Sony VPL-HW50 - Side 34

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  3
Side 34 av 44 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 37 38 ... SisteSiste
Viser resultater 661 til 680 av 869

Tråd: Sony VPL-HW50

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Hvis du kan se pixels på HW50 fra den avstanden på et 106" har du overmenneskelig syn da pixelstrukturen på denne generasjons SXRD panel er så liten at jeg med 20/20 syn ikke har sjans til å se den fra samme avstand og 100", har ikke målt hvor nærme jeg må for å se den, men det er en god del nærmere.
    Det er stegene, firkantene på pixelene jeg skimter ved høy kontrast. Klarer ikke så se mellomrommene.

Overmenneskelig vet jeg ikke. 3.3m avstand på 106" gir en vinkel på 39.2 grader. 39.2 grader / 1920 px * 60 bueminutt/grad = 1.225 bueminutt/pixel. Optikere definerer 20/20 syn å ha en oppløsning på mindre enn 1 bueminutt. Privilegiene med å ha kontaktlinser er at man kan korrigere slik at man får nøyaktig syn. (Og uten linser ser jeg absolutt nada.) Jeg fant en kalkulator som regnet ut at 3k er egentlig det jeg må ha for absolutt ikke kunne se pixler på denne avstanden. Da blir det overmenneskelig.
    Sist endret av Midas; 03-06-2014 kl 17:15
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate AAmrAA sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1,520
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Det er stegene, firkantene på pixelene jeg skimter ved høy kontrast. Klarer ikke så se mellomrommene.

Overmenneskelig vet jeg ikke. 3.3m avstand på 106" gir en vinkel på 39.2 grader. 39.2 grader / 1920 px * 60 bueminutt/grad = 1.225 bueminutt/pixel. Optikere definerer 20/20 syn å ha en oppløsning på mindre enn 1 bueminutt. Privilegiene med å ha kontaktlinser er at man kan korrigere slik at man får nøyaktig syn. (Og uten linser ser jeg absolutt nada.) Jeg fant en kalkulator som regnet ut at 3k er egentlig det jeg må ha for absolutt ikke kunne se pixler på denne avstanden. Da blir det overmenneskelig.
    Dere snakker begge om noe som blir gresk for meg. Bueminutt og vinklinger er ikke helt min force må jeg innrømme Er uansett i feil tråd jeg, selv om HW50 er mye lik HW55, som er den projektoren jeg har kjøpt

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Med hvilken kilde ser du disse stegene?? Og det vil ikke hjelpe å stille projektoren litt ut av fokus da dette sannsynligvis ligger i kilden. Litt ut av fokus hjelper litt på LCD projektorer som har problemer med screendoor pga lav fillrate.

Privelegiet med å ha 20/20 syn er at man slipper å bruke briller/linser og foreløpeg er jeg så heldig at jeg fortsatt har 20/20 i en alder over 40.
    Sist endret av Andreas21; 03-06-2014 kl 23:40

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AAmrAA Vis post
    Dere snakker begge om noe som blir gresk for meg. Bueminutt og vinklinger er ikke helt min force må jeg innrømme Er uansett i feil tråd jeg, selv om HW50 er mye lik HW55, som er den projektoren jeg har kjøpt
    Ja, det blir bare teori.

HW50 og 55 er akkurat samme projektor så du kan fint holde deg i denne tråden.(Jeg har harr HW50 og har nå 55)
    Sist endret av Andreas21; 03-06-2014 kl 23:41

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bueminutt er da ikke gresk, det er en måte å regne små vinkler på. Ett bueminutt er vel ca 1 millimeter i diameter på tre meters avstand. http://no.wikipedia.org/wiki/Bueminutt

Du blir nok uansett fornøyd. Bildet jeg så rett på gipsplatene var sinnsvakt rått. Min gamle Hitachi px200 hadde til samenligning så mye screendoor at ikke var noe problem å telle hver pixel fra tre meters hold.

Kjøpte du deg 16/9 lerret?

Intermediate AAmrAA sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1,520
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle Vis post
    Bueminutt er da ikke gresk, det er en måte å regne små vinkler på. Ett bueminutt er vel ca 1 millimeter i diameter på tre meters avstand. http://no.wikipedia.org/wiki/Bueminutt

Du blir nok uansett fornøyd. Bildet jeg så rett på gipsplatene var sinnsvakt rått. Min gamle Hitachi px200 hadde til samenligning så mye screendoor at ikke var noe problem å telle hver pixel fra tre meters hold.

Kjøpte du deg 16/9 lerret?
    Kunne helt sikkert satt meg mer inn i de forskjellige uttrykkene, men så lenge jeg kan det grunnleggende og får bilder det gnistrer av sier jeg meg fornøyd med det��

Ja, gikk for 16:9 lerret. DreamScreen V5 Basic DynaGrey D65. Vurderer du 2.35:1 Cinemascope?

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med hvilken kilde ser du disse stegene??

Privelegiet med å ha 20/20 syn er at man slipper å bruke briller/linser og foreløpeg er jeg så heldig at jeg fortsatt har 20/20 i en alder over 40.
    Det var ikke intensjonen å påstå seg selv som en som ser en million megapixels. Jeg ser stegene tidvis på høy-kontrast tekst, som subtitles og ikke minst på PC-tekst (iallefall om man slår av aliasing). Typiske steder man ser det er i kurver og på skrålinjer som a A V e s. Aldri som jeg har lagt merke med på selve filmen. Og jeg ser det ikke med gamle linser eller briller, så det er marginalt.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når bytter dere pære på HW50?

Min HW50 er ikke såå gammel enda (rundet 500timer), men lysstyrken faller jo fort når man kommer litt oppi timetallet. Bytter dere når den sier man skal, eller bytter dere før på grunn av lysstyrken?

Det er vel slik at den må kalibreres på nytt for ny pære?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke intensjonen å påstå seg selv som en som ser en million megapixels. Jeg ser stegene tidvis på høy-kontrast tekst, som subtitles og ikke minst på PC-tekst (iallefall om man slår av aliasing). Typiske steder man ser det er i kurver og på skrålinjer som a A V e s. Aldri som jeg har lagt merke med på selve filmen. Og jeg ser det ikke med gamle linser eller briller, så det er marginalt.
    Som jeg sier til deg er det du ser i kilden ikke projektoren, slå av og på aliasing på en PC har ikke noe med projektorens pixler å gjøre.

Og ang pærebytte, bytt når du føler at bildet er for lyssvakt og avhengig av om du bruker den i høy eller lav spenning påvirker også levetiden. Men jeg vil tippe at pæren er klar for bytte etter 1000-1500 timer hvis man skal følge THX anbefaling om 12-16fl.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AAmrAA Vis post
    Kunne helt sikkert satt meg mer inn i de forskjellige uttrykkene, men så lenge jeg kan det grunnleggende og får bilder det gnistrer av sier jeg meg fornøyd med det��

Ja, gikk for 16:9 lerret. DreamScreen V5 Basic DynaGrey D65. Vurderer du 2.35:1 Cinemascope?
    For meg er det bare 16:9 som gjelder.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarte ikke å dy meg lengre- Så en HW50 er bestilt og den tredje Sonyen på rad. (HW15, HW30 og nå HW50)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg sier til deg er det du ser i kilden ikke projektoren, slå av og på aliasing på en PC har ikke noe med projektorens pixler å gjøre.
    Poenget med anti aliasing er å unngå trappetrinn-effekten som lett kan bli synlig på skrå linjer, dermed er dette en teknikk som kan gjøre det vanskeligere å se pikslene. Tror nok Midas har rett i at han skimter de individuelle pikslene i særlig utsatte tilfeller, hvor verstingen er skrå linjer uten anti aliasing med høy kontrast.

Det samme gjelder meg med min HW50 på 138" og rett under 3 meter sitteavstand. Vet ikke hvor høy oppløsning jeg må opp i for å bli kvitt det, men regner med 4k vil hjelpe :-) Normalt sett er ikke dette noe som plager meg under film, da syns jeg kvaliteten er helt topp.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thali Vis post
    Poenget med anti aliasing er å unngå trappetrinn-effekten som lett kan bli synlig på skrå linjer, dermed er dette en teknikk som kan gjøre det vanskeligere å se pikslene. Tror nok Midas har rett i at han skimter de individuelle pikslene i særlig utsatte tilfeller, hvor verstingen er skrå linjer uten anti aliasing med høy kontrast.

Det samme gjelder meg med min HW50 på 138" og rett under 3 meter sitteavstand. Vet ikke hvor høy oppløsning jeg må opp i for å bli kvitt det, men regner med 4k vil hjelpe :-) Normalt sett er ikke dette noe som plager meg under film, da syns jeg kvaliteten er helt topp.
    Jeg vet hva aliasing er og hva det gjør og med Midas sin sitteavstand og lerretstørrelse er det umulig å se med en god kilde. Med din sitteavstand og lerretstørrelse skjønner jeg kanskje at det kan bli et problem, jeg har eid mange SXRD og har relativt stort lerret og har aldri sett på dette som et problem i det hele tatt med gode kilder. Og jeg har eid Sony VW1000 som er 4K i over 2 år nå og der er det heller ikke noe problem, men er kilden for dårlig blir det stairstepping på den også...

Så stairstepping er ikke alltid pixler.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet hva aliasing er og hva det gjør og med Midas sin sitteavstand og lerretstørrelse er det umulig å se med en god kilde. Med din sitteavstand og lerretstørrelse skjønner jeg kanskje at det kan bli et problem, jeg har eid mange SXRD og har relativt stort lerret og har aldri sett på dette som et problem i det hele tatt med gode kilder. Og jeg har eid Sony VW1000 som er 4K i over 2 år nå og der er det heller ikke noe problem, men er kilden for dårlig blir det stairstepping på den også...

Så stairstepping er ikke alltid pixler.
    Siden man får en høy-kontrastsituasjon med en lys og en mørk pixel ved siden av hverandre, klarer jeg å se at pixelen har et hjørne. Når denne høy-kontrast overgangen er en del av en skråstrek eller bue, så vises firkantene i pixlene tydeligst. Dersom kilden bruker flere pixels rundt til aliasing, så forsvinner tydeligheten av pixelene fordi man reduserer kontrasten i overgangen, ikke fordi kilden er god eller dårlig.

Stairstepping på dårlig kilde?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden man får en høy-kontrastsituasjon med en lys og en mørk pixel ved siden av hverandre, klarer jeg å se at pixelen har et hjørne. Når denne høy-kontrast overgangen er en del av en skråstrek eller bue, så vises firkantene i pixlene tydeligst. Dersom kilden bruker flere pixels rundt til aliasing, så forsvinner tydeligheten av pixelene fordi man reduserer kontrasten i overgangen, ikke fordi kilden er god eller dårlig.

Stairstepping på dårlig kilde?
    Er kilden lavoppløst vil du få stairstepping selv med 4K oppskalering. Grunnen til at jeg sier en god kilde er at hvis jobben er gjort skikkelig skal du ikke kunne se stairstepping med en god blu-ray som kilde og en 1080p projektor som fremviser med din lerretstørrelse og sitteavstand. Men du må gjerne være uenig med meg i det.

Med en dårlig kilde kan jeg lett se stairstepping på min VW1000 på 3,5m avstand til 3m bredt lerret.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah ja. Forventer selvsagt native oppløsning slik at scalere og resamplere er ute av ligningen. Så gir jo en kildes 4:2:2 også en viss staircasing der dette brukes.

4k kan vi bare drømme vått om i en HW50-tråd... :P

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah ja. Forventer selvsagt native oppløsning slik at scalere og resamplere er ute av ligningen. Så gir jo en kildes 4:2:2 også en viss staircasing der dette brukes.

4k kan vi bare drømme vått om i en HW50-tråd... :P
    Vi er nok ganske enige, men snakker litt rundt hverandre. Med en 1080p kilde der jobben er gjort riktig med f.eks chroma interpolering skal det være så og si umulig å se stairstepping hos deg, men jeg ser også innimellom at jobben er gjort litt dårlig og man kan se det i enkelte tilfeller. Jeg har enda ikke sett en spillefilm i ekte 4K på min VW1000, men jeg tror resultatet blir det samme der hvis ikke kilden er 4:4:4 som den mest sannsynlig ikke blir.

Jeg spiller litt TV spill (Xbox 360 og PS4) på HW55 og der er staisteppingen et stort problem og hverken Xbox eller PS4 har noen form for anti aliasing som en PC så da må man leve med det. Problemet er sef større på Xbox 360 enn på PS4. Samme spill på en god PC blir sef froblemet mindre da du kan stille inn oppløsningen og bruke anti aliasing.
    Sist endret av Andreas21; 03-12-2014 kl 13:10

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer å bytte ut min Benq W20000 med en Sony VPL-HW50. Jeg har ikke sett demo av Sony VPL-HW50, men er det noen som kan svare meg på om den vil gruse Benq W20000. Moro med 3D, men vil den vanlig bildekvaliteten være verdt oppgraderingen... ?
    Takker på forhånd

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja den vil gruse W20000 på generell bildekvalitet i 2D. Og det på et sånt nivå at du vil bli overrasket.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Ja den vil gruse W20000 på generell bildekvalitet i 2D. Og det på et sånt nivå at du vil bli overrasket.
    Takker og bukker Gorm, da er det bare å løpe og kjøpe :-)
    Et siste spørsmål, vet det er feil sted men prøver. Hvor mye tror du jeg kan selge min Benq W20000... 3-5000 kr?
    Takk på forhånd

Side 34 av 44 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 37 38 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •