Sony VPL-HW50 - Side 25

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  3
Side 25 av 44 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 ... SisteSiste
Viser resultater 481 til 500 av 869

Tråd: Sony VPL-HW50

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    656
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er godt på vei til å bestille meg en HW-50 men har ett spørsmål jeg lurer på om noen kan hjelpe meg å besvare.
    Kasteavstanden mellom linsen til lerret er ganske nøyaktig 4,22m - lerret er 106" og er ett nedtrekkslerret som skal henge i taket. Fra gulv til tak måler jeg 2,45cm. Vil jeg klare meg med ett takfeste som bygger ned 13,5cm fra taket + prosjektor og samtidig klare å komme meg inennfor lenshift området i høydejusteringen ?

Takker for svar !

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Johnnygrandis Vis post
    Er godt på vei til å bestille meg en HW-50 men har ett spørsmål jeg lurer på om noen kan hjelpe meg å besvare.
    Kasteavstanden mellom linsen til lerret er ganske nøyaktig 4,22m - lerret er 106" og er ett nedtrekkslerret som skal henge i taket. Fra gulv til tak måler jeg 2,45cm. Vil jeg klare meg med ett takfeste som bygger ned 13,5cm fra taket + prosjektor og samtidig klare å komme meg inennfor lenshift området i høydejusteringen ?

Takker for svar !
    Ja, det hørest ut som det skal gå bra. Det kommer litt an på hvor lavt lerretet ditt er hengt fra taket.

For å svare med hvordan jeg har det: Jeg har 106" tommer på 310cm kasteavtand. PJ festet er Chief MFG basic feste pluss takfeste og 7,6cm stang. Da kommer jeg 30cm ned fra tak til senter HW50 linse. Lerretet henger 45 cm fra tak. Det gikk fint mhp lensshift.

Jeg har et regneark som jeg lagde for anledningen, men det går visst ikke å dele det her på forumet. Se her for samme diskusjon: http://avforum.no/forum/showthread.p...=1#post1965106
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dem opplyser i manualen at maks vertikal lens-shift skal være på ca 70% av billdets høyde.
    dimensjonene på et 106" bilde (16:9?) tar jeg herfra http://www.displaywars.com/269,24-ce...-106-inch-16x9
    Dette blir da slik jeg ser på problem stillingen, men jeg tar selvsagt forbehold om at jeg kan ta feil på alle eller ingen punkter :P

Høyden på bilde her da blir 132cm.

Man skulle da enkelt kunne finne hvor mange cm man kan justere, 132*0.7=92.4cm
    Dette er da maks hva du kan flytte center av bildet, om du f.eks skal ha toppen må du trekke fra på 66cm så toppen av bildet vil maks være ca 26cm under linse senter.

Om du f.eks satte opp et feste med en stang så projektoren henger ca 2m fra gulvet så vil jeg tro det hele går bra, men for all del, finn ut hvor høyt du vil ha lerretet, personlig så synes jeg at det kan bli litt høyt om man har det mye mer enn 50cm fra gulvet, om man sitter lenger unna går det kanskje bedre og ha det høyere.

Men om jeg tar utgangs punkt i dette, (går nå utifra at 2.45cm egentlig var meter)
    132cm+50cm=182cm
    245cm-182cm=63cm

Om feste bygger 13cm og ifølge manualen til hw50 (som kan lastes ned fra sony sine sider) så er det ca 9cm fra bunn av projektor til linse senter så totalt ca 22cm
    66cm-22cm=44cm

og med 44-26=18cm så vil mest sannsynlig projektoren trenge og henge minst 18cm lavere.

Siden du har såpass høyt tak så hadde jeg klint til og satt på en forlenger om mulig på godt og vel 30cm f.eks da vil de fleste ikke ha noe problem med og gå under, men skal gå ann og plugge i en kabel uten og finne stige.

Dette er som nevnt bare teoretisk roting fra min side, jeg har enda ikke noen hw50\55 og teste med :P

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller sagt på en annen måte:

Med takfeste som bygger 13,5cm i taket, må 106" lerretet ditt henge slik at bildet begynner maksimalt 50cm ned fra taket (og 62cm fra gulvet)

Utregning:

• Y max (som er maks høyde PJ kan sitte over senter av bildet) = -0,1598*0+0,88414*106" = 93,7cm
    • H bilde (ved 16:19) ved 106" = 132cm
    • PJ kan da maks sitte -132/2 + 93,7 cm over bildet = 27,7cm
    • Senter HW50 til festet er 9,4cm + takfestet 13,5cm gir = 22,9cm
    • Når PJ festes i taket kan bildet ikke være lavere enn 27,7 + 22,9 = 50,6cm
    • Som betyr at fra gulvet må bildet henge høyere enn 245 - 50,6 - 132 = 62,4cm
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må denne henge, eller kan den stå på en hylle bakerst i rommet?

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle Vis post
    Må denne henge, eller kan den stå på en hylle bakerst i rommet?
    Begge går fint.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    656
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar gutter !

Har akkurat kjørt en test med HW-50`en og den fungerer helt gull både på kasteavstand OG lenshift høyden. Dette er min første PJ så spenningen var stor hvordan bilde skulle bli sett opp mot min ST-50 Panasonic Plasma TV (som forøvrig henger ned bak lerretet)
    Må bare raskt konkludere at Sonyen parkerer Plasmaen på alle punkter selv med ett nesten dobbelt så stort bilde (106")
    Forøvrig har jeg noen spørsmål som kanskje noen kan svare på:

1. Siden jeg kjøpte en demomodell hos Klubben så ser jeg at Keystone står på -9 i cinema modus, er dette deafault eller er det 0 som er riktig ?

2. 3-D hopper inn og ut hele tiden - PJ henger i taket og står ca 1-1,5 meter ifra sofaen/hode. Den kommer inn og hopper ut men det ser ut som det hjelper litt å bikke hodet bakover men så mister den signalet. Er det en ermitter/forsterker som må til montro.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,732
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Johnnygrandis Vis post
    Takk for svar gutter !

Har akkurat kjørt en test med HW-50`en og den fungerer helt gull både på kasteavstand OG lenshift høyden. Dette er min første PJ så spenningen var stor hvordan bilde skulle bli sett opp mot min ST-50 Panasonic Plasma TV (som forøvrig henger ned bak lerretet)
    Må bare raskt konkludere at Sonyen parkerer Plasmaen på alle punkter selv med ett nesten dobbelt så stort bilde (106")
    Forøvrig har jeg noen spørsmål som kanskje noen kan svare på:

1. Siden jeg kjøpte en demomodell hos Klubben så ser jeg at Keystone står på -9 i cinema modus, er dette deafault eller er det 0 som er riktig ?

2. 3-D hopper inn og ut hele tiden - PJ henger i taket og står ca 1-1,5 meter ifra sofaen/hode. Den kommer inn og hopper ut men det ser ut som det hjelper litt å bikke hodet bakover men så mister den signalet. Er det en ermitter/forsterker som må til montro.
    Har svart på noe på mail.

Keystone skal alltid stå på 0.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) 0 er default, og alt annet er "forbudt" !! ;-)

2) Du trenger ekstern emitter. Da blir du også kvitt støyen/knitringen den interne emitteren genererer.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    656
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker Gorm og Andreas - Da blir det ekstern ermitter og keystone 0...

Fantastisk prosjektor dette !!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Ja, det hørest ut som det skal gå bra. Det kommer litt an på hvor lavt lerretet ditt er hengt fra taket.

For å svare med hvordan jeg har det: Jeg har 106" tommer på 310cm kasteavtand. PJ festet er Chief MFG basic feste pluss takfeste og 7,6cm stang. Da kommer jeg 30cm ned fra tak til senter HW50 linse. Lerretet henger 45 cm fra tak. Det gikk fint mhp lensshift.

Jeg har et regneark som jeg lagde for anledningen, men det går visst ikke å dele det her på forumet. Se her for samme diskusjon: http://avforum.no/forum/showthread.p...=1#post1965106
    Greier du altså 106" fra 310cm kasteavstand? Ifølge kalkulatoren på projectorcentral så finner jeg 330cm som minste kasteavstand for å få 106". Jeg har bestilt meg chief takfeste nå og vurderer tw9100 eller hw50. Har i dag et Dreamscreen dynagrey elektrisk lerret på 77", men pga av takhøyde osv så må en eventuell hw50 ubeleilig lavt. Vurderer derfor et 92" tab lerret (også pga veldig synlig struktur på dagens, men lite synlig med min gamle traver tw600 i økomodus), og kalkulatoren sier da minimum kasteavstand på 280cm, men jeg har bare 250-255 cm. Men da dine tall er utenfor kalkulatoren slik jeg ser det, kanskje det vil gå for min del. Har du noe input her? Jeg kan vel ikke har misforstått den enkle kalkulatoren. :-)

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AJ Vis post
    Greier du altså 106" fra 310cm kasteavstand? Ifølge kalkulatoren på projectorcentral så finner jeg 330cm som minste kasteavstand for å få 106". Jeg har bestilt meg chief takfeste nå og vurderer tw9100 eller hw50. Har i dag et Dreamscreen dynagrey elektrisk lerret på 77", men pga av takhøyde osv så må en eventuell hw50 ubeleilig lavt. Vurderer derfor et 92" tab lerret (også pga veldig synlig struktur på dagens, men lite synlig med min gamle traver tw600 i økomodus), og kalkulatoren sier da minimum kasteavstand på 280cm, men jeg har bare 250-255 cm. Men da dine tall er utenfor kalkulatoren slik jeg ser det, kanskje det vil gå for min del. Har du noe input her? Jeg kan vel ikke har misforstått den enkle kalkulatoren. :-)
    Jepp det gikk, selv om både projectorcentral og formlene i manualen sier at det ikke skulle gå. Faktisk med litt margin, så fikk jeg litt overscan også. Jeg skulle egentlig være nødt til å maskere 2 cm på hver side etter kalkulatorene. En av grunnene er at DS 106" rammelerret egentlig har bildeflate på 104".

Jeg er ikke hjemme akkurat nå, men om det er av interesse kan jeg godt kontrollmåle når jeg kommer hjem (på lørdag).

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    656
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Har svart på noe på mail.

Keystone skal alltid stå på 0.

For ikke PM`er så det er tydeligvis noe galt med dette hos meg, uansett så har jeg fått svar på spørsmålet men takk for at du tok deg til til å svare !

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg merket at jeg har noe lysere svartnivå nederst til venstre og øverst til høyre. Ikke mye, men nok til at jeg la merke med det. Er dette normalt?

Min hvite HW50 henger opp ned i tak, har zoom nesten på max og lensshift y (ingen x) nesten til endes.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp det gikk, selv om både projectorcentral og formlene i manualen sier at det ikke skulle gå. Faktisk med litt margin, så fikk jeg litt overscan også. Jeg skulle egentlig være nødt til å maskere 2 cm på hver side etter kalkulatorene. En av grunnene er at DS 106" rammelerret egentlig har bildeflate på 104".

Jeg er ikke hjemme akkurat nå, men om det er av interesse kan jeg godt kontrollmåle når jeg kommer hjem (på lørdag).
    Etter at jeg fant ut at hw50 har inngangene på siden og projektoren kan monteres helt inntil bakvegg (rullegardin foran stor vindu for min del), har jeg foretatt kontrollmåling av tilgjengelig kasteavstand, og 269-270cm er absolutt max. Planlegger da i så fall å skaffe Dreamscreen 92" tab som er nærmere 90-91" i realiteten. Dette krever avstand på 279cm. Da har jeg 9-10cm for lite. Kan det tenkes at det ligger såpass margin i projektoren?
    Dette er sikkert mye forlangt, men har du muligheten til å sjekke om projektoren kan greie 200cm bredde fra 265-270cm kasteavstand? Eller høyde på 112cm. Det har vel samme effekten når jeg tenker meg om. Kanskje ved hjelp av et laken eller pledd eller lignende. Du skal få slippe å rive ned lerretet ditt fra veggen. :-)
    For så vidt greit om flere med denne projektoren kan sjekke minste avstand for å få et bilde på 112-113cm høyde, i tilfellet den ekstra marginen som er bygget inn varierer fra eksemplar til eksemplar.

Angående siste innlegget ditt, så kan det jo tenkes at manglende uniformt bilde kan skyldes at man tyner både lens-shift og zoom til max. I så fall vil det bli et problem for meg også.
    Sist endret av AJ; 10-14-2013 kl 01:56

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AJ Vis post
    Etter at jeg fant ut at hw50 har inngangene på siden og projektoren kan monteres helt inntil bakvegg (rullegardin foran stor vindu for min del), har jeg foretatt kontrollmåling av tilgjengelig kasteavstand, og 269-270cm er absolutt max. Planlegger da i så fall å skaffe Dreamscreen 92" tab som er nærmere 90-91" i realiteten. Dette krever avstand på 279cm. Da har jeg 9-10cm for lite. Kan det tenkes at det ligger såpass margin i projektoren?
    Dette er sikkert mye forlangt, men har du muligheten til å sjekke om projektoren kan greie 200cm bredde fra 265-270cm kasteavstand? Eller høyde på 112cm. Det har vel samme effekten når jeg tenker meg om. Kanskje ved hjelp av et laken eller pledd eller lignende. Du skal få slippe å rive ned lerretet ditt fra veggen. :-)
    For så vidt greit om flere med denne projektoren kan sjekke minste avstand for å få et bilde på 112-113cm høyde, i tilfellet den ekstra marginen som er bygget inn varierer fra eksemplar til eksemplar.

Angående siste innlegget ditt, så kan det jo tenkes at manglende uniformt bilde kan skyldes at man tyner både lens-shift og zoom til max. I så fall vil det bli et problem for meg også.
    Nå har jeg målt. Jeg har 315cm fra linseelement og frem til topp lerret. Merk at toppen av lerretet henger noe lavere enn PJ og dermed er målet 315 inkludert en liten diagonal. Den relle PJ-lerret avstand er derfor noe kortere.

Jeg tok en 2m stav, fant frem til punktet 45 cm foran lerretet (315-45=270) og projiserte det grønne testbildet til HW50. Der ser jeg den ytterste firkanten i bildet dekker målene 81-191cm, altså bildehøyde på 110cm. Dette med så godt som med max zoom. Men jeg justerte ikke fokus og der kan hende man får bittelitt ekstra zoom der.

Alt dette ble gjort med ca og håndholdt presisjon, så det kan være jeg holdt litt skeivt og dermed målte feil. Men som sagt: Det som berget meg var at 106" DS er i realiteten 104". Da gikk det for min del.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg målt. Jeg har 315cm fra linseelement og frem til topp lerret. Merk at toppen av lerretet henger noe lavere enn PJ og dermed er målet 315 inkludert en liten diagonal. Den relle PJ-lerret avstand er derfor noe kortere.

Jeg tok en 2m stav, fant frem til punktet 45 cm foran lerretet (315-45=270) og projiserte det grønne testbildet til HW50. Der ser jeg den ytterste firkanten i bildet dekker målene 81-191cm, altså bildehøyde på 110cm. Dette med så godt som med max zoom. Men jeg justerte ikke fokus og der kan hende man får bittelitt ekstra zoom der.

Alt dette ble gjort med ca og håndholdt presisjon, så det kan være jeg holdt litt skeivt og dermed målte feil. Men som sagt: Det som berget meg var at 106" DS er i realiteten 104". Da gikk det for min del.
    Da ser det ut som det akkurat ikke går for min del. Takk for hjelpa.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    656
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    1) 0 er default, og alt annet er "forbudt" !! ;-)

2) Du trenger ekstern emitter. Da blir du også kvitt støyen/knitringen den interne emitteren genererer.

Ekstern ermitter ordnet opp i problemet hos meg !

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    Har kjøpt denne nå og skal begynne monteringen.
    Er det kvalitetstap på lens-shift? Ser for meg jeg ikke trenger så mye vertikal men mer horisontal. (lengst inn mot hjørnet).
    Om man bruker vertikal lens shift påvirker det hvor mye du kan horisontal shifte og omvendt??
    Takker for alle svar.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, om man bruker maks lens-shift i horisontal\vertikal retning så vil man ha lite til ingen shift i den andre.
    Det er en Octagonisk området hvor lens-shift fungerer og dette er beskrevet og avbildet på side 23 i den engelske manualen jeg har lasta ned fra sony.

Jeg har enda ikke fått testet selv, men høy sjangse for at jeg får den inn døra i dag
    Men etter hva jeg har lest om tester og slikt om det er noen forringelse ved bruk av mye lens shift så er den vel generelt meget lav.

Kort sagt så er vel den ideelle plasseringen med linsa i senter av lerretet, men dette er vel neppe praktiskt oppnåelig for andre enn den usynlige mannen

Om jeg skulle komprimert et sted så hadde jeg prøvd og få projektoren så godt som mulig midt på horiontalen også heller satset på og benytte den vertikale shiften, og minst mulig horisontal.

Side 25 av 44 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •