BenQ PE7800 skuffet!! (bigtime) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 54
    Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Dette ble etter min mening motbevist på Projektor-Symposiet i vår, der vi hadde en så nær perfekte shoot-out forhold som mulig. Nuff said.
    Den HS20'n som ble vist der er ikke representativ for hva en kalibrert maskin kan gjøre.
    OK. Kan du fortelle meg hvilken LCD på Plaza-messen som VAR representativ, da. Jeg så ikke noe som fortalte meg at DLP eller LCD har noe fortrinn på dette området.
    Da må det også være tillatt å spørre hva som er vitsen med en slik messe, hvis INGEN av de pj'ene som vises er representative??

Lys sendt gjennom et roterende fargehjul mot èn reflekterende flate vil hverken i teori eller praksis kunne gi samme fargemetning som når tre LCD-paneler gjennomlyses konstant.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jodan
    Lys sendt gjennom et roterende fargehjul mot èn reflekterende flate vil hverken i teori eller praksis kunne gi samme fargemetning som når tre LCD-paneler gjennomlyses konstant.
    Og det begrunner du med hva?
    Jeg vil gjerne minne om at CRT fortsatt regnes som kongen på bildekvalitet, og den har ett bevegelig lyspunkt per farge som tegner bildet. Så at konstant belysning (ala LCD) skal være bedre enn tidsoppdelt belysning holder ikke.

Men jeg er sikker på at du har en bedre forklaring enn det?

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Sitat Opprinnelig postet av Jodan
    Og det begrunner du med hva?
    Jeg vil gjerne minne om at CRT fortsatt regnes som kongen på bildekvalitet, og den har ett bevegelig lyspunkt per farge som tegner bildet. Så at konstant belysning (ala LCD) skal være bedre enn tidsoppdelt belysning holder ikke.

Men jeg er sikker på at du har en bedre forklaring enn det?
    Som en skjematisk sammenligning mellom LCD og DLP mener jeg den er holdbar nok. Eller mener du at et tre-segmenters fargehjul som kun er i fysisk stand til å frembringe f.eks rødt i ca 1/3 av tiden pr rotasjon, gir bedre metning av rødt enn et LCD-panel med konstant gjenomlysning? Isåfall skal jeg selvsagt lytte og lære :wink:

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: BenQ PE7800 skuffet!! (bigtime)

Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Har etter å ha lest tester og gode omtaler av BenQ PE7800 så var det den jeg hadde bestemt meg for å kjøpe.....
    Men, i helga fikk jeg demo av den på messa, bildet var rett og slett skikkelig crappy

Dem kjørte "The Day after Tomorrow", og den filmen er jo mørk stort sett mørke bilder hele veien igjennom og et bra sortnivå er vel og bra det!
    Men det får da være grenser, prosjektoren greide ikke å gjengi detaljer i mørke områder i det hele tatt.
    Der det var mørkt, ble bare mørkere, et eksempel - i filmen står en reporter midt i gata og får et digert skilt rett i planeten.
    På TV`en hjemme kunne jeg se at det sto noe på skiltet, men ikke på projektoren.......
    Og dette skulle liksom være årets testvinner, nei veit du hva!?!?

Hvorfor, HVORFOR???? :x

(Så forresten Infocus 4805 mata med HDTV, det kan vi kalle hakeslepp det!!!) :shock:
    De to delene av innlegget ditt er direkte motsetninger, og på en måte kan man si at det bare MÅ være noen eksterne faktorer som gir deg den slutningen. Hadde du sett 7800 på samme størrelse, med samme kilde som du så 4805, hadde du blitt virkelig imponert.
    Men det får da være grenser, prosjektoren greide ikke å gjengi detaljer i mørke områder i det hele tatt.
    Der det var mørkt, ble bare mørkere, et eksempel - i filmen står en reporter midt i gata og får et digert skilt rett i planeten.
    På TV`en hjemme kunne jeg se at det sto noe på skiltet, men ikke på projektoren.......
    Jo bedre sortnivå jo mer kreves av rommet for å kunne se detaljene. det sorteste du vil kunne se er like sort som lyset i rommet. i et helt mørkt rom er detaljene i hele fargeskalaen veldig gode på benq, faktisk synes jeg den på dette området overgår alle konkurrenter. Jeg vil anbefale å ta en titt til i et mørkt rom. Eller, hvis du allerede har kjøpt 4805, ikke ta en titt til.. :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men husk benq er nesten 5000 dyrare bilde må vere sykt mye betre da

og det tvile eg sterkt på att benq er i forhald til 4805

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og dette skulle liksom være årets testvinner, nei veit du hva!?!?

Hvorfor, HVORFOR???? :x

(Så forresten Infocus 4805 mata med HDTV, det kan vi kalle hakeslepp det!!!) :shock:
    4805 er slettes ingen dårlig projektor, men om Hifi-centeret hadde demonstrert Benq og 4805 hadde blitt vist der hvor man i helgen hadde Benq så hadde nok din konklusjon vært den stikk motsatte... og gjerne med enda større forskjell.

Her er 7800 med IKEA rullegardin, en DVD-spiller fra forrige årtusen og S-video. Om du så et dårligere bilde enn dette på messa var det i alle fall ikke Benq sin skyld.

Robert-

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men husk benq er nesten 5000 dyrare bilde må vere sykt mye betre da

og det tvile eg sterkt på att benq er i forhald til 4805
    PE7800 gir i mine øyne mye bedre bilde enn 4805, ene og alene pga. høyere oppløsning og mindre regnbuer. Om det er verdt 5k er opp til hver enkelt å vurdere. Jeg hadde glatt lagt imellom 5k for å få høyere oppløsning.

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tror det må være dårlig innstillinger, jeg kan iallefall se at det står noe på skiltet på min X1... sjekka akkurat :wink:

Ble faktisk imponert av BenQ jeg, mer en det Optoma klarte og vise frem, rommene tatt i betrakning.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble også veldig skuffet over Benqen som sto oppe hos Norsk Lyd og Bilde. Det var bedriten, som tidligere nevnt, bildekvalitet og masse regnbuer. Det va like mørkt i rommet der den ble testet som 4805 ble testet. 4805 ble jeg veldig imponert over, og så ingen regnbuer. Jeg prøvde heller ikke å framprovosere å se regnbuer på noen av de, men på Benq bare fosset det ut.. Regnbuene jeg så kan vel ikke ha noen med dårlig kalibrering? Uansett, så håper jeg for Benq sin del at det var pga dårlig kalibrering at den viste såpass dårlig bilde. For dette var absolutt ikke bra.

Og ja, den var STOOOOR som en berge-panser...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo ikke akkurat vanskelig å se at 7800'en var feilkalibrert. Det jeg stusser over er at dere ikke umiddelbart konkluderte med det samme. Er det mangel på referanser som får dere til å konkludere alle med at et feiljustert bilde er det samme som en dårlig projektor?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Det var jo ikke akkurat vanskelig å se at 7800'en var feilkalibrert. Det jeg stusser over er at dere ikke umiddelbart konkluderte med det samme. Er det mangel på referanser som får dere til å konkludere alle med at et feiljustert bilde er det samme som en dårlig projektor?
    Mulig referansene ikke er best nei... For min del gikk jeg ut fra at den var feilkalibrert, men det har vel ikke så mye å si på om man ser regnbuer, eller?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del gikk jeg ut fra at den var feilkalibrert, men det har vel ikke så mye å si på om man ser regnbuer, eller?
    Nei, det er i tilfelle minimalt.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, er du plaget av det fenomenet er det nok ingen kur. Jeg hadde håpet at HS50 skulle være den kuren, men der gikk jeg på en stygg smell gitt. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si mangelen ligger i selgerens kompetanse. Som kunde må man kunne forvente at selgeren vil vise produktet fra sin beste side, og justere det ordentlig. men den gang ei.. :roll:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    fikk desverre ikke muligheten til å se denne messa og BenQ opsettet, kan noen av dere som så den og har referangser å gå ut i fra , forklare hva som ødela for bildekvaliteten og manglet i oppsettet, hvilke andre komponenter som ble brukt for å produserte bildet. Kansje selgeren en gang kan snuble innom forumet og kansje lære noe nytt, :wink: ikke vet jeg
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok det kan være det, samt at det er mange andre faktorer på ei slik messe, som f.eks lys i rommet. Jeg gikk ut fra at den var feilkalibrert, noe jeg også sa til deg på messa på lørdag :wink: Syns det var synd at den ikke var skikkelig innstilt, det var den jeg hadde gledet meg mest til å se.

Litt OT men: Han på Optomas stand sa han hadde stilt de inn helt nøyaktig etter kalibreringsdisk,( tror Hi-fil sa han fikk litt hjelp) på grunn av at han var redd for det som ville bli skrevet på internett, dersom den var feil innstilt. Det er jo en kjensgjerning at dersom hvermansen skulle stille inn bildet slik han syns det ser best ut, ville det bli langt unna "idealinnstillingene". Han sammenlignet med loudnessfunksjon på lyd. Det ligger nok noe i det.

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg ikke tar helt feil så var prosjektoren (PE7800) koblet opp med en komposit kabel....!?!

Fikk ikke sjekket alt med prosjektoren så godt, fikk det plutselig så travelt med å sku finne butikken til Norsk Lyd og Bilde 8)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det med kompositt kabel inn stemmer, burde vel selgeren hatt seg et nybegynner kurs hos BenQ leverandøren først , før han fikk lov å ta i en projektor, da skjønner jeg hvis bildekvaliteten og bilde informasjon i mørke partier var fraværende.

Han hadde ikke linser og lystette bokser for å forvandle 14" reise tv over til CRT projektor også
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I så fall vil jeg si at den imponerte...

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men ellers vil jeg jo si karen var trivelig han, sto ikke på det
    Men fikk liksom ikke sagt nok, "vi er den nye hifi butikken" :?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •