Vaske projektor linse, hvordan?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vaske projektor linse, hvordan?

Fikk projektoren for ikke lege siden og det er tydelig merke på den. 2 kladdemerker på ytterste linse. Hvordan kan dette vaskes bort uten å skade linsa? Bør jeg kontakte butikken?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razon91
    Fikk projektoren for ikke lege siden og det er tydelig merke på den. 2 kladdemerker på ytterste linse. Hvordan kan dette vaskes bort uten å skade linsa? Bør jeg kontakte butikken?
    Skal veldig mye til at det har noe å si for bildekvaliteten. For å fjerne de kjøp linsepapir og linsevæske hos en foto-forhandler.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Kladdemerkene" ligger sikkert i coatingen, og vasker du bort den, har du "lagt det store egget"

Som Per Johnny nevner, så har dette neppe neon som helst påvirkning på bildekvaliteten. Det som finnes av smuss på det ytterste gasset, befinner seg nemlig langt unna fokusområdet. "Flekken" må i tilfellet være så kraftig at den begrenser lysstyrken ut av linsen, for å påvirke bildekvaliteten nevneverdig.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Men bør ikke en projektor være fri for kladdemerker i coatingen ved kjøp av helt ny pj?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at mange av de helt nye projektorene jeg kalibrerer har ujevn coating, og gjerne noe som ser ut som "utsmøring" og kladdemerker. Siden det stort sett er helt ubetydelig, så har jeg aldri sett noen grunn til å reagere på det. Det viktigste er jo at coatingen er der.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg ser at mange av de helt nye projektorene jeg kalibrerer har ujevn coating, og gjerne noe som ser ut som "utsmøring" og kladdemerker. Siden det stort sett er helt ubetydelig, så har jeg aldri sett noen grunn til å reagere på det. Det viktigste er jo at coatingen er der.
    Mulig jeg er litt teit nå,men hva er egentlig formålet med "coating" ?
    Altså... vi hører jo til stadighet om hvor bra og hvor *****s dyrt det er med kvalitets optikk.Og at man må helt opp i type "selge bilen sin" for å få projektorer med den virkelig gode optikken med de "klarere" bildene...For så å SMØRE enden på linsen med en guffelure som ser KLINETE ut ??
    (Missforstå meg rett)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et glass har to refleksjonsflater, en på hver side av glasset. Coatingen gjør at du ikke får "to bilder" på lerretet, altså eliminerer den ene refleksjonsflaten i glasset

Det er fortsatt viktig med god optikk. Men det ytterste glasset er der strengt tatt bare for å beskytte optikken lengre inne.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et glass har to refleksjonsflater, en på hver side av glasset. Coatingen gjør at du ikke får "to bilder" på lerretet, altså eliminerer den ene refleksjonsflaten i glasset

Det er fortsatt viktig med god optikk. Men det ytterste glasset er der strengt tatt bare for å beskytte optikken lengre inne.
    Aahh,skjønner

Newcomer TimberRidge sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et glass har to refleksjonsflater, en på hver side av glasset. Coatingen gjør at du ikke får "to bilder" på lerretet, altså eliminerer den ene refleksjonsflaten i glasset.
    Aiaiai! Jeg fikk en "aha"-opplevelse nå. En bekjent av meg er plaget med problemer med å få fokusert bildet fra sin projektor. Det kan minne om en form for lett dobbel-eksponering. Han er meget opptatt av å ikke ha støv på linsen og tørker ofte av denne med en brillepusseklut.

Han må jo ha fjernet denne coatingen, som tydeligvis er viktig å ha på plass. Finnes det noe man kan smøre eller spraye på linsen for å få tilbake coatingen, dersom man har vært uheldig eller dum?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke. Ta kontakt med en optiker, han/hun har kanskje en løsning?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •