Prosjektor. Ikke rett bilde i bunn

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjektor. Ikke rett bilde i bunn

Har satt min prosjektor på en hylle oppe på veggen. Har buet lerret 129" 2.35:1
    Bilde er helt rett i topp og på sidene, men i bunnen er det 5 cm opp på lerret i kantene når det er rett i senter av lerret. Noen som vet hvilken innstilling som ikke er rett.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ikke mulig å få bildet helt rett på ett buet lerret? Har forstått det slik at du må overskyte lerretet litt for å fylle ut helt i alle kanter/hjørner.

Kan være lerret og/eller projektor ikke står i lodd/vater/vinkelrett mot hverandre

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt dette før, men da hang prosjektor i taket. Kan ikke huske dette var problem da. Ikke noe problem og overskyte litt, men bare lurte på om det måtte være slik. Det følger jo kanten 100% i toppen.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arntost
    Har brukt dette før, men da hang prosjektor i taket. Kan ikke huske dette var problem da. Ikke noe problem og overskyte litt, men bare lurte på om det måtte være slik. Det følger jo kanten 100% i toppen.

Jeg tror den følger toppen fordi projektor ikke står i vater eller vinkelrett slik at du får ett trapesformet bilde...
    Står den helt 100% rett og lerret er 100% rett så vil du fylle ut hjørner/sider først og da mangle bilde på midten topp og bunn.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får ta en gjennomgang på alle mål og vinkler for å se om jeg finner noe avik. Det er kun bunnen som ikke er rett. Topp og sider er helt rette.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finner ikke noe feil på vater og vinkler. Ser helt bra ut. Tenkte på høyden den er montert. Den henger ikke i taket, den står på en hylle nesten under taket. Kan det være ett problem å kaste bilde så pass mye på skrå nedover? Henger i overkant av lerret.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det er problemet, ikke vet jeg
    Står vel i manualen hvilken plasseringsmuligheter man har.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis toppen er rett, på et kurvet lerret, ja da har du ikke montert projektoren korrekt. Topp og bunn vil aldri kunne være korrekt på et kurvet lerret, så lenge det ikke er snakk om 2.35:1 med anamorf linse.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hvis toppen er rett, på et kurvet lerret, ja da har du ikke montert projektoren korrekt. Topp og bunn vil aldri kunne være korrekt på et kurvet lerret, så lenge det ikke er snakk om 2.35:1 med anamorf linse.
    Det er det det er snakk om. 2.35:1 med anamorf. linse. Det er derfor jeg lurer på hvorfor det ikke blir rett. Har 2.35:1 og anamorf. linse.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det det er snakk om. 2.35:1 med anamorf. linse. Det er derfor jeg lurer på hvorfor det ikke blir rett. Har 2.35:1 og anamorf. linse.

Da er det vinklingen på lisen som er problemet, alle anamorphiske linser må vinkles litt i forhold til hvor projektoren er plassert. Hvilken linse har du?
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er alle linjer/vinkler korrekte med unntak av den nederste? I så tilfelle så er det linsen din som forårsaker "problemet".

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har som sagt ikke hatt dette problemet før. Da hang prosjektor i tak. Nå står den på en hylle på endeveggen opp under taket. Det jeg kanskje kom på var om linsen henger rett vei , om det er topp og bunn på den i forhold til vinklingen. Linsen er en Prismasonic HD5000 R.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har som sagt ikke hatt dette problemet før. Da hang prosjektor i tak. Nå står den på en hylle på endeveggen opp under taket. Det jeg kanskje kom på var om linsen henger rett vei , om det er topp og bunn på den i forhold til vinklingen. Linsen er en Prismasonic HD5000 R.
    Jeg har hatt forgjengeren til HD5000 og på den brukte jeg et rutenett testbilde for å sette vinklingen riktig for å få riktig geometri i forhold til det kurvede lerretet. Husker ikke om det har noe å si om linsen står opp ned, men det er jo bare å prøve.
    Mvh Andreas

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker også rutenett for å stille inn vinklingen, men får ikke bilde rett i bunn. Skal prøve å snu linsen bare for å ha prøvd det. Kan det være at prosjektor står litt høyt? Klarer ikke å finne noe om dette noen plass. Har hold på i to månder å fikse opp kino rommet. Kjøpt ny prosjektor, og var veldig klar for å ta i mot høsten med masse film og hjemmekos i kinoen. Da er det veldig nedtur når ikke ting fungerer som du vil. I tillegg til dette har jeg også dette problemet med lens shift på prosjektoren. Bilde siger ned ved miste bevegelse.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker også rutenett for å stille inn vinklingen, men får ikke bilde rett i bunn. Skal prøve å snu linsen bare for å ha prøvd det. Kan det være at prosjektor står litt høyt? Klarer ikke å finne noe om dette noen plass. Har hold på i to månder å fikse opp kino rommet. Kjøpt ny prosjektor, og var veldig klar for å ta i mot høsten med masse film og hjemmekos i kinoen. Da er det veldig nedtur når ikke ting fungerer som du vil. I tillegg til dette har jeg også dette problemet med lens shift på prosjektoren. Bilde siger ned ved miste bevegelse.
    Hvor høyt står projektoren? Jeg hadde HD1500 sammen med 2 forskjellige JVC projektorer og med samme lerretstørrelse som deg og projektoren hyllemotert (ganske lavt) og hadde ikke noe problem med geometri.

Jeg har så vidt testet TW9000 og kan ikke huske den hadde noen problemer med lensshift.
    Mvh Andreas

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du sikker på at du har sentrert bildet 100% i den anamorfe linsen? Hvor mye pincushion du får, er jo avhengig av hvor langt ut mot kanten i optikken du beveger deg
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Senter linse står 20cm over topp lerret. Mener den skal stå helt i senter av linsen. Skal sette det opp på ny og sjekke alt nøye. Lens shift på min TW9000 er ett sant h......e. Ska prøve å sette hjulet fast med Tac-it, ellers sender jeg den tilbake til service

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •