Takfestet projektor, lav takhøyde

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Takfestet projektor, lav takhøyde

Har kjøpt hus, og har blitt velsignet med et rom i kjelleren til kino. Problemet i den grad det kan kalles det er at takhøyden kun er 2.05. Rommet forøvrig er 3x5 meter.

Når det kommer til projektor er det hittil kun JVC X30 som har kastelengde som gjør at den kan festes på vegg helt bak i rommet. Er der andre som er verdt å se på, da med lensshift ? (Vil ikke at bildet skal starte på gulvlisten)
    Har ikke behov for 3D, så målet er vel best mulig bilde/sortnivå.
    Planen var et 86" lerret. Kan kanskje gå for 92" men må teste ut ht plassering først.

Rommet blir malt med Flugger refleksfri i en halvmørk gråtone. Gulvet har en mørk gråfarge.

Prisnivå er vel så lavt som mulig, men kan strekke meg til 20k som JVC'en koster.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor må du ha lensshift for at bildet ikke skal starte på gulvlisten?
    Og hvor er bak i rommet? I lengderetning, slik at det er lang kastelengde du er ute etter på PJ?

Mange BenQ har/har hatt lang kastelengde, men lite zoomområde og ikke lensshift. F.eks W5000, W6000, W9000, W10000, W20000. Hvordan det står til med dagens modeller er jeg usikker på.

Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bak i rommet er i lengderetning ja.

Vet ikke om jeg må ha lensshift, men hvis jeg har et takfeste som stikker 10-15 cm ned fra taket så begynner vel bildet å nærme seg gulvet.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er motsatt, du må ha JVC X30 minst 50 cm ned fra tak for å projisere et 92" 16:9 rektangulært bilde med nedkant ved gulvlisten. Det går ikke å projisere et 92" 16:9 bilde lavere enn midt på veggen i et 205 cm høyt rom med prosjektor klint i taket (estimert linse 11 cm fra tak, går kanskje på hylle).

Sony VPL-HW30ES skal akkurat gå med 92". Minimum kastelengde til 92" er 4.3 m. Prosjektoren er 46 cm dyp + lerretsdybde 5 cm gir at bakenden av prosjektoren må plasseres minst 19 cm fra bakvegg som uansett er greit for lufting og kabler. Objektivforskyving +/- 0.65 tilsier at bildet må være 17 cm høyere fra gulv enn JVC X30 gitt samme distanse fra tak.

Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker fot utfyllende svar. Har ikke hatt projektor siden Infocus 4805 så det ser ut til at det er mye som har gått i glemmeboka.

Sonyen er vel bedre enn JVC'en ? Det er Hifi/surroundmesse her i helga, så jeg skal se om jeg kan få noen demoer der.

Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •