Projektor, dårlig skygge og blinking

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer HaakonDrang sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projektor, dårlig skygge og blinking

Hei!

Jeg har en Optoma HD200X som jeg kjøpte fra Pixmania sent 2009.
    Den har fungert brillefint, og har vært utrolig fornøyd med den!

I det siste har det til tider vært litt feil med den.
    Når jeg f. eks ser på film er skyggen eller ansiktsfargen veldig dårlig, som om den er litt grønnaktig og blinker. (Har vedlagt bilde)
    I tillegg er det også en slags "blinking" eller "flimring" som om en kabel holder på å bli røska ut, men har sjekket og alle HDMI-kablene funker fint. Blinkingen er litt grønn og rosa aktig som kommer innimellom. Noen ganger er det veldig mye i løpet av en film, og andre ganger merker jeg det ikke. Merker bare skyggen eller ansiktet til folkene i filmen.
    Har sjekka om det er noe feil med playstation, blu-ray filmene, blu-ray spilleren eller HDMI-kablene. Så er ganske sikker på at det er projektoren det er noe feil med nå.

Jeg har fire spørsmål til hva jeg tror det kan være:

1. Er det noen innstillinger jeg kan gjøre på projektoren som kan forbedre dette? Har prøvd å stille litt selv, men det endrer seg ikke noe særlig. (Alle innstillingene ligger ca. på midten av skalaen du stiller på)
    2. Er det noe med koblingen til projektoren som er ødelagt? Har forresten to HDMI-utganger i projektoren, og begge er like dårlige.
    3. Er det noe med pæra? Må jeg bytte?
    4. Eller er det bare noe feil med projektoren, så jeg er nødt til å sende den inn igjen på reklamasjon?

Setter veldig pris på svar! Er en film-entusiast og dette er ganske så irriterende da jeg ser ganske mye på film.

Er klar over at det kan bli veldig feil og dårlig når man tar bilde av projektor/tv, men tenker det ihvertfall blir litt lettere for dere å forstå hva som er feil:

Bilde nr.1: Er vanskelig å se, men du ser skyggen bak ryggen hans er litt annerledes, med lilla rundt. View image: IMG 1322

Bildre nr.2: Du ser under kjeven hans er det litt annerledes farge, med også lilla der. View image: IMG 1323

Takk på forhånd!

Mvh Håkon

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan virke som om fargehjulet (sync) svikter? Da må projektoren i tilfellet på verksted. Dette skal gå greit under 5-års reklamasjonsretten.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette det eneste som kan være feil? Har ikke peiling på dette, men ville skyggene vært dårlige hvis bare fargehjulet var ødelagt?
    Takk for svar uansett!!

Noen andre som vet hva som kan være feil? Er kjipt hvis jeg sender den inn på reperasjon for noe som ikke er ødelagt.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, ut i fra beskrivelsen din, og at du har eliminert feil i kilde og kabling, vil jeg si at Gorm med stor sansynlighet her har rett. Feil som kommer og går kan være en utfordring å få påvist ved en feilsøking/reklamasjon, men er feilen såpass tydelig som på bildene, pluss man ser blinking av grønn og rosa, burde det ikke være noe stort problem å påvise feilen...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Skal nok sende den inn tenker jeg.

Forresten, har noen link til et sted hvor det står hvordan man stiller inn en projektor til best mulig bilde? Altså kontrast osv.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •