Valg av prosjektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av prosjektor

http://static1.avforum.no/minhjemmek...8200b32fed.jpg

Nærmer meg ferdig med kjelleren min og da må jeg snart kjøpe prosjektor. Noen anbefalinger om hva som vil passe i dette rommet? 120 tommer grått lerret. Har snart brukt to år på rommet ved siden av alle andre prosjekter, så da vil det kanskje lønne seg å vente til høstens nye modeller dukker opp i 20-30 000 kronersklassen?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel heller mindre betydningsfulle "oppgraderinger" produsentene har signalisert foran høsten nyheter, så det er ikke sikkert det er så mye å hente på ventingen.
    Det eneste "sikre", er vel at prisen i mellomklassen spretter tilbake tett oppunder 30K når nyhetene lanseres. Dersom det finnes mange utgående modeller på lager lager rundt om, så er det kanskje mulig å gjøre en god deal? Men generelt er vel produsentene relativt "flinke" til å selge seg tomme før nye modeller introduseres.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det er mest sannsynlig ingen som finner opp kruttet på nytt i år? Da er det vel kanskje sonys hw30 som kanskje vil passe best i mitt rom?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den blir nok fort litt i mørkeste laget på en 120 tommer grå duk. Det fungerer selvsagt fint de første 100 timene, men så synker lysstyrken raskt. Da ville jeg heller siktet mot TW9000. Da kan du bruke øko-modus i starten, og så kjøre på med full spenning på lampen når lysstyrken har tapt seg. UHP lampene taper gjerne en 40-50 prosent lysstyrke i løpet av de første 500-1500 timene.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fulgte også med hvit duk da jeg kjøpte lerretet, så kan eventuelt bytte til den om hw30 er bedre enn tw9000. Hadde ikke sett for meg at rommet ble såpass mørkt da jeg monterte opp duken i januar jeg er helt uerfaren med prosjektorer,, men lagt ned så mye tid på bygginga, så kan ikke skuffe meg selv med å velge "feil" nå...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Den blir nok fort litt i mørkeste laget på en 120 tommer grå duk. Det fungerer selvsagt fint de første 100 timene, men så synker lysstyrken raskt. Da ville jeg heller siktet mot TW9000. Da kan du bruke øko-modus i starten, og så kjøre på med full spenning på lampen når lysstyrken har tapt seg. UHP lampene taper gjerne en 40-50 prosent lysstyrke i løpet av de første 500-1500 timene.
    Tenker du her først og fremst på 3D, eller er du skeptisk til Sony'ens lysstyrke i 2D også? Og hva om rommet hadde vært sortmaskert - ville du da endret anbefalingen?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjelder både 2D og 3D.
    Hvis rommet er nærmest 100% sortmaskert, så endrer forutsetningene seg. Da kan du nemlig velge en hvit duk i stedet, og da ender du opp med rundt 20-30% mer lys på lerretet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det er vel heller mindre betydningsfulle "oppgraderinger" produsentene har signalisert foran høsten nyheter, så det er ikke sikkert det er så mye å hente på ventingen.
    Det eneste "sikre", er vel at prisen i mellomklassen spretter tilbake tett oppunder 30K når nyhetene lanseres. Dersom det finnes mange utgående modeller på lager lager rundt om, så er det kanskje mulig å gjøre en god deal? Men generelt er vel produsentene relativt "flinke" til å selge seg tomme før nye modeller introduseres.
    Kan jo hende at det er tilbud / pris nedsetting i løpet av høsten da :P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •