Valgets kval: Beste projektor rundt 20K og beste kjøp rundt 20K?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer pepo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Valgets kval: Beste projektor rundt 20K og beste kjøp rundt 20K?

Etter å ha prøvd et par Panasonic 65ST50 plasmaer hvor begge var defekte og det var utrolig mye jobb med retur og service går jeg heller for projektor som jeg alltid har likt bedre uansett, men ikke er like plasseringsvennlig når man er 20 år gammel og bytter leilighet hvert 2-3 år. Min første projektor var en Panasonic PT-AE700 som gav meg mye glede. Nå skal jeg tilbake til skikkelig hjemmekino, men vet ikke helt hva jeg skal kjøpe.

Vil helst bruke under 20.000,- på projektoren, men kan til nøds strekke det en del. Den vil bli brukt et par timer daglig, så lang levetid på lampa og få slitasjedeler er en klar fordel. Ser noe 3D, så den bør være akseptabel og RF briller er en bonus. God lysstyrke slik at den fungerer i et rom med litt stearinlys ville dama blitt glad for, men jeg er mest opptatt av at den fungerer godt i rom med hvite vegger og tak, da antar jeg at punch er viktigere enn sortnivå? 2D kvalitet er det viktigste.

Stua er 4x5,5 meter. Kasteavstand fra linse til lerret blir 3,5 meter eller 5 meter. Det er lyse tak og vegger, men skal maskere bakveggen med scene molton for bedre akustikk og legge til rette for projektor. Skal henge opp lystette gardiner foran vindu, så lyskontroll burde bli OK.

Epson sin kommende TW-8100 virker lovende og ser ut til å tilby mye for pengene, men vil gjerne høre andres tanker om hva som er det beste valget her. Har ikke hastverk, men vil gjerne ha kinoen ferdig før jula.

Alternativene er følgende:

2011 modeller som vil gå noe ned i pris:
    Epson EH-TW9000
    Sony VPL-HW30ES
    JVC DLA-X30

2012 modeller som kanskje er verdt å vente på:
    Epson EH-TW8100
    Epson EH-TW9100
    Sony VPL-HW50ES
    JVC DLA-X35
    Panasonic PT-AT6000

PS: forstår at mange av de jeg nevner er helt nye og ikke har fått så mye anmeldelser og derfor ikke har så godt grunnlag for sammenligning.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på ønsket om RF-briller, og lang levetid på lampen, så er nok TW8100 er god kandidat. Epson har jo unikt lampegaranti, og dermed er du "trygg" i tre år.
    HW30 har IR-briller, og til X30 trenger du strengt tatt ikke 3D-briller

HW50 og X35 kommer nok til å ligge godt over 20K budsjettet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer pepo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kjapt svar Gorm! Hvis ønsket om RF briller ble lagt til side, hva ville du anbefalt da? Tenker at hvis HW50 eller X35 er i en helt annen klasse enn Epson i år, og vil synke ned til ca 20K i løpet av det neste halvåret kan det være verdt å vente på prisreduksjon.

Er det ikke time eller år som brukes opp først på Epson? Jeg kan altså bruke den i f.eks. 6000 timer på to år, og om den ryker får jeg ny? Med lang levetid tenkte jeg at alt over 3000 timer duger om pæra koster under 2500,-,

EDIT: Har mulighet til å kjøpe BenQ W7000+ for 13K, det er en god pris, men er det verdt å bruke noen kroner ekstra for å kjøpe f. Eks. Epson TW9000? Ser at pærene til W7000 er vanskelige å få tak på og har kort levetid.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke at noen av de nye projektorerne vil koste 20 000..

Epson TW9000W koster rundt 20 lapper nå, men det var rundt 30 lapper når den var helt ny, om ikke jeg tar feil? Det beste er vel enten å kjøpe Epson TW9000/ Sony HW30 ellers må du se på modeller som ligger under, a la Epson TW 6000W i nyere utgave.

Newcomer pepo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er klar over at de nye koster rundt 30K i skrivende stund, men spørsmålet er vel heller om de er så mye bedre enn fjorårets modeller at det er verdt å vente på at de skal gå ned i pris eller strekke budsjettet?

Ser uansett ut som om jeg går for Epson TW9000 eller TW8100, sistnevnte kan det hende at butikken til broren min tar inn og jeg får mulighet til innkjøpspris. Jeg synes ikke det er fornuftig for meg å bruke mer enn 20K på projektor når man har stuekino og begrensa lyskontroll.

Kjøpte broderns grå 120" lerretsduk som han ikke får brukt til en billig penge, nå er det bare ramme til den og projektor som gjenstår. Får se om det blir molton på bakveggen eller ikke når jeg har fått projektor i hus.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pepo
    Er klar over at de nye koster rundt 30K i skrivende stund, men spørsmålet er vel heller om de er så mye bedre enn fjorårets modeller at det er verdt å vente på at de skal gå ned i pris eller strekke budsjettet?

Ser uansett ut som om jeg går for Epson TW9000 eller TW8100, sistnevnte kan det hende at butikken til broren min tar inn og jeg får mulighet til innkjøpspris. Jeg synes ikke det er fornuftig for meg å bruke mer enn 20K på projektor når man har stuekino og begrensa lyskontroll.

Kjøpte broderns grå 120" lerretsduk som han ikke får brukt til en billig penge, nå er det bare ramme til den og projektor som gjenstår. Får se om det blir molton på bakveggen eller ikke når jeg har fått projektor i hus.

Kan si med engang: IKKE VENT. det er det dummeste man kan gjøre med mindre det er snakk om å vente et par døgn/uker på noe helt spesielt. Skal du vente noen måneder, så må du vente enda noen måneder for da kommer ____ men så må du vente x måneder til fordi ____ osv.. er en skummel rytme og det er alltid noe rett rundt hjørnet. Mitt råd er å gå for Epson TW9000, Sony HW30, Jvc X-30 (Gorm er flinkere enn meg på det her, han kan forklare bedre hviklen du bør velge og hvorfor..) Det virker ikke som Epson TW9100 X-35 og co kommer til å være noe særlig stor forbedring, kanskje noen grader nærmere D65 standard og noe prosent tall økt konrast, men ikke særlig mere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •