...ambient light

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

...ambient light

Noen som vet hvordan denne meldingen skal forstås?:
    "recommended image brightness for rooms with ambient light"

Meldingen kommer opp når jeg skal finne riktig kasteavstand for PJ hos projectorcentral.com.

Active alphamale sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nozehorn
    Noen som vet hvordan denne meldingen skal forstås?:
    "recommended image brightness for rooms with ambient light"

Meldingen kommer opp når jeg skal finne riktig kasteavstand for PJ hos projectorcentral.com.

no sånn som dus/sval belysning må forstås........8)
    B&W 802 D3 ht - B&W ​cmc2 - ADA TRINNOV TEQ 8 rcs - OPPO kilde - MAC MINI kilde - CLASSÉ ssp 800 DELTA - YAMAHA mx-A5000 - KLIPSCH surr - PARADIGM sub1*2stk - PARASOUND jc1 mono eff - WEISS dac/interface - PHILIPS tv - BENQ projector

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer fra projeksjons-kalkulatoren til ProjectorCentral, og er stort sett bare svada. Kalkulatoren deres tar kun høyde for maks lysutbytte fra projektoren (maks i spec). Siden dette som regel bare er fantasitall, samt at alle projektorer har en øko-modus, så er det som sagt stort sett bare å overse. Er lettere om du heller spør om den aktuelle projektoren passer (i forhold til en beskrivelse av rommet og lerretet ditt).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!

Kort fortalt om rom, PJ og lerret:

PJ og lerret er ikke kjøpt, men mener vel at jeg har funnet ut hva jeg skal ha

Rommet er 3,5 x 5 m (bxl). Pr i dag er det lyse, matte vegger, men skal ordne med gardiner langs veggene som sikrer at rommet blir mørkt. Blir nok aktuelt å handle PJ hos avshop og få den proff-kalibrert. Må ha lens shift, og har derfor sett på tw9000. Det går kanskje an å få den kalibrert med to valgmuligheter: èn for lyst rom og én for mørkt?

Som lerret har jeg tenkt på Grandview ramme, 92", grey. Har oppgitt gain på 0,8

Får da oppgitt en anbefalt kasteavstand på 3,71 m hos projectorcentral. MEN: meldingen om "recommended image brightness for rooms with ambient light" dukker opp. Derfor begynte jeg å lure...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eksisterer ikke noe "anbefalt kasteavstand". Kasteavstanden som er angitt er rett og slett midt i projektorens zoom-område.

Grunnen til anbefalingen om ambient lys i rommet, kommer som følge av at TW9000 har maks lysutbytte på 2400 lumes i spesifikasjonene fra Epson. Dette er forøvrig bare svada, for den lysstyrken er rett og slett bare "løgn" fra Epson sin side. Her snakker vil "bilstereo-watt" på høyt nivå. Når så kalkulatoren til projectorcentral velger å bruke disse tulle-verdiene i kalkulatoren, så velger de å være med på å villede forbrukerne.

I realiteten vil du etter kalibrering, i øko-modus, sitte igjen med godt under 1000 lumens. Da skjønner du hvor feil "kalkulatoren" på projektorcentral tar, om man bruker den til noe annet enn å bare sjekke mulig kasteavstand.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe helt annet.

Ang gardinene dine langs veggen: hva bruker du her av materiale?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke plukka ut noen gardiner ennå, men må vel gå for noe med litt tykkelse slik at de blir lystette, og ikke minst: de må være mørke.

Tar gjerne i mot tips om stoff og evt. farge som kan egne seg.

Må gjøre det slik fordi rommet skal brukes til andre formål enn filmtitting i tillegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det eksisterer ikke noe "anbefalt kasteavstand". Kasteavstanden som er angitt er rett og slett midt i projektorens zoom-område
    Men hvordan skal jeg som rookie forholde meg til tallene fra projectorcentral da? Ser det er mange som refererer til den siden når det kommer til avstand mellom PJ og lerret.

Er det slik at 3.71 m i minst grad ødelegger for bildekvaliteten siden zoom i liten grad blir brukt?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du bruke minst mulig zoom, må projektoren plasseres med maksimal avstand til lerretet. Best uniformitet (lysfordeling) mot sweet-spot får du også med maks avstand. I praksis betyr det veldig lite. Via kalkulatoren finner du jo minimum og maksimal avstand. Plasser projektoren der fruen syns det passer seg best, det lønner seg i det lange løp ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Skal du bruke minst mulig zoom, må projektoren plasseres med maksimal avstand til lerretet. Best uniformitet (lysfordeling) mot sweet-spot får du også med maks avstand. I praksis betyr det veldig lite. Via kalkulatoren finner du jo minimum og maksimal avstand. Plasser projektoren der fruen syns det passer seg best, det lønner seg i det lange løp ;-)
    Mange takk for svar! Med ett ble alt så mye klarere! 8)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •