Prosjektor til kjellerstue (IKKE 3D)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjektor til kjellerstue (IKKE 3D)

Hei folkens,

Jeg har tenkt å kjøpe meg prosjektor + 110-120" lerret til kjellerstua. Som tittelen sier så er jeg interessert i 2D bilde da 3D ikke imponerer meg særlig.

Prisklassen er vanskelig å definere, kjøper for det jeg føler jeg for "mest for pengene", men ikke noe mer enn 15-20k for prosjektor + lerret.

Så en Sony Bravia VPL-HW20 til salgs, vet ikke om den kunne vært noe?

Veldig interessert i deres meninger!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan kanskje legge til at rommet har tre små vinduer (kan dekkes til) og det er ubehandlet panel i hele kjellerstua, dvs ikke malt (bare lutet).

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville stukket budsjettet til TW9000 var jeg deg. Enten det, eller så må du gå ned i lerrets-størrelse. Med eksempelvis HW20, bør du satse på maks 100 tommer. Eventuelt litt større, om du sort-maskerer hele rommet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Ville stukket budsjettet til TW9000 var jeg deg. Enten det, eller så må du gå ned i lerrets-størrelse. Med eksempelvis HW20, bør du satse på maks 100 tommer. Eventuelt litt større, om du sort-maskerer hele rommet.
    Takk for svar!

TW9000 ser jo knall ut, men spør meg selv om jeg vil merke forskjellen på en TW9000 til 20.000,- i forhold til en TW6000 til 10.000,-. Hva tror du?
    TV'en jeg har per i dag er en Samsung 51" plasma til 4800,- for et år siden, så det meste vil vel bli et godt hakk opp vil jeg tro.

Hva tror du/dere om dette som lerret? Komplett.no - Elite Screens 120" Manuelt lerret

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du vil se forskjell på grunnkontrast på 950:1 og 7000:1, ja absolutt!! Det er så enorm forskjell på disse, at selv bestemor vil bli henrykt over hvor mye bedre TW9000 er.
    Etter mitt syn er ikke TW6000 verd 10K, mens TW9000 selges alt for billig til 20K

Når det gjelder lerret, så gå for ett med grå duk om du ikke skal sortmaskere rommet. Velg da bort alle grå duker med høyere enn 0.9 gain, da de med høyere gain vil gi deg irriterende "sparcle-effekt" i alt høylys (hvitt). Altså litt "glitter-liknende", ala en refleks
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du vil se forskjell på grunnkontrast på 950:1 og 7000:1, ja absolutt!! Det er så enorm forskjell på disse, at selv bestemor vil bli henrykt over hvor mye bedre TW9000 er.
    Etter mitt syn er ikke TW6000 verd 10K, mens TW9000 selges alt for billig til 20K

Når det gjelder lerret, så gå for ett med grå duk om du ikke skal sortmaskere rommet. Velg da bort alle grå duker med høyere enn 0.9 gain, da de med høyere gain vil gi deg irriterende "sparcle-effekt" i alt høylys (hvitt). Altså litt "glitter-liknende", ala en refleks
    Hehe, okei jeg ser poenget ditt. Da går jeg for noe av høyere kvalitet. Men har det skjedd veldig viktige ting på prosjektorfronten siste 1-2 åra? Jeg er jo som tidligere nevnt ikke ute etter 3D, så kanskje det er noen litt utdaterte toppmodeller jeg kan lete etter på bruktmarkedet?

Om jeg kjøper prosjektor til 20K ender jeg fort opp mot 25K totalt, og jeg er i ferd med å kjøpe hus... Sliter med å forsvare den prisen da

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke tenkt 3D i det hele tatt. Bare anbefalt den eneste projektoren i moderat prisklasse, som har høy nok lysstyrke, og samtidig god bildedynamikk.

Går du ned på lerrets-størrelsen, så blir det lettere å finne brukte "godbiter".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har TW-6000, kjøpte den fordi budsjettet vårt måtte kuttes litt da konstruksjon av kinoen kostet litt. Angrer nok litt, så den kommer nok ikke til å bli værende i mange år - men fungerer bra inntil videre. Nå gliser vi bredt hvert minutt av hver film vi ser, ikke prøvd 3D enda. Uten noe å sammenligne med i samme rom, blir man uansett imponert - men tror nok at kontrasten kunne vært bedre som Gorm nevner.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke tenkt 3D i det hele tatt. Bare anbefalt den eneste projektoren i moderat prisklasse, som har høy nok lysstyrke, og samtidig god bildedynamikk.

Går du ned på lerrets-størrelsen, så blir det lettere å finne brukte "godbiter".
    Nei, tror kanskje du misforsto meg litt, jeg mente ikke at du har tenkt 3D - jeg bare mente at siden jeg ikke er ute etter det er det kanskje større sjangs for å finne noe bra brukt!

Jeg kan såklart gå ned i lerret størrelse, egentlig veldig åpen for forslag fra dere som kan dette 100-105" er kanskje lettere å finne noe brukt? Hva vil du i såfall anbefale meg å se etter på bruktmarkedet?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ville jeg sett etter HW20, eller Epson TW4400. Kanskje med en liten "knapp" på sistnevnte, da HW20 mister veldig mye lys (og kontrast), når lampen har rundet noen hundre timer.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ville jeg sett etter HW20, eller Epson TW4400. Kanskje med en liten "knapp" på sistnevnte, da HW20 mister veldig mye lys (og kontrast), når lampen har rundet noen hundre timer.
    Ok.. Da høres HW20 ganske uaktuel ut, problemet er da at jeg ikke finner noen TW4400 brukt noe sted... Så hvis noen skal selge sin er det bare å ta kontakt!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg sett en stund og jeg ser ingen av disse ute på bruktmarked. Ser ut til at jeg må bytte strategi.

Spørs om ikke jeg driter i hele budsjettet og kjøper en Epson TW9000. Så Gorm skrev i en annen tråd at den kan kjøres på 160" lerret. Hørtes jo mildt sagt tiltalende ut...

Hva sier dere, er det det dere vil anbefale?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Holder selv på med kjellerstue prosjekt. Hvor går grensen for "sortmasket" rom ? Altså , hvis man har et rom med god lyskontroll, men med tak og vegger på den lyse siden av skalaen, vil man likevel da måtte gå "High-end" på projektor valg for å virkelig få et bilde man blir fornøyd med ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Intercom
    Hei folkens,

Jeg har tenkt å kjøpe meg prosjektor + 110-120" lerret til kjellerstua. Som tittelen sier så er jeg interessert i 2D bilde da 3D ikke imponerer meg særlig.

Prisklassen er vanskelig å definere, kjøper for det jeg føler jeg for "mest for pengene", men ikke noe mer enn 15-20k for prosjektor + lerret.

Så en Sony Bravia VPL-HW20 til salgs, vet ikke om den kunne vært noe?

Veldig interessert i deres meninger!
    Har du kommet i mål med dine valg ? Kunne vært greit å høre hva du landet på ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiot
    Holder selv på med kjellerstue prosjekt. Hvor går grensen for "sortmasket" rom ? Altså , hvis man har et rom med god lyskontroll, men med tak og vegger på den lyse siden av skalaen, vil man likevel da måtte gå "High-end" på projektor valg for å virkelig få et bilde man blir fornøyd med ?
    Et sortmaskert rom, er et rom med maskerte vegger/tak. Et rom med full kontroll på lys utenfra, men som har lyse vegger/tak, er fortsatt et lyst rom. Tenk på hvordan rommet ser ut når du har en "100 tommer lyspære" tent på den ene veggen.

Når det gjelder de to nevnte projektorene (TW6xxx vs TW9xxx), så vil du se enorm forskjell på disse i nær sagt alle miljøer. Kanskje med unntak at et veldig godt opplyst butikklokale med hvitt lerret på veggen. Der vil begge se like elendig ut ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Var en tw4400 til salg her på torger for 10000, men det må jo være altfor mye fos en gammel modell som kostet 14500 sist den var i salg

Mvh

Terje

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kommet i mål med dine valg ? Kunne vært greit å høre hva du landet på ?
    Nei, har ikke landet på noe valg enda... Er fortsatt så mye jeg lurer på, og jo mere jeg leser jo mer usikker blir jeg. Vet ikke prosjektor jeg bør ha og ikke lerret type/størrelse. Men skal si fra om jeg kjøper noe Si gjerne fra hva dine tanker er og hvis du ser etter det samme som meg, trenger tips...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, har ikke landet på noe valg enda... Er fortsatt så mye jeg lurer på, og jo mere jeg leser jo mer usikker blir jeg. Vet ikke prosjektor jeg bør ha og ikke lerret type/størrelse. Men skal si fra om jeg kjøper noe Si gjerne fra hva dine tanker er og hvis du ser etter det samme som meg, trenger tips...
    Jeg skal ha på plass et opplegg i en kjellerstue som er 3.7 x 6 meter. Og jeg kommer ikke i første omgang til å lage et "svart" rom, det blir nok på den lyse siden.
    Mest sannsynlig går jeg for 106" lerret, men må vurdere om også 120" er mulig.
    Er ikke så opptatt av 3D jeg heller, men likevel er denne Epson TW9000 en aktuell kandidat. Pakke med lerret og kalibrering for rundt 20.000 er antagelig bra, når man først setter i gang er det greit å få noe som man blir fornøyd med, og ikke noe som er "nesten" bra nok....

Og som du sier, jo mer man leser, jo mer i tvil blir man :-( På slike forum som dette kan det av og til være vanskelig å skille ut de kommentarer som kommer fra folk som vet hva de snakker om vs de andre
    Så ganske snart nå slutter jeg å lese på dette og bestiller noe som sikkert blir godt nok !

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ha på plass et opplegg i en kjellerstue som er 3.7 x 6 meter. Og jeg kommer ikke i første omgang til å lage et "svart" rom, det blir nok på den lyse siden.
    Mest sannsynlig går jeg for 106" lerret, men må vurdere om også 120" er mulig.
    Er ikke så opptatt av 3D jeg heller, men likevel er denne Epson TW9000 en aktuell kandidat. Pakke med lerret og kalibrering for rundt 20.000 er antagelig bra, når man først setter i gang er det greit å få noe som man blir fornøyd med, og ikke noe som er "nesten" bra nok....

Og som du sier, jo mer man leser, jo mer i tvil blir man :-( På slike forum som dette kan det av og til være vanskelig å skille ut de kommentarer som kommer fra folk som vet hva de snakker om vs de andre
    Så ganske snart nå slutter jeg å lese på dette og bestiller noe som sikkert blir godt nok !
    Enig i det du sier her... Men sånn jeg har forstått det så er 9000'en veldig lyssterk noe som gjør at den, etter min oppfatning, klarer 120" i en kjellerstue med lite vinduer, men med vanlige "lyse" vegger.

Hvor får du denne til 20k kalibrert med lerret? lurer på om jeg bare flesker til på denne løsningen selv...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i det du sier her... Men sånn jeg har forstått det så er 9000'en veldig lyssterk noe som gjør at den, etter min oppfatning, klarer 120" i en kjellerstue med lite vinduer, men med vanlige "lyse" vegger.

Hvor får du denne til 20k kalibrert med lerret? lurer på om jeg bare flesker til på denne løsningen selv...
    Det er nok jeg som har en løs definisjon på ca 20000 kr :???: Tenkte på avshop, og da er man vel nærmere 25 enn 20 for pakke med lerret, kabel og takfeste.

Jeg har ingen tvil om at TW9000 vil gjøre en god jobb for mitt rom, en hederlig omtalt projektor med stor fleksibilitet. Håper den er vel verdt de ekstra 10 (?) i forhold til "budsjett" varianter...
    går nok mot at jeg lander på den....tror jeg

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •