Prosjektor i stue

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjektor i stue

Nå har høsten kommet og med den følger oppgraderingslysten. I første omgang har jeg lyst på prosjektor, men forholdene er ikke akkurat tilrettelagt.
    Stua er 6.2x5.6m (~35kvm). Har lysegrå vegger og eggehvitt tak.

Jeg har tenkt å plassere lerretet der Tven står idag. Som dere ser har stuen store vinduer som treffer lerretet fra siden. Idag er det montert persienner som reduserer lyset endel på dagtid, men slipper likevel inn litt lys. Jeg har (nesten) fått tillatelse til å kjøpe gardiner i tillegg. Så sant de er lys beige. Tenker da å kjøpe så tykke gardiner jeg finner i den fargen.

Så spørsmålet mitt er om jeg vil oppnå et ålreit resultat med dette utgangspunktet? Tven blir solgt, så prosjektoren må gjøre nytten på dagtid også. Noen som har erfaring med lignende rom?

Jeg har sett for meg Epson TW6000 og Dreamscreen procurve 92" med grå duk. Noen tanker om dette? Er det håp, eller burde jeg spare pengene og beholde TVen?

Takk på forhånd

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på lyskontrollen i rommet, og ønsket om å se TV- på dagtid, så ville jeg ikke solgt TV-apparatet. Ville heller montert den på veggen, og så hatt et lerret som kan senkes ned foran denne, når "mørket faller på" og projektoren fyres opp.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får et alright resultat når det er mørkt ute.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TW6000 er jo konstruert for forhold omtrent som rommet ditt. Den har ikke allverdens sortnivå, men til gjengjeld har den lysstyrke nok til å gi deg en god bildeopplevelse. Lerret blir selvsagt viktig, og du er helt avhengig av et "ok" lerret med grå duk. I tillegg ville jeg kanskje ikke sentrert lerretet på veggen, men trukket det lengst mulig bort i fra den lyse sideveggen. Med en mørk gardin ville du selvsagt løftet bildedynamikken mange hakk, og avstanden til sideveggen ville blitt mindre viktig
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale veldig og gjøre som Gorm sier og beholde tvn, jeg bytra også tvn med en projektor for omtrent et halvtår siden men endte med og få fnad av og måtte sitte i mørket så det blei en tv nå og denne måneden.

Har vegg montert tvn og festa noen tre klosser bak lerret så det kommer ned over tv'n.

Syns selv at det blei en smule for stort med 90" på tv serier spess de i sd kvalitet. Såre enkelt siden close up på film ikke pleier og overstige hslve bildet mens på tv sendinger så går det fort med alt fra 2/3 til heldekkende no, som i min mening kan bli noe overveldende.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    TW6000 er jo konstruert for forhold omtrent som rommet ditt. Den har ikke allverdens sortnivå, men til gjengjeld har den lysstyrke nok til å gi deg en god bildeopplevelse. Lerret blir selvsagt viktig, og du er helt avhengig av et "ok" lerret med grå duk. I tillegg ville jeg kanskje ikke sentrert lerretet på veggen, men trukket det lengst mulig bort i fra den lyse sideveggen. Med en mørk gardin ville du selvsagt løftet bildedynamikken mange hakk, og avstanden til sideveggen ville blitt mindre viktig
    Takk for svar Gorm Få som har sett så mange prosjektorløsninger som du. Når du sier at den har lysstyrke nok til å gi en god bildeopplevelse - mener du da på kvelden når det er helt mørkt?
    Jeg er også ganske sikker på at bildet blir godt nok for meg på kveldstid. Det blir ikke i nærheten av et dedikert rom, men jeg tror ikke jeg vil savne Tven når det er mørkt. Spørsmålet er om det holder mål på dagtid med persienner og gardiner trukket for (tykke lyse gardiner vel og merke).

Å veggmontere Tven og ha nedtrekkbart lerret ville selvfølgelig eliminert problemet, men fruen godtok dreamscreen lerretet under tvil. Et "skolelerret" som hun kaller det blir vanskligere å godta :s

Fornuften ber meg legge hele idèen på hylla, men lysten er så stor:twisted:

Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Jeg vil anbefale veldig og gjøre som Gorm sier og beholde tvn, jeg bytra også tvn med en projektor for omtrent et halvtår siden men endte med og få fnad av og måtte sitte i mørket så det blei en tv nå og denne måneden.

Har vegg montert tvn og festa noen tre klosser bak lerret så det kommer ned over tv'n.

Syns selv at det blei en smule for stort med 90" på tv serier spess de i sd kvalitet. Såre enkelt siden close up på film ikke pleier og overstige hslve bildet mens på tv sendinger så går det fort med alt fra 2/3 til heldekkende no, som i min mening kan bli noe overveldende.
    Har du bilder av løsningen din?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter også og vurderer å kjøpe projektor til stua. Sette lerretet foran TV-en sånn at jeg kan bruke begge deler etter forhold og hva jeg ser på.

Jeg har tenkt å gå for 77". Hvor langt i fra må projektoren stå da?
    Jeg har 0 peiling på dette dessverre.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bygg inn lerretet

For å få høy nok WAF bygde jeg inn det elektriske lerretet i overskap, så det ikke syns når det ikke er i bruk. Dette senker seg ned foran TVen som blir brukt på dagtid Da ble det godkjent av samboeren 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan anbefale et godt nedtrekkbart lerret i ca 90"? Trenger ikke å være motorisert da jeg må være litt økonomisk som student. Dreamscreen v2 92"?

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Jeg sitter også og vurderer å kjøpe projektor til stua. Sette lerretet foran TV-en sånn at jeg kan bruke begge deler etter forhold og hva jeg ser på.

Jeg har tenkt å gå for 77". Hvor langt i fra må projektoren stå da?
    Jeg har 0 peiling på dette dessverre.
    Projection Calculator Pro - Projector to Screen Distance

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EvenAug
    Har du bilder av løsningen din?
    Har ikke turt og legge ut noen siden jeg ikke har noen bedre halvdel til og stoppe meg eller motivere (les mase) til og fortsette til ting ser pent ut. Med andre ord stua mi nå har vel -1000 i waf gradering.

Om man tar forbehold om det og at jeg bedyrer at jeg enda ikke er ferdig kan jeg legge ut noen senere i dag

Kan sikkert brukes som skrekk eksempel :-D

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av momox
    For å få høy nok WAF bygde jeg inn det elektriske lerretet i overskap, så det ikke syns når det ikke er i bruk. Dette senker seg ned foran TVen som blir brukt på dagtid Da ble det godkjent av samboeren 8)
    Kunne du lagt ut et bilde av dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Til skrekk og advarsel

Ok, jeg bare hopper i det.

Dette er work in progress, men det kan hende det blir sånn en liten stund framover, siden jeg ønsker og legge opp litt mer penger til det så det kan bli gjort grundig.

Praktiskt funker det veldig bra selv om lerretet kom litt høyt på veggen (bordet er 50cm høyt og selv snekra :wink: )

Inn skal det skikkelig vegg til vegg teppe, og kabel skjulere, samt veggene skal males, dog jeg klarer ikke helt og bestemme meg for farge..

Fikk jo nå ideen om og bygge ei lita kasse til lerretet (i gips eller bare mer treverk fra biltema (har ei plate til fra når jeg lagde bordet)) og muligens slenge noen ikea led lys som kan lyse innenfra den når projektor ikke brukes, men kanskje en ide og bytte til et motorisert lerret først.

Som dere også kan se så har ikke håndsags ferdighetene mine bedra seg mye siden sjette klasse ::roll:

Lerretet er på 90" så da kan dere og gjette for smalt rommet er hehe.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt ingen dum løsning det der, men er spent på hva samboer sier.

Det jeg vet jeg får lov til er å flytte Tven til et rom vi ikke bruker per idag. Der står en ny og ubrukt sofa, så mulighetene for Tv titting der er tilrettelagt. Krever dog at jeg kjøper en trådløs hdmi overfører slik at jeg kan sende TV signalene fra stua trådløst.

Problemet nå er at det blir litt over tenkt budsjett å beholde TVen. Regnet fort på det:
    Prosjektor: 10.000,-
    Kalibrering av prosjektor: 1500,-
    Rammelerret: 4000,-
    Veggfeste til tv: 700,-
    Trådløs tv overfører: 1300,-
    --------------------------------------------
    = 17.500,-

Så kommer gardiner og ny lavere TV-benk i tillegg.

Dette er jo litt for en stakkars student :s Hater å tenke fornuftig

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EvenAug
    Noen som kan anbefale et godt nedtrekkbart lerret i ca 90"? Trenger ikke å være motorisert da jeg må være litt økonomisk som student. Dreamscreen v2 92"?

Før noen dreper meg og sier at et dyrt lerret = must, så kan jeg nevne at Komplett har billige lerret, som bl.a. koster 1000 kroner for 100"

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettop det lerretet jeg har og en projektor til 5-6 tusen kan overaske i bilde kvalitet.

Blir selvsagt ikke 'perfekt' medtanke på kontrast eller sortnivå men syns en projektor har en x faktor som bare ikke kan sammenlignes med en tv.
    Har heller ikke kalibrert den selvsagt ( ikke at så billige projektorer har isf kalibrering, vel neppe min)

Personlig mener jeg at jo dyrere pj, jo mer viktig blir det og ha et maskert rom (og maler du stua svart blir du nok fort stempla emo-goth )

Det er også masse interessant DIY løsninger for 'lerret'.
    Hvit malte spon plater f.eks, de koster litt tid men kan bli overaskende billig, lurt litt på og prøve noe sånt selv engang.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •