Hva skjer til høsten?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Hva skjer til høsten?

Jeg har nylig postet mine kortfattede antagelser om projektormarkedets utvikling til høsten på det svenske forumet minhembio.com. Er det noen her med innspill på disse antagelsene?

Fra MinHembio.com:

Alltid vanskelig å pinpointe utviklingen innen raskt utviklende markedsområder, som f.eks. projektormarkedet helt definitivt er i dag. Til høsten har jeg registrert nye modeller fra InFocus og Optoma, samt fra noen mindre selskap. Optoma's HD2 vil mest trolig havne på 5-6000 USD i følge visse ikke-offisielle kilder, og tilsier en pris i Norge på 60-80.000 skulle en anta, og litt mer i Sverige om kronekursen er stabil. InFocus vil trolig ikke redusere prisen nevneverdig på sin 7200 med det helt første, de pleier holde prisene oppe på sine høysegment modeller. Selvsagt har en den nye økonomimodellen med Matterhorn DLP som vil være et rimelig alternativ til HD2. Men skal en ha det beste, utgår denne pga bl.a. støynivå og begrenset oppløsning. Yamaha har såvidt rukket å lansere sin DPX-1000 i USA, og Sharp vil nok holde sin HD2 modell på nogenlunde gjeldende pris også på høstpartiet.

Jeg har imidlertid også registrert HD2 modeller fra en mindre aktør i USA, for utsalg på ca. 45-50.000 NOK i en begrenset periode. Dette tilsier imidlertid ikke at de store produsentene reduserer sine priser, men at tilgjengeligheten på HD2 chippen etterhvert er bedre, og dermed en vil kunne se produkter også fra mindre produsenter, da muligens til en noe lavere pris. Jeg ville imidlertid ikke satset mine 50-70.000 på en produsent som ikke engang er representert her på kontinentet. Jeg mener dermed ProjectionDesign's nye Action, som har introduksjonstilbud i Norge nå på 50.000 NOK er en utrolig konkurransedyktig modell, selv om prisen vil øke til 60-70.000 NOK etter en kortere introperiode.

Jeg tror med andre ord at den hardeste konkurransen vil befinne seg i lavprissegmentet, og at prisene vil holde seg hos de større produsentene (Yamaha/Sharp/InFocus), med innslag av rimeligere enheter fra mindre produsenter, ev. Optoma (men jeg vil ikke tro H76 vil havne på under 50.000 NOK med det første).

SXRD teknologien er ikke en reell trussel enda, og LCD har fremdeles for lav kontrast etter min mening... Dermed er det DLP som vil gjelde i HiEnd segmentet.

En kan selvsagt som du sier kjøpe en økonomimodell, og heller vente 2-3 år og kjøpe en ny, selvagt teknisk langt bedre økonomimodell... Det er egentlig mer et spørsmål om hva man er villig å bruke på hjemmekino. Du vil alltid ha økonomi/mid og hi-end modeller, der de beste selvsagt koster mest. Om 2-3 år kan en kanskje anta at prispunktet på de dyreste og beste enhetene har blitt redusert noe...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva med 3-chip DLP projektorer? Noen hevder disse vil komme for forbrukermarkedet i løpet av høsten eller vinteren.

Prisen på disse vil vel mest sannsynlig bli fryktelig høy, eller tar jeg feil?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, 3 chippere vil være en viktig inspillende faktor sånn etterhvert. Jeg tror imidlertid ikke disse vil ha blitt lansert til høsten, i tillegg til at kontrasten jo er en god del lavere på 3 chippere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hæ?

Hvorfor blir kontrasten lavere på en 3-chip? Trodde det stort sett vill bli likt en en-chip, men at man eliminerer regnbuene fullstendig... :?:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rinn
    Hæ?

Hvorfor blir kontrasten lavere på en 3-chip? Trodde det stort sett vill bli likt en en-chip, men at man eliminerer regnbuene fullstendig... :?:
    Fargehjulet er vel en medvirkende årsak til den gode kontrasten på DLP. Med 3 chip'er havner man vel omtrent på samme nivå som LCD?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva tror dere om denne projektoren?se link http://www.studioexperience.com/proj...enu=Projectors
    og her er prisen på den 9,999.00 USD
    United States Dollars = 69,989.19 NOK
    Norway Kroner

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående projen du nevner, Rusty; For min del tror jeg heller jeg ville satset norsk i denne sammenheng... ivhertfall med introprisen på Action!

Når vi prater om kontrast på 3-chip så trodde jeg kontrasten hadde mer med måten speilene på chippen reflekterte lys ut gjennom linsen og vekk fra linsen som ga det gode kontrastforholdet... mulig jeg er helt på jordet, men om tre chipper reflekterer hver sin farge vekk fra linsen vil jeg anta at svart fremdeles vil være like svart som om et fargehjul benyttes. Lyset vil jo uansett ikke gå ut gjennom linsen. Kan ikke se at hvitt skal bli noe dårligere heller, ettersom man slipper å rotere hele hjulet for å 'lage' hvit.

Mulig det dukker opp andre problemer her med kalibrering innbyrdes mellom de tre chippene etc, men at kontrasten blir dårligere synes jeg høres rart ut.

Problemet for LCD er jo at lyset ikke blokkeres fullstendig, og dette gjør at svart blir 'lysende' i en 'lysere svart'. Blir vel neppe slik på en DLP uansett om man har en eller tre chipper?

Noen som vet?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Årsaken til lavere kontrast på 3 chips DLP ligger visstnok mye i optikken. For det første må lyset gjennom flere "kanaler", noe som gjør at mer lys må sendes gjennom, og dermed mer strølys. Det er en del andre årsaker også... AndersL ga en liten gjennomgang av hvorfor 3 chippere ikke vil bli satset på med det første hos Projectiondesign, søk på alle innlegg AndersL har foretatt seg, så finner du sikkert litt mer!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ikke helt ulogisk ut... fant og leste AndersL sitt innlegg. Virker nesten som om tre-chips systemer har større ulemper enn fordeler foreløpig. Ihvertfall med tanke på hjemmekino. Men at kontrasten skal bli like dårlig som en LCD har jeg vanskelig for å tro?

Uansett høres dette opplegget fryktelig dyrt ut, og kommer ihvertfall ikke til å passe min lommebok den nærmeste tiden. Da er det bedre å sikle på Action! Den er ihvertfall oppnåelig... selv om man må spise nudler og ris i et helt år fremover

---
    Gimme the Action! Real satisfAction!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rinn
    ... selv om man må spise nudler og ris i et helt år fremover
    Nudler og ris, din heldig-gris. Jeg har ikke spist mat på flere år jeg. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nudler og ris - nam nam...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass på så dette ikke blir en tråd om mat nå da... finnes tross alt bedre ting å snakke om.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra AVSForum:
    http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...hreadid=276829

Det virker som om det er noen selskaper som forbereder noe virkelig stort i stillhet. Ifølge denne tråden (og det er bekreftet av Alan fra AVS) så kommer vi til å se de første LASER projektorene i september.
    Hvis man skal tro noen teoriene som legges frem så kommer de til å blåse alt som eksisterer av FP ut av vannet.
    Vet ikke helt om det stemmer, men det høres unektelig skikkelig spennende ut. Ikke noen lamper å bytte, ikke noen pixler, masse kontrast og lumens.
    Beam me up, Scotty! Holodeck'et kan umulig være langt bak.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Laser-projectorer har eksistert ganske lenge, men ikke i noen særlige praktiske former.

Det de snakker om er kalde-lasere. De er ikke særlig lys-sterke uten lys-forsterkning. Blå-lasere er også svært dyre. Kommer denne teknologien uten lys-forsterkning så vil den være begrenset i lys, kommer den med 'light-valve'-teknologi så vil vi fortsatt slite med dårlig kontrast og ikke optimalt sort-nivå. Men kommer den uten så vil mulige problemer være 'dithering' og 'flimmer'.

Tror ikke at noen kommer med noe som med første forsøk setter alt annet på sidelinjen hvis det i det hele tatt kommer, men spennende er det ihvertfall. I teorien så virker det svært bra, men realitet viser stort sett noe annet.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CS
    Fra AVSForum:
    http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...hreadid=276829

Det virker som om det er noen selskaper som forbereder noe virkelig stort i stillhet. Ifølge denne tråden (og det er bekreftet av Alan fra AVS) så kommer vi til å se de første LASER projektorene i september.
    Hvis man skal tro noen teoriene som legges frem så kommer de til å blåse alt som eksisterer av FP ut av vannet.
    Alan nevnte ikke september. Det er bare fokene i USA som tror at alt nytt i høst vil komme på CEDIA. Jeg har større tro på IFA. Philips var svært på giret på LCoS under IFA2001, men så kom det ikke noe særlig. Skulle ikke forundre meg at de kom på en enda bedre variant. ;-)

Må visst skynde meg å få tak i pressekort til IFA. :-)

Robert-

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alan har tidligere nevnt at "noe stort kommer i september", men har spesifisert at han ikke snakket om CEDIA.
    Men alt er jo rykter frem til noen faktisk har sett noe.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har større tro på IFA
    Hva er IFA..? Hvor holdes det/den? ops: ops:

Mvh

AK

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Hva er IFA..? Hvor holdes det/den? ops: ops:
    Det er verdens største messe for forbrukerelektronikk. Holdes annet hvert år i Berlin rundt slutten av august/begynnelsen av september. Har vært der 2 ganger før. :-)

WCES er også en opplevelse og de har flere utstillere, men det er stort sett haugevis med bittesmå stands.

IFA(2001): 180 mål, 948 utstillere, 369.000 besøkende
    WCES: 110 mål, 2200 utstillere, 110.000 besøkende

http://www.ifa-berlin.de/

Robert-

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for infoen Robert..!

Mvh

AK

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Skulle kommet meg på IFA, jeg også... Burde jo blitt sponset av jobben, mener nå jeg...

Når det gjelder laser, "seeing is believing", som vanlig. Alan har vært begeistret tidligere for mye rart, uten at dette har vist seg å bli like flott og revolusjonerende som forventet... Laser kan i tillegg drøye lenge før det faktisk faller innen rimelige prisnivåer, og kan selvsagt, som Per Johhny nevner, ha tekniske svakheter, spesielt den første tiden.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •