Sony VPL-HW50 - Side 37

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  3
Side 37 av 44 FørsteFørste ... 7 17 27 33 34 35 36 37 38 39 40 41 ... SisteSiste
Viser resultater 721 til 740 av 869

Tråd: Sony VPL-HW50

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En annen grunn for ikke gå for alt for stort lerret er tap i lysstyrke. 10% større lerret, f.eks. fra 100" til 110", gir ca 17% mindre lys om jeg husker rett. Da kommer det an på om du skal ha mørk eller lys innredning i kjelleren og følgelig om du skal ha hvit eller grå duk.

Når du så har landet lerretsstørrelsen er det bare å plugge inn tallene inn i formlene som står i HW55 manualen. Generelt sett er regelen: minst zoom (lengst vekk) er best, men Sony har bra optikk og tåler godt maks zoom også.

Jeg hadde valgt iallefall 109" på den sitteavstanden, men igjen, det er du som må være komfortabel med avstanden. Dersom filmvalget typisk er Blair Witch Project, Cloverfield, etc. med massivt med håndholdt bevegelse, så vi et for stort lerret bli for intenst.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen regel som sier at lengs vekk er best, jeg personlig ville valgt omtrent midt zoom hvis det hadde vært mulig da du da fortsatt bruker sweetspot på linsen og får det beste kompromisset mellom lysstyrke og sortnivå projektoren har. Å si at HW55 har god optikk er jeg heller ikke helt enig da den egentlig har ganske dårlig optikk, men så spørs det selvføglig hva man sammenligner med. Men den har ikke spesielt god optikk selv i prisklassen +.

Newcomer Tassadar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er formlene på avstand fra manualen.
    Jeg har kommet frem til at idéell avstand fra 109" lerret til linse er 4,29m.
    Om noen hadde orket å "godkjent" dette så hadde jeg vært svært takknmelig
    Jeg vil legge til at jeg kan blende 100% i dette rommet.

Sony VPL-HW50-screen-shot-2014-06-22-17-40-48-png

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Ingen regel som sier at lengs vekk er best, jeg personlig ville valgt omtrent midt zoom hvis det hadde vært mulig da du da fortsatt bruker sweetspot på linsen og får det beste kompromisset mellom lysstyrke og sortnivå projektoren har. Å si at HW55 har god optikk er jeg heller ikke helt enig da den egentlig har ganske dårlig optikk, men så spørs det selvføglig hva man sammenligner med. Men den har ikke spesielt god optikk selv i prisklassen +.
    Da bøyer jeg meg for noen med mer peiling enn meg Jeg er nå iallefall fornøyd med min HW50 på maks zoom, hvor jeg har mindre barrelling og konvergensfeil enn jeg hadde forventet og har sett av andre PJ.

Hvordan påvirkes sortnivå som funksjon av zoom egentlig? Jeg antar her at vi snakker om konstant bildestørrelse, men man endrer på kasteavstand og zoom? Endrer man bildestørrelsen er det jo åpenbart at lysstyrken (og implisitt sortnivået) endrer seg.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke forklare deg det tekniske, men det kan sikkert Gorm skyte inn. Med samme lerretstørrelse vil lysstyrke og da også sortnivå endre seg i forhold til plassering av projektor, jo nærmere mer lys/dårligere sortnivå og lengre fra mindre lys og da dypere sortnivå. Dette varierer fra projektor fra projektor og har noe med optikk kvalitet å gjøre så vidt jeg vet.
    Sist endret av Andreas21; 06-22-2014 kl 19:36

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min projektor trøbler litt og jeg vet ikke hva som kan være feil
    Etter en stund inn i film-titting eller tv-titting så blir skjermen svart.
    Den er svart ca 2 sek før bildet er tilbake, dette skjer hyppigere og hyppigere.
    Lyden er der men bildet blir borte. Den er koblet opp gjennom Onkyo tx-nr3010.
    Var ikke slik i starten (ca 3 mnd.)
    Noen ide hva det kan være?

Newcomer Gigawattz sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dårlig pære, bytt den før den eksploderer.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av moomin Vis post
    Min projektor trøbler litt og jeg vet ikke hva som kan være feil
    Etter en stund inn i film-titting eller tv-titting så blir skjermen svart.
    Den er svart ca 2 sek før bildet er tilbake, dette skjer hyppigere og hyppigere.
    Lyden er der men bildet blir borte. Den er koblet opp gjennom Onkyo tx-nr3010.
    Var ikke slik i starten (ca 3 mnd.)
    Noen ide hva det kan være?
    Dette høres ut som et handshake problem, prøv å bytt HDMI kabelen fra forsterkeren til projektoren. Dette har ingenting med pæren å gjøre.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gigawattz Vis post
    Dårlig pære, bytt den før den eksploderer.
    Pæren har 150 timer. Skal prøve ny HDMI

takk Andreas21

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Andreas21. Dette er sikkert et HDCP problem, og mest sannsynlig pga for dårlig båndbredde i en HDMI-kabel. Onkyo receiveren sender vel heller ikke spesielt sterkt over HDMI, og bidrar nok til at du trenger en bedre kabel. Onkyo er generelt trege på HDCP "sync" (min personlige mening/erfaring)

Lampe-problemer ville ikke gitt liknende problem. Da ville i tilfellet projektoren slått seg helt av.

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har erfaring med, eller har link til bilder av Sonys tråldøse HDMI-system? Ser at dette kommer som ekstrautstyr og jeg er svært interessert i en slik løsning slik at jeg slipper å kable.

Til slutt lurte jeg på om dere kan "godkjenne" mitt forslag til avstand HW55ES på 4,29m om jeg går for et 109" lerret?

Tusen takk for all hjelp! Har isolasjonsstøv i nesen her

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den avstanden skal gå helt fint - bare husk at avstanden måles fra kanten av objektivet, og ikke fra prosjektørens bakende.

Jeg er også nysgjerrig på om noen har erfaring med det trådløse HDMI-systemet! Er det ulemper/kvalitetsreduksjon med det?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    109" lär väl inte vara några problem varken från lins eller eller bakre vägg på 429 skulle jag tro.. skall själv försöka mig närmare 110" och då har jag ca 385 till bakre väggen(skall dock dubbelkolla). Nog om detta, vet inte vart jag har läst det men min bild "pulserar, flimmrar" på eco mode och har läst någonstans att man slår på high på lampan och tillbaka igen på eco för att få bort detta. Vad beror detta på, hade samma problem vid ca 800h och sedan har det fungerat bra fram tills nu, ca 1600h på lampan i dagsläget. Det hjälper dock inte alltid att slå på high och sedan gå tillbaka utan då får man köra på high resterande av kvällen. Är det lampan som börjar att "ha gjort sitt" eller är det när den skall bli lite sämre att den flimrar mellan den gamla ljustyrkan och den kommande nya? Dock förvånad att den ännu är sådant grymt tryck i vid så många timmar, känner inte att jag har några som helst problem att ha en bra bild på eco på 106" nu på kvällarna när jag ser fotbolls vm.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har ingenting med at pæren er ferdig å gjøre, men hvordan pæren brenner. Her er en engelsk versjon som jeg ikke gidder oversette, så her har du en forklaring på pulseringen du ser uten at jeg må skrive det selv...

UHP lamps are arc lamps rather than filament lamps like we have in our light bulbs at home, so the current has to arc across two electrodes to produce light rather than heat up a filament. Usually the point of least resistance means there is one arc point on each electrode, but sometimes as the arc point wears, another area on the electrode can offer similar resistance so the arc jumps across to there, and then back again, so you get flicker. Putting the lamp on high allows more current to flow and that can make one arc point more conductive (whichever offers least resistance to conductivity) so the lamp flicker goes. As the arc burns in that electrode, the new arc point becomes the point of least resistance so going back to low means the same arc points remain in use.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel egentlig endt opp med og bruke hovedsaklig høy styrke på hw50'en min nettopp pga av dette flimmeret (og bildet ble bedre) selv om det absolutt ikke mangler lys på et 90" lerret med lav spenning.

Syntes nemlig jeg dog også fikk dette flimmeret med høy spenning på lampen når jeg så lego filmen til helgen, det var forsåvidt etter tordenværet forrige uke så kan være det var noe grums i strømnettet som trigget det.

Men sånn som Andreas21 beskriver det så er ikke dette nødvendigvis et problem i selve projektoren men inni selve lampen?
    Om dette blir et returnerende problem (at det f.eks forekommer med høy spenning og ikke bare lav spenning) så er det første på listen og bytte pære enn og reparere noe?

Har ikke sett det siden, verken mens jeg har spilt gta eller så world war z på søndag, det ble vel n 5-6 timers økt på projektoren :-)
    Har enda igjen og passere 500 timer.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Hvordan påvirkes sortnivå som funksjon av zoom egentlig? Jeg antar her at vi snakker om konstant bildestørrelse, men man endrer på kasteavstand og zoom? Endrer man bildestørrelsen er det jo åpenbart at lysstyrken (og implisitt sortnivået) endrer seg.
    Mer zoom gir, som Andreas skriver, mer lysutbytte, men lavere kontrast. Mindre zoom vil være omvendt. Forholdet mellom lysutbytte og kontrast vil være relativt konstant i hele zoom-området, men det er flere fordeler ved å bruke lite zoom, gitt at man ikke trenger det ekstra lysutbyttet:

- Bedre lysuniformitet.
    - Potensielt skarpere bilde.
    - Mindre sjangse for hot-spotting ved bruk av høykontrast-lerret.
    - Høyere kontrast.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak Vis post
    Mer zoom gir, som Andreas skriver, mer lysutbytte, men lavere kontrast. Mindre zoom vil være omvendt. Forholdet mellom lysutbytte og kontrast vil være relativt konstant i hele zoom-området, men det er flere fordeler ved å bruke lite zoom, gitt at man ikke trenger det ekstra lysutbyttet:

- Bedre lysuniformitet.
    - Potensielt skarpere bilde.
    - Mindre sjangse for hot-spotting ved bruk av høykontrast-lerret.
    - Høyere kontrast.
    Takk!
    En liten kuriositet: Hvis lysutbyttet endrer seg som en funksjon av zoom, hvilken zoom oppgir produsentene lysstyrken (og kontrasten) fra?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Takk!
    En liten kuriositet: Hvis lysutbyttet endrer seg som en funksjon av zoom, hvilken zoom oppgir produsentene lysstyrken (og kontrasten) fra?
    Det er jeg jammen ikke sikker på, men det er rimelig å anta at midtpoisjonen/"nøytral" blir brukt. Når det er sagt, så er vel ikke produsentene redde for å bruke en "liten" faktor for å få opp tallene noe

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viktig å påpeke at mer zoom gir høyere lysstyrke MIDT I LERRETET.

Siden mer zoom tilsvarer nærmere plassering, vil vinkelen fra linsen, mot lerretets kanter, bli brattere. Det betyr at mindre lys kastes tilbake mot "sweetspot", og mer kastes ut mot sidevegg. Ergo får du bedre uniformitet, og noen ganger bedre opplevd lysstyrke, ved å plassere projektoren lengre unna. Bedre kontrast vil også bidra til at lyse objekter oppleves lysere (sortere bakgrunn).

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg en utfordring folkens!

Jeg slites mellom 109" og 120". Problemet er at jeg tenker å gå for et par B&W 802D som jeg har drømt om hele livet. De må da få plass på den gjenværende plassen på sidene. Kinorommet vil ha ferdig bredde 415cm.

Jeg finner ingen data på et fullt ytre mål på et Dreamscreen 120" lerret, men har lest meg frem til at bildeflate er 267cm x 150cm + ramme som er 10 cm på hver side. Man ender da opp med et 287cm bredt lerret totalt. Da gjenstår det 64cm på hver side som da skal være plass nok for et par 802D som vanligvis bør stå 1m fra bakvegg/sidevegg. Dette blir trangt.... Hva ville dere gjort?? Gå for 120" all the way og leve med trange kår for 802D eller gi litt mer rom med 109"

Alle tanker er hjertlig velkommen!

Side 37 av 44 FørsteFørste ... 7 17 27 33 34 35 36 37 38 39 40 41 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •