EPSON EH-TW9000W eller EPSON EH-TW9100W

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question EPSON EH-TW9000W eller EPSON EH-TW9100W

Hei alle dere der ute og som har litt peiling på hjemmekino. Dette innlegget er skrevet av en ekte nybegynner, så jeg håper dere "farer fint med meg"... :wink:
    Min plan er å kjøpe en EPSON EH-TW9000W, DreamScreen Tab V4 DynaGrey 120", full kalibrering (forhåpentligvis av Gorm ) høyttalere fra Tannoy og en receiver fra enten Yamaha el. Onkyo til rundt 10K. MEN så er det STORE ?, bør jeg vente på EPSON EH-TW9100W?? Er det virkelig vært det, eller skal jeg bare kjøre på med 9000W. Vil ha dette opp før jul, da "kinoen"/kjellerstua snart er ferdig. Dessverre er det hvitt tak, lyseberse vegger, men ellers full lyskontroll på lys og vinduer. Rommet er 3,5m bredt, og ca. 7-8m langt. Sittegruppa blir på ca. 4.5m fra lerret, og projektor ca. 6,3m fra lerret....?? Høres dette greit ut, eller burde jeg flytte pj nærmere lerretet? Har også, delvis..., fått lov av fruen og installere mørke "gardiner/paneler" på veggene som kan dras fram ved filmtitting.. Håper det er noen der ute som komme med gode og konstruktive innspill på det jeg har prøvd å forklare i dette skrivet. Mvh Roger Pesersen.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3D brillene på TW9100 er basert på oppdatering via bluetooth, mot IR-signal på TW9000. I tillegg syns jeg brillene som følger TW9100 er mer behagelig å ha på. Ut over dette er det ikke noen nevneverdige forskjeller.

Når det gjelder lerret, så ville jeg ikke gått for TabTension V4 i såpass størrelse. Det lerretet "spiser" enormt med lys, og du kan ende opp med at TW9000/9100 rett og slett ikke er kraftig nok. :shock:
    Velg heller V3, det er en mye bedre duk. Dette gjelder forøvrig bare TabTension dukene, så det er nevnt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker du på dette: DreamScreen V3 Tab Basic DynaGrey D65 16:9 120"? Har jeg forstått det riktig, at om jeg kjøper pj på avshop.no, så er det du som kalibrerer denne..? (Håper det, da jeg i flere uker har "trålet" disse sidene opp og ned, og funnet ut at det er du som har greie på dette Hva tror du om avstander fra pj til lerretet?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 120" lerret kan projektoren plasseres alt i fra 3,6 til 7,6 meter unna lerretet, så 6,3 meter høres fint ut.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Gorm. Rommet mitt er 2,2m høyt. Vil jeg få plass i høyden til et Tab V3 120" lerret ? Om ikke du kan svare, håper jeg det er andre der ute som kan hjelpe meg. Er i ferd med å bestille "hele pakka".. c",)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har plass er jo en ting, om det i det hele tatt er ønskelig er noe annet.
    Du får en bildehøyde på 150, så det er fysisk mulig. Du må i så tilfelle maskere taket med ikke-reflekterende sort materiale, hvis du ikke henger bildeflaten helt ned mot gulvet. Er ikke det mulig, så ville jeg gått for et mindre lerret, for det finnes ikke noe verre enn et høythengende lerret, mot hvitt tak.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gei Gorm, og takk for raskt svar. Da blir det et 106" V3 til 9000w skjønner jeg.. sukk Neida, det blir sikkert bra det også. Må jo høre på ekspertene her på forumet. Har jo også skjønt at det vil fungere bedre i 3D. Man kan jo ikke få i både pose og sekk. (Man drømmer om så stort lerret som mulig ) Vil 6,3m fra pj til 106"'ern bli for langt unna tror du?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge throw range kalkulatoren til Epson, skal 6,74 meter være maks avstand i forhold til en bildeflate på 106 tommer. Minimum er forøvrig 3,16 meter

ThrowDistanceCalculator

EDIT: du velger projektor oppe til venstre i kalkulatoren
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Gorm, og takk for tipset. Da begynner det å nærme seg bestilling, men ville du anbefalt HW50 før W9000....? (skulle vel egentlig ikke spurt

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å ha fått kikket alt for mye på den, så må jeg nok dessverre si ja. Men da er man jo tross alt over i en annen prisklasse, så en kan vel ikke uten videre sammenlikne disse to
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen Gorm. Nå blir det mye mas... Har bestemt meg for 9000W.. Var på Epson sin throw range calc, og fant ut av de ideelle avstandene for 106", MEN er det en fordel å være så nær som mulig med pj i forhold til lerret? Eller er det bare at man holder seg innenfor de distansene som "calcen" viser. Har mulighet å plassere pj hvor jeg vil mellom de foreslåtte avstandene..
    Mvh Roger.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå heller den andre veien. Du får mer uniform lysfordeling på lerretet om du plasserer den langt unna.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Gorm, og takk for hjelpen. Det som "bekymrer" meg nå er det du skriver under denne tråden: "Nyhet! Sony VPL-HW50"

"Ja, det er korrekt, selv om jeg ikke tror dette har noe som helst med sparing å gjøre. Etter en stund "selger projektorene seg selv", og muligens tar de seg ikke bryet med å rekalibrere produksjonslinjen. Jeg rekalibrerer jo hele tiden colorimeteret mitt mot et referanse spektorradiometer (lager egne profiler), nettopp for å forhindre at drift i fargefilterne skal påvirke kalibreringsresultatet.

Kalibrerer i hovedsak to forskjellige varianter av HW30 om dagen, med typebetegnelser som slutter på enten B1 eller B2. B1 har lineær gråskala (kalibrerte den siste av dem på fredag). B2 har en ulineæritet som gir seg utslag i for høyt innslag av rødt i topp og bunn, og for lavt i midten. Dette er det ikke mulig å kalibrere bort, så man ender opp med å kompromisse litt, med høyt innslag av rødt i de mørkeste områdene. HW30 har stort sett vært stabilt bra på dette området, men siste versjon minner altså litt om problemene jeg opplevde med HW20.
    Erfaringsmessig har det vel alltid lønt seg å kjøpe tidlige utgaver av Sony's projektorer

Dette er forøvrig ikke unikt for Sony. Kikker vi mot hovedkonkurrenten Epson, så ser vi samme sak der. 40-50% av dem har f.eks undersaturert fargerom i fargemodus "Natural", og det er det ingen kur for. Noe annet fargemodus kan man heller ikke velge, for de andre har en helt forskrudd gamma-respons, som det ikke er mulig å kalibrere korrekt"

Er det slik at jeg risikerer å få en "mandagsutgave" av W9000 om jeg bestiller en pj. på AV-Shop i dag, og som kan bli vanskelig å kalibrere? Burde jeg vente med bestilling til W9100 kommer for salg?
    MVH Roger.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er 9000W bestilt... :-D Gleder meg som "bara den". Lurer på hvor lang tid det tar fra man har bestiller til den er ferdig kalibrert? Har bestilt full kal. + 3D kal.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tja, det går to døgn til innbrenning av lampe, så såpass må du i hvert fall regne med.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •