JVC presenterer årets nye projektorer på CEDIA :) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 85
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Gå inne på hjemmesidene til Sony, så ser du at line-up består av fire stykk projektorer

Når det gjelder mangler i line-up fra JVC, så syns jeg hullet rett under 20K er mye viktigere for JVC, enn å forøke å konkurrere i budsjettklassen. Der er det vel ingen som tjener store penger uansett. En X25, uten all fordyrende motorisering, måtte vært midt i blinken. Motorisert optikk er jo bare av betydning for den promillen som benytter 2.35:1 lerret, uten anamorf linse? Andre justere jo kun en gang, og da trenger man neppe motorisering?

Er greit å quote så klart, men denne tråden var "full" av innlegg som quoter forrige innlegg. Det er ikke nødvendig
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig noen som setter foten ned på all quotingen

Det ser ut som det må bli en X55 da, kjører 2.35 oppsett alle jvc projekorene skal vissy kunnes få med og uten 3d bundle.

Takk for intr. betraktninger rundt x55 og hw50.

Kjell

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer aldri til å kjøpe projektor igjen uten motorisert optikk. Hvis man har mye bass i rommet risikerer man at linsen flytter på seg under spilling med "manuell" optikk. Jeg vet at du Gorm har brukt blutac (eller hva det heter) for å feste justeringshjulene, men jeg syns det blir litt "jalla" å måtte bruke dette på et helt nytt produkt. Selve justeringen kan også være knotete å få til med slarkete justering på optikken.

Nå har jeg fire store SVS'er rett under projektoren så det er naturlig nok sterkt medvirkende. Hvor god den manuelle optikken er vil sikkert være forskjellig fra merke til merke, men det blir som sagt bare motorisert optikk på meg i fremtiden.

Jeg er jo selvsagt enig i at det kunne vært lurt av JVC å hatt en billigere utgave uten feks. motorisert optikk, men de måtte kanskje tatt vekk mer for at det skulle gitt større utslag på prisen?

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lumagen har en genial måte å "scalere" bildet på.Men man "taper" oppløsning når bildet er i 16:9 modus.
    Lumagen Radiance: 16:9-to-2:35 without Zoom - YouTube

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har her vært mye snakk om X55, og den synes å være en godsak.

X95 er vel strengt tatt unødvendig dersom den kun består av "trynefaktor-deler".

Men hvordan oppsummerer man de viktigste fordelene med å gå for X75 kontra X55?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle jeg hatt en JVC projektor, hadde jeg gått for X35 og en ekstern bildeprosessor. Grunnen til det, er at X35 ikke har e-shift, og dermed mye bedre bildedynamikk (ANSI-kontrast) enn X55/75/95. Ekstern prosessor for CMS kan f.eks være AVfoundry VideoEQ, DVDO, Lumagen, etc
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Det har her vært mye snakk om X55, og den synes å være en godsak.

X95 er vel strengt tatt unødvendig dersom den kun består av "trynefaktor-deler".

Men hvordan oppsummerer man de viktigste fordelene med å gå for X75 kontra X55?
    Er veldig få som kjøper x75 da oppgraderingen av kontrast er for de fleste ikke verdt det, er ofte argumentet. Kjører en akustisk transparent lerret så er eshift gull verdt. Hos meg var det natt og dag, så pj uten eshift er uaktuelt etter å ha fått sett dette. Default settingene for bildebehandlingen er alt for agressiv ved default settings.

Kjell

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Skulle jeg hatt en JVC projektor, hadde jeg gått for X35 og en ekstern bildeprosessor. Grunnen til det, er at X35 ikke har e-shift, og dermed mye bedre bildedynamikk (ANSI-kontrast) enn X55/75/95. Ekstern prosessor for CMS kan f.eks være AVfoundry VideoEQ, DVDO, Lumagen, etc
    Ok. Kan jeg ut i fra ditt svar tolke det dithen at du ville valgt et annet merke? Jeg har JVC HD100 fra før, så er vel litt farget av JVC sin "storhetstid" fra den gang.. Kanskje andre tips til projektor i denne klassen (+/-) ?

Grunnen til at du ville gått for X35 er slik jeg forstår at den ikke benytter e-shift og dermed bevarer ANSI kontrasten?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    e-shift "glasset" sprer strølys i hele engine, noe som igjen raserer ANSI-kontrasten. X35 har ikke dette ekstra e-shift "glasset" X55/75/95 er utstyrt med.

Med ekstern prosessor kan vi få tilgang til full CMS-kalibrering, og X35 kan potensielt kalibreres til bedre bildegjengivelse enn X55/75 (min påstand).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    e-shift "glasset" sprer strølys i hele engine, noe som igjen raserer ANSI-kontrasten. X35 har ikke dette ekstra e-shift "glasset" X55/75/95 er utstyrt med.

Med ekstern prosessor kan vi få tilgang til full CMS-kalibrering, og X35 kan potensielt kalibreres til bedre bildegjengivelse enn X55/75 (min påstand).
    Din påstand betyr jo litt, Gorm :-) Bør jeg heller se mot andre merker som f.eks. Sony pr i dag? Eller vil X35 med nevnte optimalisering faktisk bli optimalt? ...Vet det er litt vanskelig å være kategorisk, men...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva man skal velge er gjerne avhengig av personlige preferanser, samt behovet for lysstyrke (rommet/lerret).
    X35 er et seriøst løft fra HD100. Og sammen med en prosessor (eller ren video-equalizer), er det en løsning jeg gjerne kunne brukt selv. Prisen er jo en avgjørende faktor for de fleste, og spørsmålet blir jo hvor dyr denne løsningen blir i forhold til f.eks HW50?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke meningen å kuppe denne tråden med mine personlige spørsmål, men ift de faktorer du nevner så er mitt rom helt uten vinduer. Det er helt svart i rommet når alt er av, bortsett fra litt strølys fra komponentene som er plassert under lerret. Har tenkt å få til en "grill" løsning foran komponentene slik at det virkelig blir mørkt. Jeg har pr i dag et grått lerret, men vurderer seriøst et hvitt når jeg skal oppgradere. Har litt lyst på et skikkelig opplyst bilde!

I 2008 når jeg kjøpte HD100 så var jo dette guruen av projektorer, og man var nærmest religiøst opptatt av sortnivået. HD100 i kombinasjon med grått lerret ble da en soleklar sortnivå-vinner. Men i dag har man vel kommet såpass langt at de fleste gode projektorer takler sortnivå bra. Og har man et rom med total lyskontroll så er det vel legitimt å tenke seg et hvitt lerret?

Jeg ser for meg en ny løsning i form av 2.35:1 / 16:9 med enkelt bytte mellom disse. Lerret størrelse pr i dag er 106" 16:9 men kan nok gå opp noen hakk i bredden (ikke høyden) mtp 2.35:1 lerret.

Kan du se for deg en god kombo her, Gorm? Jeg tenker da på ny projektor og lerret. Prisen er ikke det mest avgjørende, men gidder ikke bruke penger på noe som snart erstattes av noe langt bedre eller noe langt billigere. Sony VW1000ES er vel dog litt i overkant, spesielt dersom denne teknologien anses å komme i rimeligere produkter innen 1-2 år..

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du benytte hvitt lerret, så gå for et som er matt, og med gain et sted mellom 0.9 og 1.0
    JVC høres ut som et ideelt valg, med tanke på dine preferanser, og det maskerte rommet. At du har motorisert skifte mellom 2.35:1 og 16:9 er jo et "must", om du ønsker å unngå å bruke/kjøpe anamorf linse.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

E-Shift2 "glasset" som sitter i de X55/75/95 er ut i fra det jeg har lest fra JVC laget tynnere enn de fåregående X70/90 modellene. Er det ikke blitt mindre ANSI-kontrast reduksjon pga dette?

Ellers så er vel E-Shift en optisk oppskalerings metode, disse JVC E-Shift2 projektorene benytter, og de takler vel egntlig ikke en 4K kilde direkte hvis man har dette, slik som Sony sin VW1000ES med "Native Resolution : 4K - 4096 x 2160" gjør. Har jeg misfortått noe her?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JVC sine modeller har ingenting med 4K og gjøre da de er native 1080p og aldri vil takle et 4K signal inn.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De skulle ikke brukt ordet 4k i reklamen. Er bare forvirrende. De er og blir 1080p projektorer. Eshift er en teknikk for å bedre bildet, men 4k er det ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Interessant, spesielt siden det kommer ifra deg :-) Jeg har lest en god del om den nye serien fra JVC på avsforums.com (spesielt her: Sony HW50 / BenQ W7000 / Epson 5020 / JVC RS55 / JVC RS 46 / JVC RS4810 / JVC RS56 Mini-shootout 2012-2013 ) og har enda ikke funnet noen klager på lavere kontrast på X55. Denne videoen hevder også at X55 vinner totaltesten mellom X35, X55, HW50 og en Epsonmodell:

Vergleich JVC DLA X35 & X55 - YouTube

Noen kommentarer til det?

Finnes det videprosessorer som også kan brukes til fargeromskalibrering, f.eks. den "mini"-saken ifra Lumagen (som jeg tror det finnes software til for en form for autokalibrering).

Jeg tillater meg ett ekstra spørsmål til deg Gorm: Dersom jeg handler hos avshop med proffkalibrering blir den da også kalibrert for 3D? Hvordan påvirker den kalibreringen som gjøres med tanke på lerrettypen under kalibrering vs. det lerretet jeg selv har?

Takk!

Edit: Antagelig klossete formulert da det selvfølgelig finnes videoprosessorer for fargekalibrering. Det jeg mente var om det finnes noe som kan gjøre en oppskalering slik eShift2 gjør siden jeg har et inntrykk av at dette faktisk gir et bilde som er skarpere, og at pixelstrukturen i bildet forsvinner helt pga. 1/2-pixel shift opp og ned teknikken.

mvh
    Per

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva man skal velge er gjerne avhengig av personlige preferanser, samt behovet for lysstyrke (rommet/lerret).
    X35 er et seriøst løft fra HD100. Og sammen med en prosessor (eller ren video-equalizer), er det en løsning jeg gjerne kunne brukt selv. Prisen er jo en avgjørende faktor for de fleste, og spørsmålet blir jo hvor dyr denne løsningen blir i forhold til f.eks HW50?
    Jeg er litt "dum" på dette.. Hva er en prosessor eller video-equalizer i denne sammenheng? Eksempler?

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig tror jeg JVC trengte noe å "henge hatten på" når det gjelder selve markedsføringsverdien av projektorer som "4K`ish".

E-shift sin "skarphetsalgoritme" er i seg selv ikke god nok "4K-hype" for å "lure" publikum.Dermed ble den idiotiske glassveggen puttet i lysbanen.Som noe nytt og magisk.Ja nesten 4K...:roll:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden den er så idiotisk, hva var det du reagerte på når du testet dette?
    Selv har jeg testet X30 og X55 i samme rom. Total sett synes jeg bildet er best med Eshift på mitt AT lerret.

Kjell

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •