BenQ PE 7800 vs Panasonic AE700 vs Sanyo PCV-Z3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

BenQ PE 7800 vs Panasonic AE700 vs Sanyo PCV-Z3

Hei!

Er det noen som har formeninger om hviken av disse prosjektorene som er best?

BenQ PE 7800

Panasonic AE700

Sanyo PCV-Z3

Jeg var å så en Toshiba MT200 hos en forhandler, men ble ikke imponert
    Er disse prosjektorene bedere enn Toshiban?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: BenQ PE 7800 vs Panasonic AE700 vs Sanyo PCV-Z3

Sitat Opprinnelig postet av np
    Hei!

Er det noen som har formeninger om hviken av disse prosjektorene som er best?

BenQ PE 7800

Panasonic AE700

Sanyo PCV-Z3

Jeg var å så en Toshiba MT200 hos en forhandler, men ble ikke imponert
    Alle disse tre har ihvertfall høyere oppløsning enn Toshibaen du refererer til. De bør derfor ihvertfall være bedre på screendoor. Nå har ikke jeg testet disse mot hverandre (den eneste jeg har prøvd av dem er Panasonicen), men ut fra hva jeg har lest så er nok min favoritt blant disse BenQen.
    Alle tre har samme kontrast (ihvertfall på papiret), Sanyoen og Pannyen er mer stillegående enn BenQen. Projectorcentral vurderer vel Pannyen som bedre enn Sanyoen, selv om sistnevnte har en bedre lens-shift funksjon.
    Personlig så har jeg vel mer tro på DLP projer enn på LCD enn så lenge når det gjelder ren bildekvalitet. Men også her kommer det litt an på hva du foretrekker. LCD har en litt annen fargegjengivelse enn DLP. Litt mer mettede farger. Samtidig har de fremdeles et stykke igjen før de er nede på DLPnivå i sortnivå og kontrast. Så det er litt hva du legger mest vekt på.
    Uansett er alle disse gode projer som du sikkert vil bli fornøyd med.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var å så en Toshiba MT200 på Hifi klubben, men ble ikke imponert
    Jeg var også på klubben og så denne, og sitter igjen med samme inntrykk som deg. Av de du nevner har jeg bare sett PE7800, men under middelmådige omgivelser. For å kunne gjøre det rette valget bør du se så mange av de aktuelle projektorene som mulig. Desverre vet jeg ikke om noen butikk som har veken AE700 eller Z3 koplet opp, ihvertfall ikke i Stvg. området.

De har mye høyere oppløsning, slik at screendoor/hønsenetting bør være et mye mindre problem som Grimstad skriver. Spør du meg så er jeg ganske sikker på at alle de andre projektorene du har nevnt gir bedre bilde enn MT200'n, men jeg har somsagt ikke sett hverken AE700 eller Z3.

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener å har lest at Sanyo`en skal være best på billedbehandling (deinterlacing?) av de 3.
    Stemmer det eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jeg ganske sikker på at den er også

Mine erfaringer med Z3 er kjempebra og kan ikke annet en og anbefale denne projen.

Det de sier på projoctorcentral er vel at Z3'n er det beste valget hvis du har mulighet for et helt mørkt rom, men har du ikke det så anbefaler de AE700 pga bedre lysutbytte. Z3 gir bedre svartnivå. Jeg kan i hvertfal bekrefte at den går Z2'n en høy gang... ALT er faktisk mye BEDRE...

Rart de ikke har fått denne til demo noe sted ennå :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som imponerte meg mest med AE700 var det nesten totale fraværet av screendoor. En måtte langt oppi lerretet før en så rutemønsteret. Dette er jo helt nye takter mht LCD.
    Allikevel skuffet sortnivået synes jeg. Men nå er jo jeg vant med en Nec HT-1000 der sortnivået er svært bra. De andre som så sammen med meg mente allikevel det var godt nok.
    Det som allikevel forstyrret oss mest var at noen ganger var det akkurat som om deler av bildet stoppet opp. En slags hakking på partier av bildet altså. Dette var også nevnt i testen fra Projectorcentral så jeg.
    De nevnte også at Z3 ikke hadde dette.
    Ellers overbeviser jo fargene stort. Tegnefilm på denne er en opplevelse.

Allikevel er vel bottom line for mitt vedkommende at jeg nok ville gått for en proj med et enda bedre sortnivå. Jeg ville gjerne ha sett en god sammenlikning av AE700 og BenQ7800.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så demo av Sanyo PLV-Z3 hos Oslo Hifi Center i helgen. Hønsenetting (screendoor) var svært fremtredende! Ellers var farger og sortnivå ganske så bra. Bittelitt antydning til VB, men det var ignorerbart.

Men hønsenettingen ødela hele bildet for meg. Hvis AE-700 er bedre på dette punktet og har sammenlignbar VB, sortnivå og farger, så tror jeg Panasonic har en vinner! Spesielt ved progressive signaler inn.

EDIT: Nå har jeg fått en lyntitt på Panasonic PT-AE700 hos BRL på Nordby Shopping Center i Sverige. Oppsettet er ikke perfekt, siden det er strølys fra resten av butikken og fra flatskjermer i samme rom, men butikken skal ihvertfall ha ros for at de har laget egne hjemmekinoavlukker med noe dempet belysning. I det ene avlukket var i dag en Infocus 4805, i det andre Panasonic PT-AE700. De var langt fra godt kalibrert (jeg har sett godt kalibrert 4805 før, og dette var blasst i forhold). Men det er jo AE700 jeg skal si noe om her. Og det jeg så innenfor de begrensede få minuttene jeg hadde mens kone og unger stod og ventet på pappa for å få seg middag var dette:
    AE700 har Ekstremt Lite Screendoor! Dette er milevis foran Z3 som jeg så i helgen. Her kan man nesten inn på 1:1 avstand i forhold til lerretsbredden før man aner pikselstrukturen. VB var det heller ikke mye av. Tipper at Smooth Screen-teknologien påvirker dette også. Fargene er godt mettet (det som sto på var en eller annen konsert-DVD med Robbie Williams). Skarpheten ikke helt på DLP-nivå, men skarpt nok. Dette var bedre enn fryktet i forhold til Smooth Screen teknologiens påståtte defokusering av bildet. Sortnivået var nok ikke så langt unna gode, gamle X1, så sånn sett er nok den påståtte kontrasten på 2000:1 slett ikke så gal (AE700 var nok bedre kalibrert enn 4805 i denne butikken).
    Men alt var ikke perfekt. Det var helt klart noe som hakket i konturene ved panoreringer og store bevegelser i bildene. Tufs som jeg var glemte jeg å se hva denne projektoren var koblet opp med av kabler, men jeg tipper at det som sies om deinterlaceren i Z3 som langt bedre enn den i AE700 stemmer. Derfor vil jeg tro at AE700 kommer best til sin rett med progressive signaler ferdig inn. Skal forsøke å få sjekket dette nærmere neste gang jeg er innom.

Konklusjon så langt: Panasonic har kommet langt med AE700. Med en DVD-spiller eller HTPC som gjør skalering og deinterlacing på en god måte (slik at den spiller på lag med AE700 og unngår dennes prosesseringssvakheter), så vil jeg tro at AE700 er et glimrende valg for svært mange, og spesielt oss som ser regnbuer, er på stramt budsjett og har kort avstand til lerretet. Kan du sitte lenger unna er sikkert Z3 et like godt valg, spesielt hvis du har en DVD-spiller som sender interlacede signaler. Og er du ikke følsom for regnbuer så er sikkert PE7800 et supert valg. Dette er tre projektorer som alle har styrker og svakheter og således dekker hvert sitt behov.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at den eneste måten og avgjøre på er å se dem selv
    Er det noen som vet hvor man kan ta en titt på BenQ 7800 og Panasonicen AE700? Den eneste projectoren jeg har sett er Infocus 4805, der så jeg regnbueeffekten ganske tydlig, er dt likt på Benqen eller har den mindre regnbuer?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den eneste projectoren jeg har sett er Infocus 4805, der så jeg regnbueeffekten ganske tydlig, er dt likt på Benqen eller har den mindre regnbuer?
    PE7800 har raskere fargehjul, så regnbuene er mindre tydelige.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    PE7800 har raskere fargehjul, så regnbuene er mindre tydelige.
    Det avhenger ikke bare av hastigheten på fargehjulet. Synligheten av regnbuer øker med sortnivå og kontrast også. Har ikke sett 7800 mot 4805, men hvis 7800 har bedre sortnivå, så vil kanskje ikke det noe raskere fargehjulet ha så mye å si.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det avhenger ikke bare av hastigheten på fargehjulet. Synligheten av regnbuer øker med sortnivå og kontrast også. Har ikke sett 7800 mot 4805, men hvis 7800 har bedre sortnivå, så vil kanskje ikke det noe raskere fargehjulet ha så mye å si.
    Nei, det har du rett i. Men om man sier at kontrast og sortnivå er likt, vil 4X(4805) vise mere regnbuer enn 5X(PE7800). Dette er forøvrig noe som må testes selv.

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Men alt var ikke perfekt. Det var helt klart noe som hakket i konturene ved panoreringer og store bevegelser i bildene. Tufs som jeg var glemte jeg å se hva denne projektoren var koblet opp med av kabler, men jeg tipper at det som sies om deinterlaceren i Z3 som langt bedre enn den i AE700 stemmer. Derfor vil jeg tro at AE700 kommer best til sin rett med progressive signaler ferdig inn. Skal forsøke å få sjekket dette nærmere neste gang jeg er innom.
    Det ville vært veldig interessant. Særlig med tanke på at Projectorcentral mente de ikke kunne se forskjell når den ble matet med i og p signaler. Klipper inn et sitat fra AVSforum der det også hevdes at VB ble vesentlig redusert ved å kjøre i signaler.

The best way I’ve found to reduce (by at least 85%- 90%) VB is to send an interlaced signal to the 700 (I’m using a Sony 9000) and let the 700 handle the de-interlacing/conversion. I tried this with the 500 a few months back - and no luck. VB was the same on the 500 no matter what signal I sent (progressive, interlaced, composite, DVI)

I tell you it looks weird to see the U-571 underwater scenes with no banding! You would have to look very very hard to see any. With a progressive signal I could actually count the individual bars. Now everything looked very smooth. Vast improvement.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •