Sony VPL-HW50 - Side 42

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  3
Side 42 av 44 FørsteFørste ... 2 12 22 32 38 39 40 41 42 43 44 SisteSiste
Viser resultater 821 til 840 av 869

Tråd: Sony VPL-HW50

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da begynner jeg meg å nærme meg 2000 timer på HW50-en og prosjektoren er satt over på high. Ny pære skal bestilles straks. (Litt usikker når jeg skal gjør selve byttet da.)

Hva er anbefalt prosedyre for bytting og kalibrering? La den nye pæra stå i x antall timer før kalibrering?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk aldri klart svar i stad. Så la meg spørre på nytt: Sier prosjektoren fra når pæra må byttes? Noen som vet når? (Ja, jeg vet at man bør bytte tidligere.)

Gjelder garantien til Sony opp til et visst timetall i tilfelle pæra eksploderer?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    656
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har alltid sett for meg om pæren passerer 2000 timer ville jeg byttet uavhengig om den virker eller ikke. Better safe than sorry

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det kommer et varsel om lampebytte. Husker ikke på hvilket timeantall

Sony har vel ikke noe lampegaranti som nærmer seg et slikt timeantall? Garantien på projektoren påvirkes neppe av "lampetimeren", men nulles vel raskt om man setter inn uoriginal lampe. Blir vanskelig for Sony å bevise at du har "overforbrukt" en lampe?

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Ja, det kommer et varsel om lampebytte. Husker ikke på hvilket timeantall

Sony har vel ikke noe lampegaranti som nærmer seg et slikt timeantall? Garantien på projektoren påvirkes neppe av "lampetimeren", men nulles vel raskt om man setter inn uoriginal lampe. Blir vanskelig for Sony å bevise at du har "overforbrukt" en lampe?
    La oss nå anta orginale deler hele veien. Etter det jeg forstår er det alltid en risiko for at en pære eksploderer, hvor risikoen øker med alder. Eller er dette feil? Hva skjer da hvis pæra eksploderer før prosjektoren varsler lampebytte? Er det i praksis sett en realistisk risiko?

Eller sagt på en annen måte: At det på forum som dette anbefales å bytte pære på 2000-tallet (og gjerne tidligere), selv om produsent ikke vasler bytte av pære før senere. Er dette ut fra et bildekvalitets/lysstyrkehensyn eller er det et risikohensyn, hvor man må selv betale dersom pæra eksploderer selv om det ikke ennå er varslet pærebytte?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At lampen "eksploderer" er gjerne et resultat av indre spenninger i glasset, og dette oppstår på enkelte lamper. Den vanlige er at lampen bare slutter å virke, ikke at den "eksploderer".

Anbefalingen om å bytte tidligere er basert på bildekvalitet ja. Når lampen passerer 1500-2000 timer, har du under 50% av den opprinnelige lysstyrken igjen.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Siste spørsmål i denne runden: Hvor lenge bør man brenne inn den nye pæra før man kjører rekalibrering?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pleier å holde fint med en 30-40 timer.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som veit minste kasteavstand for å bruke et 113" 16/9 lerret er?
    Prøver å sjekke pj central men får ikke opp noe med tlf her.

Ynwa

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rett i underkant av 3,5 meter mellom linse og lerret.
    113" lerret (16:9 format) er mulig med alt fra 347 til 526 centimeter kasteavstand

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.
    Da går det å ha den avstanden jeg lurte på ja.

Ynwa

Newcomer cb_600 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gått til innkjøp av HW50ES, regner med at det vil være en forholdsvis solid oppgradering fra en Epson TW3200, håper jeg iallfall..

Uansett, HW50'n er brukt og på andre pæra, med en tid på 15 timer. Men jeg har nå begynt å få noen tanker om at jeg kanskje har gjort en forhastet beslutning med kjøpet.

Projektoren er altså på sin andre pære og har i overkant av fire år med drift. Hvordan er resten av projektorens mekaniske deler, og forsåvidt elektronikk? Er det bygget for å tåle noe års drift eller mange år? Kan jeg forvente at projektoren burde holde fire år til med ny pære, eller er det et sjanse spill? Med det tenker jeg om det er noen her som har erfaring med at kvaliteten svikter ved første pære skift og noen å på baken?

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bør du ikke vente til du har fått projektoren og prøvd den før du angrer
    Hva slags rom skal den stå i?

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, angrer ikke på kjøpet av projektoren som sådan, har all tro på at det burde bli en bra oppgradering. Men har tenkt litt på hva, hvis og om at for eksempel auto iris mekanismen svikter, strømforsyningen ryker osv.. Er vel kostbart å få fikset opp i slike ting. Men dette blir jo verste tilfelle tenkning. Regner med at ikke noe av dette skjer og at Murphy's lov ute blir.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med disse projektorene er at fargene blir dårligere med alderen, og ikke bare bruk.
    Så en ting er at den er på pære nummer 2, men HW50 begynner å bli så pass "gammel" at fargene kan ha fått seg en trøkk de også.
    Men som Arendal skriver, ta ikke noe sorger på forskudd, få den levert, kjør den i gang. Og hvis du synes oppgraderingen var verdt det, så smil og vær glad.
    Uansett sikkert fått en god pris, og at den oppleves bedre enn TW3200 er jeg rimelig sikker på at du vil gjøre.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @tor rasmussen : Takk for litt realitetsorientering, bør nok få den i hus og testet den før jeg bekymrer meg for mye. Men tanken om at man har gått på en smell og kjøpt en brukt vare som kanskje har løpt sin levetid med tanke på videre kvalitet, finner jeg på dette tidspunktet vanskelig å slå helt i fra meg. Jeg er vel en optimistisk pessimist når det kommer til det å handle brukt og gjør det relativt sjelden uten å være sikker på at produktet er av en slik art at det mest trolig ikke vil bryte sammen etter noen timers bruk og at det holder tilnærmet de kvaliteter som da det var nytt. På det grunnlaget kan man vel si at jeg liker bedre å handle høyttalere, som etter min mening tåler tidens tann godt i de fleste tilfeller.

Uansett, tilbake til topic, er nok best å forsøke å ha litt is i magen og få koblet opp Sony'n og bedømme da om det var et forhastet kjøp eller om jeg rett og slett står til vill jubel for å handlet inn en brukt HW50ES til erstatter av min, nå solgte, Epson.
    @Arendal : Glemte å ta med at projektoren skal stå i dedikert kinorom med 90-95% lyskontroll, dette er iallfall forhold som Epson har klart med bravur i de årene som jeg har hatt den. Håper og tror, i følge denne tråden og alle tester, at Sony vil -mind blow me- på bilde, og ikke minst kanskje 3D.

Sony VPL-HW50-mindblown-gif

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du fått noen indikasjon på hvor mange timer projektoren har vært brukt?

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, vet bare at den har nå 15 timer på pære nummer to. Vil det ha mye å si om pæreskiftet ble gjort ved f.eks 2 tusen eller 3 tusen? Men må si at jeg har inntrykk av at projektoren er blitt godt ivaretatt.

Projektoren burde for øvrig komme med posten i dag, blir spennende å koble den opp og teste den.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er enkelt å finne ut av. Bare å aktivisere service-menyen, så kommer begge tall opp, altså siste lampe og totalt antall timer.

På fjernkontrollen (når du ikke har menyen fremme:
    enter, enter, venstre-piltast, enter
    bekreft service-meny

Nå vil du se begge timetall i den vanlige info menyen
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden projektoren det er snakk om er min kan jeg avsløre full historikk på den

Lampa er byttet 3 ganger etter drøyt 2000 timer.
    Den har altså gått i overkant av 4000 timer, ( jeg har aldri sjekket dette i servicemenyen ).
    Jeg måler lysstyrken på ny lampe og kjører den på lav spenning i ca 1000 timer og så på full spenning til lysstyrken har falt til ca lav styrke før jeg bytter.
    Da får man en relativt jevn lysstyrke hele tiden.
    På mitt lerret ( Dreamscreen Dynagrey D65 o,8 gain ) gir det en lysstyrke på 16 til 18 fl.

Jeg er overbevist om at du kommer til å bli storfornøyd med projektoren.
    Jeg har hatt denne projektoren i 4 år og før det byttet jeg nesten hvert år.
    Det er fordi dette eksemplaret er svært bra med små avvik, kanskje fordi det er serienummer 680 og Sony er kjent for å kjæle litt ekstra med første batch i tilfelle de skulle havne på benken i ett blad eller noe.
    Det er skrevet en del om de forskjellige produsenters kvalitetsproblemer og jeg har ikke sett eller målt dette på denne projektoren slik som noen opplever. Den er ikke perfekt, men for 10 000 skal man lete lenge for å finne noe bedre.

Film 1 er kalibrert for lav lampespenning og film 2 for høy.
    User som den står i nå er en gylden middelvei som fungerer til begge deler.

Ett lite tips til slutt:

Heng opp projektoren og se film, hold deg borte fra forum og ikke let etter eventuelle feil.
    Det er fort gjort å bli sittende å se på bildet i stedet for film eller høre på lyd i stedet for musikk.
    Mange, meg selv inkludert bruker for mye tid på lese, måle og "nerde" i stedet for å nyte
    Jeg har selv byttet til JVC X5000 som jo koster det dobbelte, men tror du jeg er 100% fornøyd

21. Liker Gorm har likt denne posten
Side 42 av 44 FørsteFørste ... 2 12 22 32 38 39 40 41 42 43 44 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •