Sony VPL-HW50 - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  3
Side 9 av 44 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 39 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 869

Tråd: Sony VPL-HW50

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    ...

Selve projektoren er bare helt suveren. Enormt lysutbytte, og veldig bra sortnivå (med dynamisk iris).
    I motsetning til siste utgaver av HW30, er HW50 dønn lineær i gråskalaen, og responderer derfor veldig bra på kalibrering. Det mest nøytrale fargerommet (natural) er også bedre kalibrert fra fabrikk, og responderer i tillegg også bedre på kalibrering. Fikk satt opp HW50 med lavere enn 0.6 i Delta avvik (både fargerom og gråskala).

I utgangspunktet var jeg relativt kritisk i forhold til "halleluja stemningen" rundt HW50, men jeg må bare innrømme at det frister å utsmykke hjemmekinoen med denne projektoren på permanent basis. Den er langt mer imponerende enn jeg forventet.
    Arghhh...
    Nå hadde jeg liksom akkurat falt til ro med at Epson VW9000 var det jeg skulle satse på, også må jo selvsagt denne type uttalelser komme.
    Hmm, lurer absolutt på om HW50 må vurderes - men pengene flyr jo avgårde her!

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TEK
    Arghhh...
    Nå hadde jeg liksom akkurat falt til ro med at Epson VW9000 var det jeg skulle satse på, også må jo selvsagt denne type uttalelser komme.
    Hmm, lurer absolutt på om HW50 må vurderes - men pengene flyr jo avgårde her!
    Jeg har testet HW50 mot TW9000 og i mine øyne var HW50 en god del bedre, så har du råd til den kjøp den...:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Jeg har testet HW50 mot TW9000 og i mine øyne var HW50 en god del bedre, så har du råd til den kjøp den...:-D

Tror du Sony HW50 vil være bedre enn Epson TW9000 i eit rom med lyst tak og blanding av mørke og lyse vegger og 100% lyskontroll av vindu med eit 120" lerret ?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som vet hva prisen på ny pære vil ligge på?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av peet'n
    Tror du Sony HW50 vil være bedre enn Epson TW9000 i eit rom med lyst tak og blanding av mørke og lyse vegger og 100% lyskontroll av vindu med eit 120" lerret ?
    Den funker veldig bra i kjellerstua (sal 2) hos meg og der er det hvite vegger og tak og med 106" grått lerret. Den har godt med lys selv i lav lampespenning hos meg, men du vil måtte bruke høy vil jeg tro med enda større lerret (det måtte du nok på Epson også). Jeg personlig ville valgt HW50 foran TW9000 i ditt rom.
    Mvh Andreas

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om første inntrykk av HW30
    Kan si så mye som at målinger gjort med 0 timer på lampen, er det beste jeg noen gang har opplevd fra Sony. Perfekt fargerom, og lineær gråskala hele veien ned til sort (deltaE under 1), og det altså rett ut av esken

Om første inntrykk av HW50
    I motsetning til siste utgaver av HW30, er HW50 dønn lineær i gråskalaen, og responderer derfor veldig bra på kalibrering. Det mest nøytrale fargerommet (natural) er også bedre kalibrert fra fabrikk, og responderer i tillegg også bedre på kalibrering. Fikk satt opp HW50 med lavere enn 0.6 i Delta avvik (både fargerom og gråskala).

Er det slik at man kan oppfatte deg slik at du mener at kvaliteten på HW30 har gått ned utover året og at forskjellen på en HW30 når den kom og en HW50 nå er mindre enn hva forskjellen er nå mellom HW30 kjøpt i butikk i dag og en HW50? Jeg har ikke oppfattet det tidligere at du har nevnt noe om synkende kvalitet på HW30. Mulig jeg misforstår, men hvis det er slik at produsenter av projektorer reduserer kvaliteten for å spare penger over tid er det jo et viktig argument mot å vente på billigere priser.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er korrekt, selv om jeg ikke tror dette har noe som helst med sparing å gjøre. Etter en stund "selger projektorene seg selv", og muligens tar de seg ikke bryet med å rekalibrere produksjonslinjen. Jeg rekalibrerer jo hele tiden colorimeteret mitt mot et referanse spektorradiometer (lager egne profiler), nettopp for å forhindre at drift i fargefilterne skal påvirke kalibreringsresultatet.

Kalibrerer i hovedsak to forskjellige varianter av HW30 om dagen, med typebetegnelser som slutter på enten B1 eller B2. B1 har lineær gråskala (kalibrerte den siste av dem på fredag). B2 har en ulineæritet som gir seg utslag i for høyt innslag av rødt i topp og bunn, og for lavt i midten. Dette er det ikke mulig å kalibrere bort, så man ender opp med å kompromisse litt, med høyt innslag av rødt i de mørkeste områdene. HW30 har stort sett vært stabilt bra på dette området, men siste versjon minner altså litt om problemene jeg opplevde med HW20.
    Erfaringsmessig har det vel alltid lønt seg å kjøpe tidlige utgaver av Sony's projektorer ;-)

Dette er forøvrig ikke unikt for Sony. Kikker vi mot hovedkonkurrenten Epson, så ser vi samme sak der. 40-50% av dem har f.eks undersaturert fargerom i fargemodus "Natural", og det er det ingen kur for. Noe annet fargemodus kan man heller ikke velge, for de andre har en helt forskrudd gamma-respons, som det ikke er mulig å kalibrere korrekt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Uten anamorfisk strekk

Ireterende att HW50 ikke har anamorfisk strekk, hadde kjøpt denne vist den hadde det, men går for TW9000 da denne har dette.
    Når ein har 2.35:1 lerret og anamorfisk linse er det jo greitt å kunne utnytte dette.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bikertoby
    Ireterende att HW50 ikke har anamorfisk strekk, hadde kjøpt denne vist den hadde det, men går for TW9000 da denne har dette.
    Når ein har 2.35:1 lerret og anamorfisk linse er det jo greitt å kunne utnytte dette.
    HW50 har vertical stretch som vil funke sammen med anamophisk linse.
    Mvh Andreas

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    HW50 har vertical stretch som vil funke sammen med anamophisk linse.
    Ok, hva er så forskjellen på anamophisk strekk og vertikal strekk ? er det kun att med vertikal strekk må man some masnuelt, mens med anamophisk strekk er det bare og trykke på ein knapp så skifter det.
    Og vil det bli like bra resultat med Vertikal strekk som anamophisk strekk.
    Eg bruker projektoren og linsa i kun 2.35:1 så eg rører ikke linsa, men skifter mellom normail mode og Letter box etter hva eg ser på.
    Vil være heilt sikker på att eg får rett PJ og valget står mellom TW9000, og HW50.
    Er mest interesert å få best utbytte i 3D, men blir jo mest 2D eg ser på så det teller jo ein del.
    Har batcave med heile tak dekket i mørk grå Auralex og ca 30 prosent på vegger, ellers er lerret vegg i sort og resten i mørk grått

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, hva er så forskjellen på anamophisk strekk og vertikal strekk ? er det kun att med vertikal strekk må man some masnuelt, mens med anamophisk strekk er det bare og trykke på ein knapp så skifter det.
    Og vil det bli like bra resultat med Vertikal strekk som anamophisk strekk.
    Eg bruker projektoren og linsa i kun 2.35:1 så eg rører ikke linsa, men skifter mellom normail mode og Letter box etter hva eg ser på.
    Vil være heilt sikker på att eg får rett PJ og valget står mellom TW9000, og HW50.
    Er mest interesert å få best utbytte i 3D, men blir jo mest 2D eg ser på så det teller jo ein del.
    Har batcave med heile tak dekket i mørk grå Auralex og ca 30 prosent på vegger, ellers er lerret vegg i sort og resten i mørk grått
    Anamorfisk og vertikal strekk er det samme, de strekker bilde i høyde. Linsen din strekker bilde i side slik at du fyller ut 2:35:1 lerretet. Mener hw50 har horizontal squeeze også som da gir deg 16:9 bilde med linsen forran.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Funk
    Anamorfisk og vertikal strekk er det samme, de strekker bilde i høyde. Linsen din strekker bilde i side slik at du fyller ut 2:35:1 lerretet. Mener hw50 har horizontal squeeze også som da gir deg 16:9 bilde med linsen forran.
    Hvorfor opplyses det da att TW9000 har anamorfisk strekk og er kompatibel med anamorfisk linse mens HW 50 ikke har dette og ikke er kompatibel ?.
    Må man "overshoote" me HW50 for å få 2.35:1

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Funk

Dette er helt korrekt!
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor opplyses det da att TW9000 har anamorfisk strekk og er kompatibel med anamorfisk linse mens HW 50 ikke har dette og ikke er kompatibel ?.
    Må man "overshoote" me HW50 for å få 2.35:1
    Nei, vetikal strekk og anamorphisk strekk er akkurat det samme. Du kan fint bruke linsen med en HW50, man velger da kun aspektet via fjærnkontrollen...8)
    Mvh Andreas

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har eit luksus problem her ja, tenkte først å kjøpe HW30 eller TW9000, og hadde etter diverse spørsmål til support avshop falt eg ned på TW9000.
    (Trudde bare det var TW9000 som hadde anamorphisk strekk )

Men etter surfing her på forumet frister det med HW50, selv om den blir vel over 10000,- dyrere en TW9000 med briller og kalibrering.

Er det noen som har prøvd anamorphisk linse og 2.35:1 lerret på både HW 50 og TW 9000, eller eventuelt kun ein av dei.

Har vert litt rask på avtrekkeren når eg har handlet utstyr til kinoen tidligere, så denne gangen skal eg være 110% sikker før eg bestiller, selv om eg må mase og grave litt ekstra ;-)

Til opplysning så er linsen eg har PRISMASONIC H-700M og lerretet Dreamscreen V3 cinescope procurv 114" 2.35:1 med dyna grey lerret montert

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målte ANSI-kontrast på en ferdig kalibrert HW50 - i økomodus - og målte hele 354:1. Tilsvarende for X55 målte 204:1
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kommer disse projectorene fra?

Trodde ikke den kom til Norge før om en ukes tid.

Jeg er veldig klar for en:-D

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målte ANSI-kontrast på en ferdig kalibrert HW50 - i økomodus - og målte hele 354:1. Tilsvarende for X55 målte 204:1
    Litt "off topic" ,men noen ord om generelle intrykk av X55 ? Tydelig att E-shift fortsatt dreper ANSI-kontrast,noe som egentlig ikke var spesielt overaskende..dessverre.
    Men hva med lysstyrke,skarphet,"bevegelses-skarphet" ?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Hvor kommer disse projectorene fra?

Trodde ikke den kom til Norge før om en ukes tid.

Jeg er veldig klar for en:-D

Hvite kom til landet fredag 19...
    Mvh Andreas

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, selvfølgelig:roll:

Jeg tenkte ikke på den hvite modellen.

Denne projectoren er nok godt egnet for de med hvitt tak og som trenger det ekstra lysutbyttet.

Jeg har bestilt DreamScreen V4 xWideFrame Basic DynaGrey D65 og DreamScreen UltraHD V4K Lydtransparent Lerretspakke for å få bedre sortnivå og utnytte lysutbyttet i min batcave.

Jeg sitter ca 250 cm fra mitt 190 cm brede lerret og jeg håper ikke jeg ser noen forringelse i bildekvalitet med den lydtransparente duken.

Nå skjønner jeg egentlig ikke helt dette med flere lag med duk og lydtansparent duk.

Jeg antar at man må erstatte den ytterste D65 laget med det lydtransparente laget og da er det vel ikke D65 lenger, men er det fortsatt grått?

Side 9 av 44 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 39 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •