Min første projektor...tips i produktjungelen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer frorem sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Min første projektor...tips i produktjungelen?

Jeg er på vei å gjøre mitt første projektorkjøp, og jeg tror det kan bli en 700 men er ikke sikker ennå gr.pris. :roll:

Men jeg vil nå høre tips på hvilket utstyr som kan egne seg best for mitt bruk.
    Skal bruke ca 20000.-pluss/minus og det skal rekke til PJ, bra nedtrekkbart 16:9 lerret(helst greyline), takfeste og en bra videokabel på ca 15 meter.

Tenkte å bruke min "gamle" Sony DVDspiller som kun har scart utgang med RGB foreløpig.(hvilke kabel egner seg for å få best bilde fra DVD til PJ, her trengs vel overganger?)

-Avstand mellom lerret og PJ blir 3.65 meter
    -Avstand mellom lerret og sitteposisjon er 3.10 meter(kan økes til 3,5 v/behov)
    -Projektor blir festet i taket med en eller annen form for brakett som er litt fin å se på, så høyt som mulig under taket(vanlig 2,40 høyde), den blir sentrert i forhold til lerret.

Jeg lurer også på hvor langt ned man kan trekke lerretet(har en 32" Philips 9616 i front som jeg har senket ned til 80 cm høyde over gulvet, altså laveste bildekant blir 80 cm over gulvet på lerretet(blir det for høyt,mon tro?)

Mange spørsmål, men jeg regner med at mange er så erfarne her inne at de ser hvilke løsning som kan passe meg bra.

Takker på forhånd for de tips jeg får.

mvh Frode

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat kjøpt min første PJ, en PT-AE700. Du skriver ikke noe om bredden på lerretet, men jeg tar utgangspungt i 200cm. Med de målene du oppgir må du vel ha et takfeste som bygger minst 30cm ned fra taket. Da henger PJ'en ca 2m over gulvet, noe som jeg synes er for lavt. Jeg kommer til å satse på et feste som er justerbart i høyden. Jeg synes at nedre billedkant på 80-90cm er passelig i mitt rom. Foreløpig bruker jeg bare et IKEA-lerret.

FHL

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Min første projektor...tips i produktjungelen?

Sitat Opprinnelig postet av frorem
    .....Tenkte å bruke min "gamle" Sony DVDspiller som kun har scart utgang med RGB foreløpig.(hvilke kabel egner seg for å få best bilde fra DVD til PJ, her trengs vel overganger?)
    Hvis du vil bruke komponent til pj'n så er det en overgang fra scart til komponent her: http://www.avhifi.no/main.php3?PI=11&PNO=9168

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke bare bruke scart til scart. :roll:

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hmmm.. nå var det vel ikke gitt at han kjøper Pana'n :wink:

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hmmm.. nå var det vel ikke gitt at han kjøper Pana'n :wink:
    Han kjøper så klart en 7800.... :lol:

Newcomer frorem sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat kjøpt min første PJ, en PT-AE700. Du skriver ikke noe om bredden på lerretet, men jeg tar utgangspungt i 200cm. Med de målene du oppgir må du vel ha et takfeste som bygger minst 30cm ned fra taket. Da henger PJ'en ca 2m over gulvet, noe som jeg synes er for lavt. Jeg kommer til å satse på et feste som er justerbart i høyden. Jeg synes at nedre billedkant på 80-90cm er passelig i mitt rom. Foreløpig bruker jeg bare et IKEA-lerret.
    Med tanke på AE700 skal jeg kjøpe et 180 bredt lerret(helst greyline), da blir bilde 170x95,5, tror det er passe mht sitteavstand, vil helst ha et mindre og sylskarpt bilde og regner med det blir stort nok.
    Jeg tenkte da å plassere projektoren så nært taket som mulig, kanskje bare ca 15 cm.
    Var litt usikker på hvor langt nedre billedkant kom uten for mye keystone korrigering?

Hvorfor ikke bare bruke scart til scart.
    Hvor selger de slikt i lange lengder til en overkommelig pris?

Ser jo at overgang fra scart til komponent koster 1200.-, da kan man jo like greit kjøpe ny DVD spiller med komp-utgang til 1995.-(Pioneer 575)

Har også en Philips digital tuner fra CanalDigital(kabelnettet), som jeg ønsker å koble til både projektor og tv hvis mulig.
    Det er 2 scart uttak på tuneren(en merket TV og den andre VCR), kan jeg da bruke en enkel overgangskontakt scart/s-video til rundt 100.- fra TV uttaket+en s-videokabel til PJ, og en vanlig scart fra VCR uttaket og til TVen.(TVen mottar ihvertfall RGB fra Scart-TV uttaket på tuneren)
    Er litt usikker på om jeg kan switche bildekilde fra kabeltuneren mellom TV og Projektor...er det noen som har et lignende oppsett hjemme :roll:
    Så var det PS2en min også da...huff, det blir mye kabler

Spør sikkert "dumt", men jeg håper å få det til å klaffe uten for mange forsøk :P

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger denne til sat-tuneren din!

Scart audio/video-switch
    Scartadapter med uttak for lyd (RCA), video (RCA) og S-video, samt switch for veksling mellom inngang/utgang.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •