Offisiell tråd for Action! Model One - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 17 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 335
    Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Se trådene om Goosystems malingen her på forumet.

Billig og bra er vel konklusjonen.

Naborommet er soverommet til foreldrene mine så det går nok ikke enda.
    Jeg ser ikke problemet :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arendal:

Om jeg har skjønt noe av dette her riktig så vil jeg tro at både PAL og NTSC materiale skaleres opp før det sendes videre til DLP-kretsene og DMD'en. Det vil derfor ikke ha noen som helst betydning at materiale har en høyere oppløsning i utgangspunktet.

Da måtte man isåfall satt ned hastigheten på fargehjulet dersom man har en HD-kilde, og det tviler jeg på at er nødvendig.

Jeg kan ihvertfall fint kjøre min PC på 60Hz med 1280x720...

Er det noe vesentlig jeg har misforstått her?

:?:

Produsent rep.
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes faktisk biblioteker som muliggjør 6x ved PAL, men... TI er NTSC fokusert, og disse bibliotekene er ikke godt nok utforsket... vi holder oss dermed til 5x.....

Ja, det er vanskelig dette......

mvh,
    AndersL

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da vil det si at det egentlig hadde gått greit hardwaremessig?

Var ihvertfall en god ide... kanskje TI kommer etter etterhvert *hehe*

De har jo tross alt laget Matterhornchipen da, som har en native PAL oppløsning. Rart de ikke sørger for å utnytte hardware'n maks ved å sørge for at PAL kan kjøres 6x...

Men men... spiller vel snart ikke noe rolle...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    tror nok det er ønsketenkning med lensshift på en action. men trenger du lens shift da arendal? kjøre skrått på speilet for å få større bilde?
    Hvorfor man trenger linseskift er muligens ikke opplagt for alle, men om man ønsker å se de ulike kinofilmformatene slik de er ment å bli sett av regissør, er det ingen vei utenom.

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å benytte en såkalt "constant height" løsning med min model one (ref. Colosseum 1), men måtte slå fra meg dette p.g.a. manglende støtte for linseskift (høy nok zoom faktor hjelper jo heller ikke da linsen ikke har sentrert zoom!).

Jeg var altså i ferd med å bestille et SilverStar rammelerret i 2.35:1 i stedet for 16:9, men måtte tilslutt endre ordren fra cinemascope til widescreen og gå for den vanlige "constant width" løsningen i stedet.

Det fine med å benytte en konstant bildehøyde, er at 2.35:1 filmer kan vises i riktig størrelse i forhold til 1.85:1 og 1.78:1 (altså i samme høyde bare bredere), og fortrinnsvis med en Panamorph linse for full utnyttelse av 16:9 bildebrikken til Model one - men det får vente... :?

raZorfish
    --------------------------------------------------------
    I'd rather be ins@ne than walk the narrow lane

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blander du sammen lensshift med fysisk linseskifte? lensshift er så vidt jeg vet bare en funksjon som gjør at man kan montere pj skrått på lerretet og alikevel få bildet riktig proporsjonert(optisk lensshift)
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Lens shift" benyttes, så vidt meg bekjent, vanligvis til å betegne fysisk skifte av projektor linsen. I tillegg finnes en optisk og en elektronisk form for keystone korreksjon (sakset fra weben):

1a) "Optical keystone correction adjusts the image proportions by physically modifying the light-path through the lens system. The correction happens after the light has been reflected off (passed through) the image panel(s) in the projector, hence the full panel remain in use - there is no loss of resolution."

1b) (Alt. forklaring) Optical Keystone Correction: When a presentation device projects an image onto the screen at an angle, the image is trapezoidally distorted. Projectors with optical keystone correction sharpen the image by means of panning the lens, thus readjusting the optical axis.

2) "Digital keystone correction adjusts the image proportions by shrinking the image at the edge furthest away from the screen before it is generated by the projectors image panel(s). Hence, the image will lose resolution towards this edge. Digital keystone correction may also introduce artifacts, such as jagged edges."

Som vi alle er klar over, er det kun sistnevnte metode (den minst anvendbare av de tre) som er tilgjengelig for model one...

I tillegg har jo model one en vertikal "screen offset" på 16% av bildehøyden. En slik "offset" kalles av noen for "vertical lens shift" og atter andre for "fixed optical keystone correction" (Infocus).

Dette synes jeg er ganske misvisende, og jeg foretrekker derfor den betegnelsen som projectiondesign benytter (altså offset) da denne er mere entydig.

Uansett, dette skulle illustrere hvor lett det er å snakke forbi hverandre. Arendal, kan ikke du forklare nærmere hvilke av disse metodene du etterlyser for model one?

raZorfish

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lens shift er som Jfinneru sier optisk keystone korrigering for de fleste her på forumet, og alle andre steder jeg leser..Skal ikke uttale meg om hva som er riktig betegnelse på det..
    Men jeg ser ikke hva keystone/lens shift skulle gjort med formatet, slik du nevner i ditt forrige innlegg?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AndersL
    Jag har nu ändrat min benämning av KBK. Tack för att du påpekade detta för mig. Jag undrar vad det finns för uttryck på norska som blir "fel" på svenska.
    Det var intressant att höra om 6x med PAL. Det viktiga är väl den tid dmd chippet får på sig att genomföra pwm. Den tiden blir väl lika lång med 5x NTSC eller 6xPAL. Sedan är det väl som du antyder att dom mer eller mindre skiter i att det finns något som heter PAL och därmed håller väl 6x PAL en låg kvalitet.

Jag har två dlp relaterade frågor också.
    1 Kan Action! model one visa 48Hz och 50Hz utan att göra om det till 60Hz?
    2 Kommer SCR färghjul någonsin att bli aktuellt för hembiobruk?

med stora tack på förhand

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss ikke spore for mye av her, men det jeg forbinder med linseskift er illustrert av animasjonen i denne linken http://babelfish.altavista.com/babel..._en&tt=url

Om det er dette du prater om Burre, så er det Jfinneru som skaper forvirringen, ikke jeg!?

Linseskift kan altså benyttes til å flytte det projiserte bildet rundt på veggen (innenfor visse rammer gitt av det projiserte bildets størrelse), hvilket er akkurat det man behøver for å realisere en "constant height" løsning med projektorer som ikke har sentrert zoom (og det er vel de fleste?) eller ved anvendelse av en Panamorph linse som forskyver bildet vertikalt.

En detaljert forklaring på hvorfor dette er nødvendig vil være å spore av dette temaet ytterligere, men om det er et ønske fra forummedlemmene kan jeg starte en ny thread...:wink:

Kort fortalt dreier det seg om å optimere anvendelsen av de ulike filmformatene gitt en 16:9 DMD chip ved å benytte lens zoom, lens shift og Panamorph tilleggslinse.

raZorfish

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ohlson
    Jag har två dlp relaterade frågor också.
    1 Kan Action! model one visa 48Hz och 50Hz utan att göra om det till 60Hz?
    2 Kommer SCR färghjul någonsin att bli aktuellt för hembiobruk?

med stora tack på förhand
    Ohlson,

Angående ditt første spørsmål, så viser model one NTSC i 720p/60Hz og PAL i 720p/50Hz. Så vidt jeg vet støtter ikke model one 720p/48Hz, hvilket naturligvis hadde vært nyttig for å unngå 3-2 pull-down effekter med R1 DVDer (ved å benytte 2-2 pull-down i stedet).

72Hz hadde jo vært det perfekte - men da henger vel ikke fargehjulet og PWM prosessen med lenger...

raZorfish

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg mener med lens shift, er optisk keystone korrigering og ikke en fysisk utbytting av linsa.

Nå kan man jo bytte til en vidvinkel linse på Action! men det løser ikke mitt problem.

Det at linsa koster 35K er jo heller ingen fordel :?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arendal,

Det var også slik jeg tolket deg. Tror det at jeg nevnte Panamorph linsen i samme innlegg skapte litt forvirring. Det var ikke bytte av linse jeg tenkte på, men bevegelse av optikken (panning av linse) for justering av posisjonen til det projiserte bilde.

Kanskje går det ikke en gang an å benytte lens shift til å flytte rundt på bildet vertikalt (bort fra normal stilling) uten å introdusere keystone effekter, gitt at projektor er optimalt plassert i utgangspunktet?

Men det får vel være tema for en annen thread. Sorry!

raZorfish

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Lens shift" betyr at linsen (og en del av optikken) skifter possisjon.
    Det er altså snakk om optisk keystone korrigering.
    Jeg tror ikke "shift" ville blitt brukt om fysisk utskifting av linsa. Da snakker man om "Lens change" eller "exchangeable lens".

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folkens,

Kan jeg få foreslå uttrykket linseforskyvning som en fornorskning av "lens shift" for å unngå mere forvirring. Beklager med dette uheldig ordvalg i tidligere poster.

Nok sagt - let's get back to topic...PLEASE! :roll:

raZorfish

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Engelsk terminologi kan være vanskelig. Men det er viktig at vi vet hva termene betyr når vi bruker dem.
    "Lens shift" har vært diskutert mye tidligere. Flyttbar linse benyttes mye på dette forumet. Gjør gjerne et søk.

Se følgende tråder:
    http://avforum.no/forum/viewtopic.ph...flyttbar+linse

http://avforum.no/forum/viewtopic.ph...flyttbar+linse

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Registrerer at enkelte forummedlemmer er mere opptatt av å diskutere teknikaliteter enn selve innholdet i innleggene, hvilket jo er meget synd all den tid vi tross alt er her for å utveksle erfaringer...i alle fall de fleste av oss.

Ole,

Jeg er sikker på at kommentarene dine var i beste mening, men siden vi nå først er inne på teknikaliteter, så la meg bare tilføye at det er ikke den engelske terminologien som er vanskelig - men å finne en god norsk oversettelse!

raZorfish

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    raZorfish: fint at du forsøker finne et passende ord og forklaring på lens shift (Flyttbar Linse), men det har lite med Action! å gjøre. I tillegg har emnet blitt diskutert flere ganger tidligere. Vennligst ta videre diskusjon i en av de tidligere trådene (foreta et søk), eventuelt lag en ny tråd!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La meg hjelpe til med å få denne threaden tilbake på tema.

Har testet flere DVD-spillere med model one for blant annet å sjekke pixel cropping hos projektoren (og DVD-spillerene).

Til undersøkelsen har jeg benyttet DVE (PAL) sitt testbilde laget for dette formålet. En videofil ønsker vel å ha utstyr som cropper bildet minst mulig - helst 0 pixler

Omfanget av pixel cropping er jo svært varierende blant DVD-spillere og projektorer. Så langt jeg vet er det bare Secrets som rapporterer dette i sine tester av progressive DVD spillere.

Basert på testingen min så langt, kan det se ut som om min model one kutter noen få pixler av bildet (da pixel croppingen for enkelte sidekanter er konstant for ulike DVD-spillere, som jeg tolker til at spillerens egen cropping er mindre enn projektorens).

Er det andre som har sjekket dette? Selv vil jeg komme med noe mere detaljer fra denne testingen litt senere (har ikke tallene her på jobben).

Det er jo ikke akkurat "the end of the world", men om projectiondesign kunne adressere dette i en senere firmware versjon, så hadde det vært ekstra hyggelig.

raZorfish

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    raZorfish: fint at du forsøker finne et passende ord og forklaring på lens shift (Flyttbar Linse), men det har lite med Action! å gjøre. I tillegg har emnet blitt diskutert flere ganger tidligere. Vennligst ta videre diskusjon i en av de tidligere trådene (foreta et søk), eventuelt lag en ny tråd!
    Lygren

Det var da ikke jeg som sporet av denne threaden :shock: ? Om du nøster bakover i threaden vil du oppdage at Jørn klarte det helt på egenhånd. OK da, så fikk han litt hjelp etter hvert :lol:

Men jeg har da også flere ganger forsøkt å få threaden tilbake på tema. Nå må du begynne å lese postene grundigere lygren og ikke dra forhastede konklusjoner!

End of story. (full stop)

raZorfish

Side 15 av 17 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •