Sony VPL-HW50 - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  3
Side 8 av 44 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 869

Tråd: Sony VPL-HW50

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Kalibrere opp en i dag, og det er absolutt hørbart når projektoren står på bordet foran meg. Om jeg hadde reagert på dette hvis projektoren hang i taket i hjemmekinoen er jeg ikke sikker på. Vet man imidlertid om "ulyden", er den lett å identifisere.

Selve projektoren er bare helt suveren. Enormt lysutbytte, og veldig bra sortnivå (med dynamisk iris).
    I motsetning til siste utgaver av HW30, er HW50 dønn lineær i gråskalaen, og responderer derfor veldig bra på kalibrering. Det mest nøytrale fargerommet (natural) er også bedre kalibrert fra fabrikk, og responderer i tillegg også bedre på kalibrering. Fikk satt opp HW50 med lavere enn 0.6 i Delta avvik (både fargerom og gråskala).

I utgangspunktet var jeg relativt kritisk i forhold til "halleluja stemningen" rundt HW50, men jeg må bare innrømme at det frister å utsmykke hjemmekinoen med denne projektoren på permanent basis. Den er langt mer imponerende enn jeg forventet.

Halleluja!

Regner med du mener fargerommet BT.709...:wink:
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kalibrere opp en i dag, og det er absolutt hørbart når projektoren står på bordet foran meg. Om jeg hadde reagert på dette hvis projektoren hang i taket i hjemmekinoen er jeg ikke sikker på. Vet man imidlertid om "ulyden", er den lett å identifisere.

Selve projektoren er bare helt suveren. Enormt lysutbytte, og veldig bra sortnivå (med dynamisk iris).
    I motsetning til siste utgaver av HW30, er HW50 dønn lineær i gråskalaen, og responderer derfor veldig bra på kalibrering. Det mest nøytrale fargerommet (natural) er også bedre kalibrert fra fabrikk, og responderer i tillegg også bedre på kalibrering. Fikk satt opp HW50 med lavere enn 0.6 i Delta avvik (både fargerom og gråskala).

I utgangspunktet var jeg relativt kritisk i forhold til "halleluja stemningen" rundt HW50, men jeg må bare innrømme at det frister å utsmykke hjemmekinoen med denne projektoren på permanent basis. Den er langt mer imponerende enn jeg forventet.
    Har du målt farge temperaturen på denne? Mener jeg så en fransk anmeldelse som fikk 6531K eller noe sånt.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Men, hvis man bestiller den kalibrert så ville vel den som kalibrerer oppdage det?

Hvordan foregår egentlig kaibreringen i 3D?
    Det finnes vel ingen linse å sette fremfor proben?
    Bruker man bare de medfølgende brillene?
    At den "summer" når 3D aktiveres er vel ikke en feil? I hvert fall ikke en som angår selve kalibreringen. Får kanskje høre med Sony Norge, hva policy rundt dette er?

3D kalibrering er ikke spesielt enkle saker. Jeg har prøvd på x-antall måter, og har kommet frem til følgende:
    Projektoren kalibreres i 2D først. Deretter aktiveres 3D-modus, og så gjør jeg en visuell kalibrering av 3D modus. Denne går i hovedsak ut på;
    - setter samme fargerom og fargetemperatur som 2D kalibreringen
    - å korrigere blå gain, for å korrigere for gulstikket i brillen.
    - korrigere brightness, for å kompensere for tapt detaljering i de mørkeste områdene.
    - korrigere kontrast, da de fleste 3D modus booster kontrasten så alt høylys brenner ut.
    - korrigere color, for å hente tilbake fargegjengivelsen som går tapt sammen med lysstyrken
    - Justere ned sharpness, som stort sett ødelegger 3D opplevelsen på de fleste projektorer

Grunnen til at jeg gjør dette manuelt, er at det er tilnærmet umulig å måle gjennom brillene. Selv med PR670, som jo har auto-sync. Når glasset er "aktivt", gir det liten påvirkning, mens når det er "lukket", påvirkes fargetemperaturen og fargerommet drastisk. Måler jeg gjennom brille som er låst i "åpen" stilling, så måler jeg større avvik enn det jeg visuelt opplever med aktive briller på "nesetippen".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At den "summer" når 3D aktiveres er vel ikke en feil? I hvert fall ikke en som angår selve kalibreringen. Får kanskje høre med Sony Norge, hva policy rundt dette er?
    Det er i hvertfall en feil som er anerkjent av Sony USA som sender ut eksterne sendere til de som er " rammet ".

Feilen skyldes jo 2 kondensatorer som står og " klirrer " mot hverandre i den innebygde senderen og er sikkert allerede korrigert pa alle nye eksemplarer.

Jeg er enig i at det ikke har noe med kalibreringen å gjøre som sådan men når man vet at det ikke bør / skal være sånn så er det jo litt kjedlig.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I så tilfellet blir det mange utsendelser av emittere. Nå har jeg litt "tynt" grunnlag å uttale meg ut i fra, men 100% av de to jeg har kalibrert så langt (!), har denne "feilen"

Kanskje de burde bundle med ekstern emitter med en gang?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det nevnes også at utgangseffekten på den innebygde IR-emitteren kan justeres ned i service menyen for å redusere/fjerne støyen. Kan muligens være et alternativ for mange.

Men er service menyen tilgjengelig for alle?

Gorm: Regner med at du kommer til å skrive en test av denne. Noen tanker om når den kommer på trykk?

Newcomer mariusm69 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått bekreftet at jeg får min HW50 (i svart) om ca 1 uke. Heftig !

Jeg vil garantert IKKE tolerere ulyd fra emitteren. Har allergi mot slikt. Er servicemenyen "off limits"?

Er tilgang til servicemeny lik på f.eks HW20/HW30... (og dermed kanskje HW50). Noen med erfaring?

Edit;
    Fant dette ang VPL-HW30 & service meny:
    "TIP: If you experience any 3D Transmitter strength issues go into the Service Menu (Enter, Enter, Left, Enter and Up) and under Other change the 3D Transmitter from 0 to 1. Warning: Do nothing else there. If you do make sure you write down or take pics of the original settings. "

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg testet min enhet i 3D og den har også lyden, men jeg kan knapt høre den når jeg sitter i sofaen med HW50 på hylle en halv meter over hodet med mutet lyd på anlegget. Når lampen er satt på høy spenning(som er eneste valg i 3D) høres lyden ikke pga at viftestøyen på projektoren overdøver den, og projektoren lager knapt lyd selv med lampen på høy. Testet også å gå inn i servicemenyen og endre settingen på ir senderen, men den lagde samme lyd på begge innstillingene. Så dette er ikke et problem man vil legge merke til i det hele tatt bortsett fra hvis man har projektoren montert i hodehøyde og det funker dårlig.
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mariusm69
    Da har jeg fått bekreftet at jeg får min HW50 (i svart) om ca 1 uke. Heftig !

Jeg vil garantert IKKE tolerere ulyd fra emitteren. Har allergi mot slikt. Er servicemenyen "off limits"?

Er tilgang til servicemeny lik på f.eks HW20/HW30... (og dermed kanskje HW50). Noen med erfaring?

Edit;
    Fant dette ang VPL-HW30 & service meny:
    "TIP: If you experience any 3D Transmitter strength issues go into the Service Menu (Enter, Enter, Left, Enter and Up) and under Other change the 3D Transmitter from 0 to 1. Warning: Do nothing else there. If you do make sure you write down or take pics of the original settings. "

Gratulerer med en strålende god projektor !

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Gratulerer med en strålende god projektor !
    Takk, gleder meg som en liten unge på julaften
    ...men vet at jeg "klikker" hvis den lager unødvendig støy. Forbereder meg på samtaler med Sony om hvordan dette skal ordnes. Vil nødig sende den inn

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarte ikke å vente lenger, og plukket opp en i går. Lek med nye AV-toys får tiden til å gå rasende fort, og hadde svidd av 8 timer før jeg visste ord av det. :-D

Skal skrive litt om førsteinntrykket senere, men kort sagt er dette en lyskanon med et flott bilde jeg ikke tidligere har sett i denne prisklassen. Jeg har plukket opp noen punkter som jeg ikke er 100% fornøyd med, men da jeg kun brukte en relativt komplisert satt opp HTPC i går, må jeg gjøre mer testing før jeg vet hva som er hva. Det er også mange innstillinger å gå i gjennom, og det tar litt tid å få en skikkelig forståelse for hva alt gjør på godt og vondt.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Klarte ikke å vente lenger, og plukket opp en i går. Lek med nye AV-toys får tiden til å gå rasende fort, og hadde svidd av 8 timer før jeg visste ord av det. :-D

Skal skrive litt om førsteinntrykket senere, men kort sagt er dette en lyskanon med et flott bilde jeg ikke tidligere har sett i denne prisklassen. Jeg har plukket opp noen punkter som jeg ikke er 100% fornøyd med, men da jeg kun brukte en relativt komplisert satt opp HTPC i går, må jeg gjøre mer testing før jeg vet hva som er hva. Det er også mange innstillinger å gå i gjennom, og det tar litt tid å få en skikkelig forståelse for hva alt gjør på godt og vondt.
    Hva er det du ikke er fornøyd med?
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mariusm69
    Takk, gleder meg som en liten unge på julaften
    ...men vet at jeg "klikker" hvis den lager unødvendig støy. Forbereder meg på samtaler med Sony om hvordan dette skal ordnes. Vil nødig sende den inn
    Hvis alle støyer like lite som min blir det ikke noe problem.8)
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakket med Sony Store på CC vest og de hadde tydeligvis fått demo på HW50. Mye skryt derifra
    De nevnte at HW50 ville gå for 28K men at HW95 hadde fått et drastisk prisfall til 34K. Etter hva jeg har lest så går jeg heller for HW50 enn HW95 selv om de hadde kostet det samme

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    edding var og så på denne i 2d i går. Sammen med storebroren VPL-VW-1000. Dessverre fikk vi ikke se den på 3D, men bildet var helt bra. Ikke så stor forskjell fra HW30 syntes jeg, men nå var lerretet relativt lite, og den hadde i hvert fall mye lys i seg. Prøvde oss litt med panoreringer som jeg synes er et ankepunkt på projektorer. Det var vel ikke akkkurat et paradigmeskifte, men det var litt vanskelig å bedømme, da vi ikke hadde en annen i nærheten å sammenligne med.

Når vi kom over på storebroren var det en helt annen verden :-D. Akkurat som om et slør ble tatt vekk og bildet bare kom ut av lerretet, med en utrolig detaljrikdom. 4k materiale besto dessverre kun av korte snutter spilt av fra en PC, men demomateriale overbeviste veldig. Da er det bare å vente og se hva JVC kan varte opp med, og så er det det å velge?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edding
    edding var og så på denne i 2d i går. Sammen med storebroren VPL-VW-1000. Dessverre fikk vi ikke se den på 3D, men bildet var helt bra. Ikke så stor forskjell fra HW30 syntes jeg, men nå var lerretet relativt lite, og den hadde i hvert fall mye lys i seg. Prøvde oss litt med panoreringer som jeg synes er et ankepunkt på projektorer. Det var vel ikke akkkurat et paradigmeskifte, men det var litt vanskelig å bedømme, da vi ikke hadde en annen i nærheten å sammenligne med.

Når vi kom over på storebroren var det en helt annen verden :-D. Akkurat som om et slør ble tatt vekk og bildet bare kom ut av lerretet, med en utrolig detaljrikdom. 4k materiale besto dessverre kun av korte snutter spilt av fra en PC, men demomateriale overbeviste veldig. Da er det bare å vente og se hva JVC kan varte opp med, og så er det det å velge?
    Årets JVC kommer ikke til å være i nærheten av VW1000!:-D

Jeg har testet HW50 mot VW1000 (eier begge selv) i min egen kino og jeg må si jeg er impomert av HW50, men den kan selvfølgelig ikke matche VW1000 og det skulle bare mangle. Men at den kommer til å matche eller overgå alt annet i denne prisklassen +- 30000 er jeg overbevist om. Og HW50 er en god del bedre enn HW30 det kan jeg garantere, har HW50 i en kjellerstue med hvite vegger og tak og den er helt utrolig bra i de omgivelsene.
    Mvh Andreas

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21

Jeg har testet HW50 mot VW1000 (eier begge selv) i min egen kino og jeg må si jeg er impomert av HW50, men den kan selvfølgelig ikke matche VW1000 og det skulle bare mangle. Men at den kommer til å matche eller overgå alt annet i denne prisklassen +- 30000 er jeg overbevist om. Og HW50 er en god del bedre enn HW30 det kan jeg garantere, har HW50 i en kjellerstue med hvite vegger og tak og den er helt utrolig bra i de omgivelsene.
    Hva slags lerret har du i kjellerstua, (farge og størrelse)?

Jeg har batcave og hvitt lerret på 180cm med 1,2 gain i dag noe som passer perfekt til VW80.
    Er veldig usikker på om jeg skal bruke den ekstra lysstyrken i HW50 på ett grått lerret.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Hva slags lerret har du i kjellerstua, (farge og størrelse)?

Jeg har batcave og hvitt lerret på 180cm med 1,2 gain i dag noe som passer perfekt til VW80.
    Er veldig usikker på om jeg skal bruke den ekstra lysstyrken i HW50 på ett grått lerret.
    I kjeller stua som er helt hvit har jeg Dreamscreen V3 Dynagrey 106" D65 som vel har 0.8 gain, og i kinoen har jeg Adeo hvit 129" 2.35:1 lerret med 1.2 gain.

Har testet HW50 i kinoen også og det funker meget bra med hvitt lerret, men jeg hadde kanskje vurdert grått med så "lite" lerret som du har da HW50 har enorm lysstyrke selv i lav lampespenning. Du kommer til å bli imponert over HW50 kontra VW80!:-D
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21

Det er vel litt overdrivelse

Fjorårets JVC topmodeller var vel ikke så langt unna enn VW1000ES (faktisk bedre hvis Avforums har "rett") Jeg tror JVC fort kommer med noe på liklinje med VW1000ES. Kanskje ikke ekte 4K eller i 3D.. men 2D/2K

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Det er vel litt overdrivelse

Fjorårets JVC topmodeller var vel ikke så langt unna enn VW1000ES (faktisk bedre hvis Avforums har "rett") Jeg tror JVC fort kommer med noe på liklinje med VW1000ES. Kanskje ikke ekte 4K eller i 3D.. men 2D/2K
    Les hva jeg skriver! Årets JVC modeller, jeg har selv testet fjorårs JVC mot VW1000 og AVforums har langt fra rett! Og Phil Hinton på AVforums modererte seg litt og sa at X70 kunne matche nå man så på pris 4k tilgjengelighet osv. Du kan selv lese mine innlegg på AVforums...

Og etter det jeg skjønner på Gorm er ikke årets JVC noen særlig oppdatering fra fjorårets, skal teste X55 hvis jeg får muligheten og da selvfølgelig mot HW50 og VW1000.
    Mvh Andreas

Side 8 av 44 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine