Offisiell tråd for Action! Model One - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 17 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 335
    Produsent rep.
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Anders har vært ute og reist med svært lite internet-tilgang! Men nå er jeg tilbake :-) (Stakkars Anders måtte til Athen og Madrid i en uke )

For å legge ballen død en gang for alle: Lampens levetid er avhengig av posisjonen ift horisontalen. MEN; den kan selvsagt spinne rundt sin egen akse! Lampen i Action! modellene er plassert på tvers, og skyter fra høyre mot venstre inne i projektoren sett ovenfra/bakfra. Dersom projekoren roteres rundt aksen gjennom lampen vil den ikke påvirkes av det i det hele tatt. Levetiden reduseres ikke, og den er fremdeles 2-3000t avhengig av innstillingen av "black level adjust", som justerer lampeeffekt og sortnivå.

Dersom projektoren, og dermed lampen, roteres den andre veien, f.eks for å lage portrettformat på veggen, vil derimot lampens levetid reduseres drastisk. Dette er iht spesifikasjonene fra produsenten av lampen (Philips), og helt vanlig for alle projektorer som bruker denne type lamper, f.eks fra Philips, Osram, Matsushita, Phoenix, etc.

Altså; det er ikke noen som helst fare forbundet med å snurre Action! rundt aksen som går på tvers, det påvirker ikke ytelse eller levetid. Andre veien; fy-fy!

Mvh,
    AndersL

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    aha. så da kan den peke rett oppover, rett nedover, + alt imellom, så lenge lampen "ligger" på siden.

men, er litt nysgjerrig på hva det er som påvirker pæren negativt, om den er ute av vinkel :?:

varmen som utvikles, blåses jo ut av viftene, og de følger jo pærens posisjon om den vinkles, så luftsirkulasjonen vil jo være tilnærmet den samme uansett.

har du noen forklaring på dette, Anders?

Produsent rep.
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kanskje det?

Inne i lampen ligger det to elektroder i en gassblanding, ca 1 mm fra hverandre. Dette er et lukket system, og f.eks er den gassblandingen og kombinasjonen som Philips UHP bruker patentert. Når det går strøm gjennom elektrodene varmes gassen opp, og eksiterer lys i alle" bølgelengder", som igjen etterhvert blir bildet på veggen. Området rundt burner holder ca 800C. Siden det er et lukket system, kjøler vi bare området rundt, slik at denne temperaturen holdes stabil. Det gjør at elektrodene har optimale arbeidsforhold - men bare dersom systemet ligger vannrett. Dersom det tippes over på siden vil systemet inni komme i ubalanse, bla. fordi varmen stiger, og gassen ikke flyter slik det er designet. Dette fører til at elektrodene brenner opp, og dermed kommer lenger fra hverandre. Da faller lysutbyttet og effektiviteten dramatisk, og lampelevetiden med den.

mvh,
    AndersL

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    F..n... kunne jo hatt større bilde jeg da jo... *hehe*

Ja, ja... tror ikke jeg ville hatt noe større uansett, men med tanke på støy hadde det kanskje blitt bedre å ha den nede bak sofaen?

Godt å få klarhet i dette da...

Takk til Anders der. Var jo nesten så vi begynte å sloss her jo.

:lol: :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk til Anders der. Var jo nesten så vi begynte å sloss her jo.
    He,he, men bare nesten :lol:

Produsent rep.
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere får gi meg skylda da vettu. Var jo mine uttalelser dere skulle slåss om ;-)

mvh,
    AndersL

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er prisen på "optional airduct"?
    Dersom projektoren monteres opp ned, dvs at med denne så ledes luften mot taket. Vil det bli mindre støy?
    (Blir allikevel rundt 60 cm til taket)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk til Anders

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er forskjellen mellom model one og model zero five?

Er det noen som har sammenlignet disse modellene og kan gi en generell beskrivelse av inntrykket?

På meg virker det som de fleste velger å svelge mellomlegget og gå for model one, eller er det kanskje slik at de som velger den mindre modellen tross alt er så fornøyd at de velger å bruke tiden til å se film istedenfor å poste inntrykkene på forumet?

Jeg er på utkikk etter projektor selv og disse modellene virker meget interessante. Er ganske kresen på kvalitet, men er jo ikke gjort av penger så jeg ønsker ikke å betale mer enn nødvendig. :shock: Likevel har jeg ikke noe problem å forsvare mellomlegget dersom jeg føler jeg får valuta for pengene.

/Audun\

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Du får 1280x720 på Action Model One, mens Zero Five har 1024x576 (Wide XGA). I tillegg er Model One oppgitt til 3000:1, mens Zero Five er oppgitt til 2300:1 kontrast. Model One benytter også en nyere HD2+ chip... Jeg ville nok gått for Model One, 50.000 er faktisk en meget god pris på denne saken!

Når det gjelder inntrykket, var sortnivå etter min mening litt lavere enn 2300:1 og 3000:1 skulle tilsi, da sammenlignet med f.eks. NEC HT-1000 som er oppgitt til 3000:1 med Iris funksjonen aktivert. Imidlertid var sortnivå på begge meget bra, og noe bedre på Model One.

Den viktigste forskjellen, som gjorde seg gjeldende selv på et relativt lite lerret, var oppløsningen. 1280x720 gir et langt glattere og smoothere, mer filmaktig fremtoning. Dette er kanskje det viktigste!

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den største forskjellen er vel at one har en bredere lyskjegle slik at den kan lage et større bilde fra kort avstand.

Robert-

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    I tillegg er Model One oppgitt til 3000:1, mens Zero Five er oppgitt til 2300:1 kontrast. Model One benytter også en nyere HD2+ chip...
    Er det den nye HD2+ chip'en som gjør at kontrasten er 3000:1 på Model One? Ser på hjemmesiden at denne er oppgitt med 2300:1 kontrast og HD2 chip. Det er vel bare opplysningene på hjemmesiden som ikke er blitt oppdatert...

Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Den største forskjellen er vel at one har en bredere lyskjegle slik at den kan lage et større bilde fra kort avstand.
    Dette kan jo også være en fordel.

Da setter jeg likegodt Model One på toppen av ønskelisten så får vi se om det ikke blir lagt inn en bestilling på denne på nyåret.

/Audun\

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Action One til tv

Nå nærmer det seg, fredag henter jeg min model One!! Som en liten unge o.s.v
    Tenkte jeg bl.a skulle innvie den med Spania -Norge, men der hadde jeg noen spm. Med tanke på de tilkoblings mulighetene det er på One, hva egner seg best for det, går det an å kjøre fra kompositt via scart til tvn f.eks, eller er det svideo som gjelder/går?

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Action One til tv

Sitat Opprinnelig postet av Hanspf
    Med tanke på de tilkoblings mulighetene det er på One, hva egner seg best for det, går det an å kjøre fra kompositt via scart til tvn f.eks, eller er det svideo som gjelder/går?
    Hold deg unna kompositt! (som er det dårligste signalet) Litt forskjellig, men noen videospillere(som er vanlig å bruke som tuner til projektor) kan ikke sende ut ekte s-video via scarten. Prøv begge scartkontaktene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har et bra TV-signal er det faktisk ikke krise å bruke kompositt. Det kan selvfølgelig ikke sammenlignes med hverken komponent, VGA eller DVI, men det fungerer helt greit.

S-video er ikke så sinnsykt bra det heller i forhold til de andre. Spørs hvor mye TV du har tenkt å bruke projen til. Selv har jeg aldri brukt noe annet enn kompositt til TV, men så ser jeg utrolig sjelden på tv da...

Gratulerer med ny proj forresten!

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører signalene evt fra tuneren. Men dinnes det noe scart kontakt med utgang til komponent utgang forresten (kanskje litt utenfor tema Action dette men..beklager).
    4 dager igjen nå

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hanspf
    Kjører signalene evt fra tuneren. Men dinnes det noe scart kontakt med utgang til komponent utgang forresten (kanskje litt utenfor tema Action dette men..beklager).
    4 dager igjen nå
    det finner du svar på i Kabel-kategorien. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ni lyckliga norrmän fortfarande köpa Action!1 för 50 000 NOK?
    Jag har sett den på Cinema Concepts projektormässa under helgen och den är precis så bra som ni har beskrivit den.

/Anders

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det kan vi.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører at projectiondesign selger godt og har ventelister nå, men hvordan går det med kvalitetskontrollen?

Har dukket opp en på forumet som sier han har en Action! med død pixel som de ikke vil hjelpe ham med....

Robert

Side 8 av 17 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •