Panasonic Plasma har gjort meg bortskjemt !

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 46
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Panasonic Plasma har gjort meg bortskjemt !

Jeg har hatt prosjektorer endel år nå. Startet med Benq PB7200 og oppgraderte til Benq W5000 for et par år siden. Har vært fornøyd så langt, men i sommer kom den en Panasonic 55VT50 inn i stuen og jeg må si at det er en helt annen opplevelse å gå ned i kjellerstua og se den blasse prosjektoren.
    Svart er mer eller mindre grått, og bildet har ikke den skarpheten som jeg finner igjen på plasmaen.

Nå har jeg ikke kalibrert prosjektoren på en stund - gjorde noen amatørmessige forsøk da den kom i hus så det er mulig det er noe å hente.
    Lyskontroll er det ikke så mye å si på heller, selv om det ikke er batcave heller.

Da lurer jeg rett og slett på om det er noe håp ? Vil det være noe særlig å hente på ytterligere kalibrering av W5000 ?
    Vil nyere prosjektorer være mye bedre enn W5000 spesielt mtp sortnivå ? Eller må jeg bare anse meg selv som "ødelagt" og heller vente til 100" plasma kommer ned i pris :-D

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir vel litt "urettferdig" å sammenlikne TV-apparatet med markedets høysete kontrast (og beste sortnivå), med en "avdanket" projektor som hverken har god kontrast eller sortnivå. ;-)

Når det gjelder farge-gjengivelsen, har du nok mye å gå på når det gjelder kalibrering. Men å endre på det faktum at W5000 kun har en grunnkontrast rett i overkant 1000:1, er ikke mulig via kalibrering.
    Du kan jo få virkelig heftige projektorer, om du legger samme sum på bordet som da du kjøpte VT50

EDIT: korrigert skrivefeil
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fayed
    Jeg har hatt prosjektorer endel år nå. Startet med Benq PB7200 og oppgraderte til Benq W5000 for et par år siden. Har vært fornøyd så langt, men i sommer kom den en Panasonic 55VT50 inn i stuen og jeg må si at det er en helt annen opplevelse å gå ned i kjellerstua og se den blasse prosjektoren.
    Svart er mer eller mindre grått, og bildet har ikke den skarpheten som jeg finner igjen på plasmaen.

Nå har jeg ikke kalibrert prosjektoren på en stund - gjorde noen amatørmessige forsøk da den kom i hus så det er mulig det er noe å hente.
    Lyskontroll er det ikke så mye å si på heller, selv om det ikke er batcave heller.

Da lurer jeg rett og slett på om det er noe håp ? Vil det være noe særlig å hente på ytterligere kalibrering av W5000 ?
    Vil nyere prosjektorer være mye bedre enn W5000 spesielt mtp sortnivå ? Eller må jeg bare anse meg selv som "ødelagt" og heller vente til 100" plasma kommer ned i pris :-D
    Min w5000 er syyyyyyyylskarp

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett 100" projektor-løsninger som jeg syntes gir nær plasmafølelse. Men da med DNP-lerret og prosjektorer i klasse med HW-30 og opp.

Ingen spesielt billig løsning altså, men på en annen side ikke mer enn enkelte flatskjermer på markedet.

100" flatskjerm....Har lest om de som sliter med å få Sharp sin 80" inn. Blir vel omtrent som å prøve å få en død elefant inn i huset.... :neutral:

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Har sett 100" projektor-løsninger som jeg syntes gir nær plasmafølelse. Men da med DNP-lerret og prosjektorer i klasse med HW-30 og opp.

Ingen spesielt billig løsning altså, men på en annen side ikke mer enn enkelte flatskjermer på markedet.

100" flatskjerm....Har lest om de som sliter med å få Sharp sin 80" inn. Blir vel omtrent som å prøve å få en død elefant inn i huset.... :neutral:
    en slank død elefant

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Blir vel litt "urettferdig" å sammenlikne TV-apparatet med markedets høysete kontrast (og beste sortnivå), men en "avdanket" projektor som hverken har god kontrast eller sortnivå. ;-)

Når det gjelder farge-gjengivelsen, har du nok mye å gå på når det gjelder kalibrering. Men å endre på det faktum at W5000 kun har en grunnkontrast rett i overkant 1000:1, er ikke mulig via kalibrering.
    Du kan jo få virkelig heftige projektorer, om du legger samme sum på bordet som da du kjøpte VT50

Gorm, kan du forklare meg hvorfor de fleste som omtaler projektorer eller diskuterer de ikke liker å sammenligne de med flatskjermer? Jeg har for lengst gitt opp å spørre youtube reviews osv om hvordan bildet på projektoren sammenlignes med f.eks 2010, 2011 eller 2012 flatskjermer, de blir rett og slett ikke svart.

Til OP; selvfølgelig har Panasonic VT50 bedre bilde! TVer til samme pris som en projektor vil ALLTID ha MYE bedre bilde. Tenk deg en 100" TV som koster kun 10 000 kroner? den må da ha et bilde som ser ut som noe fra 70 tallet. Bare se pris forskjellen mellom Panasonic 50VT50 og 65VT50. Tenk deg prisen på en 80VT50, 95VT50, 110VT50 osv. Det hadde blitt flere hundre tusen.

Skal du da sammenligne bildekvaliteten på en projektor med en 50" VT50, så kan du ikke bruke 15-16 lapper på projektoren, du må ut med mye, mye mer.

Verdens dyreste forbruker TV koster vel ikke mer en 30-40 lapper, men verdens dyreste forbruker projektor er sikkert Sony VW1000ES som koster $25,000 i USA. På proff-markedet får man projektorer til langt over en million. Men de er laget for skjermer som måles i meter, ikke inches.

Når det er nevnt, kom min Infocus SP8602 ut på markedet i 2010 og kostet 40 lapper, er riktig nok ikke Panasonic VT20 eller Samsung C8000 bilde, men bildet er faktisk veldig bra selv i forhold til 2012 skjermer man finner på expert, til og med i et hvit rom, uten lerret!

Tilbake til Gorm: Er det kanskje fordi, om du skriver om en projektor til la oss si 50 000, og en bruker sier "wow, hvordan er dette bildet i forhold til min VT50?" så er det et ømt spørsmål fordi du/andre "proffe" føler at du skremmer vekk kunder ved å nevne at selv om du punger ut 50 lapper så får du ikke VT50 eller ST50 bilde. For de som har mye peiling, bør man forvente dårligere bilde fra lik priset PJ og TV. Det er helt logisk at en 120" som koster 50 000 ikke vil se like bra ut som en 50" til 25 000, men kanskje ikke alle følger den logikken?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan få en PJ til å lage ett vel så bra eller bedre resultat enn en VT50, men det krever veldig mye mer av omgivelsene. Så når jeg skal oppgradere kjellerstua er jeg i samme båt som fayed, og lurer på om jeg skal vente til 100" TV`ene kommer. Kan ikke være veldig lenge til.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CRT-projektorer og 508XD'en min har gjort meg bortskjemt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @UltimaNoctis
    Det er ikke noe problem å få tak i projektorer som "gruser" likt prisede TV-apparat når man ser på ren bildekvalitet. En godt kalibrert HW30 er i en helt annen klasse enn 65VT50, gitt at rommet er sortmaskert, og lerretet holder ok standard. I tillegg vil du kunne har en bildeflate godt over 100", sett i forhold til den lille 65" skjermen på TV-apparatet. Kikket på 145" 8K plasma i dag, og oppløsningen var selvsagt av en annen verden, men bildedynamikken og fargegjengivelsen var ikke i nærheten av den jeg har i hjemmekinoen. Men som Ballis alt har vært inne på, så er rommet projektoren skal brukes i nøkkelen. I et rom med mye refleksjoner, er det ikke mulig å oppnå skikkelig kontrast på et "normalt" lerret. Da må man gjerne over på lerret som koster mer enn selve projektoren. I slike rom, altså de fleste stuer, vil et TV-apparat ofte være et bedre valg. Spesielt en god TV som også lar seg kalibrere på en skikkelig måte.

Når det gjelder å vente på 100" flatskjerm, så kommer det til å koste mer enn en grei familiebil i overskuelig fremtid. Da kan vi like gjerne vente til OLED film kommer på markedet (uten rammen), og heller kan rulles ut, og tapetseres rett på veggen. I mellomtiden har vi sikkert rukket å slite ut minst et par projektorer ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hva slags bil du kjører men 80" til sharp koster 40k å det er jo ikke så ille. Jeg tror at om 12-24 mnd så koster 100 tommerne det samme. Ikke?

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Gorm, kan du forklare meg hvorfor de fleste som omtaler projektorer eller diskuterer de ikke liker å sammenligne de med flatskjermer? Jeg har for lengst gitt opp å spørre youtube reviews osv om hvordan bildet på projektoren sammenlignes med f.eks 2010, 2011 eller 2012 flatskjermer, de blir rett og slett ikke svart.

Til OP; selvfølgelig har Panasonic VT50 bedre bilde! TVer til samme pris som en projektor vil ALLTID ha MYE bedre bilde. Tenk deg en 100" TV som koster kun 10 000 kroner? den må da ha et bilde som ser ut som noe fra 70 tallet. Bare se pris forskjellen mellom Panasonic 50VT50 og 65VT50. Tenk deg prisen på en 80VT50, 95VT50, 110VT50 osv. Det hadde blitt flere hundre tusen.

Skal du da sammenligne bildekvaliteten på en projektor med en 50" VT50, så kan du ikke bruke 15-16 lapper på projektoren, du må ut med mye, mye mer.

Verdens dyreste forbruker TV koster vel ikke mer en 30-40 lapper, men verdens dyreste forbruker projektor er sikkert Sony VW1000ES som koster $25,000 i USA. På proff-markedet får man projektorer til langt over en million. Men de er laget for skjermer som måles i meter, ikke inches.

Når det er nevnt, kom min Infocus SP8602 ut på markedet i 2010 og kostet 40 lapper, er riktig nok ikke Panasonic VT20 eller Samsung C8000 bilde, men bildet er faktisk veldig bra selv i forhold til 2012 skjermer man finner på expert, til og med i et hvit rom, uten lerret!

Tilbake til Gorm: Er det kanskje fordi, om du skriver om en projektor til la oss si 50 000, og en bruker sier "wow, hvordan er dette bildet i forhold til min VT50?" så er det et ømt spørsmål fordi du/andre "proffe" føler at du skremmer vekk kunder ved å nevne at selv om du punger ut 50 lapper så får du ikke VT50 eller ST50 bilde. For de som har mye peiling, bør man forvente dårligere bilde fra lik priset PJ og TV. Det er helt logisk at en 120" som koster 50 000 ikke vil se like bra ut som en 50" til 25 000, men kanskje ikke alle følger den logikken?
    Som Gorm sier over her er bildet på projektorer fra HW30 klassen og opp mye bedre enn f.eks Panasonic VT50 gitt at rommet du plasserer projektoren i er optimalt. Jeg har testet mange projektorer i denne klassen og min kalibrerte VT30 er ikke i nærheten syns jeg.

Og du skriver at Sony VW1000ES er den dyreste forbruker projektoren på markedet, det er langt fra sant. Det finnes projektorer fra Italienske Sim2 som er mye dyrere (opp til 500000,- +), men om de er noe bedre vet ikke jeg da jeg aldri har sett en Sim2 High End projektor...:wink:

Og det jeg kan si med sikkerhet er at det finnes ingen proff PJ som kan produsere like bra bilde som f.eks VW1000ES.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    80" til Sharp har ikke et spesielt bra bilde da. Stort? Ja. Bra? Nei.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke sett den. Poenget var strengt tatt at prisene er i fritt fall på store tv'r. Kvaliteten blir jo stort sett bedre og bedre så om akkurat denne modellen er dårlig er det vel likevel gode muligheter innenfor det perspektivet jeg nevnte?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    80" Sharp er ikke dårlig, men ikke spesielt bra. Flere punkter den faller igjennom på, både kontrast, panoreringer, fargebalanse etc. Men når det er sagt, så er det MYE tv for 40laken

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @UltimaNoctis
    Det er ikke noe problem å få tak i projektorer som "gruser" likt prisede TV-apparat når man ser på ren bildekvalitet. En godt kalibrert HW30 er i en helt annen klasse enn 65VT50, gitt at rommet er sortmaskert, og lerretet holder ok standard. I tillegg vil du kunne har en bildeflate godt over 100", sett i forhold til den lille 65" skjermen på TV-apparatet. Kikket på 145" 8K plasma i dag, og oppløsningen var selvsagt av en annen verden, men bildedynamikken og fargegjengivelsen var ikke i nærheten av den jeg har i hjemmekinoen. Men som Ballis alt har vært inne på, så er rommet projektoren skal brukes i nøkkelen. I et rom med mye refleksjoner, er det ikke mulig å oppnå skikkelig kontrast på et "normalt" lerret. Da må man gjerne over på lerret som koster mer enn selve projektoren. I slike rom, altså de fleste stuer, vil et TV-apparat ofte være et bedre valg. Spesielt en god TV som også lar seg kalibrere på en skikkelig måte.
    Da skjønner jeg i hvert fall ikke hvorfor anmeldere ikke liker å sammenligne TVer og projektorer! Det er ikke alle som får se projektorer, til og med som er veldig interessert i dette emne føler at jeg ikke har sett nok projektorer, det blir bare det man finner på hifi klubben (omtrent INGENTING, noe Optoma og noen BenQ modeller). Det finnes ikke nok butikker som har projektorer i et demo rom. Grunnen til at jeg er litt små opptatt av TV vs PJ er nettopp fordi jeg har sett omtrent alt som er å sees av TVer, og gir meg en god referanse om anmelder sier..
    "Sony V1000ES er noe av det beste jeg har sett, minner nærmest om Kuro"
    "dynamikken i Epson TW9000 er veldig god, og ligner på den vi finner i årets Samsung plasma skjermer" osv.. det var noen eksempler. Så ola nordmann som skal kjøpe seg en PJ fra en butikk som ikke har demo rom kan i hvert fall ha noe å sammenligne PJen med. Er ikke så lett å vite hva man kan forvente ut i fra ANSI lumens og ANSI kontrast

Men dæven du, en HW30 på et helt annet nivå enn VT50? Trodde man måtte langt over 100 lappen for å i det hele tatt håpe om å matche en Panasonic plasma.

Har du noen gang hatt en Infocus SP8602? om du har det, hvordan var bildet i forhold til relevante konkurrenter fra Sony, JVC og Epson? Har som sagt en på hvit vegg i hvitt rom uten lerret (skal flytte om ikke lenge) og bilde er fantastisk, lurer på hvor mye bedre et sort maskert rom og lerret + Gorm(©) kalibrering kan bli

Når det gjelder å vente på 100" flatskjerm, så kommer det til å koste mer enn en grei familiebil i overskuelig fremtid. Da kan vi like gjerne vente til OLED film kommer på markedet (uten rammen), og heller kan rulles ut, og tapetseres rett på veggen. I mellomtiden har vi sikkert rukket å slite ut minst et par projektorer ;-)

Moderator EDIT: Fikset formatering i quote

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    80" til Sharp har ikke et spesielt bra bilde da. Stort? Ja. Bra? Nei.

Snakk om denne skjermen, dette minner meg om en latterlig opplevelse jeg hadde med noen kompiser for noen måneder siden.

Vi dor til Nordby i Sverige, gutta har ikke helt samme smak som meg, de var mest opptatt av klesbutikker, parfymer og andre mote dil-dal men jeg klarte å overtale de til å ta en tur på elgiganten.

Vi gikk rundt og så på noen TVer, og da kom vi til 80 tommern til Sharp, og der sto det en mann og trykka på noe knapper og noen greier. Jeg husker ikke helt hvordan vi begynte å prate men det virket som han hadde tenkt å kjøpe seg denne 80 tommern. Da kom en av venna mine ut og nevnte at jeg har en 100 tommer. Mannen fikk helt sjokk "100 tommer!?!" og i det jeg skulle svare, "ja, en 100 tommers projek..." begynte han bare å le. "projektor, det er bare noe dritt uansett hvor mye penger mann bruker får du aldri et bra bilde"
    "100 tommer med søppel" det gjorde meg litt sint, jeg sa han har aldri sett en bra projektor i sitt liv, da sa han bare på en arrogant måte " jeg er faktisk landets største importør av projektorer" eller noe lignende, jeg fikk hørt helt hva han sa før alle venna mine heia og sa at det ikke var vits å krangle mer, så gikk han videre og kjøpte vel seg en 80" sharp. Så sinna ang. TV tema har jeg vel aldri blitt før!!! Så Gorm vet ikke hva han prater om, denne mannen er tydeligvis norges største importør av projektorer, og alle sammen har bare møkka kvalitet!!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen gang hatt en Infocus SP8602? om du har det, hvordan var bildet i forhold til relevante konkurrenter fra Sony, JVC og Epson? Har som sagt en på hvit vegg i hvitt rom uten lerret (skal flytte om ikke lenge) og bilde er fantastisk, lurer på hvor mye bedre et sort maskert rom og lerret + Gorm(©) kalibrering kan bli
    Har kalibrert mange 8602. Denne projektoren er egentlig bare en eneste styrke, og det er ANSI-kontrast. Det vil si spennet mellom sort og hvitt, i en scene som inneholder mye lys. Dette er noe du aldri får nye godt av, all den tid rommet ditt ikke tillater mer enn drøyt en tiendedel av dynamikken projektoren kan klare i et sortmaskert rom.
    Ellers er 8602 ikke spesielt kalibreringsvillig. Den får aldri helt lineær gråskala, det er ikke mulig å sette opp en god gamma-tracking, og sortnivået er heller grått.
    Sett opp mot TW9000, HW30 og X30, vil jeg påstå du vil bli svært overrasket over hvor forbigått DLP-teknologien er blitt.

Og for å kommentere siste innlegget ditt; jeg hverken selger eller importerer projektorer ;-)
    Men mannen du snakket med kan ha helt rett, sett i fra sitt ståsted. Hvis han skal benytte dette i en stue med hvite vegger/tak, så blir projektorløsningen "bare dritt".
    Noe man lærer seg med årene, er å tolke folks uttalelser ut i fra deres ståsted. Så lenge du ikke har spurt ham om hvordan hjemmekinoen/stuen hans ser ut, så har du jo ikke noe å diskutere. Dere unge gutta har en tendens til bare se verden fra deres egen nesetipp ;-) ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kalibrert mange 8602. Denne projektoren er egentlig bare en eneste styrke, og det er ANSI-kontrast. Det vil si spennet mellom sort og hvitt, i en scene som inneholder mye lys. Dette er noe du aldri får nye godt av, all den tid rommet ditt ikke tillater mer enn drøyt en tiendedel av dynamikken projektoren kan klare i et sortmaskert rom.
    Ellers er 8602 ikke spesielt kalibreringsvillig. Den får aldri helt lineær gråskala, det er ikke mulig å sette opp en god gamma-tracking, og sortnivået er heller grått.
    Sett opp mot TW9000, HW30 og X30, vil jeg påstå du vil bli svært overrasket over hvor forbigått DLP-teknologien er blitt.

Og for å kommentere siste innlegget ditt; jeg hverken selger eller importerer projektorer ;-)
    Men mannen du snakket med kan ha helt rett, sett i fra sitt ståsted. Hvis han skal benytte dette i en stue med hvite vegger/tak, så blir projektorløsningen "bare dritt".
    Noe man lærer seg med årene, er å tolke folks uttalelser ut i fra deres ståsted. Så lenge du ikke har spurt ham om hvordan hjemmekinoen/stuen hans ser ut, så har du jo ikke noe å diskutere. Dere unge gutta har en tendens til bare se verden fra deres egen nesetipp ;-) ;-)
    1) en tiendel av dynamikken? Gleder meg til 10 ganger bedre dynamikk når jeg får ordentlig rom!
    2) Påstår du at Infocus 8602 ikke er en bra projektor? Hvis det er det du mener, er påstanden ut i fra lanserings prisen på drøye 40 000 kroner / 5000 usd eller 3000 pund eller utifra den prisen som avshop tømte lagret med, altså prisen jeg betalte; 11 000 kroner? Jeg har ikke like mye peiling på PJ som jeg har med TVer, men har dog sett alt som HFK har å tilby og mener at min Infocus SP8602, selv i hvit rom er på nivå med nye Optoma HD80 serier til drøyt 15-20 lapper, noe som er en god del lavere en MSRP til Infocus SP8602, men mye høyere en det jeg fikk min for. Konkurrentene til min Infocus er nemlig ikke HW30, JVC X-30, Epson TW9000W, men TW6000, HW15, Optoma HD33 osv. Håper ikke at den eneste styrken den har i forhold til dagens 10-12 000 kroners PJ er ANSI kontrast som du sier.

3) ville heller brukt Infocus SP8602 til 11 000 i mitt hvite rom enn den 80" sharpen til mange ganger prisen. Dessuten, finnes det ikke løsninger innen lerret, sånne som et laget for dagslys men koster MANGE tusen?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Som Gorm sier over her er bildet på projektorer fra HW30 klassen og opp mye bedre enn f.eks Panasonic VT50 gitt at rommet du plasserer projektoren i er optimalt. Jeg har testet mange projektorer i denne klassen og min kalibrerte VT30 er ikke i nærheten syns jeg.

Og du skriver at Sony VW1000ES er den dyreste forbruker projektoren på markedet, det er langt fra sant. Det finnes projektorer fra Italienske Sim2 som er mye dyrere (opp til 500000,- +), men om de er noe bedre vet ikke jeg da jeg aldri har sett en Sim2 High End projektor...:wink:

Og det jeg kan si med sikkerhet er at det finnes ingen proff PJ som kan produsere like bra bilde som f.eks VW1000ES.

Stemmer det, jeg glemte SIM 2. Trodde ikke de ble dyrere enn 200 - 300 tusen da.. :grin: Du sier ingen proff PJ kan prosudere like bra bilde som VW1000ES? Det tror jeg neppe på. Ser lett for meg at VW1000ES er bedre enn SIM2 og alt annet for det private, men kan UMULIG være bedre enn Sony R220, SRX T420, S110, JVC 8KHD, RED 6KHD (eller var hadde de 8KHD de også) Merdian 810 osv.. de der koster mer i dollar enn VW1000ES gjør i kroner! Nå har de 10 000 ANSI lumens og opp i mot 26 000 så det er nok ment for litt større enn 129".. men siden de er så dyre burde de vel også produsere et bedre bilde?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) en tiendel av dynamikken? Gleder meg til 10 ganger bedre dynamikk når jeg får ordentlig rom!
    2) Påstår du at Infocus 8602 ikke er en bra projektor? Hvis det er det du mener, er påstanden ut i fra lanserings prisen på drøye 40 000 kroner / 5000 usd eller 3000 pund eller utifra den prisen som avshop tømte lagret med, altså prisen jeg betalte; 11 000 kroner? Jeg har ikke like mye peiling på PJ som jeg har med TVer, men har dog sett alt som HFK har å tilby og mener at min Infocus SP8602, selv i hvit rom er på nivå med nye Optoma HD80 serier til drøyt 15-20 lapper, noe som er en god del lavere en MSRP til Infocus SP8602, men mye høyere en det jeg fikk min for. Konkurrentene til min Infocus er nemlig ikke HW30, JVC X-30, Epson TW9000W, men TW6000, HW15, Optoma HD33 osv. Håper ikke at den eneste styrken den har i forhold til dagens 10-12 000 kroners PJ er ANSI kontrast som du sier.

3) ville heller brukt Infocus SP8602 til 11 000 i mitt hvite rom enn den 80" sharpen til mange ganger prisen. Dessuten, finnes det ikke løsninger innen lerret, sånne som et laget for dagslys men koster MANGE tusen?
    1. Bare gled deg

2. Nei, påstår ikke at 8602 er en dårlig projektor. Sier bare at den har en virkelig god egenskap, og den nyter du bare marginale goder av. Sammenliknet med de andre DLP-ene på markedet, er 8602 en veldig god projektor. Men så er også DLP som sådan, blitt rimelig "utdatert" i forhold til LCoS og LCD. Alt er selvsagt avhengig av bruksområdet. En HW30 vil for eksempel ikke gjøre en spesielt god figur i det lyse rommet ditt, mens en TW9000 vil være helt overlegen. Om de konkurrerer i samme prisklasse er vel gjenstand for diskusjon. Det kommer an på tidsaspektet. 8602 kostet mer enn de andre noensinne har kostet, og de andre er fortsatt "nyheter", som vil falle ytterligere i pris.

3. Sharp LCD er absolutt ikke førstevalget mitt, så den kan jeg forstå.
    Lerret finnes, f.eks DNP Supernova 08-85. Ulempen er selvsagt at det koster mer en dobbelt så mye som du ga for projektoren din. På et Supernova ville du fått tilbake mye av den ANSI-kontrasten rommet ditt spiser i dag.

Stemmer det, jeg glemte SIM 2. Trodde ikke de ble dyrere enn 200 - 300 tusen da.. :grin: Du sier ingen proff PJ kan prosudere like bra bilde som VW1000ES? Det tror jeg neppe på. Ser lett for meg at VW1000ES er bedre enn SIM2 og alt annet for det private, men kan UMULIG være bedre enn Sony R220, SRX T420, S110, JVC 8KHD, RED 6KHD (eller var hadde de 8KHD de også) Merdian 810 osv.. de der koster mer i dollar enn VW1000ES gjør i kroner! Nå har de 10 000 ANSI lumens og opp i mot 26 000 så det er nok ment for litt større enn 129".. men siden de er så dyre burde de vel også produsere et bedre bilde?

Nei det gjør de ikke. De produserer en mye bedre bilde på 10 meter bredt lerret, enn det VW1000 ville gjort. Det er det eneste. Ser vi bort i fra størrelsen, så er VW1000 totalt overlegen på generell bildekvalitet. Det enorme lysutbyttet i de proff-projektorene du nevner, er også årsaken til at de ikke har en tiendedel av dynamikken og kontrasten VW1000 kan levere.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •