KJØPSHJELP ny prosjektor!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

KJØPSHJELP ny prosjektor!

Skal bytte ut min gamle Panasonic PT-AE900E med ny prosjektor, og aner ikke hva jeg skal velge. Hadde planer om å se nærmere på Epson TH-T3200 helt til jeg så hvilket "beist" den er rent størrelsesmessig. Ikke aktuelt å ha noe som er større enn den jeg har, iallefall ikke hva angår dybden på 27 cm.

Proj. står plassert på en LACK hylle ca. 2.10 opp på vegg og det er rundt 2.5 m til lerret som står montert på vegg ca. 80 cm over gulv (nedre kant). Lerretet er 77"

Antar at jeg må ha noe med LENS shift, som jeg også har per idag, for å få dette til å funke?

Forslag? 3D behøver jeg ikke - viktigere å ha bra 2D bilde.

Hva angår rommet så er det helt mørkt.

Håper på noen gode innspill som kan hjelpe meg videre her - er i villrede...

BUDSJETT: Rundt 8000,-

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle gjerne hatt et alternativ til Epson TH-T3200 ut ifra de gitte forutsetninger. Må ha noe med tilsvarende kvalitet, og LENS shift,
    men som ikke er så svær og klumpete i målene.

Håper dere har noen gode tips på lager til andre modeller som dere kan dele med meg!

EDIT:

Skal oppgi eksakte mål senere idag for hvor hylle står, kastlengde + øvre/nedre kant på lerret. Det beste er om jeg kan klare meg uten lens shift - da blir det langt flere modeller og velge i i denne prisklassen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg litt mer info med håp om noe hjelp på veien i å velge den rette prosjektor for meg. Kanskje jeg kan slippe lens shift. Da blir de tjo også langt mer å velge i i den prisklasse jeg ser i +/- 8000,-

Kastelengde fra linse til lerret: 3 m
    Høyde hylle (hvor prosjektor står - midtstilt): 2 m
    Nedre kant lerret: 0.75 m
    Øvre kant lerret: 1.90 m

Alle innspill mottas med stor takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anyone?

Budsjett 8-10.000,-

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som kan hjelpe litt?

Evt. har tips til hvor jeg bør henvende meg for å få en projektor som passer til mine behov ift plassering av proj./lerret.

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kastelengde or lerretstørrelse kan du regne ut her : Projection Calculator Pro - Projector to Screen Distance

Ellers har Optoma HD300x fått god omtale i Watt.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD300 har ikke lens-shift, og kan dermed ikke brukes i dette oppsettet.

Innen prisklassen du skisserer, har du ikke særlig valgmuligheter. Da blir det TW3200, og det kommer ikke til å være noe særlig oppgradering i forhold til den projektoren du har i dag (annet enn oppløsningen)

Vil heller anbefale deg å leve med den du har, til f.eks TW9000 eller HW30 faller innunder budsjettet ditt (prisnedgang, samt økning av budsjettet)

Kan du ikke leve med en fysisk større projektor enn den du har i dag, så kan du bare glemme hylleplassering, dessverre. Da må du se deg om etter en projektor til å henge i taket i stedet
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Gorm sier, jeg tror du må ut med litt mere penger vis du skal ha en verdig oppgradering.

Panasonic AE900 har vel omtrent like bra bilde som de fleste projektorer til ~ 8000 i dag, er ikke stor forskjell i hvert fall.

Dobbler du budsjettet får du en oppgradering verdt å snakke, fra Epson TW9000, HW30, etc.

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Som Gorm sier, jeg tror du må ut med litt mere penger vis du skal ha en verdig oppgradering.

Panasonic AE900 har vel omtrent like bra bilde som de fleste projektorer til ~ 8000 i dag, er ikke stor forskjell i hvert fall.

Dobbler du budsjettet får du en oppgradering verdt å snakke, fra Epson TW9000, HW30, etc.
    Nå takler vel ikke den pana'en 1080p. Å anbefale noe som er over det dobbelte av hva ts har som budsjett er vel rimelig verdiløst.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er jo viktig å påpeke at oppgraderingen ikke nødvendigvis bidrar til annet enn høyere oppløsning? For eksempel TW3200, vil ikke bidra til nevneverdig bedre kontrast, sortnivå eller fargegjengivelse.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eyvind
    Nå takler vel ikke den pana'en 1080p. Å anbefale noe som er over det dobbelte av hva ts har som budsjett er vel rimelig verdiløst.

720p --> 1080p er ikke god nok oppgradering hvis du skal ut med 8000,-

Det føles nesten som 8 lapper rett i dass. Da er det bedre å bare leve med denne Panasonic projektoren i et år til og da burde Epson TW9000 eller Sony HW30 koste drøye 16 lapper, og hvis han legger kun 650-700 kroner til side hver måned har han de pengene.

Epson TW9000 og Sony HW30 vil ha betydelig forskjell i fargegjengivelse og ikke minst sort nivå OG kontrast, mao det som er viktigst med skjermen. 1080p støtte er bare kremen på kaka.

Så ikke verdiløst kommentar nei. Det er bedre å vente et år og spare litt mer og kjøpe en projektor med ordentlig god bildekvalitet som du kan være fornøyd med, enn å kjøpe noe du kommer til å angre på senere og ønske du hadde et mye, mye bedre bilde som du igjen, ville ha fått av eksempelvis TW9000 eller HW30.

Jeg ser rådet ditt er å gå for en Optoma HD300x, men hvis TS ikke er fornøyd med bildet på AE900E, hva er vitsen med å bruke så mye penger på et bilde han forsatt ikke kommer til å være fornøyd med?

Annet råd hadde vært å se på brukt markedet etter noen kupp på gamle projektorer, f.eks HW20, en gammel JVC med bra sort/kontrast.. Han sier jo at 3D behøver han ikke så da kan en dyr projektor fra 2-3 år tilbake være noe?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange gode innspill.

"Konklusjonen" blir vel da muligens at det ikke er stort verdi i å oppgradere budsjettet tatt i betraktning. Jeg kunne alltids lagt i mer, men føler ikke jeg kan forsvare det ettersom det ikke blir tid til så mye filmvisning. Har en 46" TV oppe som er den jeg bruker i det daglige...

MEN om jeg skal beholde PT-AE900 så må jeg ha noe assistanse med innstillingen av den. Etter at jeg flyttet den til nytt rom (ny bolig) så får jeg den ikke til å passe til lerret med de tidligere oppgitte mål:

Både prosjektor og lerret er sentrert.

Det burde jo ikke være noe problem å la prosj. stå på hylla? Jeg bruker jo lensshiften, og har også prøvd meg frem med keystone. Ingenting funker. Hva gjør jeg galt? Må prosjektoren høyere opp likevel, selv med lensshift?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger meg inn i denne tråden i stede for å lage en ny. Hadde en Epson EMP-TW700 projektor som jeg for så vidt var fornøyd med. Har den ikke lengre, men har lyst på ny nå. Vil TW5900 gi et bedre bilde enn den jeg hadde på alle parametre? 3D er ikke så viktig for meg, men kunne godt tenke meg trådløs HDMI. Da vil kanskje TW6000W være et godt alternativ pris/ytelse? Ønsker LCD pga følsomhet for regnbueeffekten. Med mindre det har skjedd mye på DLP-fronten med tanke på dette siste 2-3 årene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DandyAndy
    Takk for mange gode innspill.

"Konklusjonen" blir vel da muligens at det ikke er stort verdi i å oppgradere budsjettet tatt i betraktning. Jeg kunne alltids lagt i mer, men føler ikke jeg kan forsvare det ettersom det ikke blir tid til så mye filmvisning. Har en 46" TV oppe som er den jeg bruker i det daglige...

MEN om jeg skal beholde PT-AE900 så må jeg ha noe assistanse med innstillingen av den. Etter at jeg flyttet den til nytt rom (ny bolig) så får jeg den ikke til å passe til lerret med de tidligere oppgitte mål:

Både prosjektor og lerret er sentrert.

Det burde jo ikke være noe problem å la prosj. stå på hylla? Jeg bruker jo lensshiften, og har også prøvd meg frem med keystone. Ingenting funker. Hva gjør jeg galt? Må prosjektoren høyere opp likevel, selv med lensshift?

Prøvd alt som er å prøve nå, men med oppsettet slik det står nå - ref. oppgitte mål - så er bildet umulig å plassere korrekt ift. lerret.

Noen som vet hva jeg bør gjøre for optimal konfigurering?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DandyAndy
    Prøvd alt som er å prøve nå, men med oppsettet slik det står nå - ref. oppgitte mål - så er bildet umulig å plassere korrekt ift. lerret.

Noen som vet hva jeg bør gjøre for optimal konfigurering?
    Kanskje hvis du beskriver litt tydeligere hva du ikke får til, altså hva er feil med bilde ? Er det for stort, for lite, for høyt, for lavt, skjeivt osv.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før jeg bestiller ny projektor - vurderer sterkt EH-TW9000w: Er rommet mitt for lyst for en sånn projektor (med tanke på refleksjoner fra tak, gulv og vegger? Er det "overkill" i forhold til de begrensningene rommet har? Sitteavstand er ca 3,70, tenker meg et grått lerret på 92". Mer har jeg ikke plass til. Rommet er rundt 20kvm, vinduene er vestvendte med ettermiddags- og kveldssol. Har markise og innvendige plissegardiner, de stenger det direkte sollyset ute men slikker likevel inn godt med lys. Rommet kan kun bli mørklagt når det er mørkt ute.. Legger ved et bilde av rommet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til sistemann over her: Kjøp rullegardiner ellerno så du får dekka vinduet HELT (JySK), åsså kan du lese denne:
    http://avforum.no/forum/digitale-pro...rfaringer.html
    Rimelig likt utgangspunkt..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Funk
    Kanskje hvis du beskriver litt tydeligere hva du ikke får til, altså hva er feil med bilde ? Er det for stort, for lite, for høyt, for lavt, skjeivt osv.
    Bildet blir for stort for 77" lerret. Jeg får justert horisontalt, men da blir vertikalen helt vridd grunnet bruk av keystone.

Iflg. projektkalk. så skal det ikke være noe problem med kastelengde, så jeg skjønner lite av hva jeg bør gjøre annerledes her...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •