Sony VPL-HW50 - Side 28

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  3
Side 28 av 44 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 ... SisteSiste
Viser resultater 541 til 560 av 869

Tråd: Sony VPL-HW50

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har god erfaring med å bruke projektorens egen meny slik som TorTorden sier. Jeg har også opplevd at noen projektorer har litt fokus vandring fra kald til varm. Derfor kan det være lurt å stille fokus når projektoren er ordentlig varm

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    http://www.avshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10515463
    Og aller sist, om noen har verdt så på jordet at man tror at det blir mer 'film følelse' om man legger på ekstra 'film-grain' ja da burde den ansvarlig for noe såpass idiotiskt verdt dengt i huet med ei telefoto linse.
    Det er sånne brølere som setter regisører\effekt studioer på min 'do not buy' liste.
    Heh. Så enig, så enig. Man of Steel: Her er de i en ørken og de har lys i bøtter og spann slik at scenen kan filmes på veldig lav ISO. Allikevel foretrekker filmskaperne å legge til film-grain. Er det en kunsternisk effekt eller er det old school "ja, men film skal se sånn ut"? Uansett, tilfører korn støy i bildet. Det gjør at koderen (BD, MPEG, whatever) må bruke bits på å kode filmkornene i stedet for å ha bits tilgjengelig for ekte detaler. Ergo resulterer det i mer artifakter i bildet.

Sitat Opprinnelig postet av Oban Vis post
    Jeg har fortsatt fra tiden jeg laget hjemmekinoen, en kalibrerings-DVD (Digital Video Essentials), som muligens kan brukes til dette. Men bør jeg heller skaffe en tilsvarende for blu-ray? Eller er det andre foretrukne metoder.
    Om det finnes en annen tråd som tar for seg dette, kan jeg med fordel ta det videre der slik at ikke denne tråden sporer av.
    Ak henviste lengre oppe i post #520 en gratis testdisk som kan benyttes. Når det er sagt fikk jeg en ganske klar oppfordring fra Gorm å IKKE benytte slike testdisker -- uten at jeg helt vet hvorfor. Kan det være fordi man ser ofte at avspiller og kilde tuller med signalet før det ankommer prosjektøren?

Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Jeg åpner en av projektorens egne menyer, picture menyen f.eks og justerer fokus så jeg kan se de individuelle pikslene i bokstavene, jeg kan jo også f.eks sette på pc desktopen.
    Der er det mye tekst osv som kanskje ikke er mer enn 1 til to piksler brede
    HW50 har vel ikke motorisert fokus?

Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz Vis post
    Jeg har god erfaring med å bruke projektorens egen meny slik som TorTorden sier. Jeg har også opplevd at noen projektorer har litt fokus vandring fra kald til varm. Derfor kan det være lurt å stille fokus når projektoren er ordentlig varm
    Det har jeg også sett på min HW50. Prosjektoren kan være helt i fokus når den er varm, men når man starter den opp er en litt ut av fokus.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke det at du absolutt ikke skal bruke kalibrerings-disken, men at man er 100% sikker om man benytter projektorens meny til fokus-justering. Menyen er alltid skarp, og da slipper du usikkerheten rundt prosessering, skalering og signalvei.
    Kalibrerings-disken har jo en del andre testbilder det kan være greit å sjekke ut. Det er jo for eksempel en grei måte å sjekke at avspilleren har korrekt sort- og hvitpunkt.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh. Dere mente at dere åpner menyene for få noe skarpt til å stille manuell fokus mot. Heh. Så feil kan man ta.

Forresten: På kino stilles som regel fokus til å gi så skarp undertekst som mulig. Nå er det ganske god optikk i HW50, men en del andre PJ må man velge om det er senter eller teksten under bildet som skal være skarpt.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    ..
    HW50 har vel ikke motorisert fokus?
    ..
    Ja når jeg sier 'justere fokus' så betyr det og stille så godt jeg kan se det, gå fram til lerretet, myse på pikselene, gå tilbake for og justere igjen, repeat...

Og som nevnes (tok det ikke med i forrige posten, kan ta en ting om gangen) men justerte grovt først med relativt kald projektor, også tok jeg og så en halv film og finjusterte på ny, det var ikke mye forskjellmen litt er det jo selvsagt på min billige optoma så er det jo ille at jeg ofte har måtte stille fokus ved start av en film, reise med og stille på ny etter en halvtime :P
    Hw50 sin fokus creep er knapt merkbart i forhold.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Kalibrerings-disken har jo en del andre testbilder det kan være greit å sjekke ut. Det er jo for eksempel en grei måte å sjekke at avspilleren har korrekt sort- og hvitpunkt.
    En ting om panelalignment og slike testbilder: Fra testbilde D1 (annenhver sort og hvit pixel) og D2 (enkle sorte pixels) fra AVCHD 709 testplaten: Dersom jeg lar panel alignment stå PÅ, får jeg et mangenta fargestikk i bildet. Dersom jeg setter panel alignment av, blir panelene absolutt ikke riktig justert i forhold til hverandre, men flaten av sort+hvite pixels som totalenhet fremstår som en grå flate. Og så kickeren: Dersom jeg slår på RC, reduseres lillastikket! Noen som har forklaring? Er det signalbehandlingen fra kilde til bilde som ødelegger bildet, og at det egentlig ikke har noe med alignment å gjøre?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å kjøre testbilde på en 3-chip projektor, med annenhver pikselrad sort og hvitt, er nærmest umulig å få perfekt. Da måtte konvergensen vært 100%, og det er det bare single-chip DLP-projektorer som klarer. RC reduserer problemet, da den kjører kontrast boost. Det gjør den ved å forsterke kontrasten rundt de sorte pikselradene, med hvit "støy". Dette undertrykker sikkert litt av magenta-stikket

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er slik at mangentastikket kommer av alignment som ikke er perfekt, så er jeg overrasket over at den blir helt nøytral grå når man slår av panel alignment! Og da ser man lett at man bommer mye på konvergens.

Uansett konvergens, så er hvit (riktig) sum av R+G+B. På lengre avstand skal konvergensen ikke ha noe å si for summen av fargen, fordi synet ikke klarer å oppfatte konvergensfeilen? Ergo er summen av R+G+B i panel alignment off, annerledes enn summen av R+G+B med panel alignment on. For meg så lukter dette signalbehandling.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fase-dreiing av lys for å oppnå bra konvergens, er jo så absolutt signalbehandling ;-)
    Justerer du mye, får du uforklarlige skygger på fine kontraster (f.eks tekst). Man skal altså ikke overdrive bruken av panel-alignment, da det gjerne straffer seg. Med overdreven bruk, tenker jeg på etterjustering av individuelle punkter

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Er ikke det at du absolutt ikke skal bruke kalibrerings-disken, men at man er 100% sikker om man benytter projektorens meny til fokus-justering. Menyen er alltid skarp, og da slipper du usikkerheten rundt prosessering, skalering og signalvei.
    Det er riktig som Gorm skriver, men jeg tenkte hovedsaklig på "innstilling" av sharpness for projektoren, ikke fokus. Med et testbilde som viser en grid (typisk hvit grid med grå bakgrunn) eller lignende, så ser man enkelt når internprosesseringen tar overhånd og gir kantforsterkning og andre artefakter.

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode tips.
    Da skal jeg altså bruke teksten fra projektorens egen meny til å stille fokus. Og helst etter at projektoren er blitt varm.
    Når det gjelder farger og sort/hvitt ser det ut til å være veldig bra etter kalibreringen. Det er bare skarpheten i bildet som jeg ikke er helt fornøyd med.

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke helt skarphetsproblemet, trodde det var en av styrkene til HW-50 - alle tester tyder vel på det. Jeg syntes også det er Sonyens store styrke. Kan din ha en feil på seg montro ?

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt tyder foreløpig på at en eventuelle feil skyldes mangelfull kunnskap ved innstilling fra min side. Den er kjøpt ferdig kalibrert fra AVshop, og Gorm hadde helt sikkert lagt merke til det om det var noen feil på den fra fabrikken.
    I tillegg til at jeg ikke har hatt så mye tid til å undersøke dette nøye, blir projektoren allerede flittig brukt av ungdommene i huset. Men jeg regner med å gjøre en innsats igjen til helgen - og da skal jeg bruke projektorens egen meny som "kilde". Regner med at jeg blir godt fornøyd etter det.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oban Vis post
    Alt tyder foreløpig på at en eventuelle feil skyldes mangelfull kunnskap ved innstilling fra min side. Den er kjøpt ferdig kalibrert fra AVshop, og Gorm hadde helt sikkert lagt merke til det om det var noen feil på den fra fabrikken.
    I tillegg til at jeg ikke har hatt så mye tid til å undersøke dette nøye, blir projektoren allerede flittig brukt av ungdommene i huset. Men jeg regner med å gjøre en innsats igjen til helgen - og da skal jeg bruke projektorens egen meny som "kilde". Regner med at jeg blir godt fornøyd etter det.
    Du skal i alle fall kunne se de individuelle pikslene når ting er på stell, menyene er jo selvsagt ikke i full oppløsning så de kan sikkert sees lettere der, men om du f.eks har en pc koblet til kunne du testet med en del bilder fra nettet eller bare en helt vanlig windows desktop kan man fort se om det er ute av fokus på ikon teksten f.eks.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpe hw50 kalibrert, eller 55 ukalibrert? Hva mener folket? Det er jo bare tre tusen som skiller de nå om en regner på den måten. Differansen blir jo fort større om HW55 skal kalibreres. Budsjettet er jo også strekt mye for å nå HW50.

Jeg kan jo vente og se om HW50 blir enda billigere. Det var jo egentlig HW30 jeg burde hatt pga. 92" lerret.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk HW55 i dag og hadde HW50 før og det er så og si ingen forskjell på de bortsett fra det nye kjølesystemet til pæren som gjør at den skal vare lengre, men det er fortsatt en UHP pære så jeg vil tro den taper lysstyrke på samme måte bare at den muliggens kan vare litt lengre med bedre kjøling. Min anbefaling er å kjøpe HW50 kalibrert av Gorm.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Fikk HW55 i dag og hadde HW50 før og det er så og si ingen forskjell på de bortsett fra det nye kjølesystemet til pæren som gjør at den skal vare lengre, men det er fortsatt en UHP pære så jeg vil tro den taper lysstyrke på samme måte bare at den muliggens kan vare litt lengre med bedre kjøling. Min anbefaling er å kjøpe HW50 kalibrert av Gorm.
    Det er det magefølelsen også sier. Men det er noen måneder til kinoen er ferdig, og budsjettet er egentlig litt for lite. Er det noen som vet hvor mange HW50 AVshop har inne?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg leste fra en eller annen presse talsmann så sa Sony reppen at de sier 5000 timer med sikkerhet at den ikke skal miste mer enn 20% styrke ved dette time tallet, så høres jo ut som om de får merkbart økt leve tiden på selve lampa.

Men med prisforskjellen av h50 og hw55 nå så kan man vel fint fått råd til en par ekstra pærer.

Nå fikk jo jeg og et tilbud om en pent brukt hw50, så det blei jo et enkelt valg for min del, hehe.

Dog jeg lurer jo litt på om jeg skulle ha kalibrert den, men blir uansett ikke noe jeg har tid til nå, er det noe særlig negativt om jeg f,eks dro den inn til avshop eller noe sjøl om noen måneder, da vil det jo selvsagt være mulig den er på en 700-1000 timer på lampa, eller skulle jeg bare vente til jeg og også trenger ny pære ?

Ikke at jeg egentlig kan se noe som helst galt på bildet med standard cinema film 1 :P

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5000 timer, og mindre enn 20% tap av lysstyrke? Da er det antakelig noen hos Sony som snakker mot bedre viten. Jeg skal spise hatten min, om 20% ikke har forsvunnet lenge før projektoren nærmer seg de første 1000 timene ;-)

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg er helt ny på PJ fronten - hvordan merker man om pæren er klar for utskiftning. Lite lys i bildet ?

Side 28 av 44 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •