BenQ PE7800 skuffet!! (bigtime)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 54
    Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

BenQ PE7800 skuffet!! (bigtime)

Har etter å ha lest tester og gode omtaler av BenQ PE7800 så var det den jeg hadde bestemt meg for å kjøpe.....
    Men, i helga fikk jeg demo av den på messa, bildet var rett og slett skikkelig crappy

Dem kjørte "The Day after Tomorrow", og den filmen er jo mørk stort sett mørke bilder hele veien igjennom og et bra sortnivå er vel og bra det!
    Men det får da være grender, prosjektoren greide ikke å gjengi detaljer i mørke områder i det hele tatt.
    Der det var mørkt, ble bare mørkere, et eksempel - i filmen står en reporter midt i gata og får et digert skilt rett i planeten.
    På TV`en hjemme kunne jeg se at det sto noe på skiltet, men ikke på projektoren.......
    Og dette skulle liksom være årets testvinner, nei veit du hva!?!?

Hvorfor, HVORFOR???? :x

(Så forresten Infocus 4805 mata med HDTV, det kan vi kalle hakeslepp det!!!) :shock:

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig årsak kan jo være lysforhold samt dårlig kalibrering.
    Utifra hva jeg har lest og hørt om denne så stemmer ikke din oppfatning av den med hva andre sier og tester tilsier at den yter.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    The Day After Tomorrow på min X1 fremstår langt bedre enn det du beskriver, så jeg antar projektoren har vært feilkalibrert, eller at lysforholdene i rommet der den ble demonstrert har vært "crappy".

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lysforholdene i det rommet var ikk optimalt nei. Døren stod åpen og et svært nødskilt lyste opp lerret.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har du ikke sett den optimalt justert, det er helt sikkert :!: :!:

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Lysforholdene i det rommet var ikk optimalt nei. Døren stod åpen og et svært nødskilt lyste opp lerret.
    Hvis den ikke tåler med lys enn som så....??
    Da er ikke jeg imponert!

Også var den - DIGER :shock:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For at en projektor skal yte maks, bør det være tilnermet sort. Det var det ikke der hvor PE7800 ble vist. Jeg er også enig i at den nok ikke var særlig bra kalibrert, for den kan helt sikkert bedre enn det den viste på messen.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går jo heller ikke ann å sammenlikne sortnivå / detaljer i sortnivå på en rimelig projektor med en CRT-TV heller da. :wink: Hadde jeg sett denne posten tidligere skulle jeg sjekket denne scenen i Day after Tomorrow selv, men nå skal jeg være borte fra hjemmekinoen fram til torsdag, så jeg får heller komme tilbake til det da.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Det går jo heller ikke ann å sammenlikne sortnivå / detaljer i sortnivå på en rimelig projektor med en CRT-TV heller da. :wink: Hadde jeg sett denne posten tidligere skulle jeg sjekket denne scenen i Day after Tomorrow selv, men nå skal jeg være borte fra hjemmekinoen fram til torsdag, så jeg får heller komme tilbake til det da.
    Gjør det :wink:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trist at førsteintrykket ble så skuffende da på Benq en.

Mye av potensialet i en projektor må man vel mange ganger jobbe litt for å få ut også.
    Dersom lysforholdene i rommet man benytter ikke er dempet tilstrekkelig, hjelper det lite hvor bra projektoren er. Ingen projektorer kan sende ut sort lys, som gjør lerretet mørkere enn det du kan oppnå når projektoren ikke er på. Til og med CRT projektorer med kontrast på mer enn 30000:1 vil se dårlig ut dersom det er andre lyskilder som sloss om å lyse opp bildet. Det er bare på reklame bilder at man kan se folk sitte i et fullt opplyst rom, og se på et lerret med et bilde som inneholder mørkere felt enn noen av de andre flatene i rommet.

Når det gjelder størrelsen på BenQ en, sjekk mål og vekt på for eksempel en ny Barco CRT i sammenligning. Bilde kvalitet, størelse på Pj. og støynivå ser ut til å henge litt sammen, også på moderne projektorer.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro at forhandlere bruker nettopp slike messer til å presentere sine produkter på en mest mulig fordelaktig måte. Jeg synes derfor det blir litt ulogisk at man i ettertid må rettferdiggjøre en pj's manglende egenskaper ved å vise til at forholdene ikke var helt optimale. Hvis forholdene på en entusiastmesse ikke blir optimale, blir de det aldri! What you see, is what you get, og hvis forhandlerne ikke kan skjerme et lys-skilt får de ta skylda sjæl :wink:

Jeg må innrømme at det var en nedtur for meg å se f.eks Action One etter all den positive omtalen jeg har sett overalt. For å sette det litt på spissen; hvor i all verden var det blitt av fargene?? PD-gutta kan ihvertfall ikke skylde på lysforhold etc i dèt rommet der :roll: Jeg fikk uansett bekreftet to viktige ting; LCD er ikke bare litt - men MYE bedre på farger enn DLP, og tester/omtaler gir deg bare halve svaret.

Newcomer Spitfire sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

BenQ PE7800 skuffet!!

Jeg gikk til messen kun får å se på PJ...
    Vaklet litt mellom Benq 7800 og Infocus SP 4805, og etter en kikk på begge gikk jeg å kjøpte en 4805...
    Ble også overrasket over bedriten billedkvalitet på 7800.
    "selgeren" som sto der, påstod at den var riktig innstilt og at sånn skulle den være. (men det kan den umulig ha vært).

Men ble veldig inponert av bildet på 4805'en....

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jodan
    Jeg vil tro at forhandlere bruker nettopp slike messer til å presentere sine produkter på en mest mulig fordelaktig måte. Jeg synes derfor det blir litt ulogisk at man i ettertid må rettferdiggjøre en pj's manglende egenskaper ved å vise til at forholdene ikke var helt optimale. Hvis forholdene på en entusiastmesse ikke blir optimale, blir de det aldri! What you see, is what you get, og hvis forhandlerne ikke kan skjerme et lys-skilt får de ta skylda sjæl
    Tror du har alt for store forventninger til hva som er mulig å få til på et hotellrom. projectionDesign hadde et bortimot optimalt oppsett med sorte tekstiler overalt. Overalt ellers ble det kompromisser enten gjennom strølys fra andre lyskilder (på bildesiden), eller ved suboptimal plassering og/eller demping (på lydsiden). Det ligger mye arbeid med rommet for å få et optimalt oppsett, og på et sted hvor man bare skal være tre dager vil f.eks. demping av rommet bli provisorisk. I tillegg har man tynne vegger som ikke akkurat er lydtette...

Jeg må innrømme at det var en nedtur for meg å se f.eks Action One etter all den positive omtalen jeg har sett overalt. For å sette det litt på spissen; hvor i all verden var det blitt av fargene?? PD-gutta kan ihvertfall ikke skylde på lysforhold etc i dèt rommet der :roll: Jeg fikk uansett bekreftet to viktige ting; LCD er ikke bare litt - men MYE bedre på farger enn DLP, og tester/omtaler gir deg bare halve svaret.
    Er det noe jeg vet, så er det en ting: PD-projektorene på PD-standen og DVD&HK var svært godt kalibrert. At du ikke opplevde dem som fargesterke kan bare skyldes en av to ting:
    1. Du så dem presentert med enten Gladiator eller Ringenes Herre-To Tårn. Begge disse filmene har lite fargemetning i kildematerialet og kan fremstå som dårlig fargegjengivelse hvis man ikke har sett det på en godt kalibrert projektor før. Hadde du sett Star Wars-demoen på DVD&HK, tror jeg neppe du kunne beskyldt PD Action! model one for å ha dårlige farger.
    2. En annen forklaring kan være at mange demonstrasjoner ikke kalibrerer utstyret skikkelig før visning, og booster fargene ekstra. Det er omtrent som å demonstrere hifi med bass og diskantkontrollene skrudd opp. Kanskje mer imponerende, men gir neppe et nøytralt bilde som viser hva projektoren er god for når det gjelder realisme.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er ikke jeg imponert!
    INGEN hjemmekino projektor gjør det bra i et lyst rom eller med belysning på lerettet.
    4805 er en fin projektor, men kan ikke samenlignes med PE7800.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Da er ikke jeg imponert!
    INGEN hjemmekino projektor gjør det bra i et lyst rom eller med belysning på lerettet.
    4805 er en fin projektor, men kan ikke samenlignes med PE7800.
    Det var mer lys inn på rommet der dem viste 4805, det var mørkere under visning av PE7800.
    ......men en vet ikke før en har prøvd selv.
    Det finnes alltids 14 dagers angrerett 8)

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Er det noe jeg vet, så er det en ting: PD-projektorene på PD-standen og DVD&HK var svært godt kalibrert. At du ikke opplevde dem som fargesterke kan bare skyldes en av to ting:
    1. Du så dem presentert med enten Gladiator eller Ringenes Herre-To Tårn. Begge disse filmene har lite fargemetning i kildematerialet og kan fremstå som dårlig fargegjengivelse hvis man ikke har sett det på en godt kalibrert projektor før.
    Du husker sikkert i likhet med meg at det nesten uten unntak var nettopp disse filmene som ble brukt til demovisning på hele messa :wink: Du har rett i at ihvertfall LOTR-filmene har relativt lite fargemetning. Samtidig sier jeg IKKE at AMO er noen dårlig pj. Den er bra til å være en DLP-fargehjul-pj, men etter mitt syn kan ikke den høye prisen forsvares ift ytelsen. Dette er imidlertid et generelt problem med alle dagens HD-DLP-pj'er.

Poenget mitt var egentlig at alle forhandlerne har samme mulighet til å vise hva pj'ene deres er gode for, og at man derfor ikke kan skylde på omstendighetene når noen av pj'ene ikke svarer til kundenes forventninger. Man kan dessuten booste fargene på både DLP- og LCD-pj'er, og eventuelle forsøk på dette kan etter mitt syn likevel ikke skjule det faktum at LCD rett og slett er best på fargemetning.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget mitt var egentlig at alle forhandlerne har samme mulighet til å vise hva pj'ene deres er gode for, og at man derfor ikke kan skylde på omstendighetene når noen av pj'ene ikke svarer til kundenes forventninger. Man kan dessuten booste fargene på både DLP- og LCD-pj'er, og eventuelle forsøk på dette kan etter mitt syn likevel ikke skjule det faktum at LCD rett og slett er best på fargemetning.
    Dette ble etter min mening motbevist på Projektor-Symposiet i vår, der vi hadde en så nær perfekte shoot-out forhold som mulig. Nuff said.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan dessuten booste fargene på både DLP- og LCD-pj'er, og eventuelle forsøk på dette kan etter mitt syn likevel ikke skjule det faktum at LCD rett og slett er best på fargemetning.
    Det er jeg helt enig i, selv om Action så veldig bra ut. (best på messen

Dette ble etter min mening motbevist på Projektor-Symposiet i vår, der vi hadde en så nær perfekte shoot-out forhold som mulig. Nuff said.
    Den HS20'n som ble vist der er ikke representativ for hva en kalibrert maskin kan gjøre.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Den HS20'n som ble vist der er ikke representativ for hva en kalibrert maskin kan gjøre.
    OK. Kan du fortelle meg hvilken LCD på Plaza-messen som VAR representativ, da. Jeg så ikke noe som fortalte meg at DLP eller LCD har noe fortrinn på dette området.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var vel egentlig ikke noen gode eksempler på messen. Alle viste dessuten heller ikke samme materialet. Men TW500'n som viste HD så bra ut, men det er jo ikke en riktig sammenligning. Uansett handler denne tråden om PE7800, sp vi kan kanskje spore tilbake, og evt ta videre diskusjon i en annen tråd?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •