Førstegangserfaringer!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Førstegangserfaringer!!

JA - mange har spurt om tips ditt og her - inkludert megselv. Så her er en oppsummering/erfaringstråd fra nybegynner.

Utgangspunktet: Blokkleilighet med LYS stue, med vinduer på ene veggen. ca 3,8m vegg-vegg i "sitteretning". Ble pussa opp med nytt tak nylig, der skjultanlegg til HDMI og strøm ble lagt opp.

Drømmen var STORT bilde = Projektor.
    Så etter mye lesing her og der, diskusjoner på avforum. Spørsmål til avshop og lokale forhandlere ble tilslutt valget en SONY VPL-HW30ES. Opphengt i et CHIEF Elite oppheng. Ville ha stort lerret og valgte 92" nedtrekk. Ble en liiiten feilbestilling her, da jeg egentlig tenkte ha grått lerret og endte opp med hvitt. Skitt au - vi kjører på. LITT grått er det jo - ikke helt hvitt så måtte gi det en sjanse.

Starta med å henge opp Lerretet. Supert og lettvindt! Lånte så en krysslaser for å finne midten, som gav retning på hvor PJ burde henges. DETTE var gull verdt! - hadde tatt mål først, og bomma der (ja skjeve vegger i ei gammel blokk). Så skulle PJ opp. Omstendelig festing av PJ til takfestet. OG jeg leser bruksanvisninger OG gjør det skikkelig når jeg først skulle lage hull i taket. Sjokket (og bekymringen) dukket opp da det i monteringsanvisningen for PJ står at den må henge 30cm fra bakvegg!!! WOW - hvordan går det da med kasteavstanden? får jeg fylt lerettet??? utfra tabeller, projectorcentral skulle det gå bra - så PJ ble hengt opp - med 27 cm til bakvegg.. (måtte jukse litt).

Til vinduene kom jeg over rullegardiner på utsalg!! 50,- pr stk - så DET var glede i heimen når de kom opp! - og ja - de var lystette!

SÅ kom kvelden, ned med lerett - som forøvrig fylte rommet med en saftig eim av løsemidler!! Det burde vært lufta litt her da ja. Men - på med PJ, og bildet: MIDT i blink! - skrudde lensshift ned, så jeg fikk flytta bildet max nedover. - og etter å ha stått litt på hodet i sofan fikk jeg omsider snudd bildet på PJ også.

Gorm har fått den ære av å kalibrere PJ før den forlot Oslo - og TAKK OG LOV for det!!! har såvidt svitsja innom de ferdiginnstillingene i PJ, og de er ikke i nærheten!!

Har sett div filmer fra både DVD og BluRay. Ingen tvil om at det ikke vil bli kjøpt videre mye DVD'er her i huset fremover! - alt avspilt fra Philips BDP-9600. 3D må man jo selfølgelig også teste.. her kommer VIRKELIG det store lerretet til sin rett! det fyller brillene og pøser på med utrolige effekter! Det gledes til Avatar kommer på 3D!
    På vanlig film er det på grensen til FOR stort lerret.. det skjer så mye informasjon på skjermen, som fyller litt mer enn hva synsfeltet klarer fange opp iblant, og når man i tillegg senker teksten litt ut av bildet (nedover) blir det litt stress for øya iblant.

Konklusjon: Storfornøyd med valget! - sortnivå må selvfølgelig vike litt pga rommet/fargene. Samt "hvitt" lerret. Skrur man ned lampa bedres dette selvfølgelig. Dette er og avhengig av filmkategori. Noen føles det som man MÅ dra til med full lampespenning, andre klarer seg på "lavgir". Smell i bildet er det definitivt. Selvfølgelig blir bildet skarpere jo mørkere omgivelsene er.

Vel - mye skrevet, og mer kunne sikkert vært sagt. Men dette er iallefall MIN erfaring som førstegangskjøper/bruker av PJ.
    Om dere mener noe mangler her, så er det bare å spørre, så skal jeg forsøke å oppdatere asap.

Ha en stråååålende aften!

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut det der ja.
    Kan vel slenge på en +1 på krysslaser, det sparer en for en del hodepine.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint at du er fornøyd. Selv har jeg batcave og hadde ikke orket projektor i en lys stue, men jeg hadde heller ikke orket en liten tv. 65" er alt for lite etter min mening.
    Var hos en kamerat og så benq w5000 i en lys stue. Utenom sortnivå og kontrast er jo bildet greit nok. Vi var 7 som samlet oss rundt i stuen. En liten tv hadde blitt triste greier og 6 av de som var der syns bildet var meget bra

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette hørtes jo bra ut, da jeg funderer på omtrent det samme, med omtrent samme stue.
    Kan du fortelle litt mer om hvilket lerret, takfeste osv du endte opp med, og hvorfor du endte opp med Sony? Går utfra Epson tw9000 var et av alternativene?
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lerret: DreamScreen V2 BrightWhite White (med grått ville man nok fått litt bedre sortnivå.. - men .- min egen feil å feilbestille....)
    Feste: CHIEF MFG RPA Elite Universaloppheng - hvit m/lås
    PJ: SONY VPL-HW30ES White
    Alt bestilt fra Avshop, i tillegg til kalibrering (som nevnt)

HDMI-kabel fra Soundgarden: Eagle Deluxe HDMI
    Ethernetkabel: noe gammelt ræl på 10 m som jeg hadde liggende - funker som bare det!

Både Tw9000 og x3 (x30) var med i beregningene ja. Men støy fra PJ talte endel, da jeg sikkert ville blitt fornøyd med bildet uansett PJ. Sitter tross alt med hodet ca 1 m like under pj i "senterposisjon"... I tillegg var i "bestillingstidspunkt" originalbrillene ok priset, ser de er steget i pris nå..

Ellers var det vel bare "magefølelsen" som slo inn.

Eneste minus er at jeg gjerne skulle fått bildet BITTELITT lengre ned.. - så vet ikke hvordan lensskift er på de to andre.. *egen tabbe å ikke sjekke på forhånd* Vurderer å trekke PJ litt bakover (mulig i festemekanismen til takfestet uten å må flytte hele takfestet) - for kanskje å tyne noen cm ned.

Håper det var litt oppklarende..
    Hvis ikke - bare å spørre..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvor lenge siden det er siden du bestilte lerrettet, men du har jo 14 dagers returrett. Og til chief-festet tror jeg du får bestilt en fotlengelsesarm for å senke pj.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vurdert det dithen at jeg vil beholde lerretet tross "feilen" - da jeg antar at et lysere lerret gir lyse områder litt lysere - altså kan jeg kjøre lampeinnstillingene på low.. Merk: dette er tatt fra MITT hode - og det trenger IKKE være noe som helst sannhet i det..

Og joda - er klar over at det finnes forlengelsesarm til festet, men nå er dette "dagligstua" - med PJ rett over sofan, så.. den ruver godt der den henger fra før - om den ikke skal 20-30 cm lengre ned også.. hehe.. Da kunne jeg jo likegreit bygd ei hylle, samt spart endel 1000,- på PJ (ikke vært behov for lensskift)...
    - Men liker tankegangen!

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tipsa her. Projektorpakke er allerede bestillt, så venter i spenning. Dog ble det TW9000 og grått lerret her, sakla bra tilbud på avshop, så "hadde ikke noe valg", hehe.
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For påkker!!!
    En erfaring rikere: hadde ikke satt i kontakten til 3D-senderen etter en liten shinings her.. kikka på en 2D-film nå - og tenkte å teste nye AVATAR i 3D! - men så må jeg JAGGU slå av PJ for at den skal greie å synke mot 3Dsenderen! - Ah - ca 30 min venting!!! DET er kjipern!
    - men er fremdeles godt fornøyd med PJ da.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    30 min venting for å starte projektoren på nytt ????

Det tar da toppen 4-5 minutter med full nedkjølingstid på lampen, og ny oppstart.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det problemet slipper jeg, hehe.
    Har nå fått og testet min pakke. Forskjell var altså EH-TW 9000, grått lerret og 106".
    Var veldi enkelt å montere både lerretet og projektor med takfeste, legge opp kabler å fyre igang. Bestillte med proffkalib. av selveste Gorm. og bildet var virkelig imponerende! Spesiellt i forhold til 50" plasma. Også meget fornøyd med 3D, som var en helt annen klasse enn tv'en. Sammy's eventyr og Avatar ble en skikkelig aha opplevelse!
    Kan ikke si viftestøy er noe problem, selv om projektor sitter litt over metern. fra øra. Der er eks Xbox 360 ganske drøy ang. støy, hehe.
    Men lærte jo nå endel om kontrast og farger når man eks. slår på litt lys i stua, hehe. Helt merkelig å se forskjellen.
    Nå er det jo endel effekter man kan bruke på denne projektoren, bla. super white, super resolution, frame interpoleration også auto iris og normal/eco på lampa. Disse funker bra alt etter hva du ser på, men litt rart å se at frame int. gir samme "halo" rundt ting i bevegelse som Samsung plasmaen gjør med sin anti motion judder. Så lenge man bruker frame int på low. er dette dog ikke merkbart.
    Totalt sett meget fornøyd. Eneste aberet er at man må se hele filmsamlinga om igjen nå, hehe.
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at super-white påvirker dynamikkområdet, og bør derfor stå i den posisjon projektoren er kalibrert med. Dersom projektoren er kalibrert uten SW, vil du klippe kraftig i lysutbytte når du aktiverer. Er den kalibrert med SW, vil alt brenne ut i høy-lys når du deaktiverer.
    Super-white er en funksjon som flytter hvitpunktet fra 235 (standard film/video dynamikkområde), til 255 (PC-dynamikk). Justering av super-white må derfor kompenseres via kontrast-justeringen.

Interpoleringen gjør en god jobb på "low", men tilfører stygge artefakter om du går høyere

PS: grattis med ny projektor
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Jeg gikk igjennom de kalibrerte innstillingene, og da sto SW off og lampa på ECO, så da er det vel best å la de være sånn.
    Går utifra at super res og frame int ikke "påvirker" kalibreringen?
    Ja, enig med frame int. Egentlig litt dumt, for på norm og enda mer på high lager den (i likhet med AMJ på Samsungen) helt utrolige klare bilder, men det ødelegges så fort det blir noe bevegelse på skjermen. Kan funke på dramafilmer, med lite action, hehe.

Takker, angrer ikke!
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Verken super-resolution eller frame-interpolation påvirker kalibreringen. Super-resolution har ikke noe for seg på HD-materiale, men kan gjøre underverker på dine gamle DVD-plater

Angående super-white, så er funksjonen ikke aktivert på din projektor. Man mister en del lysstyrke ved å aktivere, og det ville kanskje medføre at projektoren måtte kjøres med full spenning på lampen (husk lysstyrken taper seg etter hvert). Tenker nok kontrasten er senket "et hakk eller to" i stedet, for å sikre at kildematerialet ikke brenner ut i høylys. Projektoren vil da klippe hvitt ved ca 237-240, og dette gir god nok buffer til video og film. Dette materialet er jo kodet til et hvitpunkt ved 235. Den lille "bufferen" over 235, sikrer at kildemateriale på grensen til overeksponering også ser bra ut.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •