Ny prosjektør til filmbruk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny prosjektør til filmbruk

Hei,

jeg skal kjøpe min første prosjektør og setter pris på hjelp til å velge hvilken.

- den skal brukes til film (men ser for meg 16:9 lerret). 3D ikke viktig.
    - Rommet er ca 4*5 meter, lerret plasseres på vegg 5 meter (har ikke flyttet inne enda, har ikke nøyaktige mål).
    - God kontroll på lys inn i rom (kjellerstue med én dør og ett lite vindu).
    - Pr i dag umalt furupanel i tak og vegg, grått vegg-til-veggteppe. Skal males, men skal ikke ha en batcave, det skal være hyggelig å oppholde seg i rommet også utenfor filmvisning.
    - Hadde satt pris på å ha nok lys i rommet under bruk til at jeg treffer dippen med chipsen, og gjerne kan spise også.
    - Jeg ser for meg å betale 20k - 25k for prosjektøren.'
    - Jeg vil anta at det blir et 92" lerret.

Jeg hadde i utgangspunktet sett meg ut Epson 9000, men vil gjerne ha innspill. Jeg hadde i utgangspunktet diskvalifisert DLP, mem i helga så jeg på Optoma HD83 i 30 min på hifiklubben før jeg så regnbueeffekten (visste ikke at det var DLP før dette). Er Lcos tingen?

Hva burde jeg velge, og hvorfor?

Hilsen T

Newcomer pepo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja det ser ut som du vil ha en projektor som takler lyse omgivelser, og da blir Epson kanskje det beste alternativet. Sony HW30 er ikke like lyssterk, men litt bedre på 2D. Tror kanskje den er det beste valget for deg.

Du har ikke vurdert en konvertibel batcave? Ha mørke gardiner langs veggene som lett kan dras inn i et hjørne ved annen bruk for lysere omgivelser? Lett og ikke spesielt dyrt.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes epson tw9000 høres ut som et godt alternativ, og siden du så regnbue effekten på optomaen er det jo greit og slippe problemet helt.
    (syns hifiklubben sitt sortiment for prosjektorer er enormt glissent)

Angående det og treffe dipp bollen blir nok ikke noe stort problem, i lysere scener og ikke svarte vegger kan det nesten virke som noen har slått på lyset, virker slik hos meg iaff.

Siden du nevner at 3d ikke er viktig så får om jeg husker det JVC sine prosjektorer godt skussmål for 2d bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes JVC høres interessant ut. Jeg har nettopp lest en test av X30 på lydogbilde, der fremheves sortnivå og skyggepartier som jeg tror vil bli viktig for meg. Men er denne lyssterk nok i omgivelsene som beskrevet (1300 lumen)? Bør jeg heller gå for Sony for å få mest 2D for pengene?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i samme dilemma som deg. Omtrent lik stue hvor projektoren skal plasseres. 2D er for øyeblikket viktigere enn 3D. Har falt ned på Sony HW30 eller Epson TW9000, hvor jeg tror TW9000 er den tryggeste med tanke på lysutbytte. Har alltid hatt sansen for Sony, men tror HW30 gir for lite lys.
    Dilemmaet mitt blir da :

HW30 og lerret opp til 100", eller TW9000 og større lerret opp til 120"

En outsider er HW50 som kommer nå i løpet av høsten, som gir mer lys, men til en annen pris.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torry
    Jeg synes JVC høres interessant ut. Jeg har nettopp lest en test av X30 på lydogbilde, der fremheves sortnivå og skyggepartier som jeg tror vil bli viktig for meg. Men er denne lyssterk nok i omgivelsene som beskrevet (1300 lumen)? Bør jeg heller gå for Sony for å få mest 2D for pengene?
    Pr i dag umalt furupanel i tak og vegg, grått vegg-til-veggteppe. Skal males, men skal ikke ha en batcave, det skal være hyggelig å oppholde seg i rommet også utenfor filmvisning.
    - Hadde satt pris på å ha nok lys i rommet under bruk til at jeg treffer dippen med chipsen, og gjerne kan spise også.

med disse utsagnene ville jeg ikke valgt jvc x30. den fortjener en batcave

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk demonstrert X30 i går, satt opp mot en Mitsubishi 4000. Jeg ble veldig imponert i et rom med 100% lyskontroll.

Slik ser det ut akkurat nå: kjøpe X30 da denne da den skal brukes 90% til film 2D. Håpe så at det blir godt nok med mitt rom og på 92" lerret. Blir jeg ikke fornøyd, se om det er noen knep jeg kan gjøre med lyset for å bli det, uten at rommet blir for 'rart'.

Vekten er såpass stor på 2D film at jeg har lyst til å prøve :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •