Første projektor, tips & erfaringer ønskes - Optoma HD20/HD23 - Epson EH-TW3200/5900

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Første projektor, tips & erfaringer ønskes - Optoma HD20/HD23 - Epson EH-TW3200/5900

Jeg er lysten på å kjøpe meg projektor nå snart, muligens neste måned. Har hatt lyst på helt siden jeg flyttet ut, hadde i kjellerstua hjemme og det var veldig moro. Og nå har jeg muligens penger nok til å kjøpe en som er god nok for mitt bruk, derfor ønsker jeg tips evt erfaringer med de jeg har sett litt på.

3d projektor er ikke interessant for min del.

De jeg har vurdert til nå er:
    Optoma HD20
    Optoma HD23

Noen som har erfaring med disse?
    Er lov å komme med andre forslag.

Projektoren skal hovedsakelig brukes til film/tv-serier, gaming/spill på pc.. Spiller endel battlefield 3, COD:MW3 og Skyrim.

Noen som vet hva reaksjonstiden/ms'en er på disse projektorene? rellativt greit?

Skal ikke ha mer enn 84" lerret da det blir max i forhold til rommets størrelse etter min mening, tenkte kanskje grått rammelerret? Bør vel egentlig ha grått siden rommet består av vegger med matt hvit malt tapet og tak med hvite tak plater. Rommet har et vindu som dekker endel av veggen i den enden hvor jeg vil ha projektoren (lerret på motsatt vegg).

Har sjekket litt avstander og slikt utifra denne: Projection Calculator Classic - Throw Distance and Screen Size og utifra hva jeg ser så burde det vel gå an og få et bilde oppimot 80" med zoom visst jeg stiller hele rommets lengde disponibelt til kastelengde

Legger ved en enkel paint skisse av rommet, målene er lengden på veggene:

Mvh Øystein.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ingen som har noe og komme med? Relativt lite peiling på projektor spesifikasjoner og slikt selv, så kunne vært veldig greit med noen innspill.. Om det i så tilfelle er ang rommet/muligheter så er det fint og vite det også..

Vet jeg skrev 3d projektor ikke var interessant for min del, men hva med en Epson EH-TW5900? For bruk i 2d altså (prøver nok 3d'en bare for og se men), lest en del bra om den og prisen er ikke så stiv.. Noen som kan anbefale den?
    La også merke til at flere av de som hadde kjøpt den skrev at input lagg var minimal/ikke merkbart ved spill/gaming utifra deres synspunkt? Vil dette si at reaksjonstiden/MS er ganske bra?

Sett litt på Epson EH-TW3200 også.. hmm, begynner å bli vanskelig dette her

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på kastelengde, husk å trekke fra lengden på projektoren inkludert eventuelle ledninger som stikker ut bak. Kan fort forsvinne opp mot en halvmeter der.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Med tanke på kastelengde, husk å trekke fra lengden på projektoren inkludert eventuelle ledninger som stikker ut bak. Kan fort forsvinne opp mot en halvmeter der.
    Takker for svar

Tenkte på det igår, TW-3200 virket veldig bra på det punktet for den trengte ikke mange metrene for å klare 84"

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en optoma hd100x (den desperate tvillingen til hd20) og var når jeg først fikk den jeg virkelig skjønte hvor horribel gamle tvn min var på input lag, det er veldig morro og spille på lerret, men og det store men for mange spill er at projektoren mangler detaljer i sort nivå. Altså blir vanskelig og se om det står noen i skyggen eller ikke, korrigerer jeg med brightness og kontrast mister jeg detaljer i hvit..

Et annet eksempel på sort nivåene er afro amerikanere i mørke klær har en tendens til og se ut som spøkelses kladden :-)

opdt: kan og nevne at f.eks i skyrim syns jeg ikke det ble problematisk i Cod kan det nok bli irriterende.

Blei såpass ille at jeg endte med og kjøpe meg en tv til og avlaste med (dro på 1k timer på lampa på under 6 mnd da hadde jeg kun hatt pj og var og lei av og mørklegge kåken for og se på dødtid tv også)

Det store plusset med hw3200 er vel lens-shift, men planlegger man ordentlig og kan tak montere i korrekt sikt/kastelinje er jo det det beste.
    Personlig hadde jeg kanskje sett hva som skjer med prisen på hw6000 og co nå som epson slipper nye modeller, kan hende de faller merkbart i pris ellet det kommer noen ut på brukten.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Har en optoma hd100x (den desperate tvillingen til hd20) og var når jeg først fikk den jeg virkelig skjønte hvor horribel gamle tvn min var på input lag, det er veldig morro og spille på lerret, men og det store men for mange spill er at projektoren mangler detaljer i sort nivå. Altså blir vanskelig og se om det står noen i skyggen eller ikke, korrigerer jeg med brightness og kontrast mister jeg detaljer i hvit..

Et annet eksempel på sort nivåene er afro amerikanere i mørke klær har en tendens til og se ut som spøkelses kladden :-)

opdt: kan og nevne at f.eks i skyrim syns jeg ikke det ble problematisk i Cod kan det nok bli irriterende.

Blei såpass ille at jeg endte med og kjøpe meg en tv til og avlaste med (dro på 1k timer på lampa på under 6 mnd da hadde jeg kun hatt pj og var og lei av og mørklegge kåken for og se på dødtid tv også)

Det store plusset med hw3200 er vel lens-shift, men planlegger man ordentlig og kan tak montere i korrekt sikt/kastelinje er jo det det beste.
    Personlig hadde jeg kanskje sett hva som skjer med prisen på hw6000 og co nå som epson slipper nye modeller, kan hende de faller merkbart i pris ellet det kommer noen ut på brukten.
    Har du grått eller hvit lerret? Lest at grått skal forbedre sortnivået samt ofte være det beste alternativet i med lyse vegger osv. Er mest battlefield 3 det går i og da kan det nok være greit med passelig bra sortnivå.

Også lest at lcd projektorer skal være bedre til pc bruk/pc spill. Er det noe hold i dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utifra Projection Calculator kan jeg gå helt ned i 2.48 meters kasteavstand med zoom på et 84" lerret med TW3200 (vet ikke hvordan dette vil fungere, eller om jeg har kalkulert helt rett), høres da ikke så gale ut i forhold til rommet. Kan til nød gå ned til 77" om det jeg har skrevet ovenfor skulle påvirke bildet for mye. La til størrelsen på projektoren og ser ut til at det gå greit med tanke på avstand mellom bakvegg og projektor, men med ikke så altfor store marginer

Hva med dette lerretet, noen som kjenner til merket/vet noe om det?
    ADEO (Invideo) GREYVISION 16:9 ramme 200cm - 84" (TILBUD !)

Har en takhøyde på 239cm (235cm til taklist), lerretet bør henge høyere enn 90cm (pga høyttalere).
    Hvilken type tak oppheng bør jeg velge?

235cm - 90cm (høyttalere) - 119 (lerret yttermål) = 26cm
    Dette vil da være det jeg har og gå på/så langt ned jeg kan plassere det ifra taklisten, så visst vi sier 20/21cm da så har jeg noen cm mellom høyttalere og lerret? Hvor langt ned må eventuelt projektor henge da?

Er det verdt og kjøpe en TW6000 for 2d'en sin skyld sammenlignet med projektorene nevnt ovenfor? Det blir litt i overkant av mitt budsjett for bare projektoren, men alt etter hva folk tenker angående dette. Må isåfall ned til 77" ser det ut som for at det skal gå med avstand ifra bakvegg.

Intermediate Etaten sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann... Har akkurat samme lengde som deg i det rommet ejg holder på å gjøre om til eget kinorom. Nå skal jeg dog male både vegger og tak i Pure Clor, mørkt grått på vegger og tak, og sorte lister. Dette er helt matt maling, og det vil nok hjelpe godt på...

Ellers, så har jeg valgt samme størrelse som deg ang lerret, og fikk mitt faktisk levert av tollpost i dag

Jeg har kjøpt mitt her:

ps.no - Imager 200 Projector Frame 84" Screen 16:9 200x119 Home Cinema VisionGrey (PSCHT0204/2)

OG de har faktisk lavere pris

Selv har jeg kjøpt meg ikke mindre enn to stk eldre 720p-projer, men er vel ikke lenge til det blir en som takler 1080p om jeg kjenner meg selv rett... Vurderer faktisk da en TW3200, da den takler 84" på denne korte avstanden, samt at jeg har hatt epson før, og de er veldig grei med tanke på plasseringsmuligheter og gir bra nok bilde for meg

Hadde egentlig lyst på 90-95", men har innsett at 84" blir nok på ett så lite rom... Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar, ser ut som vi begge er i samme sittuasjon

Tenkte 90" jeg også til å begynne med, men innså at det ble for stort i forhold til rommet.
    Hadde malt rommet jeg også, hadde det ikke vært for at jeg leier leiligheten

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xstract
    Har du grått eller hvit lerret? Lest at grått skal forbedre sortnivået samt ofte være det beste alternativet i med lyse vegger osv. Er mest battlefield 3 det går i og da kan det nok være greit med passelig bra sortnivå.

Også lest at lcd projektorer skal være bedre til pc bruk/pc spill. Er det noe hold i dette?

Det glemte jeg og nevne og forklarer mye sikkert, ja jeg har normalt hvitt 90" lerret som jeg kjøpte fra komplett til en tusenlapp.

Gadd ikke bruke 3-4 tusen på lerretet når pj kosta knapt 5500 ;-) og ikke visste jeg noe om grå lerret til umaskerte rom når jeg kjøpte den heller.

Angående lcd pj vs dlp pj (for gaming) har jeg ikke noen mening om, men med mindre folk har konkrete begrunnelser for hva de sier så er det tomprat i min mening.

Eneste jeg sånn med sikkerhet kan si er jo at lcd ikke har regnbue effekten og den kan nok oftere provoseres fram under gaming enn ved film titting.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •