Lav kjellerstue - hvilken pj er best egnet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lav kjellerstue - hvilken pj er best egnet?

Kjøpknappen SKAL trykkes nå i løpet av 14 dager. Har tre modeller i kikkerten; Benq 5120, Infocus 4805 og Benq 7800.

Men jeg har en lav kjellerstue å plassere pj, kun ca 2,10m. Spørsmålet blir derfor om noen kan hjelpe med evt å eliminere eller hjelpe meg i å velge rett pj for denne takhøyden. For jeg ønsker ca 100" (max), fra ca 4,5 m avstand. Sitteavstand 3,5-4m.

Med ca 4 meter kastelengde vil projektorene naturlig nok komme litt ned på veggen, men jeg er ærlig talt ikke "kæll" nok til å finne ut hvor langt (eller lavt...). Vil en eller flere av disse komme for langt ned ift gunstig? Og, er det noen av disse som ikke kan henges rett i taket, via en 2 cm plate? For uansett tenkte jeg å droppe eget takoppheng, da bildet vil komme enda lenger ned, og gjøre problemet større.

Tilslutt, er det andre forhold jeg bør tenke på før jeg tar valget?

mvh, Stingray

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk denne kalkulatoren og mat inn dine data! :wink:

http://www.projectorcentral.com/proj...calculator.cfm

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk denne kalkulatoren og mat inn dine data!

http://www.projectorcentral.com/proj...calculator.cfm
    Joda, har brukt den en del, men den hjelper ikke på hvor langt ned på veggen bildet kommer... Det jeg trenger vite er jo om den lave takhøyden gjør at bildet fra de respektive pj'ene kommer i grei nok høyde fra den nevnte avstanden (ca 4-4,5m)

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har min benq 7800 festet på veggen i 195cm høyde. Fra Pj til lerret er det ca 4.5m og nedre billedkant er ca. 80cm fra gulvet... :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres flott ut! Noen som vet hvordan Benq 5120 er (... eh, det er kanskje vanskelig, men om den er lik 6200 på det også, så kanskje noen vet???) Og hvordan med Infocus 4805?

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foeløpig ingen som har 5120, den er lik 6200 på kastelengde og 6100 på oppløsning. Skal testes mot 4805 senere.

Newcomer awesom-o sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Lav kjellerstue - hvilken pj er best egnet?

Sitat Opprinnelig postet av stingray
    Kjøpknappen SKAL trykkes nå i løpet av 14 dager. Har tre modeller i kikkerten; Benq 5120, Infocus 4805 og Benq 7800.

Men jeg har en lav kjellerstue å plassere pj, kun ca 2,10m. Spørsmålet blir derfor om noen kan hjelpe med evt å eliminere eller hjelpe meg i å velge rett pj for denne takhøyden. For jeg ønsker ca 100" (max), fra ca 4,5 m avstand. Sitteavstand 3,5-4m.

Med ca 4 meter kastelengde vil projektorene naturlig nok komme litt ned på veggen, men jeg er ærlig talt ikke "kæll" nok til å finne ut hvor langt (eller lavt...). Vil en eller flere av disse komme for langt ned ift gunstig? Og, er det noen av disse som ikke kan henges rett i taket, via en 2 cm plate? For uansett tenkte jeg å droppe eget takoppheng, da bildet vil komme enda lenger ned, og gjøre problemet større.

Tilslutt, er det andre forhold jeg bør tenke på før jeg tar valget?

mvh, Stingray
    Jeg har 4805 og er storfornøyd med denne, både til film og spill. Alle som kommer og ser blir helt "woow" Den trenger lite kalibrering ut fra boksen, kun brightness og kontrast er nødvendig å stille på. Det betinger selvsagt at du bruker gode kabler, bra kilder og lerett for å oppnå bra resultat. Jeg har Greyline ramme, Denon 2910 DVD-spiller og Supra kabler. Tilbake til spørsmålet ditt, 4805 kaster nedover. Den bør henge littegrann over lerettets øverkant i helt vannrett posisjon for å unngå bruk av keystone.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min 4805 heng rett i take på ein tynn plate