Skal kjøpe meg projektor + rammelerret for første gang. Trenger hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 55
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal kjøpe meg projektor + rammelerret for første gang. Trenger hjelp!

Heisann!

Kan begynne med at jeg hørte om dette forumet her for en stund siden, og har i det siste fulgt med på mange poster og ser at mange av dere har peiling på dette Jeg kan ikke si med meg selv at jeg har like god peiling nei..

Skal kjøpe projektor + rammelerret. Så jeg trenger hjelp til hva som passer best hos meg.

Veggene er hvite matte, taket er gips: hvitmalt matt. Sofaen er ca 4 meter fra veggen der lerretet skal henge. Med andre ord et ganske fint og stort rom til å ha en kino. Veggen der lerretet henger er 4 meter bred, lengde fra lerretsveggen til vegg bak sofa er ca 5-6 meter, høyde til taket er 213cm. Så rommet er 4x5 meter stort. Er et par vinduer med persienner på.

Mitt budsjett er 15-18k inkludert lerret.

Så det jeg trenger hjelp til er størrelse og merke på lerret, valg av projektor. 3D er ikke et must. Sett alt i 2D frem til nå på tv, og dessuten synes jeg 2d er bedre or mindre anstrengende.

Håper på gode svar

Mvh, Razon

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du sikker på valget av projektor og lerret i et så lyst rom? Med hvite vegger og tak, får du ufattelig mye bedre bildedynamikk via en stor TV.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razon91
    Heisann!

Kan begynne med at jeg hørte om dette forumet her for en stund siden, og har i det siste fulgt med på mange poster og ser at mange av dere har peiling på dette Jeg kan ikke si med meg selv at jeg har like god peiling nei..

Skal kjøpe projektor + rammelerret. Så jeg trenger hjelp til hva som passer best hos meg.

Veggene er hvite matte, taket er gips: hvitmalt matt. Sofaen er ca 4 meter fra veggen der lerretet skal henge. Med andre ord et ganske fint og stort rom til å ha en kino. Veggen der lerretet henger er 4 meter bred, lengde fra lerretsveggen til vegg bak sofa er ca 5-6 meter, høyde til taket er 213cm. Så rommet er 4x5 meter stort. Er et par vinduer med persienner på.

Mitt budsjett er 15-18k inkludert lerret.

Så det jeg trenger hjelp til er størrelse og merke på lerret, valg av projektor. 3D er ikke et must. Sett alt i 2D frem til nå på tv, og dessuten synes jeg 2d er bedre or mindre anstrengende.

Håper på gode svar

Mvh, Razon
    Bruk grått lerret og sørg for god lyskontroll. Jeg har ganske lyse vegger og tak, men dynamikk/farger/kontrast er null problem. Seriøst. Det er mye bedre bilde av projektoren på loftet enn av tven i stuen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Er du sikker på valget av projektor og lerret i et så lyst rom? Med hvite vegger og tak, får du ufattelig mye bedre bildedynamikk via en stor TV.
    Ja, jeg er veldig sikker på projektor. Har drømt om det hele livet hehe.

Jeg skal skaffe meg svarte rullegardiner som burde stenge alt lys ute. Skal også male veggen mørkegrå, den lerretet skal være på

Noen tips til projektor og lerret? Hvilken gain etc. Har forresten sjekket at jeg ikke er følsom for regnbue-effekten

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde IKKE kjøpt projektor med så mye lyse områder i rommet.

Skjønner du vil ha stort bilde men du vil ikke få et resultat du vil bli fornøyd med i det lange løp.

Mal rommet eller vurder heller en stor tv er mitt råd.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av en eller annen grunn er Panasonic TX-P65ST50 veldig rimelig hos Komplett nå.
    Strekker jo budsjettet ditt, men veldig mye for pengene.
    Stod også mellom å velge tv og projektor i fjor og pga hvite vegger og tak, så ble det en tv på meg.
    Hos foreldra er det projektor i kjellerstua og bare der, som er mye mørkere enn hos meg, så er det mye refleksjoner osv. pga lyse vegger og tak.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _LarZen_
    Jeg hadde IKKE kjøpt projektor med så mye lyse områder i rommet.

Skjønner du vil ha stort bilde men du vil ikke få et resultat du vil bli fornøyd med i det lange løp.

Mal rommet eller vurder heller en stor tv er mitt råd.

Ser bare film når det er mørkt ute. Blir bilde så forferdelig med en mørkegrå vegg bak lerretet og resten av veggene lyse? Jeg har som sagt ikke hatt projektor før, så jeg blir nok mest sannsynlig fornøyd tror jeg. Og lyset fra vinduene går det fint an å kontrollere med mørke gardiner/lystette gardiner.

Eller er jeg helt på bærtur?

Newcomer fred_stian sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bare film når det er mørkt ute. Blir bilde så forferdelig med en mørkegrå vegg bak lerretet og resten av veggene lyse? Jeg har som sagt ikke hatt projektor før, så jeg blir nok mest sannsynlig fornøyd tror jeg. Og lyset fra vinduene går det fint an å kontrollere med mørke gardiner/lystette gardiner.

Dette er jeg litt spent på!
    Jeg har riktignok en gammel 720p projektor, grått lerret, hvite vegger og tak med rullgardin foran vinduer i dag og er ikke helt fornøyd, så jeg lurer på å skaffe meg ny projektor og lurer da på "hvor mye" man burde mørklegge? Vegg foran? Bak? Sidene? Alt?!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går det an å få til noe som kan bli bra for projektor her?

Panel på høyre siden, der tven står atm skal veggen males mørkegrå. Til venstre er det åpent bort til noen hvite vegger. Fra panele i høyre i bildet til veggene til venstre som ikke ses på bildet er det ca 7 meter.

ImageShack® - Online Photo and Video Hosting

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er ikke lyset utenfra som er problemet ditt, det er de lyse veggene i rommet, altså refleksjoner. Veggen bak lerretet er faktisk den eneste du ikke renger å maskere. Om du gjør denne svart, så vil de ikke innvirke positivt i det hele tatt, så lenge resten av rommet er hvitt. Veggene du bør maskere, er bakerst i rommet, sideveggene og taket.
    Å male veggen bak lerretet, og ikke resten, vil faktisk innvirke negativt. Dette fordi du får en mørkere referanse for sort (i synsfeltet mens du ser film) enn den du har mulighet til å oppnå på lerretet. Det er faktisk en bedre ide å sette på lys på veggen bak lerretet, for på den måten å skape en illusjon om godt sortnivå på lerretet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke lyset utenfra som er problemet ditt, det er de lyse veggene i rommet, altså refleksjoner. Veggen bak lerretet er faktisk den eneste du ikke renger å maskere. Om du gjør denne svart, så vil de ikke innvirke positivt i det hele tatt, så lenge resten av rommet er hvitt. Veggene du bør maskere, er bakerst i rommet, sideveggene og taket.
    Å male veggen bak lerretet, og ikke resten, vil faktisk innvirke negativt. Dette fordi du får en mørkere referanse for sort (i synsfeltet mens du ser film) enn den du har mulighet til å oppnå på lerretet. Det er faktisk en bedre ide å sette på lys på veggen bak lerretet, for på den måten å skape en illusjon om godt sortnivå på lerretet.
    Tusen takk for svar!

I see :/

Veggene bak i rommet og høyre vegg er malt et strøk med panel hvit. Hjelper dette litt eller er det helt forferdelig med panel?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei..
    Ca samme problemet som her du ser jeg. - og like før jeg skulle trykke "bestill" så jeg denne tråden, så da måtte je "retenke" litt. "Problemet" mitt er beskrevet her: http://avforum.no/forum/digitale-pro...tw9000-vs.html Så kanskje burde man kjørt på med TV? - næh, prøver meg å slenge ut masse penger og prøver meg - tror jeg...
    Eller??

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sufix
    Hei..
    Ca samme problemet som her du ser jeg. - og like før jeg skulle trykke "bestill" så jeg denne tråden, så da måtte je "retenke" litt. "Problemet" mitt er beskrevet her: http://avforum.no/forum/digitale-pro...tw9000-vs.html Så kanskje burde man kjørt på med TV? - næh, prøver meg å slenge ut masse penger og prøver meg - tror jeg...
    Eller??
    Hehe, jeg forstår. Jeg tenker at jeg nok er langt fra så kravstor som andre med dedikerte kinorom etc. Tenker om en klarer å stenge alt lys ute så får man vel opp et stort og ok+ bilde på et grått rammelerret. Men jeg vet ikke... Om jeg må gå for tv så drøyer jeg hele greia og drømmen knuses.. :P

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke rommet males i en mørkere farge før du kjøper projektor?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Veggene bak i rommet og høyre vegg er malt et strøk med panel hvit. Hjelper dette litt eller er det helt forferdelig med panel?

Panel reflekterer mindre lys enn hvitmalt vegg, så det er selvsagt et noe bedre utgangspunkt. En helmatt gråtone er selvsagt enda bedre ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Kan ikke rommet males i en mørkere farge før du kjøper projektor?
    Har fått lov av parents å male veggen bak lerretet mørkegrå. Men panelen vil de isåfall bare male hvitere, så da tenker jeg det er bedre å ha panelen slik den er sånn den ikke bli lysere.

Også er jo venstre veggen ca 7 meter ifra panelen på venstre side, vil den ikke da reflektere mindre lys ettersom den er såpass langt ifra. Veggen bak sofa er også panel btw.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panel reflekterer mindre lys enn hvitmalt vegg, så det er selvsagt et noe bedre utgangspunkt. En helmatt gråtone er selvsagt enda bedre ;-)
    Oki bra. Foreldre vil ikke at jeg skal male panelen grå eller svart, isåfall bare hvitere... Men veggen bak lerret kan males grå.

Kan i tillegg feste D65 lys bak lerretet.

Kan det funke da?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det er altså gunstig å ha en mørk vegg motsatt fra lerret? Dvs der PJ står?

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med sorte gardiner hengt opp foran og på sidevegger + et mørkt teppe foran. Gardinene kan trekkes fra når man ikke vil se film.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Hva med sorte gardiner hengt opp foran og på sidevegger + et mørkt teppe foran. Gardinene kan trekkes fra når man ikke vil se film.
    Det går veldig fint an ja!

Så over til projektor valg og lerretsvalg.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •