Projector (84") i tillegg til Sony 65" led tv? Bortkasta eller perfekt kombinasjon?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projector (84") i tillegg til Sony 65" led tv? Bortkasta eller perfekt kombinasjon?

Brukte litt mye penger på denne tven i fjor siden jeg ville ha det største bildet uten å ha projector i stua. Men det blir ikke helt den store kinofølelsen til film dessverre, spesielt ikke når den henges opp på veggen og kommer lenger unna snart.

Spørsmålet er om jeg vil bli fornøyd med projector og tab-tension lerret som er ca 84"+ med ca 2,7 - 3m sitteavstand? Tenker i forhold til bildekvalitet og at lerretet ikke blir så enormt mye større enn denne skjermen. Lurer litt på epson tw9000 og grått lerret. Blir dette en bra kombo bildemessig - noen innspill her?

Hvitt tak 250cm høyt, gardiner på en vegg, og lang avstand til den andre sideveggen, så lyskontroll er ikke så verst selvom vegger og tak er hvite. Vil også ha lerretet bygd inni takboks.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt bortkasta. Blir ikke no kinofølelse av PJ på 84" heller. Altfor puslete med lerrett i "TV-størrelse".

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du hadde hatt kun en 32" så kunne jeg sett hvorfor.. men siden du allerede har den største "commercial" størrelsen altså 65 tommer er det ikke alt for stor forskjell med en 84 tommer

Jeg syns du skal minimum ha 100" for å få ordentlig kino følelse, og hvis du vil ha "kontrast" fra Sony'n bør du nesten gå over til 106"+

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får kjøpe projektor først og se hvor stort lerret jeg kan ha på så kort avstand, det er jo den som avgjør størrelsen ift kinofølelsen.

Eventuelt kan jeg jo vurdere 2.35:1 lerret, men det blir ikke aktuelt å investere i linse. Blir det problem med Tab tension som ikke har stort felt under bildeflaten?

Er de fleste 3d filmer 16:9 eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med 2.50 takhøyde er det vel heller i bredden du har begrensninger, siden du ikke kan gå for større enn 84"? Hva er da poenget med 2.35 lerret?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nesten 20" ekstra størelse vil gi et prosentvis ganske mye større bilde. Personlig syntes jeg 84" er nok rundt 3m. Men man kan jo ta et lite trinn videre til 92" om man er usikker. Det vil uansett ikke koste mye mer om du har plass, og projektorene tillater det i forhold til plassering.

Jeg hadde gått for en slik løsning om det var et valg. TV til vanlig, og ned med lerretet så fort det skal spilles film.

Geir Arne

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel tillate seg litt bredere bilde med 2.35 format uten at det oppfattes for stort på samme avstand, men kan jo like gjerne ha stort 16:9 lerret og ha stort bilde til 3d i det formatet, når jeg tenker meg om. Og bruke tv til serier og 16:9 filmer som ikke er 3d, hvis det blir for stort på projectoren.

På kino foretrekker jeg å sitte midt i salen eller rett bak. Det bildeforholdet er jeg ute etter på ca 3m...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres nesten ut som du har bestemt deg, og at du ikke heller ønsker veldig stort bilde. Jeg er av samme oppfatning som han over som mener du bør gå for 100-106. 84" lerett synes jeg blir i flaueste laget.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    Det høres nesten ut som du har bestemt deg, og at du ikke heller ønsker veldig stort bilde. Jeg er av samme oppfatning som han over som mener du bør gå for 100-106. 84" lerett synes jeg blir i flaueste laget.
    Det blir virkelig en dårlig opplevelse. Jeg regner med at rommet har lyse vegger / tak ? 84" i et dårlig rom er rett og slett sløs av penger siden du får "1/10 av dynamikken" for å sitere godeste Gorm, og heller ikke et særlig stort bilde heller.

Bedre å spare pengene til OP har mulighet til å få sortmaskert rom hvor han kan sitte 3-4 meter fra en 100-130" !

Jeg sier det nemlig fordi du allerede har en god Sony 65". Er ikke vel ikke vits å ha projektor skjerm som har dårligere bilde og ikke særlig større vel? Grunnen til at du ønsker projektor er fordi du vil nettopp han en større og bedre opplevelse enn du får av Sony'n, og jeg mener at et sort rom, 100+" lerret og en Epson TW6000 ++ er nødvendig for å levere det. (helst oppi Epson TW9000, JVC x-30 og Sony HW30 klassen)

Leste posten på nytt.. så du har hvite vegger.. Not good :/

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å spørre om slike råd på forum der der enkelte omtrent forlanger at gjester tar på seg sort kappe i batcaven for å unngå tap av ANSI kontrast, blir vel omtrent som å stikke hodet inn i et vepsebol.... ;-)

Følger man anbefaling om 30 graders vinkel ift. øyne/bildestørrelse, er optimal sitteavstand på 84" ca. 2.77m - omtrent det som er aktuelt her. Det tilsvarer forøvrig 100" med en sitteavstand på 3.30m, evn. hele 120" på 4m. Hvor mange hadde egentlig reagert på det?

Og TW9000 er sannsynligvis markedets aller beste projektor i klassen hva lys angår, og på bare 84" bildestørrelse får man omtrent sveiselys i noen av de mer ukaliberte modusene tilpasset litt ambient lys. Grått lerret (gjerne et dagslys lerret - men det koster mer) er selvfølgelig et minimum. Helst også lystette/sorte rullgardiner. Det er jo også blitt populært å ha kun en vegg med tapet - kanskje et alternativ bak sofaen?

84" gir et prosentvis en god del større bilde enn 65", og ikke minst et mer filmtilpasset bilde. TV`er har høyere lysoutput for å kompansere for ambient lys, mens en kalibrert projektor er tilpasset mørke omgivelser. Det gir større kinofølelse. Mange TV`er har også totalt sett en noe kunstig bildegjengivelse, blir parkert av TW9000 på 3D og har dårlige muligheter for kalibrering mot D65 enn for eks. TW9000.

Det som lider i et rom med hvite reflekterende flater er derimot sortnivået, men med riktig lerret, projektor (TW9000 er jo skapt med "livingroom" i tankene) og litt omtanke hva ambient lys angår er det fullt mulig å få et brukbart bilde når alt av naturlig og kunstig lys er eliminert/avslått. Er veggen bak lerretet lys, vil øynene også mangle referanse for sort, så det vil hjelpe noe.

Jeg ville i allefall fått langt større kinofølelse av 84" lerret @ 2.7m enn en 65" TV, men selvsagt vil sortnivået ikke kunne sammenlignes med for eks. Panasonic/Pioneer sine plasma om man ikke har skikkelig lyskontroll.

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret jeg hest vil ha er at det går fint med større lerret enn 84", men når jeg har sett på anbefaling på sitteavstanden ift thx standard osv så tror jeg dette blir det mest optimale i forhold til min smak. Beholder jeg sofa der den står blir sitteavstand bare 270, mens tv kommer noen cm lenger unna. Har bare infocus 4805 å sammenligne med, mins enkelte filmer ble for stort på 92", men husker ikke avstanden (under 4m).

Taket er hvitt, men det blir jo litt, om ikke så mye, avstand fra tak til lerret siden høyden er 250. Vindusvegg er mørke gardiner fra tak til gulv, og den andre sideveggen er åpen mot gang , bakvegg er delvis åpent mot kjøkken.

Tror det blir å teste lerretstørrelse før jeg bestiller tab tension uansett.

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen på Sony 65" og 84" lerret med cinemascope materiale,
    Visual TV Size Comparison : 156 centimetre 2:35x1 display vs 201.5 centimetre 2:35x1 display

Vesentlig forskjell, men ikke enorm når en sammenligner

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Å spørre om slike råd på forum der der enkelte omtrent forlanger at gjester tar på seg sort kappe i batcaven for å unngå tap av ANSI kontrast, blir vel omtrent som å stikke hodet inn i et vepsebol.... ;-)

Vet ikke hvorfor, men jeg lo godt av den kommentaren her...

Jeg forestilte en med ordentlig batcave stå der å dele ut sorte kapper til gjestene. Tenkte litt på Andreas, som har kanskje norges beste batcave, men nå husker jeg at når jeg var hos han hadde jeg på meg helt sort.. sort bukser + sort hettegenser.. helt tilfeldig! Men da vet jeg nå at jeg valgte faktisk ANSI-kontrast fremhevende klær

Active Superbit sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Morten M
    Svaret jeg hest vil ha er at det går fint med større lerret enn 84", men når jeg har sett på anbefaling på sitteavstanden ift thx standard osv så tror jeg dette blir det mest optimale i forhold til min smak. Beholder jeg sofa der den står blir sitteavstand bare 270, mens tv kommer noen cm lenger unna. Har bare infocus 4805 å sammenligne med, mins enkelte filmer ble for stort på 92", men husker ikke avstanden (under 4m).
    Du har virkelig et fintunet øye hvis 65" er for lite og 92" for stort, hehe.. Høres ut som bortkastet penger for min del, så lenge du har så stor tv. Men hvis du er millionær så er det jo lommerusk, og da er det jo bare å prøve

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok et bilde for å skissere hvordan flatene vil reflektere lyset. Rommet ser litt mindre ut på bildet pga stor tv og høyt under taket.
    Den veggen på bildet er 440 cm bred, avstand mellom øye og lerret blir ca 177 cm :P Målte nettopp på nytt. Hver 50 cm har mye å si, tror enkelte undervurderer dette med sitteavstand.
    Har sittet 250cm fra tven til nå, det er ok, men 2m under film hadde vært mer passe. Nå vil den komme ca 280 cm i fra.

Er enig i at det blir litt smørr på flesk, men det er jo tven sin feil, det er den som blir litt "bortkasta". Hvis projector gir det jeg er ute etter selvom ikke det er imponerende stort i forhold til tven så er det jo verdt det.

Det andre bildet viser hvordan jeg har tenkt å bygge tab tension inn i en takboks. Rent praktisk så er for bredt lerret litt problematisk i forhold til de jålete KEF T305 høyttalerene, vil ikke ha de altfor langt fra hverandre. Alt skal henge på veggen, skal ha tapet/kontrastvegg på en del av veggen bak tv.

Active Superbit sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som du bør kjøpe den størrelsen på lerret du faktisk ønsker, uavhengig av størrelsen på tv ditt. Hvis du da syns tv blir overflødig, så får du sikkert solgt det for en ok pris? Også kan du jo kjøpe deg et litt mindre tv i passende størelse

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superbit
    Høres ut som du bør kjøpe den størrelsen på lerret du faktisk ønsker, uavhengig av størrelsen på tv ditt. Hvis du da syns tv blir overflødig, så får du sikkert solgt det for en ok pris? Også kan du jo kjøpe deg et litt mindre tv i passende størelse
    Dette er faktisk ikke så dumt. Med en mindre tv vil jo forskjellen mellom lerret og tv bli enda større og filmbildet vil føles større enn om du øker fra 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    92" på 1,7m synes jeg høres SCHVÆÆÆRT ut...
    Selv sliter jeg tidvis på ca 3,1 (øye-lerett).
    Står forøvrig mer på:
    http://avforum.no/forum/digitale-pro...rfaringer.html

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sufix
    92" på 1,7m synes jeg høres SCHVÆÆÆRT ut...
    Selv sliter jeg tidvis på ca 3,1 (øye-lerett).
    Står forøvrig mer på:
    http://avforum.no/forum/digitale-pro...rfaringer.html
    92" blir ALT for stort for 1.7m.. 1.7 - 1.8m er bra distanse for 50". Nei en 92" burde du sitte nærmere 2.7m + !

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg nettopp hentet TW9000(W) og DreamScreen Dunagray V4 Tab-Tension 92"

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •