Sony VPL-HW50 - Side 26

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  3
Side 26 av 44 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 ... SisteSiste
Viser resultater 501 til 520 av 869

Tråd: Sony VPL-HW50

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg bruker HW50 med nesten maksimal verikal lens-shift og zoom, og jeg må si at jeg er meget imponert over hvor lite forvrengning det er.

Såvidt jeg kjenner til (Gorm må gjerne korrigere), er det når bildet går igjennom linseelementene mot kanten at selve linsen forvrenger bildet. Jeg har sett på en del billigere PJ at man kan få "barrelling" (tønne?), dvs. at hvis man viser en firkant, så trekkes strekene i firkanten utover slik at det ikke lengre er en firkant. Jeg har et rammelerret med alu-ramme og da ser man slikt med en gang. HW50 gir imponerende lite endring i bildet. Den eneste er bitte litt på den nederste streken, altså den lengst fra PJ, som da passerer nederst/ytterst i linseelementet.

Ellers er det også lite kromatisk aborasjon (at lyset ytterst brytes opp i elementærfarger/regnbue) på HW50 -- at man får en rød farge til venstre og blå til høyre av en hvit strek. Jeg har noe, men det *kan* skyldes at ikke panelene er alignet 100%.

Gorm: Kalibrerer du panel-alignment når det kjøres kalibrering?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke så imponert over HW50 sin optikk i forhold til pris.
    Er litt usikker på hvor mye lens shift som er brukt, men det er ikke maks. Heller ikke zoom er på maks. Jeg ser spesielt godt på nederste bildekant at bildet buer når jeg kobler til PC. Med testbildet ser jeg det i øverste bildekant også. På min gamle InFocus SP8602 var det ingen bue på bildet.
    Hos meg henger den i taket ca 4,5m fra 106" lerret.
    Har fundert på å flytte projektoren til bakveggen og senke den litt for å få litt mindre krumming på bildet.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn da har jeg overtatt Andreas21 sin 200 timer gamle hw50 :-D

Klarte ikke vente på noe nytt takfeste så dytta inn en bokhylle og rigget den opp på 5 minutter, den var faktiskt så enkel og sette opp.

Og gå fra en Optoma hd100x til denne er mildt sagt et stort hopp i kvalitet først og fremst merker jeg lysstyrken nå kjørte jeg også den gamle på lav spenning, ikke at det ble så mye lysere på høy spenning med den, men alt blei rett og slett grønt.
    HW50 derimot virker til og være like lyssterk som plasma tven min og lav styrke her er nok lysere enn optomaen var på høyspenning.
    (for ikke og nevne at den hørtes ut som en hårføner)

Har nå sett en par scener fra art of flight og en 15 minutter av Oz the great and powerfull.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer! Jeg har ennå ikke kommet over hvor bra HW50 er. Eller for dere som har enda større lommebok og som syns HW50 er middelmådig: Hvor dårlig min forrige PJ var...

Hårføner ja. Min gamle Panasonic var også en hårføner. HW50 hører jeg knapt. Nå har jeg begynt å irritere meg når HTPC eller vifta i PS3 står på for å si det sånn!
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Gratulerer! Jeg har ennå ikke kommet over hvor bra HW50 er. Eller for dere som har enda større lommebok og som syns HW50 er middelmådig: Hvor dårlig min forrige PJ var...

Hårføner ja. Min gamle Panasonic var også en hårføner. HW50 hører jeg knapt. Nå har jeg begynt å irritere meg når HTPC eller vifta i PS3 står på for å si det sånn!
    Ja enn så lenge ser det ut til og ha blitt bedre oppgradering enn jeg hadde regna\håpa på, det ble jo nesten litt for lyst dette bildet her nå, selv med lav lampe spenning :P

Nei er nok store sjangser for at det blir et veldig langt film maraton til helga gitt.

Det elektroniske har blitt forvist inn på 'kontoret' med pc'n rett og slett pga av at jeg ikke har plass til noe annet enn høytalere og lerret i stua nå, (vi snakker jo om et rom med bredde på 2.7m)

Det er faktiskt knapt 5 cm fra venstre front til ene subben, så 2cm luft til centern og det samme på høyre side, hehe.

En annen ting jeg merker er og at hw50'n blir bra varm, ikke noe jeg blir bekymra om, men det er såpass at jeg tror jeg ikke trenger og ha på varme ovnen der inne når jeg ser på film lenger
    Sist endret av TorTorden; 10-25-2013 kl 20:55

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg også bestilt hw50 samt dreamscreen 92" tab v3 lerrret. Gleder meg voldsomt. Oppgradering fra Epson tw600 til denne bør bli MERKBAR, håper jeg inderlig.
    Jeg kommer til å benytte meg av stort sett alt som er av vertikal lens-shift for å slippe å ha projektoren i skallehøyde. Satser på at bildet ikke blir merkbart forringet av den grunn, eller det faktum at jeg også vil måtte zoome til nært maks bildestørrelse.
    Valgte full proff kalibrering så jeg har store forhåpninger.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lens-shift og zoom er etter min mening ikke noe problem. Leser at enkelte har opplevd litt "tønne-effekt" med maks zoom og lens-shift, men har aldri sett dette på HW50 selv. Uansett er det snakk om såpass lite (noen millimeter?) at det enkelt maskeres av lerrets-rammen.

Når det gjelder HW50 og små lerret (92" er smått for lysstyrken HW50 tryller frem), så er det ett lite ankepunkt. På enkelte HW50 kan det oppstå litt pulsering i lysstyrke i øko-modus. Det inntreffer gjerne etter 30-60 minutter, og fjernes igjen ved å bytte raskt til full lampespenning og tilbake igjen. Har bare sett denne noen sjeldne ganger, på HW30, HW50, VW95 og VW1000
    I tillegg er det viktig å gjøre full kalibrering i øko-modus, da Sony projektorer er fabrikk kalibrert med full spenning på lampen. Når lampespenningen reduseres, er ikke fargerommet, og lysstyrke på fargekanalene like imponerende.

Ellers er jeg enig i inntrykkene delt i tråden. Det er ingen andre projektorer i prisklassen, som yter i nærheten av det HW50 gjør. Spesielt ikke etter kalibrering

Ellers er det også lite kromatisk aborasjon (at lyset ytterst brytes opp i elementærfarger/regnbue) på HW50 -- at man får en rød farge til venstre og blå til høyre av en hvit strek. Jeg har noe, men det *kan* skyldes at ikke panelene er alignet 100%.

Gorm: Kalibrerer du panel-alignment når det kjøres kalibrering?
    Send meg en PM, så løser vi det "problemet" i løpet av noen sekunder (telefon).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Når det gjelder HW50 og små lerret (92" er smått for lysstyrken HW50 tryller frem), så er det ett lite ankepunkt. På enkelte HW50 kan det oppstå litt pulsering i lysstyrke i øko-modus. Det inntreffer gjerne etter 30-60 minutter, og fjernes igjen ved å bytte raskt til full lampespenning og tilbake igjen. Har bare sett denne noen sjeldne ganger, på HW30, HW50, VW95 og VW1000
    I tillegg er det viktig å gjøre full kalibrering i øko-modus, da Sony projektorer er fabrikk kalibrert med full spenning på lampen. Når lampespenningen reduseres, er ikke fargerommet, og lysstyrke på fargekanalene like imponerende.
    Hadde ikke sett for meg noen ankepunkter med denne projektoren. Nå ble jeg litt småengstelig.
    Gorm, kalibrerer du alle hw50 for avshop (der jeg har bestilt)?
    Skjer kalibrering hos avshop kun med full spenning på lampen, eller kalibreres den automatisk i øko-modus ved kjøp av (lite) 92" lerret?
    Antar full proff kalibrering dekker mine behov?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe å bli engstelig over. Var mer en generell info angående HW50, slik at folk er klar over at dette er en lyssterk projektor, som ikke nødvendigvis yter maks i øko-modus sånn rett ut av esken. Du har jo valgt å få den full-kalibrert, og øko-modus er da veien å gå på et 92" lerret. Tror neppe du blir skuffet
    Stemmer at den butikken leier meg inn til kalibrering ja.

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått sett noen timer med film på min nye HW-50 og er meget fornøyd - den tryller fram de råeste bildene jeg har sett og Avengers med RC innkoplet er i mine øyne måpende bra. Har hatt 2 kompiser innom der 1 har bestilt seg Sonyen og den andre teller kronene som ruller ut bakenden på sparegrisen.

Sony VPL-HW50-hfs-jpg

Sony VPL-HW50-hfs-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan stiller man mellom øko-modus og "vanlig" modus?
    Hvor lang levetid på pæren skilles det mellom de 2 modusene?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående økt levetid på lampa kan jeg ikke svare noe fast på, sony selv vil vel ikke gi noen offisiell opplysning.

For og sette lampa til lav spenning måtte jeg selv finne fram manualen, og de har gjemt den litt.
    Men åpne menyen (picture fanen) og velg cinema black pro under menyen, der er kontrollene for iris og lampe styrke.

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke om det er "tønne" effekten jeg opplever men når jeg kjører "pattern" bilde igjennom Sonyen for å justere inn bildet for jeg ikke utlignet bilde oppe og nede helt likt inne i rammen. Dette løses vel best med å "overzoome" slik at bildet går litt ut over maskeringen i nerkant eller ?

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg oppdaget at for å få bildet helt rett inn i firkanten uten å få trapesform, måtte jeg løfte PJ noe i framkant. Den er altså ikke 100% i vater, men peker noe oppover. Vet ikke helt hvorfor, men med en kombinasjon mellom tilt og lensshift så fikk jeg plassert firkanten tilstrekkelig innenfor lerretsramma.

Bildet under viser hvordan mitt bildet treffer ramma. Man ser at det er 3-4 mm tønning i bunn og litt "tull" øverst til venstre. Tør nesten vedde på at ramma også kan være litt skeiv. Uansett så er dette veldig bra! Dette er uten tvil den beste optikken jeg har vært borti i hjemmesegmentet! Ikke søren om man ser dette når man bruker PJ normalt.

Sony VPL-HW50-2013-img-1028203931-av-jpg

Deler det her hvis andre også lurer:

@Gorm: Her er bildet av menyen nederst til venstre i bildet. Er dette panel mis-alignment (og ikke kromatisk avbøyning?) Det virker som meg at blå sitter noe for høyt og rødt noe til venstre. Hvis ja, så sender jeg deg en PM.

Sony VPL-HW50-2013-img-1028204508-av-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Sony VPL-HW50-2013-img-1028203931-av-jpg   Sony VPL-HW50-2013-img-1028204508-av-jpg  

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mis-alignmet ja. Er noen "triks i Ludo" når det gjelder korrigerering, ring meg før du begynner justering (41 51 61 71)

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Det er mis-alignmet ja. Er noen "triks i Ludo" når det gjelder korrigerering, ring meg før du begynner justering (41 51 61 71)
    For meg ser det ut som det er en god porsjon kromatisk feil her også, spesielt mhp. lilla. De grønne strekene ser mye mer definert ut, hvilket gjør at de sikkert kan korrigeres vha. panel alignment funksjonen i projektoren.
    Nå skal det sies at du har jobbet mye mer med HW50 enn meg, og således har mer erfaringsgrunnlag for å uttale deg Jeg er spent på hvor mye av artefaktene (på bildet) som kan korrigeres. Ta gjerne et "etter" bilde.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lilla (egentlig magenta) er bare blått og rødt som er "off" (mangler grønt). Er "så og si null" CA på HW50

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres jo veldig bra ut

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak Vis post
    For meg ser det ut som det er en god porsjon kromatisk feil her også, spesielt mhp. lilla. De grønne strekene ser mye mer definert ut, hvilket gjør at de sikkert kan korrigeres vha. panel alignment funksjonen i projektoren.
    Nå skal det sies at du har jobbet mye mer med HW50 enn meg, og således har mer erfaringsgrunnlag for å uttale deg Jeg er spent på hvor mye av artefaktene (på bildet) som kan korrigeres. Ta gjerne et "etter" bilde.
    Slik jeg har forstått det så er det par ting som man kan se etter om det er kromatisk feil: 1) Graden av feil øker når man beveger seg ut mot kanten, 2) Man skal ha en blå kant og en rød kant motsatt av hverandre, siden disse er i hver ende av bølgelengdene. 3) Hvis blå kant er på venstre side av pixel, skal den være på høyre siden av pixel på motsatt ende av lerretet/linse, og så og si ingen avvik i midten (av linsa).

@Gorm: Jeg hadde egentlig ikke noe godt testbilde å ta utgangspunkt i. Har du et godt 1080p testbilde som enklere kan synliggjøre alignment? Da kan jeg ta et før-etter bilde med dette når vi setter i gang med alignment?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg har forstått det så er det par ting som man kan se etter om det er kromatisk feil: 1) Graden av feil øker når man beveger seg ut mot kanten, 2) Man skal ha en blå kant og en rød kant motsatt av hverandre, siden disse er i hver ende av bølgelengdene. 3) Hvis blå kant er på venstre side av pixel, skal den være på høyre siden av pixel på motsatt ende av lerretet/linse, og så og si ingen avvik i midten (av linsa).
    1. Dersom du tenker på kanten av (ytterkant av objektiv) det projiserte bildet, så stemmer dette vanligvis veldig bra.
    2. Det er ikke nødvendigvis korrekt. Man i praksis få CA med "hvilken som helst" fargetone, men min erfaring er at det mest vanlige er grønt og lilla/magenta når vi snakker om projektor-objektiv. CA med magenta fargetone kan forøvrig være litt anereldes, som forklart i artikkelen fra DPreview.

Et par artikler om dette:
    http://photographylife.com/what-is-chromatic-aberration
    http://www.dpreview.com/glossary/opt...tic-aberration

Dersom du trenger en god testdisk, så er denne veldig bra:
    http://www.avsforum.com/t/948496/avs...p4-calibration

Side 26 av 44 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •