Pæra gikk etter 289 timer på AE500, garanti?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 51
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pæra gikk etter 289 timer på AE500, garanti?

Pæra på projektoren eksploderte i går etter bare 289 timer. Merket at lysstyrken ble dårlig, men tenkte at jeg skulle se ferdig filmen før jeg undersøkte det nærmere. Men så sa det pang og ble mørkt.

Ser at panasonics garanti på pærer er definert som:
    Inntil 500 timer eller 6 måneder, det som oppstår først.
    Det tolker jeg som at garantien gjelder når pæra er brukt under 500 timer, men bare så lenge den er under 6 måneder gammel.

Siden projektoren min er 9 måneder gammel så antar jeg at jeg må hoste opp 3500kr for en ny pære. Men tenkte jeg skulle spørre om jeg har forstått garantien riktig. Er det eventuelt noen som har fått ny pære selv om den nevnte garantien har gått ut?

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Pæra gikk etter 289 timer på AE500, garanti?

Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Pæra på projektoren eksploderte i går etter bare 289 timer. Merket at lysstyrken ble dårlig, men tenkte at jeg skulle se ferdig filmen før jeg undersøkte det nærmere. Men så sa det pang og ble mørkt.
    Høres surt ut! :cry: Gikk pæra i 1000 biter og ligger rundt omkring inne i pj-en, eller sprakk den bare?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om pæra eksploderte blir det vel en fin pirkejobb med å få glassbitene ut av projektor igjen? Hvordan garantien fungerer aner jeg ikke, men dersom en godsnakker med serviceverkstedet burde vel en kunne greie å overtale de til å sende regninga til panasonic.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Pæra gikk etter 289 timer på AE500, garanti?

Sitat Opprinnelig postet av jane
    Høres surt ut! :cry: Gikk pæra i 1000 biter og ligger rundt omkring inne i pj-en, eller sprakk den bare?
    Den glass-saken i midten ble pulverisert og det ble en sprekk som gjorde at noe av det havna i projektoren, men jeg fikk rensa opp inni der.

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke normalt at pæren eksploderer eller ? Trodde den ble gradvis dårligere og att den etter x antall timer var så lys-svak at den måtte skiftes.

I min jobb bruker vi noe som kalles XL-Probe. Dette er fiberoptikk vi bruker til kontroll av forskjellige ting. Denne bruker en pære ala dem som står i projektorer. Pga av at xl-proben trenger maks lys, så varer ikke pæren mer enn ca 400 timer. Koster 4500,- +mva. Har skiftet ca 30 sånne pærer, INGEN har eksplodert. Utstyrer blir til tider utsatt for ganske røff behandling i tillegg til at kjøleviften slår seg av samtidig som pæren.

At en pære eksploderer høres for meg ut som en garantisak. Garantien burde dekke sjekk og rens av projektoren også.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Garanti er nok egentlig ikke i din favør hvis de vil være vanskelige.
    Nyere enn 6 måneder eller mindre enn 500 timer.
    Din er 50% eldre enn hva garantitiden lover, men....
    Du har i alle fall et forhandlingskort i at pæren din knapt gikk over halve levetiden av hva den er garantert for.

Likevel, du har ingen krav, men du har en god case. Så er det opp til å få pratet med "de rette" folka for at det skal gå på garanti.

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ille - jeg har samme prosjektor og merket her om dagen at lysutbyttet plutselig ble dårligere. Fargene ble feil og all "puchen" i bildet var vekk. Prosjektoren har gått noen timer etter dette, men jeg er redd min pære også er i ferd med å gå. Prosjektoren ble kjøpt i februar og har gått under 400 timer - ingen garanti. Dette blir for dårlig!! Reklamen sier jo 2000 timer eller mer!
    Min prosjektor har hengt i taket hele tiden og den har gått i eco-modus. Ingen plutselige avbrudd og kun filmtitting med ca 2 timer på-tid hver gang. Har en egen logg (manuell) som "dokumenterer" dette.

Skal ta kontakt med selger i dag.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Inntil 500 timer eller 6 måneder",

Svaret står jo her, Har pj gått f.eks gått 400 timer og er f.eks 1 år så skulle jo det tilsi at den dekkes av garantien!

Hvis dette er feil så er det jo surt for den som bruker Pj lite! F.eks hvis pæren har gått bare 10 timer når den ryker og den er litt over havlåret gammel!

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette hadde vært fint om det var slik, men garantien stopper når den føste betingelsen inntreffer. I mitt tilfelle er nok det 6 måneder. Nå har ikke jeg hørt med forretningen, men jeg tror ikke jeg kommer noen vei.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skader jo ikke å sjekke da... :wink:

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det at pæra eksploderte tilsier at den hadde en fabrikasjonsfeil så skal det vel gå på garantien i henhold til kjøpsloven, uansett om Panasonic sier 6 mnd? Innskrenkelse av rettighetene i kjøpsloven er jo ulovlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må jo ha vært en fabrikkasjonsfeil. Det er jo ikke meningen at pæra skal eksplodere etter 289 timer når den er behandlet pent.

Jeg får vel snakke litt pent med et av service-verkstedene til panasonic, så får vi se.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er vel ganske vanlig at pæren ekploderer når den ryker. Det er vel derfor man bør bytte den når det er gått 2000 timer selv om den fortsatt funker.

Ta en titt på prisjakt forumet hvor de diskuterer rettighetene i en ganske lang tråd.

Newcomer thotved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

eksplosjon

Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    De er vel ganske vanlig at pæren ekploderer når den ryker. Det er vel derfor man bør bytte den når det er gått 2000 timer selv om den fortsatt funker.

Ta en titt på prisjakt forumet hvor de diskuterer rettighetene i en ganske lang tråd.
    Satt rett under en PJ på skolen som "eksploderte" en gang.. fikk glassbiter på pulten :lol:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det burde være en garanti sak. En ting er at pæra ryker, en annen ting er at den eksploderer. Det medfører vel at projektoren må inn på verksted for rengjøring? (Eller har du fikset allt selv?) Når pærene ryker er det meg forstått ikke uvanlig at de eksploderer i stedet for å bare "daue ut". Etter 289 timer bør allikevel ikke dette skje, og om Panasonic har litt "gangsyn" fikser de opp i dette. Er det forresten Philips pære som er brukt?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var definitivt ikke en garantisak sa service-verkstedet.
    Kanskje like greit å bytte pære selv da? Det er vel forhåpentligvis ikke en feil på projektoren som har fått pæra til å gå?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville i alle fall sendt en mail til Forbrukerrådet og hørt med de før jeg hadde punget ut 4000 for en ny pære.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gidder ikke bruke masse tid og krefter på å krangle og klage. Jeg vil ha igang projektoren fortest mulig så jeg får sett film. Så da betaler jeg gladelig for ny pære så lenge jeg er sikker på at den vil fungere. Er tross alt ikke kjempemye penger det er snakk om. Hadde garantert brukt dem på noe tull jeg ikke hadde hatt bruk for uansett.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Stå på med klaging uansett.
    Selv om du påkoster deg ny pære selv har du rettigheter.

I beste tilfelle får du refundert pæren og en ekse konfekt fra projektorleverandøren.

Det er ingen ting som sier at du ikke kan få refundert pærekjøp selv om du kjøper pære først og klager senere.

Alle skjønner jo at du vil ha liv i projektoren raskest mulig, og det ville være urimelig at du skulle sitte med ubrukelig projektor mens saken behandles.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

pæra gikk etter 289 timer

Dette må du IKKE finne deg i. Selvfølgelig vil ett serviceverksted si slikt.
    Går du rettens vei kan jeg garantere deg 100% at saken er din.

Dette er HEEELT klart en reklamasjonsak uansett hva garantien sier.
    Hadde det vært meg hadde jeg reist inn der den er kjøpt og hentet en ny om jeg så måtte ha med meg en amnn eller 2 !

Husk samtidig og fortelle de at du skal opplyse om deres service på alle forum du finner og sørge for at de ikke får solgt like mye varer lenger.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •