det som er ille, er at bias justeringen påvirker helt opp i gain-området, slik at man "aldri kommer helt i mål", men ender opp med å justere gain, kompensere med bias, for så å kompensere med gain, for så å kompensere med bias, og så videre, helt til projektorens dynamikkområde er mer enn halvert. Grovjustere gain og bias, for så å ta resten i en ekstern prosessor, er det jeg har hatt størst suksess med.

Du kan få tak i relativt rimelige HD-SDI til HDMI konvertere.
    Nei, stemmer det, ender jo bare opp med utbrenning uansett.
    Akkurat, så den lar seg egentlig ikke kalibrere helt 100%, uten å bruke en ekstern prosessor? Hvordan prosessorer har du brukt da?

Men de rimelige HD-SDI til HDMi konverterne er vel ikke til å stole på mtp. kalibrering? Eller har du gjort noen tester på dette også?
    For Spectracal skryter jo sin HDSDI til HDMI konverter opp i skyene, og påstår at de har testet med masse andre, men ingen gir så korrekte bilder som deres..
    Og den er jo ikke kjempebillig akkurat; SpectraCal SpectraCal 3GRx (HD-SDI to HDMI Signal Converter) - Store Studio

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var den jeg hadde i tankene ja. Vel, billig og billig, den er vesentlig billigere enn en ny testbildegenerator. Går du i den retningen i stedet, så kan jeg varmt anbefale AVfoundry Videoforge

Når det gjelder X30, så er det ikke slik at alle sammen er helt umulige. Noen av dem har jeg fått veldig bra uten ekstern prosessor, men de tilhører ikke akkurat flertallet dessverre. Virker som om X35 er blitt bedre i så måte
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var den jeg hadde i tankene ja. Vel, billig og billig, den er vesentlig billigere enn en ny testbildegenerator. Går du i den retningen i stedet, så kan jeg varmt anbefale AVfoundry Videoforge

Når det gjelder X30, så er det ikke slik at alle sammen er helt umulige. Noen av dem har jeg fått veldig bra uten ekstern prosessor, men de tilhører ikke akkurat flertallet dessverre. Virker som om X35 er blitt bedre i så måte
    Sant det, jeg venter på en ny generator nå, lurer på om det var Videoforge2 om ikke jeg husker helt feil.

Ok, da får jeg prøve å ta en ny kalibrering og se om jeg er en av de heldige!
    Får uansett vente til etter ISF kurset jeg skal på i slutten av januar!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes ikke noen Videoforge 2 meg bekjent.

Skal du først på kurs, og ønsker mulighet for å gjøre en veldig god jobb på X30, så vil jeg anbefale deg Calman 5, JETI Specbos 1211 (eventuelt Klein K10 og et godt spektroradiometer), samt Videoforge.

Men dette hører vel strengt tatt hjemme i en annen forumkategori
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det finnes ikke enda, men det kommer i januar/februar i følge Spectracal.

Får nok holde med i1pro + Discus en stund til for min del.
    Er ikke bare X30 som skal kalibreres men forhåpentligvis litt proffe monitorer etterhvert også. (Via jobben; VideoUtstyr Norge).

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal forresten hilse fra Spectracal gutta til deg Gaåourm som disse amerikanerne sier!
    Er i Amsterdam på ISF sertifisering med selveste Joel Silver.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får hilse tilbake.
    Hvem er det som er der fra Spectracal?

Sug til deg læring, og pass på å spørre om alt du lurer på. Joel er et levende leksikon på alt innen video. Det er også viktig å få med seg all historikken, for da får du en forståelse for de problemene/kompromissene vi lever med den dag i dag, og slipper å gjøre feil når du skal prøve å "rette dem opp"
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Gammel tråd, men jeg kan vel likegodt poste her som å starte en ny..
    Jeg har gjort et par forsøk på å kalibrere denne prosjektoren nå. Jeg har Calman Enthusiast V5 og en C6 probe + Radiance XD prosessor. Jeg tenkte å prøve først autokalibrering uten Radiance, og bruke JVC sine innebygde testmønstere.

Brukte først litt tid på å lese div innlegg på Spectracal forum, samt AVS-forum. Ikke lett å finne noen fasit, desverre. Mangelfull dokumentasjon angående div innstillinger i Calman synes jeg, bla under "target options". Plagdes først med innstilling av gamma, og det viste seg at BT.1886 var default, med fast gamma på 2,4. Endret dette til "Power" gamma, og prøvde meg med 2,3. Resultatet var tilsynelatende omtrent perfekt gråskala/gamma, og "standard" fargerom var også veldig nær standarden. Projektoren var kalibrert av Gorm for Av-shop da den var ny, og jeg får veldig nær samme resultat når det gjelder fargerom. Så jeg antar at proben måler ganske riktig når det gjelder fargerom ihvertfall.

Etter kalibrering målte jeg på testmønsterene fra AVS-709 test discen som kan lastes ned fra AVS-forum. Desverre får jeg ikke samme flotte resultat da, verken når det gjelder gråskala, eller gamma. Jeg er usikker på hvilke mønstere jeg bør bruke for at det skal bli mest mulig sammenlignbart med JVC-mønstrene. AVS-plata har små vinduer, mens JVC har full skjerm. Så jeg måtte flytte proben mellom målingene. Calman gir beskjed om tittel/kapittel for hver måling, men jeg vet ikke om/hvor jeg ser dette i Oppo BD-83 menyen?

Men dette gjør meg usikker på om det er noen vits å bruke tid på å kalibrere projektoren før jeg lar Radiance kjøre sin 3D LUT autokalibrering?

Første bilde er Calman autokalibrering med JVC internt mønster, og de to siste er med AVS-plata.

Bildet ser forsåvidt bra ut, og mye bedre enn de ferdige presets som ligger i prosjektoren. Ganske nær den ene av de to AV-shop kalibreringene vil jeg si, men den andre (ISF-natt) tror jeg muligens jeg har rotet til ved et uhell.. Brukte HDMI-standard, og er usikker på hvordan dette var innstilt fra AV-shop. JVC anbefalte opprinnelig HDMI-superwhite, men vet ikke om dette endret seg. Har nylig lagt inn siste firmware i projektoren.

JVC X30 kalibrering-cal-140115-gamma-power-2-3-user-4-report-jpg

JVC X30 kalibrering-user4-avs-disck-gamut-jpg

JVC X30 kalibrering-user4-avs-disck-greyscale-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder JVC X30 kalibrering-cal-140115-gamma-power-2-3-user-4-report-jpg   JVC X30 kalibrering-user4-avs-disck-gamut-jpg   JVC X30 kalibrering-user4-avs-disck-greyscale-jpg  
    Sist endret av Gunnar; 01-17-2015 kl 15:30

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på de kraftige avvikene i dynamikk-område mellom interne og eksterne test-bilder, så bør du kikke på kontrast og brightness. Ser ut til at du brenner ut i hvitt når jeg ser hvordan gamma klipper i toppen? Kanskje lurt å sette HDMI dynamic range til "enhanced" først. og sette sort og hvitpunkt manuelt.
    Du burde også forholde deg stil saturation sweep når du måler fargerommet. En måling av kun full fargeintensitet (som i CMS målingen din) sier strengt tatt veldig lite. Saturation sweep måler på 20, 40 60, 80 og 100 prosent fargeintensitet, og gir deg dermed et mye riktigere bilde. Mange projektorer (og stort sett alle TV-er) måler feil ved 100 prosent fargeintensitet, og da blir dette et veldig dårlig utgangspunkt for kalibrering.

Når det gjelder Lumagen Radiance, så vær oppmerksom på at disse prosessorene roter det til kraftig i den mørke enden. Sjekk bare hva som skjer i de mørkeste scenene med og uten Radiance. Med prosessoren blir alle de mørkeste scene nærmest sorthvitt film. Alle farger blir borte, i tillegg til at den roter kraftig med rød, grønn og blå gamma. Er flere her på forumet som har kastet Lumagen prosessorene ut av hjemmekinoen pga dette.
    Sist endret av Gorm; 01-17-2015 kl 20:00

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode innspill!
    Jeg la merke til at kontrastjusteringen på Oppoen er ganske grov. Ett klikk på kontrasten flytter klippegrensen mange nivå oppover eller nedover. Prøvde å sette den til 235, men mulig den lå litt lavt. Rørte ikke innstillingene på projektoren pr anvisning fra Spectracal. Det er nok mulig jeg må gjøre noen justeringer på projektoren likevel. Har kjørt en sjekk med testmønsterene fra Lumagen i ettermiddag mot samme projektorminne. Det ble enda verre. Prøver nå en 3D LUT cal med Lumagen med utgangspunkt i en av innstillingene dine. Den kjører fortsatt. Har krasjet et par ganger, får "read error". Dro ut USB-pluggen til proben og startet på nytt.

Likte ikke det du sier om farger i mørke partier, får sammenligne med et minne i Lumagen med defaultverdier, og se om jeg legger merke til dette.

Utfra konstrastinnstillingene i de kalibrerte modusene, går jeg utfra at du har brukt "HDMI-superwhite" ? Det står ikke noe om dette i rapporten (fra 12/4-2012). Det var ikke jeg som kjøpte projektoren ny, så det er et annet navn på rapporten, men det trenger jeg ikke å skrive her. Men om du har mere/annen informasjon enn det som framgår av Calman-rapporten hadde det vært interessant å vite :-)
    Sist endret av Gunnar; 01-17-2015 kl 22:42

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •