RS232 på projektor, hvordan styres det?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

RS232 på projektor, hvordan styres det?

Jeg har sett litt på projektorer, og har sett at blant annet Epson har rs-232 på sin projektor, er dette vanlig å ha? Kan man styre alle projektorens funksjoner via dette? Hvordan styres det isåfall? Bare med en PC? Hvorfor lar de seg ikke heller styre med nettverkskabel eller noe mer praktisk? Er altså generelt ute etter hvordan dette pleier å være lagt opp for projektorer.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RS232C er i de fleste tilfeller ment for avansert styring, enten det gjelder projektor, reicever, avspiller, TV osv... Fordelen er uforstyret signalvei og mulighet for feedback. Noen produsenter gir også mulighet for langt fyldigere styringsprotokoll, som gir mulighet til å svært detaljert styring, t.o.m på funksjoner du ellers må dypt inn i menyene for å endre. Ofte brukt i proff integrering av slikt utstyr, med avanserte kontrollere og automasjon. Du kan bruke PC, men ser ikke helt hensikten annet enn for testing. Selv bruker jeg en app på iPad og iPhone som universel kontroller og styrer receiver og BD spiller via RS232C. Da har jeg en boks i mellom som konverterer signal fra nettverk til både RS232 og IR.

Nettverksstyring begynner å bli mer og mer vanlig i denne bransjen, og jeg mener jeg har sett noen prosjektore med denne muligheten. Nettverk gir samme fordelene som RS232C og har bedre hastighet. Et par bakdeler er gjerne at forstyrrelser eller ustabelitet på nettverket kan gjøre at du mister kontrollen over utstyret, og ofte er det bare en tilgjengelig gateway, som begrenser antal kontrollere som kan styre av gangen.
    Bruker nettverkstyring på Boxee Box.

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig vanlig i møterom hvor bruken av projektor varierer. Ofte er det et tilpasset knappepanel som man kan velge inngangskilde osv osv. Dette gjør bruken mye enklere. Har de gangene jeg har montert opp dette hos kunder gått på RS232C.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raymagnu
    RS232C er i de fleste tilfeller ment for avansert styring, enten det gjelder projektor, reicever, avspiller, TV osv... Fordelen er uforstyret signalvei og mulighet for feedback. Noen produsenter gir også mulighet for langt fyldigere styringsprotokoll, som gir mulighet til å svært detaljert styring, t.o.m på funksjoner du ellers må dypt inn i menyene for å endre. Ofte brukt i proff integrering av slikt utstyr, med avanserte kontrollere og automasjon. Du kan bruke PC, men ser ikke helt hensikten annet enn for testing. Selv bruker jeg en app på iPad og iPhone som universel kontroller og styrer receiver og BD spiller via RS232C. Da har jeg en boks i mellom som konverterer signal fra nettverk til både RS232 og IR.

Nettverksstyring begynner å bli mer og mer vanlig i denne bransjen, og jeg mener jeg har sett noen prosjektore med denne muligheten. Nettverk gir samme fordelene som RS232C og har bedre hastighet. Et par bakdeler er gjerne at forstyrrelser eller ustabelitet på nettverket kan gjøre at du mister kontrollen over utstyret, og ofte er det bare en tilgjengelig gateway, som begrenser antal kontrollere som kan styre av gangen.
    Bruker nettverkstyring på Boxee Box.
    Jeg bruker PC til all mitt mediaforbruk, så media-PCen kan like gjerne styre prosjektoren. Dette forutsetter at dette er mulig å få til greit da såklart. Om det er en åpen protokoll eller liknende. Hva slags boks er det du bruker til denne konverteringen? Er de dyre?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selfølgelig, tenkte ikke på den muligheten, selv om det er noe jeg selv har vurdert. Akkurat nå bruker jeg en Global Cache GC100-12, men på grunn av visse begrensninger kommer jeg til å gå over til iTach med POE etterhvert. Global Caché IR/IP - HDL Nordic
    Prisen på disse ser du jo selv. En fordel er mulighet for opptil 8 samtidige kontrollerere, innebygd IR lærer (på IR modellen) og flexibilliteten.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg ser de har en variant som støtter seriell kommunikasjon ja. Men det er noe man kan sette opp til projektoren uavhengig av spesiell software på PC-siden? Projektorene gjør bare en konkret ting basert på en konkret kommando, ikke noe proprietære greier?

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faktisk er rs232 både mer praktisk, enklere og billigere å håndtere hvis man skal lage noe utstyr som skal kommunisere med projektoren. Det er ikke noen standard protokoll for å styre projektorer via rs232. Jeg har sony vw60 og det ligger egen rs232 protocol manual ute på nettet for denne. Gjøre en del undersøkelser når jeg skulle bestemme meg for prosjektor sist gang og da sto det mellom sony og jvc, den gangen kunne jeg ikke finne protokoll manual for JVC HD1.

For illustrere hvor greit det er å kommunisere med rs232, er det eneste man trenger en microkontroller med uart.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ATWindsor
    Ja, jeg ser de har en variant som støtter seriell kommunikasjon ja. Men det er noe man kan sette opp til projektoren uavhengig av spesiell software på PC-siden? Projektorene gjør bare en konkret ting basert på en konkret kommando, ikke noe proprietære greier?
    Ingen av Global Cache sine produkter er propertiere, men det er nødvedigvis ikke plug&play slik du har tenkt å gjøre det. Jeg har sett at enkelte bruker XBMC til styring slik du har tenkt med GC sine produkter. Mener det går an å finne litt info på XBMC's egne sider om å sette opp en Gateway for dette.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ray: jeg tenkte mer på selve projektoren. Er det noe proprietært opplegg angående hvilke kommandoer den tar imot/hvordan man får sent de over til den? Den global Cache-saken er jo bare ett mellomledd, la oss anta jeg bare kobler med seriell rett fra PCen i første omgang.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så langt jeg er bekjent er det ingen kryptering på RS232C, så det eneste problemet som oppstår med det evt. propertiere er rett og slett å ikke få tilgang på kodeprotokollen i utgangspuktet. Her varierer det veldig fra produsent til produsent, men min erfaring er at det meste lar seg finne på nett.

Er kodene korrekt sendt med de rette innstillingene (baudrate mm.) over rett type kabel så vil du sannsynligvis få reaksjon.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •