Epson TW3200 - viftestøy

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Epson TW3200 - viftestøy

Har hatt en Epson TW3200 en stund nå som jeg forsåvidt er godt fornøyd med, men viten bråker en del.

Har gått ut fra at det er sånn det skal være, men ser flere plasser at TW3200 (og TW3600) blir beskrevet som tilnærmet lydløse i ECO/Cinema modus?

Og må legge til at i mitt oppsett så kan jeg ikke høre noe viftestøy, selv i stille partier i filmer.
    og

I really like how quiet it is in Eco mode!
    Min er ikke i nærheten av lydløs; selv hvis jeg flytter meg så langt unna jeg kan (8 meter) hører jeg viten godt. Ikke noen issue i 'action scener', men i rolig partier (eller filmer) er det plagsomt.

Ser at noen oppgir at auto-iris skaper en del støy, prøvde å skru på det men det er ikke noe problem hos meg da viften fint overdøver lyden av (rask) auto-iris.

Den lager omtrent like mye lyd som min gamle Canal Digital HDR dekoder og den er jo kjent for å støye en del.

Har sjekket filter og det ser fint ut; prosjektoren har forsåvidt vært slik helt siden jeg fikk den og da var jo filteret helt nytt.

Er dette normalt? Skal den være tilnærmet lydløs eller er det jeg som er overfølsom for viftestøy?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tar selv alle slike påstander med en stor klype salt. Hva for kriterier har disse folkene for og si hva stille er?

hvor langt unna projectoren sitter de? Har de sprengt hørsel?
    Produsenter har en tendens til og kalle slike ting 'whisper quiet' men om jeg skulle ønske kunne jeg nok ha hvisket i 60 decibel.

Mao Jeg prøver heller og finne et spec sheet som definer faktisk decibel under bruk, eller tester hvor de måler db trykk rett ved objektet.

Selv har jeg en optoma hd100 som også sies og være 'stille' men i øko modus produserer den minst 40db.

Selvsagt er jo og mulig at du har noe defekter, kulelagere etc blir slitt og begynnet vlbegynne bråke mer.

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    efr det ikke slik at produsent er nødt å oppgi den høyeste målte db'en da. altså med bånn fyring på vifta? sjelden jeg har sett målte lyd i eco modus

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av byton
    Har hatt en Epson TW3200 en stund nå som jeg forsåvidt er godt fornøyd med, men viten bråker en del.

Har gått ut fra at det er sånn det skal være, men ser flere plasser at TW3200 (og TW3600) blir beskrevet som tilnærmet lydløse i ECO/Cinema modus?

og

Min er ikke i nærheten av lydløs; selv hvis jeg flytter meg så langt unna jeg kan (8 meter) hører jeg viten godt. Ikke noen issue i 'action scener', men i rolig partier (eller filmer) er det plagsomt.

Ser at noen oppgir at auto-iris skaper en del støy, prøvde å skru på det men det er ikke noe problem hos meg da viften fint overdøver lyden av (rask) auto-iris.

Den lager omtrent like mye lyd som min gamle Canal Digital HDR dekoder og den er jo kjent for å støye en del.

Har sjekket filter og det ser fint ut; prosjektoren har forsåvidt vært slik helt siden jeg fikk den og da var jo filteret helt nytt.

Er dette normalt? Skal den være tilnærmet lydløs eller er det jeg som er overfølsom for viftestøy?
    Den bråker ikke mye, men kan stemme at det er omtrent som den gamle PVR-dekoderen fra Canal Digital (Sagem). Det er ikke mye til projektor å være. Så det er mulig du har litt for høye forventninger.

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I ECO modus så hører jeg knapt min TW3200, en svak viftestøy høres selvfølgelig. Kan sammenlignes med vifta på en strømforsyning i en stasjonær pc som står i idle.

Har min litt over 2 meter over hodet og det er ikke et problem i det hele tatt for min del...iris er mer irriterende å høre på.

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det ikke vanlig å bare bruke aktiv iris når en ser en god film og har godt volum på anlegget da? da høres vel ikke irisen med mindre det er veldig rolige sener uansett? e jeg på jordet nå? 2meter til pj er jo gudd

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg ser på spec sheet hos netonnet så er tw-3200 oppgitt til og lage en 28db ca i normal modus.

Ta fram en radioshack og mål støyen, om det er mer enn det så kan det være kulelager eller andre mekaniske problemer med selve vifta.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Trondheim
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff nå ble jeg nervøs, kjøpte denne for ett år siden og fikk den proff kalibrert, men pga treghet så er ikke kinoen ferdig enda, begynner og nærme seg slutt spurt nå men jeg har enda ikke testet prosjektorn så håper virkelig ikke den bråker så fælt
    Klipsch Rc 64, RF82, RS 62, RS 42, onkyo,rotel, epson, dreamscreen,svs

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min er også veldig stille i ECO-modus.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _LarZen_
    I ECO modus så hører jeg knapt min TW3200, en svak viftestøy høres selvfølgelig. Kan sammenlignes med vifta på en strømforsyning i en stasjonær pc som står i idle.

Har min litt over 2 meter over hodet og det er ikke et problem i det hele tatt for min del...iris er mer irriterende å høre på.
    Mener du at du ikke hører den på 2 meters avstand eller at den ikke er forstyrrende? Hvor langt unna må du evt. for at du ikke skal høre den i hele tatt?

Den bråker også markant mere enn min stasjonære Dell PC i 'idle' modus.

Har desverre ikke noe måleutstyr så det blir jo bare synsing fra min side, mulig jeg er overfølsom for viftestøy.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I vår stue er tw3200 ca. 1 meter over hodene i sittestilling og det er ingen som klager over viftestøyen i ECO-modus. Nå er både jeg og madammen temmelig følsomme for irriterende lyder (oppvaskmaskin, kjøkkenvifte, sentrifuge m.m.), så etter min målestokk så vil jeg si at støyen er svak.

I normal-modus derimot ble det irriterende. Og iris-justeringen likeså, så den er avslått...

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av byton
    Mener du at du ikke hører den på 2 meters avstand eller at den ikke er forstyrrende? Hvor langt unna må du evt. for at du ikke skal høre den i hele tatt?

Den bråker også markant mere enn min stasjonære Dell PC i 'idle' modus.

Har desverre ikke noe måleutstyr så det blir jo bare synsing fra min side, mulig jeg er overfølsom for viftestøy.
    Joda jeg hører den på den avstanden men det er jo så lavt at det ikke gjør noe i det hele tatt synes jeg. Er du helt sikker på at du har slått på ECO modus?

Det er jo vesentlig forskjell på viftestøy fra Normal til ECO.

EDIT: Når du skifter fra Normal til ECO så tar det litt tid før projektoren justerer ned vifta, bare i tilfelle du switcher imellom dem raskt og ikke får noen forskjell.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •