Kjøpshjelp: HW30 vs tw9000 til mitt rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpshjelp: HW30 vs tw9000 til mitt rom

Min trufaste Benq PE7700 frå 2005 seier at eg må bytte lampe. Har klart å innbille kona at å skifte lampe er nesten like dyrt som å kjøpe ny projektor. Er derfor klar for ny projektor.

Eg har ei kjellerstove med kinodel som har eit grått 92" rammelerret frå Grandview. (kjøpt på Nettdata.no for eit par år sidan). Projektoropphenget (Chief) heng i taket ca 3,6 meter frå lerretet. Opphenget kan flyttas på om det er nødvendig. Sitjeposisjonen er 3 meter frå lerretet. og rommet er 3 meter breitt (I den delen heimekinoen er.) Veggene og tak er dessverre framleis kvite, men har kona på gli. Det kjem ikkje inn lys utanfrå.

Har vel aldri vore heilt fornøgd med svartnivået til projektoren eg har hatt. Dette fordi eg aldri har fått den store godviljen frå kona til å male svart og fordi eg har tenkt at projektoren ikkje har eit godt nok svartnivå uansett.

Har forstått at det er to projektorar som er noko å satse på for tida. (Torar ikkje å gå over 20 000, då vil kona reagere litt for mykje tenker eg). Eg lurar altså på kva projektor som passar best til mitt rom (Vårt rom, meinar nok kona). Er det Sony HW30 eller Epson TW9000.

Må vel også seie at det litla eg har prøvd av 3D på kino til no ikkje har overbevist meg om at det er viktig. Eller er det slik at 3D fungerar betre heime i ein dedikert heimekino?

Neste spørmål er om eg må male veggene grå/svarte, eventuelt kle veggene med svart molton, for å få glede av projektorane og betra svartnivå frå BenqPE7700. Litt stusseleg å gå ned til 65", om ein må gå over til TV.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med mindre du har planer om vesentlig større lerret på sikt, så ville jeg gått for HW30. Den er best forenelig med kjellerstue, moderat stort lerret, og ønsket om beste mulig sortnivå.

Du får ikke bedre sortnivå av å maskere rommet, så det vil ikke gjøre PE7700 "bedre" i så måte. Det som bedres (drastisk) ved maskering, er dynamikken i bildet. Altså hvor mørkt sort blir, i scener som også inneholder mye lys. Det er det vi refererer til som ANSI-kontrast.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for råd. Kjekt at Gorm tek seg tid å svare på slike spørmål.

No må eg berre vente på neste lønning, så vert det nok ein hw30 på meg. (Håpar berre ikkje de skriv meir om hw50, den har eg ikkje råd til.. )

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ikke råd til den, så er det ikke noe vits å tenke over det. Hw 30 vil gi deg mange gode stunder. Zen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har i grunn samme spørsmålet selv.

Skal lage hjemmekino i kjellerstua som er på 4x5m. Planen er å bare male rommet nå i første omgang, tak og vegger. Så rommet blir helt mørkt. Rom i rom løsning får jeg ta når den tid kommer.
    Har lest så mange tester og anbefalinger nå at alt går i surr. Tanken til å begynne med var egentlig tw6000 eller hd33, men så var det et vesentlig skille mellom de og opp til tw9000 og hw30 leste jeg. Var også innom tanken på hw50 men den har jeg slått ifra meg nå. Så da er valget mellom tw9000 og hw30.

Tenkte på 120" grått lerret, men trur det blir i største laget så jeg regner med det blir 106" grå. Er det slik at hw30 passer best til lerret opp til 100", eller er det bare hvis rommet ikke er maskert?

Så hvilken av de to til 106" i stua mi?

Blir min første projektor så jeg regner med jeg blir strålende fornøyd uansett...

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme spørsmål her også (selv om de siste innleggene om HW50 gjør det fristene å skifte fokus dit isteden)
    Jeg har (snart) mørkt tak og lysegrå vegger - samme lerret som Tomtis...

Akkurat nå forstod jeg det slik (fra Gorm i en annen tråd) at epson TW9000 var å anbefale - men jeg er litt usikker på om det var ut fra 120" eller 105" lerret (eller begge deler).

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde tw9000 var til lyse rom og/eller store lerret, og hw30 var til batcaves med maskerte rom og små/mellomstore lerret siden tw9000 er mye mer lyssterk. Men hva er grensa mellom mellomstort og stort lerret?

Og er det stor forskjell out of box og fullt kalibrert? I så fall blir det en liten jobb for Gorm og kompaniet når jeg handler.
    Yamaha rx-a 1020 - emotiva xpa-5 - dali zensor7 - zensor vocal - dynavoice s-5 - xtz 12.16
    Sony hw30 - 106" grandview
    Alt jeg skriver etter klokken 17:00 er muligens i fylla. Just so you know. Og det er mulig jeg finner opp nye ord...

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker tw9000 i en batcave med 120" grått lerret. Syns det fungerer veldig bra. Pæra har rundet 250 timer nå, og den har også nok lys i 3d iallefall i dynamic mode.

Sortnivået er jeg ikke helt fornøyd med, men det kan nok komme av at jeg hadde jvc x30 før.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du full spenning eller eco-mode i 2D?

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aabø
    Bruker du full spenning eller eco-mode i 2D?
    Jeg bruker eco mode i 2d

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva er forskjellen fra eco eller vanlig? kvalitet? sortnivå? watt?
    vet pæra ryker raskere uten

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    hva er forskjellen fra eco eller vanlig? kvalitet? sortnivå? watt?
    vet pæra ryker raskere uten

Lysstryke. Og har en lyssterk projektor så jeg kjører eco-mode alltid.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •