Nok en "hjelp til prosjektor"-tråd..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nok en "hjelp til prosjektor"-tråd..

Ja, jeg har lest de fleste trådene om dette emnet, men sliter voldsomt med å bestemme meg og vil gjerne ha en konkret anbefaling/veiledning til projektor i mitt rom.

Dette blir vår første projektor, i dag er vi samlet rundt en Samsung PS51D8005.

Nå skal vi ta i bruk kjelleren(stue over bakkenivå) som tidligere har vært utleie, og holder på med oppussing av denne.
    Har vært inne på tanken om dedikert kino, men familierådet endte opp med ønske om koselig fellesrom med litt ekstra fokus på lyd og bilde(ja, jeg tapte diskusjonen..)

Litt om rommet:
    Kasteavstand ca 3,5 mtr
    Takhøyde 2,30
    Mellommørkt gulv(valnøttparkett)
    Lyse vegger(MDF-plater egghvit)
    Lyst tak(folierte takplater)
    En del vinduer, men vil ordne blending slik at det vil være god lyskontroll.
    Lerretet vil bli inne i en karnapp som er ca 65 cm dyp og 250 bred.

Lerret vil bli
    DreamScreen V3 Tab Basic DynaGrey D65 White 16:9 234cm/ 106"

Vi er en familie på 5, og dette rommet vil bli det nye "samlingsstedet".
    Sport(mest fotball), serier, filmer, spilling(PS3 og Xbox). Bra 3D er et krav.

Har sett på følgende projektorer:
    Sony VPL HW30ES
    JVC DLA-X30
    Epson 6000W
    Epson 9000W

6000W er absolutt mest ønskelig ut fra et økonomisk ståsted, men de tre andre er også innen rekkevidde(får bare vente et par måneder til).
    Jeg er litt opptatt av sortnivå, og har fått med meg begrensningene som er på 6000W. Dog er bakgrunnsbelysning som nevnt i andre tråder noe jeg kan gjøre.

Forventer ingen fasitsvar her, men håper på litt kvalifiserte innspill.. Spesielt er jeg interessert i pro/con mellom 9000W/HW30/X30 sett i forhold til mitt rom.

Takker masse på forhånd

Edit: glemte å ta med JVC DLA-X30

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det hjelper på interessen så skal den, uansett hvilken, bestilles med full proffkalibrering fra avshop

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke har jeg så mye konkret å komme med om prosjektorvalg (sliter med det samme selv), men et tips angående kalibrering kan være å sjekke ut Kalibreringsmannen også. Han er ihvertfall lokal for oss så da har du mulighet til å få proff kalibrering hjemme hos deg for optimalt resultat. Har som sagt ikke testet ut han enda så har ingen erfaringer enda desverre.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Ikke har jeg så mye konkret å komme med om prosjektorvalg (sliter med det samme selv), men et tips angående kalibrering kan være å sjekke ut Kalibreringsmannen også. Han er ihvertfall lokal for oss så da har du mulighet til å få proff kalibrering hjemme hos deg for optimalt resultat. Har som sagt ikke testet ut han enda så har ingen erfaringer enda desverre.
    Takk for tipset, den var jeg ikke klar over!

Bor jo bare et steinkast utenfor Trondheim, så.. :-)

Tilbake til projektorvalg; det er jaggu ikke enkelt. Helt nytt område for min del, og har egentlig ingen egne preferanser av betydning. Var litt enklere når jeg kjøpte tv i fjor...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på at TW6000 ikke har lens-shift, hvordan må projektoren plasseres i forhold til lerretet i rommet ditt? TW6000 må henge med linsen i samme høyde som øvre kant på lerretet, så spørsmålet er om dette er mulig hos deg?

Du skriver også at du er opptatt av sortnivå, og da er det nærliggende å sikte mot TW9000 og HW30, selv om det betyr noen måneders "venting". TW6000 har ca 995:1 grunnkontrast, mens TW9000 og HW30 har 6 til 8 ganger så høy grunnkontrast. Her snakker vi altså klasseforskjell med tanke på sortnivå.

Du skriver at bra 3D er en krav, så da ville jeg eliminert X30 med en gang. Dette pga cross-talk på alle skarpe kontraster i bildet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Med tanke på at TW6000 ikke har lens-shift, hvordan må projektoren plasseres i forhold til lerretet i rommet ditt? TW6000 må henge med linsen i samme høyde som øvre kant på lerretet, så spørsmålet er om dette er mulig hos deg?

Du skriver også at du er opptatt av sortnivå, og da er det nærliggende å sikte mot TW9000 og HW30, selv om det betyr noen måneders "venting". TW6000 har ca 995:1 grunnkontrast, mens TW9000 og HW30 har 6 til 8 ganger så høy grunnkontrast. Her snakker vi altså klasseforskjell med tanke på sortnivå.

Du skriver at bra 3D er en krav, så da ville jeg eliminert X30 med en gang. Dette pga cross-talk på alle skarpe kontraster i bildet.
    Takk for svar, håpet at Guruen skulle komme med et innlegg :wink:

Takhøyden er som sagt 230, men inni karnappen hvor lerretet blir hengende, er takhøyden ca 210. Blir takhengt over sofa, har mulighet til å bruke forlenger. Sideveis kan den plasseres spot on, ingen begrensninger.

Med reell takhøyde for lerret, skal det gå akkurat med 106" lerret.

Har også lest at X30 "sliter" med cross-talk.

Er nok flere og flere faktorer som tilsier TW9000. Dette blir min første projektor og jeg har ingen egne erfaringer til hjelp. Mulig TW6000 er mer enn bra nok for meg, men er redd for at oppgraderingsspøkelset kommer mye tidligere på besøk...

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gikk for 6000, men ene og alene på grunn av at jeg starter helt fra bunn av med innkjøp av alt av utstyr så det har vel ført til at alle komponentene blir "tålelig bra" så for heller oppgraderingsspøkelse komme på besøk når det passer I første omgang så får man være fornøyd med å få et dedikert rom til filmvisning på storskjerm tror jeg
    Er det rom i budsjettet ditt så ville jeg ihvertfall gått for 9000 fremfor 6000 hvis du skulle velge Epson.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde også bestemt meg for TW6000, helt til jeg begikk den "tabben" å søke opp masse tester og brukererfaringer. Vet jo av erfaring at det ikke er så smart.. :-)

Denne gangen har jeg bestemt meg for å gå etter magefølelsen samt for en gangs skyld være tålmodig, og det betyr at det blir et par måneder med sparing til før jeg går til innkjøp av en TW9000W.

Jeg har et utgangspunkt med komponenter i alle fall, så på kort sikt er det bare projektor og lerret som på plass.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vekker liv i en litt gammel tråd, men jeg kan med største glede anbefale Kalibreringsmannen hvis noen skulle ha behov for å kalibrere farger på tv/prosjektor, lyd og alt som hører med.

Jeg hadde hyggelig besøk av mannen i går, og iløpet av halvannen time, så var fargene på tv helt prima, og lyden var synkronisert både på tv, og på hjemmekino. Alle mine ti tommeltotter i været for kalibreringsmannens tjenester :-)

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrAmarok
    Vekker liv i en litt gammel tråd, men jeg kan med største glede anbefale Kalibreringsmannen hvis noen skulle ha behov for å kalibrere farger på tv/prosjektor, lyd og alt som hører med.

Jeg hadde hyggelig besøk av mannen i går, og iløpet av halvannen time, så var fargene på tv helt prima, og lyden var synkronisert både på tv, og på hjemmekino. Alle mine ti tommeltotter i været for kalibreringsmannens tjenester :-)
    Hva har det med denne tråden å gjøre?
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Hva har det med denne tråden å gjøre?
    Det var nevnt som et alternativ tidligere i tråden.

Jeg endte opp med 9000W, proffkalibrert av Gorm.
    Og jeg er strålende fornøyd, tør ikke å skrive hvor mange timer jeg har logget siden den ble montert :-D

Intermediate Magnalf sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han var jo nevnt over her.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av quiltmaster
    Det var nevnt som et alternativ tidligere i tråden.

Jeg endte opp med 9000W, proffkalibrert av Gorm.
    Og jeg er strålende fornøyd, tør ikke å skrive hvor mange timer jeg har logget siden den ble montert :-D

Du gjorde et godt valg!:-D

Du må jo bare si hvor mange timer!
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gratulerer med et godt valg !

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Du gjorde et godt valg!:-D

Du må jo bare si hvor mange timer!
    Takker!

Har rundet 300 timer nå, siden starten av august..
    Inkluderer timene med proffkalibreringen, mener det var 47

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •