Skal kjøpe meg projektor + rammelerret for første gang. Trenger hjelp! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 55
    Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Razon91
    Ser bare film når det er mørkt ute. Blir bilde så forferdelig med en mørkegrå vegg bak lerretet og resten av veggene lyse? Jeg har som sagt ikke hatt projektor før, så jeg blir nok mest sannsynlig fornøyd tror jeg. Og lyset fra vinduene går det fint an å kontrollere med mørke gardiner/lystette gardiner.

Eller er jeg helt på bærtur?
    Gå heller for lystette persienner, er noe helt annet enn gardiner. Da kan de også velges i lys finish, uten lysgjennomtregning.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut noen av disse tilbudene, da jeg ikke vet hva prisnivå du vil legge deg på..
    Projektorpakker

Husk at GORM er veldig flink og meget streng når det kommer til hvilket rom en PJ skal fungere i. Jeg husker selv hvilken sjelsettende opplevelse det var å få min første projektor og filmene nærmest ramlet inn i stua. 8)

Det som er veldig viktig er at du får PJ profesjonelt kalibrert. Sørg for å ta den kostnaden. Det er den sannsynlig meget verdt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Sjekk ut noen av disse tilbudene, da jeg ikke vet hva prisnivå du vil legge deg på..
    Projektorpakker

Husk at GORM er veldig flink og meget streng når det kommer til hvilket rom en PJ skal fungere i. Jeg husker selv hvilken sjelsettende opplevelse det var å få min første projektor og filmene nærmest ramlet inn i stua. 8)

Det som er veldig viktig er at du får PJ profesjonelt kalibrert. Sørg for å ta den kostnaden. Det er den sannsynlig meget verdt.
    Hehe, det kan nok stemme.

Har bestemt meg for å henge opp mørke store "gardiner" foran veggene. Det bør få bort det meste av reflesjonene. Da er det bare taket som er hvitt igjen og det kan jeg ikke male svart eller dekke til..

Hat et budsjett på ca 15-18k for projektor + lerret til sammen. Vil ha et grått rammelerret med 0,8 gain? Og en projektor som fungerer bra med ok sortnivå. 2D er viktigst. Trenger ikke være en 3D projektor. Sofaen kan befinne seg fra 3-4 meter fra lerretet.

Noen som har innspill på gain, hvilket lerret og hvilken projektor som kan passe i denne prisklassen?

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grått lerret er iallefall et must. det må du ha i det rommet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitteavstand på 3.5-4 meter. Går det an med et 120" lerret da?

Projektorene jeg har sett på er: Mitsubishi HC4000, Epson EH-TW6000, Optoma HD33 & HD23.

Hvilke av disse er best? Reagerer ikke på regnbueeffekten, 3D er ikke nødvendig. Rommer skal være lyskontrollert. Svarte "gardiner" som henges foran veggene. Eneste minus er matt hvitt tak.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått 3 PM siden i går fordi jeg skrev at svartnivå ikke er noe problem selv i lyst rom. En ba om bilde, så da kom jeg på at jeg har et gammelt bilde av Battlefield 1943 kjørt på Benq PE8720 i mitt rom. Matt eggeskall-farge på vegger og tak, eikeparkett, hvit dør bak i rommet og hvit mur på pipen.

På bildet står spottene i taket på, dimmet ned til det laveste. Det er spottene som lyser opp rommet, ikke projektorbildet.

HW30 klarer å vise detaljer i det mørke rommet som er svart på dette bildet. Men som du ser er det ikke krise å kjøre projektor i et rom med lyse farger. Husk dog grått lerret. Og større øl.

By olemt at 2011-08-12

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bardunet
    Så det er altså gunstig å ha en mørk vegg motsatt fra lerret? Dvs der PJ står?

Lyset fra lerretet stråler ut i rommet, inntil det treffer en flate der det igjen reflekteres. Alle flater som kan reflektere dette lyset tilbake mot lerretet igjen, er viktige å maskere. Veggen bak i rommet er jo "verstingen" i så måte.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Lyset fra lerretet stråler ut i rommet, inntil det treffer en flate der det igjen reflekteres. Alle flater som kan reflektere dette lyset tilbake mot lerretet igjen, er viktige å maskere. Veggen bak i rommet er jo "verstingen" i så måte.
    Skjønner. Har bestemt meg for å henge opp gardiner på veggene når jeg komme til å bruke projektor og tett igjen for lys fra vinduer. Så da bør det bli lystett og i tillegg mørke vegger utenom tak.

Har du en projektor og et lerret å anbefale i en prisklasse på 15-18k totalt? 3D er ikke et must.

Er ikke følsom for regnbue effekt da jeg va å så på projektor hos soundgarden for å teste dette(var en Mitsubishi HC4000).

Har sett på disse til nå: Mitsubishi HC4000, Optoma HD33, Epson EH-TW6000. Hvilken ville du anbefalt til meg av disse tre? Om det finnes bedre full HD-projektorer i prisklassen jeg beskriver ovenfor, er det andre kandidater hvor man får bedre 2D bilde enn de tre overnevnte projektorene?

Tusen takk for svar

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olemt
    Har fått 3 PM siden i går fordi jeg skrev at svartnivå ikke er noe problem selv i lyst rom. En ba om bilde, så da kom jeg på at jeg har et gammelt bilde av Battlefield 1943 kjørt på Benq PE8720 i mitt rom. Matt eggeskall-farge på vegger og tak, eikeparkett, hvit dør bak i rommet og hvit mur på pipen.

På bildet står spottene i taket på, dimmet ned til det laveste. Det er spottene som lyser opp rommet, ikke projektorbildet.

HW30 klarer å vise detaljer i det mørke rommet som er svart på dette bildet. Men som du ser er det ikke krise å kjøre projektor i et rom med lyse farger. Husk dog grått lerret. Og større øl.

By olemt at 2011-08-12
    Svartnivået på lerretet er jo omtrent like svart som veggen det henger på.
    Syns det ser ut som det er krise jeg med tanke på svartnivå altså.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare å kikke på rammen rundt lerretet, så ser man fort hvordan det står til med "sortnivået". Med lyst skråtak blir det jo helt ekstremt, og selv på bildet ser man jo hvordan lyse objekter "blør" lysstyrke over i de mørke områdene
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer fred_stian sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du sikker på valget av projektor og lerret i et så lyst rom? Med hvite vegger og tak, får du ufattelig mye bedre bildedynamikk via en stor TV.
    Er det virkelig så ille med lyst tak og vegger?
    Eller er det sammenlignet med den sorte hule på Gardermoen? :-D (Som jeg forsåvidt kunne tenkt meg å se en dag!)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er bakveggen viktigere/like viktig å maskere som taket?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Normalt sett er bakveggen viktigst, med unntak av de tilfeller der sideveggene (eller skråtaket) er veldig tett på lerretet. Jo større avstand det er mellom bakvegg og lerret, jo mindre betydning får den. Har man 7 meter til bakvegg, men under en meter til tak/sidevegg, så ville jeg nok begynt maskeringen nærmest lerretet.
    Det må nesten bli en individuell vurdering i hvert rom, så det var nok tåpelig av meg å si at veggen bak i rommet er "viktigst". I små rom, vil det lønne seg å maskere denne veggen først. Skråtak tett på lerretet er jo helt "drepen" for sortnivået, så her ville jeg ikke vurdert noe annet enn maskering med sort molton eller fløyel.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Normalt sett er bakveggen viktigst, med unntak av de tilfeller der sideveggene (eller skråtaket) er veldig tett på lerretet. Jo større avstand det er mellom bakvegg og lerret, jo mindre betydning får den. Har man 7 meter til bakvegg, men under en meter til tak/sidevegg, så ville jeg nok begynt maskeringen nærmest lerretet.
    Det må nesten bli en individuell vurdering i hvert rom, så det var nok tåpelig av meg å si at veggen bak i rommet er "viktigst". I små rom, vil det lønne seg å maskere denne veggen først. Skråtak tett på lerretet er jo helt "drepen" for sortnivået, så her ville jeg ikke vurdert noe annet enn maskering med sort molton eller fløyel.

Har du projektor og lerret å anbefale til 15-18k totalt?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Optoma HD33, og et passende ramme- eller nedtrekkslerret med grå duk (Dreamscreen, Adeo, Grandview, osv)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Optoma HD33, og et passende ramme- eller nedtrekkslerret med grå duk (Dreamscreen, Adeo, Grandview, osv)
    Det kan virkelig være noe ja! Er Optoma HD33 bedre enn Mitsubishi HC4000?

Dette lerretet?:

Står ikke noe om gain da.. men antar det er 0,8?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at mitsubishi har bedre sortnivå enn HD33.

Referat fra testen av HD33:

"Svartnivået er nøytralt mørkegrått. Ikke samme svartnivå som de beste HD-projektorene i prisklassen, som for eksempel referansen Mitsubishi HC4000."

Men så kan det være optoma HD33 er mye bedre på alt annet?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket av disse lerretene er best?

Ser av Invideo lerretet har 1 i gain. Mens Grandview mest sannsynlig har 0,8 dersom det er det samme som de andre gråe grandview lerretene på andre nettbutikker.

Invideo gain 1,0:

Grandview gain 0,8(?):

Moderator edit: har fjernet noen lenker. Skal du lenke til produkter, så så gjør det mot produsent, ikke mot forhandler.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis Invideo lerretet har 1,0 gain, så hold deg langt unna det. Det betyr i tilfellet at det har positiv gain på rundt 20%, og det betyr "refleks-effekt" (sparcle). Personlig tror jeg nok denne også ligger i området rundt 0,8, i likhet med Adeo lerretene. Invideo er jo strengt tatt Adeo, bare med noe lavere krav til kvalitetskontroll på duken (samme fabrikk). Har hatt flere Adeo lerret selv, og de har gain på rundt 0,8, selv om importøren - litt misforstått - "skryter" på dem høyere gain

HC4000 har nok bedre sortnivå, men til gjengjeld kan HD33 flagge med 3D

Ellers kan du jo vente/spare litt til, og kjøpe HW30 eller TW9000. Da snakker vi sortnivå og kontrast i en helt annen klasse enn både HC4000 og HD33
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis Invideo lerretet har 1,0 gain, så hold deg langt unna det. Det betyr i tilfellet at det har positiv gain på rundt 20%, og det betyr "refleks-effekt" (sparcle). Personlig tror jeg nok denne også ligger i området rundt 0,8, i likhet med Adeo lerretene. Invideo er jo strengt tatt Adeo, bare med noe lavere krav til kvalitetskontroll på duken (samme fabrikk). Har hatt flere Adeo lerret selv, og de har gain på rundt 0,8, selv om importøren - litt misforstått - "skryter" på dem høyere gain

HC4000 har nok bedre sortnivå, men til gjengjeld kan HD33 flagge med 3D

Ellers kan du jo vente/spare litt til, og kjøpe HW30 eller TW9000. Da snakker vi sortnivå og kontrast i en helt annen klasse enn både HC4000 og HD33
    Ja, kan være jeg kan spare til det ja. Jeg blir nok fornøyd med både HC4000 og Optoma HD33. Men nå vet jeg hvordan ståa er og jeg har lært masse på å få svar fra deg og andre i denne tråden Mange takk for svar! Blir et Grandview/Adeo 106" grått rammespent lerret med med 0,8 i gain ihvertfall. Projektor får jeg tenke på et par dager om det er greit me 3D også. Ser det at briller og RF-sender må kjøpes separat, og ettersom man oftest ser film med andre må jeg kjøpe enda flere par med briller separat. Jeg tror ikke jeg trenger 3D ettersom jeg ikke har linser selv, bare briller når jeg ser på film/pc etc. Så da kan kombinasjonen av 3d briller + vanlige briller kanskje bli litt dårlig.

Men dersom jeg legger bort 3D, og bare vil ha en 2D projektor, da ville du anbefalt HC4000 i denne prisklassen?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •