JVC presenterer årets nye projektorer på CEDIA :) - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 85
    Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Siden den er så idiotisk, hva var det du reagerte på når du testet dette?
    Selv har jeg testet X30 og X55 i samme rom. Total sett synes jeg bildet er best med Eshift på mitt AT lerret.

Kjell
    Jeg sier at min teori(hvis det er greit?) er at E-shift har likhetstrekk med feks DRC og DARBEE.Og at den ANSI-strupern(glassveggen),kanskje strengt tatt er unødvendig ? Kanskje det langt på vei er tilstrekkelig med "E-shift-algoritmen" ?

Også er det vel i utgangspunktet logisk å jobbe mot færrest mulig objekter i lysbanen.

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.P
    Også er det vel i utgangspunktet logisk å jobbe mot færrest mulig objekter i lysbanen.
    Kommer litt an på om objektet forbedrer eller fornedrer det endelige resultatet. Mye av teknologien pr i dag har til hensikt å forbedre.

Kanskje ikke i dette tilfellet, det er jeg ikke kvalifisert ti å si.

Uten kritiske ledd ville den korrekte gjengivelse av en historie rent visuelt bestå av direkte observasjon. Gjengivelsen på lerretet består av en lang rekke prosesser hvor det både er positive og negative konsekvenser.

Dette kan sammenliknes med legemidler, hvor man ofte har bivirkning der det er virkning. Om en effekt er positiv eller negativ kommer egentlig an på øyet som ser.

Personlig tror jeg ikke et glass er roten til alt ondt, selv om det kan ha en viss innvirkning. Og hvordan man veier dette opp mot e-shift opplegget blir enda vanskeligere å besvare. Tror det er lettere å la seg imponere om man ikke fokuserer på "storyen bak". Og det er vel nettopp hvorfor 4k begrepet benyttes.. Get it?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror "glasset" i lysbanen først og fremst er der for å rettferdigjøre/fremme bruken av "4K-stempelet" med tanke på markedsføring.JVC måtte finne på noe lurt,for å kunne slenge rundt seg med "4K" logoen,uten fysisk bruk av 4K-brikker.Ganske smart egentlig ! Og veldig frekt.

Jeg kan selvfølgelig ikke si at det "glasset" utelukkende gjør ugang.Men som sagt,minner dette mer om markedsstrategi.

Også helt til slutt,for guds skyld.Jeg mener ikke at JVC har dårlige projektorer.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns E-Shift 2 gjør mye positivt med bildet da deg gjør det mye skarpere, detaljert osv, men den gjør også noe negativt som å ta bort noe av dynamikken i bildet (ANSI kontrast). Men for meg så virker det som om det har blitt noe bedre på årets modeller kontra fjorårets selv om Gorm målte dårlig ANSI på den X55 han målte på for en stund tilbake. Sammenlignet med Sony HW50 mangler X55 noe dynamikk, men er skarpere og har bedre sortnivå. Men å kalle de 4K er bare tull da den ikke kan takle et 4K signal.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    . Men å kalle 4K er bare tull da den ikke kan takle et 4K signal.
    Men X55 har vel 2 stykker 1080 panel som er shiftet 1/2 pixel i forhold til hverandre? Jeg har lest at dette fjerner pixelstrukturen på lerretet og dermed bidrar til å gjøre bildet mer filmaktig (mindre digital følelse). Enig at det ikke kan kalles 4K, men det er vel allikevel riktig å si at den gjør noe mer enn bare vanlig 1080p siden den har HW duplisert på en måte man ikke finner i "vanlig" 1080p?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle JVC modellene har 3 1080p brikker da de er 3 chips projektorer, og for å kalle en projektor for 4K må den ha en eller flere 4K native chiper...8)

Og jeg syns JVC E-shift gjør bildet litt mer digitalt/kunstig enn f.eks Sonys Reality Creation, men så kan man stille 3 parametere med 100 trinn på JVC E-shift og det rakk jeg ikke sette meg inn i da jeg hadde X55 i et par dager.
    Mvh Andreas

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle JVC modellene har 3 1080p brikker da de er 3 chips projektorer, og for å kalle en projektor for 4K må den ha en eller flere 4K native chiper...8)

Og jeg syns JVC E-shift gjør bildet litt mer digitalt/kunstig enn f.eks Sonys Reality Creation, men så kan man stille 3 parametere med 100 trinn på JVC E-shift og det rakk jeg ikke sette meg inn i da jeg hadde X55 i et par dager.
    Men hvordan er det da egentlig den 1/2 pixel shift teknikken utføres? Mulig jeg har misforstått noe her.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man øker oppdaterings-hastigheten, og kjører annenhvert bildet med en liten optisk forskyvning
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HAL9000
    Interessant, spesielt siden det kommer ifra deg :-) Jeg har lest en god del om den nye serien fra JVC på avsforums.com (spesielt her: Sony HW50 / BenQ W7000 / Epson 5020 / JVC RS55 / JVC RS 46 / JVC RS4810 / JVC RS56 Mini-shootout 2012-2013 ) og har enda ikke funnet noen klager på lavere kontrast på X55. Denne videoen hevder også at X55 vinner totaltesten mellom X35, X55, HW50 og en Epsonmodell:

Vergleich JVC DLA X35 & X55 - YouTube

Noen kommentarer til det?

Finnes det videprosessorer som også kan brukes til fargeromskalibrering, f.eks. den "mini"-saken ifra Lumagen (som jeg tror det finnes software til for en form for autokalibrering).

Jeg tillater meg ett ekstra spørsmål til deg Gorm: Dersom jeg handler hos avshop med proffkalibrering blir den da også kalibrert for 3D? Hvordan påvirker den kalibreringen som gjøres med tanke på lerrettypen under kalibrering vs. det lerretet jeg selv har?

Takk!

Edit: Antagelig klossete formulert da det selvfølgelig finnes videoprosessorer for fargekalibrering. Det jeg mente var om det finnes noe som kan gjøre en oppskalering slik eShift2 gjør siden jeg har et inntrykk av at dette faktisk gir et bilde som er skarpere, og at pixelstrukturen i bildet forsvinner helt pga. 1/2-pixel shift opp og ned teknikken.

mvh
    Per
    Jeg kan ikke si annet enn at jeg er uenig. Nå sitter jeg og evaluerer i et sortmaskert rom, og kan kjøre projektorene side ved side. Jeg aner ikke under hvilke forutsetninger andre tester, eller hvilke preferanser de har. Det er marginalt med strølys som skal til før rommet ødelegger ANSI-kontrasten, og da legger man jo ikke merke til om en projektor er bedre enn en annen i så måte

Når det gjelder pikselstruktur, så ser en jo likevel ikke denne fra fornuftig sitteavstand. Ingen av JVC projektorene har jo lysstyrke nok til å kunne brukes i kombinasjon med veldig store lerret. Om pikselstrukturen er "usynlig" fra 20 cm avstand er liksom litt uvesentlig?

Kalibrering må gjøres på samme lerretstype som projektoren skal brukes med. Lerretet har veldig stor påvirkning på bildegjengivelsen, spesielt på fargetemperatur. Noen lerret undertrykker også enkelt-farger, og dette må det selvsagt kompenseres for. Når det gjelder hva AVshop tilbyr av kalibrering, så er ikke det noe jeg kan svare på. Det må du ta med dem direkte
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har noen formening om den "nedsotings problematikken" i lampehuset har bestått på den nye serien ?
    Kanskje litt for tidlig å si ?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant, spesielt siden det kommer ifra deg :-) Jeg har lest en god del om den nye serien fra JVC på avsforums.com (spesielt her: Sony HW50 / BenQ W7000 / Epson 5020 / JVC RS55 / JVC RS 46 / JVC RS4810 / JVC RS56 Mini-shootout 2012-2013 ) og har enda ikke funnet noen klager på lavere kontrast på X55. Denne videoen hevder også at X55 vinner totaltesten mellom X35, X55, HW50 og en Epsonmodell:

Vergleich JVC DLA X35 & X55 - YouTube

Noen kommentarer til det?

Finnes det videprosessorer som også kan brukes til fargeromskalibrering, f.eks. den "mini"-saken ifra Lumagen (som jeg tror det finnes software til for en form for autokalibrering).

Jeg tillater meg ett ekstra spørsmål til deg Gorm: Dersom jeg handler hos avshop med proffkalibrering blir den da også kalibrert for 3D? Hvordan påvirker den kalibreringen som gjøres med tanke på lerrettypen under kalibrering vs. det lerretet jeg selv har?

Takk!

Edit: Antagelig klossete formulert da det selvfølgelig finnes videoprosessorer for fargekalibrering. Det jeg mente var om det finnes noe som kan gjøre en oppskalering slik eShift2 gjør siden jeg har et inntrykk av at dette faktisk gir et bilde som er skarpere, og at pixelstrukturen i bildet forsvinner helt pga. 1/2-pixel shift opp og ned teknikken.

mvh
    Per
    Jeg er også uenig etter å ha testet Sony HW50, X55 og Epson TW9000 side by side i min batcave.
    Mvh Andreas

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da gikk du glipp av selve rosinen i bildet default på disse tre instillingene er 50 som er alt for mye. Disse MÅ settes ned til ca 20 eller lavere før det "analoge/sømløse" bildet fremtrer. Da ser det mer ut som et veldig skarpt analogt bilde uten all "prosesseringen".

Kjell

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men jeg hadde som sagt ikke tid til å sette meg inn i dette da jeg kun hadde den inne et par dager og den var helt ny på markedet og ingen hadde rukket å se på dette enda. Så da lå det heller ingen anbefalinger ute, men at jeg har gått glipp av noe stort tviler jeg på.

Etter en del testing med HW50 fant jeg ut selv(og snakket med Gorm) og med å lese andres erfaring på nett at PC burde tones noe ned for å få HW50 til å se best ut.
    Mvh Andreas

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det gjort noen tester i norsk presse / av norske testere av JVCs nye serie? Jeg har lett, men ikke funnet noe.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både Watt og Lyd&Bilde har dem inne til test nå, så det går nok ikke alt for lenge før du finner tester.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mvh
    Per
    Mulig jeg misforstår spørsmålet ditt her, men slik oppskalering som en bileprosessor kan gjøre mellom en kilde og projektor vil jo ikke kunne sendes inn i disse JVC projektorene med høyere oppløsning enn med 1920x1080. Da må man vel opp på en ekte 4k projektor med støtte for 4 K på ingangen for å få noen oppskalerings effekt av dette.

eShift2 er jo en egen optisk enhet i lysbanen som "komuniserer" med projektroerens interne prossesering som så "oppskalerer" fullHD bildet til 4K, eller lager vekselvis to 1920x1080 bilder med 1/2-pixel shift opp og ned.

En bildeprosessor som ikke oppskalerer men som filtrerer og optimaliserer videostrømmen fra kilden, slik som en darbeevision Darbee Darblet vil vel fungere greit sammen med eShift2.

En annen måte å få et mer høyopløst bilde fra projektorer på 2.35:1 kildemateriale er å bruke anamorpic strekk i en prosessor eller projektoren og en anamorpic linse som presser bildet ned til riktig format igjen på lerretet. Da vil man få brukt hele brikke oppløsningen til å vise 2.35:1 kildemateriale, og det blir også en form for oppskalering, og man får utnyttet mer av lysstyrken i projektoren som ikke blir satt til å vise en sort stripe oppe og nede. Anamorphiske linser ar vel på lik linje som eShift2 en ANS kontrast reduserende effekt pga mere glass i lysbanen, men kan gi ganske så imponerende og høykontrast bilder....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Skulle jeg hatt en JVC projektor, hadde jeg gått for X35 og en ekstern bildeprosessor. Grunnen til det, er at X35 ikke har e-shift, og dermed mye bedre bildedynamikk (ANSI-kontrast) enn X55/75/95. Ekstern prosessor for CMS kan f.eks være AVfoundry VideoEQ, DVDO, Lumagen, etc
    Mens eShift2 sin optikk og ANSI kontrast er et tema i denne JVC tråden, hvordan er det med det ekstra glasset man benytter i 3D brillene. En ting er farge ved kalibrering osv, men er dette også med på å redusere ANSI kontrasten, og vil det ekstra lysutbytte man kjører ut av projektoren ved 3D visning, vil det også påvirke ANSI kontrast i neggativ retning?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Mulig jeg misforstår spørsmålet ditt her, men slik oppskalering som en bileprosessor kan gjøre mellom en kilde og projektor vil jo ikke kunne sendes inn i disse JVC projektorene med høyere oppløsning enn med 1920x1080. Da må man vel opp på en ekte 4k projektor med støtte for 4 K på ingangen for å få noen oppskalerings effekt av dette.

eShift2 er jo en egen optisk enhet i lysbanen som "komuniserer" med projektroerens interne prossesering som så "oppskalerer" fullHD bildet til 4K, eller lager vekselvis to 1920x1080 bilder med 1/2-pixel shift opp og ned.

En bildeprosessor som ikke oppskalerer men som filtrerer og optimaliserer videostrømmen fra kilden, slik som en darbeevision Darbee Darblet vil vel fungere greit sammen med eShift2.

En annen måte å få et mer høyopløst bilde fra projektorer på 2.35:1 kildemateriale er å bruke anamorpic strekk i en prosessor eller projektoren og en anamorpic linse som presser bildet ned til riktig format igjen på lerretet. Da vil man få brukt hele brikke oppløsningen til å vise 2.35:1 kildemateriale, og det blir også en form for oppskalering, og man får utnyttet mer av lysstyrken i projektoren som ikke blir satt til å vise en sort stripe oppe og nede. Anamorphiske linser ar vel på lik linje som eShift2 en ANS kontrast reduserende effekt pga mere glass i lysbanen, men kan gi ganske så imponerende og høykontrast bilder....
    Det spørs på linsen, bruker man en ISCO IIIL f.eks skal denne ikke redusere noe nevneverdig på noen parametere.
    Mvh Andreas

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Når du ser 3D film via brillene sitter du med rundt 500:1 maks on/off, mens ANSI vel ikke er noe å tenke på en gang i så måte...

EDIT: dette gjelder alle projektorer vel å merke! Det er med andre ord stort potensiale i forbedringer på den aktive brillesiden når det kommer til 3D sånn rent generelt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da snakker selvsagt Lygren om maks kontrast du kan måle gjennom panelene i brillene. 500:1 er jo langt over de marginale 200:1 (ANSI) du får ut av en JVC med eshift. Den reelle kontrasten gjennom brillene er selvsagt mye lavere (kanskje 25-50:1 ?), siden lyset fra lerretet reflekteres av kinnene dine, som igjen lyse opp innsiden av glasset på brillene. Da er det ikke rare kontrasten igjen. Men så er det også sånn at kontrast antakelig er det vi bryr oss minst om når vi ser 3D. Lysstyrke er alfa & omega når det gjelder aktive briller, siden disse jo "spiser" rundt 70% av lysstyrken.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •