Best egnet til HTPC bruk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Best egnet til HTPC bruk?

Hvilken projektor i prisklassen under 20K er best egnet til bruk med HTPC? Noen som har lyst til å filosofere litt om det?

DLP/LCD? Hvilke signaler som kan tas? Oppløsning? Fordeler/ulemper

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Best egnet til HTPC bruk?

Sitat Opprinnelig postet av LL
    Hvilken projektor i prisklassen under 20K er best egnet til bruk med HTPC? Noen som har lyst til å filosofere litt om det?

DLP/LCD? Hvilke signaler som kan tas? Oppløsning? Fordeler/ulemper
    Det første jeg tenker på er jo at du kan kjøre HD materiale via htpc og dermed må over 720p. Dette kan jo bare lcd levere til under kr 20k.

Men nå har jo noen her (gjett hvem) på nettet fortalt at dlp-projektorer med 480p oppløsning gir et bedre bilde enn en 720p oppløst lcd projektor.

Så hvem vet?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei...hvem vet. Det er derfor jeg ønsket å åpne denne tråden. Vil gjerne samle litt tanker og ideer om dette på en plass. Det er jo endel projektorer som har enkelte ulemper i forhold til HTPC bruk.

HD-materiale trenger vel ikke 720p. Det vil vel se temmelig bra ut selv om det blir nedskalert. Bedre enn DVD? En annen ting er hvor lang tid det tar før HD-materiale blir vanlig. Jeg er ikke så sikker på om det kommer til å overta for DVD. Ser på det på samme måte som SACD og DVD-A, som ikke ser ut til å slå gjennom i det hele tatt.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    En annen ting er hvor lang tid det tar før HD-materiale blir vanlig. Jeg er ikke så sikker på om det kommer til å overta for DVD. Ser på det på samme måte som SACD og DVD-A, som ikke ser ut til å slå gjennom i det hele tatt.
    Enig med deg her. I en normal stue med en normal tv med normal titteavstand så vil nok ikke normale mennesker se forskjell på dvd og HDTV.

Det er nok mest intressant for spesielt intresserte som enten er ungkarer eller har koner uten ryggrad . For vi kan jo kjøpe projektor, hvor dvd og hdtv materiale virkelig skiller seg.

Dermed er det ikke marked for hdtv.

Tilbake til tema, jeg har både crt og lcd projektor. Kjører faktisk samme oppløsning på begge to via powerstrip - mater den ene via dvi og den andre via vga-5xbnc. Synes htpc fungerer fantastisk på begge - friheten Zoomplayer gir deg for plassering av bildet/skalering på lerretet er fantastisk. Har en

Pioneer 668 men den blir kun brukt til dvd-a og sacd .

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lastet ned litt HDTV opptak fra nettet(hysj..), og det ER forskjell, men kan nok kanskje ikkje defineres som normal tv det eg bruker. Har ein Sagem Axium 50" med 1280x720 nativ DLP chip..

Forskjellen på DVD og HDTV opptak er enorm. DVD blir blass og uskarp i forhold til HDTV opptakene, sitter med blant anna Wild Wild West som er av enorm kvalitet og Matrix Reloaded som har et suverent bedre bilde enn DVD versjonen.

HDTV opptakene i 1080p gir ein 3D effekt som er ganske merkbar i forhold til DVD, og skarphet er mange hakk over dvd versjonene.

Har også Terminator 2, Extreme DVD versjon med Windows Media HD utgave. Her er skarpheten også overlegen DVD versjonen mens 3d effekten ikkje er like framtredende som på WildWildWest utgaven.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"HDTV" på 4805

Hei hå, jeg har en Infocus SP4805 og lastet blant annet ned endel WMVHD klipp fra micrososoft, (og ja jeg vet at endel vil hevde at WMVHD suger) men jeg synes dette ga en skarphet i i bildet som DVD ikke kan måle seg med, og dette var med en prosjektor som kun er 854x480, så en trenger faktisk ikke en tv/prosjektor som er over 720P for å få glede av økt kvalitet i HD. men selvsagt ville jo bildet blitt ennå bedre dersom jeg hadde hatt det så også HDTV fra testkanalen på sirius (har sat kort i PC`n) og det var knakende bra bilde det også. Bakdelen med så lav oppløsning vil jeg si først og fremst er at screendoor effekten blir mer synlig pga av den sinnsyke skarpheten i bildet

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •